Gedenkt de uitgestotenen te Enschedé en Amsterdam. Giften worden ingewacht aan ons bureau De oorlogsverklaring van den R. K. Volksbond. having van het gezag der geestelijkheid. Of zij met al die moeite iets zullen bereiken, is een andere vraag. Wij van onzen kant zullen ten minste niet ophouden, te beweren dat volgens de sociaaldemokratie godsdienst pri vaatzaak is, en telkens wanneer dat noodig is, artikelen aan deze kwestie te wijden. De Nieuwe Schiedamsche Courant begon haar verslag van Mr. Troelstra's rede met dezen zin: „Dat de sociaal-democraten te pas en te onpas den godsdienst in deba't brengen en over deze „privaatzaak" niet kunnen zwij gen, ie reeds door onzen geachten mede werker gezegd." Men moet maar durven! De sociaal-demo craten hebben ook in hun programma staan, dat volgens hen godsdienst een zaak is, die ieder mensch voor zich persoonlijk moet uit maken en buiten het terrein van het socia lisme ligt. De katholieken, die niet in staat bleken den alles overweldigenden invloed dei- socialistische waarheden weerstand te bieden of machteloos te maken, vonden toen het middel uit, het socialisme te bestrijden door er den godsdienst voor te schuiven. Het spreekt van zelf, dat de sociaaldemocraten dat spelletje van zijn invloed willen berooven door het leugenachtige ervan aan te toonen, uitgedaagd, zijn zij wel verplicht, den godsdienst in het debat te brengen, ten einde te kannen bewijzen, dat de katholieken ten onrechte het socialisme als vijand van den godsdienst voorstellen. En nu beweert de Nieuwe met een brutaal gezicht, dat „de sociaal-democraten te pas en te onpas den godsdienst in debat brengen." En wat die „geachte medewerker" van de N. S. Crt. betreft, nu, diens beide stukken over deze kwestie geven toch waarlijk geen hoogen dunk van 's mans beteekenis als voor vechter der R. K.'Kerk. Niet alleen dat hij het a. b. c. van het socialisme niet kent, (socialisme, en anarchisme zijn volgens hem hetzelfdemaar hij wil het socialisme ook het gezag van enkele personen en uitspraken opleggen, alsof de sociaal-demokratie een in richting was zooals de R. K. Kerk, die de uitspraken van pausen, kerkvaders en conci lies heeft te aanvaarden als onbetwistbare waarheden. Zóó verbazend onbeholpen is deze Schiedamsche kampioen, dat hij de bewering in Het Volk, „dat de socialistische wijsbegeerte niet vereenigbaar is met een of ander theolo gisch stelsels," door deze snuggere opmerking laat volgen „M. a. w.niet vereenigbaar met een of anderen godsdienst, dus aan den godsdienst vijandig." Het is wel moeielijk debatteeren over de kwestie „godsdienst privaatzaak" met iemand, die het verschil nog niet kent tusschen gods dienst en theologisch stelsel. Een debat met zoo volkomen onkundigen en onbekwamen zullen wij dan ook niet beginnen. Het is hoogstens noodig, de domheid van zulke uitingen even aan te wijzen. In die nood zakelijkheid zullen wij vermoedelijk nog dik wijls gebracht worden. Thans is ons doel, een uiteenzetting der kwestie te geven, zon der meer. Vooraf nog deze opmerking: de tegen woordige regeeringsmeerderheid bestaat uit 2 hoofdpartijeh, die op godsdienstig en ker kelijk gebied in alle opzichten elkanders tegenstanders zijn. De partij, die juichte toen Balthazar Gerards Willem van Oranje had weten te dooden en die zelfs dien moordenaar onder de heiligen heeft willen doen opnemen, gaat broederlijk samen met de partij, die in dien Willem van Oranje een ideaal van godsdienstzin en grootheid vereert. De partij, die de inquisitie los liet tegen her protes tantisme en volgens den Syllabus nog de ver nietiging van den protestantschen godsdienst moet najagen, heeft zich teederlijk vereenigd met de partij, die het op godsdienstig en kerkelijk gebied als een verderfelijken tegen stander beschouwt. Men moet wel ontbloot zijn van ieder op merkingsvermogen en van ieder grein ver stand, om daaruit niet tot de gevolgtrekking te komen, dat zulk een verbond onmogelijk kan zijn gesloten ter bescherming van den godsdienst of de kerk (welke? die van Balt hazar Gerards of die van Willem van Oranje?) Dat verbond heeft niets te maken met kerk of godsdienst, hoeveel moeite men ook tracht te doen om het tegendeel te bewijzen. Waar het dan wel mee te maken heeft? Met een bepaald politiek en maatschappelijk stelsel. En evenals dit stelsel godsdienstige en kerkelijke tegenstanders zooals de Kat holieken en Calvinisten kan vereenigen, even goed kan ieder ander politiek en maatschap pelijk stelsel dat. Deze kleine waarneming is goud waard voor het vervolg van ons artikel. De R. K. Volksbond heeft een besluit ge nomen, dat wij niet anders dan kunnen toe juichen: hij heeft den oorlog verklaard aan de S. D. A. P. Dat besluit werd genomen in een onder-onsje van het bestuur van den R. K. Volksbond (met medeweten van den geestelijken adviseur natuurlijk!!) en is in een ander onder-onsje publiek gemaakt. Dit laatste onder-onsje werd gevormd door