Nieuw Malthusianisme. Brochurenhandel der S. D. R. P* Coöperatieve Schiedamsche Mandenmakerij. cs _o O cj X Voorkoming van groote gezinnen. Mej. D. MINEUR-KOOL, De Coöperatieve Mandenmakerij „DE MOKER" broederschap. (Vooral deze zinbouw is niet kwaad, hè Reeds 'n eeuw geleden hebben we ondervonden wat dat beteekende. We hadden vrijheid om precies te doen zooals. de regeeringspersonen dit begeerden. Vooral op 't gebied van 't onderwijs kwam dit uit. Tot onderwijzer aan een school kon benoemd worden een ieder, diede regeeringsinzichten deelde en met den bestaanden regeeringsvorm volkomen tevre den was. Iets dergelijks gebeurt thans in Frankrijk. Hoort 'reis beste jongen, wil je in 't vervolg niet 'n beetje eerlijker wezen Als je de socialisten bedoel met die roepende, hard-roepende, schreeuwende vrijheid, gelijk heid en broederschapmenschen, wil je dan geen vergelijking van wat 'n eeuw geleden gebeurde aan het socialisme koppelen? We vragen dit maar even in gemoede, wel ver trouwende dat het je zelf duidelijk genoeg zijn zal, welk 'n afstand er tusschen die twee dingen gelegen is. We vinden voorts je protest van pas. Wat in Frankrijk geschiedt is lang niet in orde maar droog je tranen 'n oogenblik en denk na Ge gelooft in 'n Rechtvaardig, Wijs en Albestierend Opperwezen, niet waar? Ge kunt recht hebben in dat geloof, maar antwoord 'ns even op deze vragen Wie zijn 't, die uw voorvaderen, de grond vesters van uw geloof, hebben geradbraakt en verbrand? Wie zijn 't, die waar en wanneer ze maar kunnen, twist en tweedracht stoken, om daaruit kracht voor zich zelf te putten? Wie zijn 't, die 't meest de beschaving haten en tegenwerken, lichtschuw de duis ternis benutten voor hunne werken; alle vooruitgang den weg bekampenslaven ma ken van hun volgers; hunkeren naar 't oo genblik, dat de wereldlijke macht weer af hankelijk maken zal van de geestelijke Zijn 't niet zij, die thans vervolgd worden? die zoo vreeselijk vervolgd hebben en nu eens kunnen ondervinden hoe 'n vervolgde te moede is Zijn 't niet zij, voor wie eerst gij, nu wij, verworpelingen, monsters, revo lutiemakers waren, die thans op de straten komen en opstaan tegen de wettige overheid, toch zeker als altijd nog wel zoo iets van Goddelijk Toe, broedertje, zeg 'ns, zou 't niet de hand eens Al machtigen kunnen zijn, die hun dit over 't hoofd stort, om hen hun eigen daden 'ns 'n klein beetje duidelijk te ma ken? (Want, we weten 't allen, wat nu geschiedt is nog maar kinderspel bij vroeger vergeleken). En groote goedheid, als we in deze dingen dan eens zoo'n Hand zien wilden, wat heerlijke gelegenheid ware er dan tege lijk geopend om honderderlei groote en klei ne, dikke en dunne, oude en nieuwe bijbel teksten aan den man te brengen. Voorwaar, de gelegenheid was schoon, maar Weg schrikbeeld wegwegAlweer die hand in eigen boezem, alweer die splin ter en balkaiai Brrrrweg met al die muizenesten Ga voort geliefde, leuter voort, flink de zaken op hun kop bekeken vèr af wel eens vooze zijn maar nooit of te nimmer nabij. Gekermd maar ook gezwegen waar 't in onze kraam te pas komt geloofd maar ook niet geloofd al naar 't met de belangen strookt. Hawelk heerlijke roeping voor den ingewijde, zóó de domme massa voor te lichten en op den goeden weg te leiden met welk 'n trots is op zulk 'n arbeid neer te zien, al is men dan ook achter zoo'n paar eenvoudige kruisjes verborgen O broedero broedergij zijt groot, zeer grootColibri. Een en ander over drankmisbruik in Groot-Brittannië. Het misbruik van alcoholische dranken is in Groot-Brittannië, trots de uitgebreidheid der bestrijdingsbeweging aldaar, verschrik kelijk. In Edinbnrg alleen wordt dagelijks 2000 pond (een pond is f 12.uitgegeven aan spiritualiën, meer dan de gezamenlijke huishuren bedragen. In Londen werd in het afgeloopen jaar 1, zegge één op de 175 inwoners wegens dronkenschap opgebracht en te Birmingham 1 op de 50. Meer dan 100,000 veroordeelingen wegens dronken schap hebben jaarlijks alleen in Engeland en Wales plaats. In 1893 werden 4329 vrouwen te Glasgow wegens openbare dron kenschap opgebracht, terwijl te