Schiedamsch Sociaaldemocratisch Weekblad No 26 Zaterdag 23 Augustus 1902. 2e Jaargang. Aardsche Goederen en hedendaagsch Christendom. Hoe de „Nieuwe geschiedenis schrijft. Ikfr is v o Bs i0O2 rest eyn. ABONNEMENTSPRIJS: 13 cent per kwartaal j-- vooru[tbetaling franco per post 20 cent j Losse nummers 1 cent. NOORDYEST 12. ADVERTENTIËN: 3 cent per regel. Bij abonnement be langrijke korting. Stukken Yoor 't eerstïolgend nummer moeten uiterlijk Woensdag a. s. 's middags 12 nnr in bet bezit der Redactie zijn. D'r is in de Zondagsbode een rubriek „Van nabij en van verre'. Die begint in het nom- mer van 16 'Augustus met 't inslaan van de bliksem in een huisje op 't eiland Rozenburg en eindigt met vronwenstemrecht in Colorado. Daaraan wordt vastgehecht het ideaal van den Christen. Er tusschen in staat 'n stukje over: toenemen der doode hand.(ü) Daarin lezen weRijkdommen der kloosters in België in 1846.honderd millioen. Dezelfde rijkdom in 1902drieduizend millioen. Heel gemoe delijk staat daaronder „De beste bestrijding achten wij echter die met den Bijbel". (Dat is wat anders dan bescherming van de brandkast met bijbel enz.) Nu zullen wij uit de genoemde rubriek nog 'n berichtje overnemen en dat in verband brengen met die kloosters en de Christelijke idealen. Hier is het Te Maassluis heeft de Christel- Jongel Vereeniging „De Heere zij onze Banier", de Koninklijke goedkeuring verkregen op haar Statuten. Nukan zij lof zingen, zou men zoo denken of gaan verheerlijken of zoo iets. Dat hoort er zoo bij, hè? Niets van dat alles. :t Is haast niet te gelooven, maar 't staat er. Nukan zij huizen koopen en verkoopen, en mildbedeelden kunnen er op aan, dat zij testamentaire beschikkingen aan vaarden kan. Een heerlijke gelegenheid dus om de jongelingen in eigen kring goed te gedenken." Zoo is het bericht. 't Is mooi. Eiken christen afzonderlijk wordt er steeds op gewezen, hoe zondig en slecht het is, te streven naar 't bezit van het aardsche, het stoffelijke, vooral als die Christen arbeider is. Maar deze jongelings- vereeniging zou Koninklijke goedkeuring hebben afgesmeekt ter wille van aardsch gewin? Huizen koopen en verkoopen en er fenisjes opscharrelen, zou dit der Christelijke Jongelingen roeping zijn En toch, het staat er. Wij dachten, dat zulke jongelingen op hun vergaderingen ne- derzaten, in devote stemming, los van alle aardsche beslommeringen of geneuchten. Helaas, helaas Maar er staat nog iets van Christelijke idealen. Het schoonste ideaal heeft de Christen, ook de armste. Hij weet zich geroepen, koning en priester te zijn in het onvergan kelijke rijks Gods. Het verkrijgen van macht of geld is hem geen ideaal, maar slechts middel om de ideale goederen des heïls onder het bereik van velen, zoo niet van allen, te brengen. Wie spreekt van.Christelijke idealen, moet bedenken, dat het Christelijk ideaal bij uit nemendheid is de rechte levensbetrekking tot God door vrede in Christus. Dien vrede bidden wij allen, vriend en vijand, toe. Dat laatste is het gemakkelijkst en goed koopst, om van allebei af te komen. Op wat schuin gedrukt staat, komt het evenwel aan. Het verkrijgen van macht of geld is hem geen ideaal, maar de ideale goederen des heils. En van die „ideale goederen des heils" zijn Christelijke jongelingsvereenigingen de uitdeelers zeker, onder oppertoezicht van dominee Dank je, zegt 'n man van smaak. Maar hoe rijmt dat nu met die kloosters en dat toenemen der doode hand Hebben de mannen van de alleen zalig makende kerk óók geen ideale goederen des heils uit te deelen of behoort dat speciaal aan Christe lijke jongelingen en do ninees. Op die klooster goederen wil de Zondagsbode een aanval doen, door middel van den Bijbel. Waarom dan toch! Dit afgunst, omdat Christ, jongelingen slechts koninklijke goedkeuring