een comité voor Zontjagszust te Rotterdam, afgevaardigden van den R. K. Volksbond, Patrimonium, Algemeen Nederl. Tuinlieden en Bloemistenbond, de Winkeliersvereeniging en de Kappers- en Barbiersvereeniging. In het lokaal van „Patrimonium" werd er ver gaderd. Allemaal voorstanders van orde en reactieeen dierbaar clubje ordelijke brand- kastbeschermers. Van den Volksbond en Pa trimonium is dat natuurlijk bekend. De Winkeliersvereeniging heeft zich beroemd gemaakt door haar marktplannen De beide andere vereenigingen zijn minder bekend en dienen dus eventjes te worden bijgelicht. De Algemeene Tuinlieden- en Bloemkwee- kersbond werd plechtiglijk vermeld in De Moker van 12 October 1901. Uit dat arti keltje nemen wij deze zinnen over: „Op den eersten dag van de negende maand kwamen zij in hun bond te zamen om te vergaderen over de dingen die des vaks zijn, ende zij betreurden het heengaan van drie leden, drie werkers in de lusthoven van Schiedam. Maar ziet, drie heeren zijn gekomen en bezetteden de plaatsen dei- drie werkers. En zij zijn genaamd: dona teurs. En zij zijn als zoodanig de vreugd der tuinlieden-bloemkweekersknechten, die vergaderen in naam van den arbeid." De lezers van De Moker zullen zich de rest wel herinneren en nu dus ook weer iets van deze beroemde vakvereeniging weten. Ook de Barbiers- en Kappersvereeniging maakte zich in 1901 op soortgelijke wijze bekend. Zie De Moker van 21 December 1901. Het belangrijkste aldaar vermelde punt der agenda was de bestuursverkiezing. Maar het belangrijkste feit op de vergadering was het volgende „Alle leden kregen, om den avond ge- noegelijk door te brengen, een tegemoet koming uit de kas. Met het oog hierop werd door een der leden voorgesteld, daar van iets af te staan aan de stakende mandenmakers, wat evenwel werd ver worpen." Hiermee is ook deze vereeniging getypeerd. In een onder-onsje van deze zwart-gele vereenigingen deelden de afgevaardigden van den R. K. Volksbond mede, dat zij zich wel wilden aansluiten bij een eventueel op te richten comité voor Zondagsrust, doch slechts onder de voorwaarde, „dat bij dit samengaan van de partijen van orde de S. D. A. P. zij uitgesloten; mocht anders worden besloten, dan zou de Bondsafdeeling zich beslist ont houden, wijl haar bestuur tot het besluit is gekomen, dat de lage aanvallen op godsdienst en geestelijkheid in het plaatselijk orgaan der S. D. A. P. iedere samenwerking met die partij ten goede verbieden." (verslag N. S. Ct De sociaaldemokratie wordt sterk te Schie dam. Er zit veel levenskracht en veel geest drift en veel strijdlust en veel idealisme in onze afdeeling. De openingsavond van ons eigen gebouw met zijn krachtige openbaring van een zeldzaam-sterke solidariteit, de opgewekte frissche avonden na Troelstra's rede en Hermans bestrijding van Ds. Rudolph, dat zijn getuigenissen van een gezond en kernachtig leven onder de Schiedamsche proletariërs, die veel beloven voor de toe komst, maar die ook enorme aantrekkings kracht uitoefenen op de proletaren, die een dergelijke levenskracht overal elders missen, die gevoelen dat nergens elders in eenige arbeidersvei eeniging zooveel geestdrift, voort komende uit het krachtige gemeenschapsge voel van alle leden, mogelijk is. De R. K. geestelijkheid waarschuwde tot nu toe volkomen tevergeefs tegen De Moker en tegen de S. D. A. P. De Moker wordt meer dan ooit door de katholieken gelezen. Meer dan ooit gaan de katholieken belang stellen in den arbeid der sociaaldemocraten, in den strijd der socialisten voor de belan gen en de rechten van alle proletariërs zon der onderscheid, ook van de katholieken. En wij kennen menig katholiek, menig lid van den R. K. Volksbond, die maar wacht op het oogenblik, dat hij met een groot ge noeg getal gelijkdenkenden het priestergezag kan afschudden, die nu nog niet durft om niet broodeloos te worden met vrouw en kinderen. Nu de R. K. geestelijken blijken zoo wei nig macht over hun geloovige onderdanen te hebben, dat al hun predikingen van verbod zonder uitwerking blijven, nu trachten zij de katholieke arbeidersvereenigingen in be weging te brengen. Het parool is gegeven de R. K. Volksbond met haar afdeelingen moet op voet van oorlog leven met de socialisten. Nu de geestelijken machteloos blijken, pro- beeren zij door middel van den godsdienst de arbeiders tegen elkaar op te stoken, hét proletariaat te scheiden in 2 partijen waar van de eene door hen wordt geleid en door hen wordt gebruikt tot bescherming van kerk en van brandkast en waarvan de an dere zich hoe langer hoe massiever groepeert om den rooden vlag van het socialisme. Weinig konden wij vermoeden, dat zoo spoedig te Schiedam de R. K. geestelijkheid hiertoe zou overgaan. - Veeleer dachten wij, dat zij met de kennis van de Schiedamsche toestanden, die ook zij toch wel zal bezitten, langs geheel anderen weg de katholieken

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1902 | | pagina 2