Liverpool 2278 kinderen, waaronder 113 beneden den tien-jarigen leeftijd, datzelfde lot ondergingen. Ook onder de vrouwen worden vele slacht offers van den alcohol gevonden. Het herhaaldelijk afbreken van het familie leven door dienst of zaken in de koloniën, levensmoeheid en vertwijfeling zijn dikwijls de oorzaken der drankzucht, maar ook vaak zijn lage begeerten de bronnen van dezen rampzaligen toestand. In de nijverheids streken vindt men dikwijls op elke vijf huizen der zwart-berookte, groezelige, naar geestige straten een kroeg. In deze kroegen verkoopt men prikkelende dranken, die bij. de arbeidersbevolking de plaats innemen van gezond en krachtig voedsel, zoodat op deze wijs een geheele ontaarding langzamerhand veld wint. Hoofdzakelijk is de groote uitgebreidheid der industrie, die het leven dor en koud maakt, die allen drang tot het hooge en- goede omgezet heeft in zucht naar geld, en laag genot na den arbeid, de oorzaak van deze ellende, en het is te hopen, dat een komende eeuw het evenwicht weet weer te vinden tusschen het streven der industriëelen en de rechten op geluk, die ook de arbeider kan doen gelden. Toen in Engeland de akkers verdwenen om plaats te maken voor rookende, zwarte massa's fabrieksgebouwen en even droevige woonarken, toen wrerd onder den invloed van het vochtige klimaat en de droevige omgeving, het Engelsche volk een lichte prooi van den drankduivel» Met moet dan ook aan het volk het ge voelsleven teruggeven, dat tegelijk met den familiezin is verloren gegaan, tusschen dreu nende stoomhamers, rammelende riemschijven en de knarsende en gillende geluiden der machinesdat is weggezonken bij het neer dalen in de diepe mijnschachten en is ver loren gegaan bij den arbeid in deze sombere omgeving dagen lang. Maar bovenal, men geve de vrouw aan haar gezin terug, in plaats van haar te doen zwoegen om arm zalig loon, in ellendige, bedompte en slecht verlichte fabriekslokalen. Deze factoren zullen meer doen dan de oprichting van geheelonthouders-vereenigin- gen, want daden gaan boven woorden. Overgenomen uit de Christelijke Scheur kalender „De Olijltak" 1901. Naschrift. Op verzoek nemen wij dit op» Niet van welke zijde, maar wat gezegd wordt, geeft den doorslag. De arbeiders kunnen nadenken over de oorzaken met hun ge volgen, hier genoemd. Dan de middelenf om er uit te komen. Aflevering 6 van „De Dageraad der Volks bevrijding'' door W. H. Vliegen. Uitgave van S. L. van Looy te Amsterdam. Prijs per aflevering 12% cent. ln de bus: De werkster 2 et.op de fiets 2 ct.naar 1/laardingen 2 ct. Voor Algemeen Kiesrecht: W. C. N. 10 ct. ■s ?B cis O 0 X CB CO CB +-• tf> O 0 T3 CO Ui O 'O J2 CB c O Ui s: 0 CB Ui Prins Hendrikkade O. Z. 16 Rotterdam. SPREEKUREN: MAANDAG, DINSDAG, DONDERDAG en VRIJDAG van s tot 7 nar. (MAANDAG en VRIJDAG voor minvermogenden). iLEBEIDEES I heeft STOEEEN in depót van de Coöperatieve Stoelen- makerij te Noordwolde. Doet uw bestellingen bij de Mandenmakerij Degelijk werk bij lage prijzen. Adres: ■Wlllercisls:a,d.e IbTo. 5. ADVERTEERT in het meest gelezen blad voor" Schiedam en omstreken. Sociaal Christendom., Bijdrage' tot den strijd over de verhouding van Christendom en Socialisme, door Mr. P. i. Troeistra Prijs 5 cent. Op voor den achturendag! Historische en agitatorische ge gevens over Arbeidersbescherming-" en Achturendag, door Adolf Braun, Uit het Duitsch vertaald en bewerkt door Emma Hess. Prijs 71/2 cent. ME1GAYE voor het Nederlandsche Proletariaat. Verzen van Dirk Troelstra, 35 nummers, waarvan 7 met muziek. Prijs 10 cents. Verkrijgbaar bij H. VERKERK, Oosterstraat i. OSTVASGElf STEUIfPMNIIfG, (ex-stakers BREMERKAMP.) Laat uw huishoudelijk Mandenwerk door bovengenoemde Handenmakerjj ver vaardigen. Solide werk. Billfjke prijzen. Orders worden aangenomen Willems kade 5, schriftelijke orders bovendien Nieuwstraat 28. 1 a mam 0 4J ■fc BBBB O S> ■Bi lil 1 k k a a T3 ■V 1* a BBBI N ja O Ui O) O O -C 0 0 *-> m~m a mam 1 Gediplom. deskundige voor Vrouwen. Stoomdrukkerij „Vooruitgang", Binnenrotte 50, Rotterdam.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1902 | | pagina 4