bezitten? Die van Maassluis moeten in eigen kring goed bedacht worden met aardsche goederen, de Christenen, die kloosters bezitten en wat er bij hoort, moeten bestreden worden met den Bijbel! Wie die moraal begrijpt, moet 'n Christen wezen. Al dat geklets over idealen heeft niets om 't lijf. Wij kunnen de naar wereldsche goederen hakende vromen om des ideaals wil een eenvoudig recept voorschrijven. Bij gebruik volkomen genezing. MatthXIX29. En zoo wie zal verlaten hebben, huizen, of broeders, of zusters, of vader, of moeder, of vrouw, of kinderen, of akkers, om mijns naams wil, die zal honderdvoud ontvangen en het eeuwige leven beërven. 't Is toch niet zoo moeilijk voor de vromen De prijs is groot en de koninklijke goedkeu ring onnoodig. We hebben eenige weken kunnen genieten van de met alle mogelijke uitingen van woede doorspekte beschouwingen, die de „Nieuwe" ten beste heeft gegeven over de sluitingen der kloosterscholen in Frankrijk. Het was de nagalm van de „Tijd", die eveneens z'n liefelijkheden vastknoopte aan den persoon van Judas-Combes. Bij zijn optreden heeft het nieuwe Fransche ministerie bij 't ont vouwen van zijn werkplan aldus gesproken: Toegevend aan misdadige inblazingen heeft een deel der geestelijkheid de zaak der ka tholieke kerk willen verwarren met die der religieuze congregaties; en in strijd met de wet is zij afgedoold in het economisch strijd perk. Zulke afwijkingen kunnen niet worden toegestaan. De „Nieuwe" spreekt steevast van de kerk- vervolging in Frankrijk, daarmede al direct z'n lezers bedriegend. In een zitting van Juli verklaarde Pelletan, minister van Ma rine: „Wij verafschuwen den oorlog als een rest van barbarisme, dat wij hopen te doen verdwijnen." Nu zijn de clericalen in Frank rijk met de nationalisten ve woede militai- risten. De strenge toepassing der wet op de congregaties houd gelijken tred met de anti-militairistischen geest van het ministerie omdat nergens het nationalisme zóó wordt aangekweekt als op de nu grootendeels ge sloten scholen. Bij de manifestaties in Parijs, ongeveer vier weken geleden, vermeldde de „Nieuwe", dat de socialisten „in troebel water trachtten te visschen", en in het blad van 3 Aug. hebben ze zelfs een klooster aangevallen. Maar met blijkbaar genot neemt de „Nieuwe" vieze schunnigheden als deze op„Een me dewerker van de „Verité" meent, dat Combes, die Zaterdagavond naar zijn geboortestreek, naar Pons vertrekt, aan het Orleans-station te Parijs, verdient te worden bedolven onder een stortbui van rotte appelen en vuile eieren op den razenden priestervreter en renegaat neergesmeten door de handen van een twin tigduizend tal goed mikkende Parijzenaars Zulke uitingen heeten dan de graad van verbittering aan te geven. Nu 't is er in ieder geval een van een min soort. De sluiting van de scholen in Bretagne is het mooist. De „Nieuwe" vermeldt in het nommer van 5 Augustus„In verschei den gemeenten van Bretagne hebben de boeren hun geld van de spaarbanken terug geëischt. Zij schijnen in de meening te ver- keeren dat tengevolge van de jongste ge beurtenissen de Fransche regeering op het punt staat bankroet te slaan." Als zoo'n inzicht van zaken het gevolg is van het daar gegeven onderwijs, dan wordt het hoog tijd dat de „kloosterscholen geslo ten worden." Den 21sten Augustus is het schrikbeeld der socialen al niet genoeg meer. Nu wordt de vrijmetselarij opgeroepen en het Jodendom. „Het zal er ten slotte nog toe komen, dat men van katholieke priesters den eed van gehoorzaamheid zal eischen aan de „Regeering der loge en de synagoge." Ja, d'r is heel wat te koop, als je ge schiedenis wilt schrijven. Gelukkig zitten alle DE MOKER BUJBÈAU VHH ADMINISTRATIE en REDAItTIE: 4> 99

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1902 | | pagina 1