Een stukje geschiedenis voor den li. K. Volksbond. Stemmen. Pater Braun heeft Zondag gesproken in den otflcieren-tuin voor de leden van den it. K. Volksbond. De „Nieuwe" heeft na tuurlijk verslaggevers-monopolie. Uit het verslag blijkt, dat er geen nieuws is ver handeld. 'n Stukje sterkgekleurde kerkge schiedenis, veel te hoog voor de slecht onder legde arbeiders, vormde de hoofdschotel. Tot slot de gewone vuurpijl van de glorie van het vaderland en de dierbare Vorstin, waarop het gewone effect volgde in den vorm van daverend a-pplaus. Dat hoort natuurlijk bij deze leus. Hoe zouden de voeten en handen der arbeiders stil kunnen blijven bij zoo'n prikkel. De eerw. adviseur zei in z'n nawoord onder meer: Dat onderwerpde noodzakelijkheid van den Godsdienst ter oplossing der sociale kwestie is te meer actueel, nu men in onzen tijd weer de dwaling ingang tracht te doen vinden, dat men zonder godsdienst de sociale kwestie wel kan oplossenspre kers woord zou, hoopte advis., de leden overtuigd hebben, dat zij krachtig aan eengesloten aan de hand van den gods dienst naar de verbetering van de sociale toestanden moesten streven. De sociale toestand drukt zwaar inKath. kringen, naar het schijnt. Toen deed de Voorzitter een duit in 't zakje. Ter verbetering van den toestand der brandersknechts met medewerking van den brandersbond wenscht het bestuur een samenkomst met, de brandersknechts te hebben, teneinde van den toestand op de hoogte te komen. Daartoe worden de ondergeschikten op Maandag 8 en de meesterknechts op Woensdag 10 Septemb. beiden 's avonds 7 ure, in het Bondsge- bouw verwacht. (Cursiveering van ons Eed.) Waar van de andere zijde zoo gewerkt wordt en zelfs een vakafdeeling van bran dersknechts opgericht wordt, is het zeker noodig, dat ook de onderafdeeling branders knechts van den Volksbond teekenen van leven geeft. Hè, wat is dat nou De Volksbond staat immer altijd op. de bres voor arbeidersbe langen Moet-i nou teekenen van leven gaan geven Dus hij is tot nog toe dood geweestDat hebben we meer gezegd, maar o jé, die socialen die hebben altijd ongelijk. Naar wij hebben kunnen waarnemen, is die vergadering van ondergeschikten bezocht door1'2 a 15 personen, twaalf a vijftien terwijl het ledental van den jongen Bond geklommen is tot tweehonderd. Zouden de arbeider genoeg krijgen van dat ijveren voor hun belangen? Zou Zondag de preekstoel weer dienstbaar gemaakt worden, om de schaapjes bijeen te drijven Zou de hongerzweep weer opgeheven wor den, zoodat die nog eens goed gezien wordt? Maar de arbeiders gaan begrijpen, dat zij zelfstandig veel sterker staan, zij voelen in zich den moed en de kennis, om hun eigen zaken op te knappen. Sluit u aan bij den Bond van branders- en distillateursknechts. Werft leden aan. Hoe meer leden, hoe dichter bij de vervulling van uw program. Allen de schouders er onder, en gij kunt uw verlangen kracht bij zetten. Mannen van Schiedam, veler oogen staren pp u en veler verwachting is groot. Allen in uw BondOp, ter verbetering van uw toestand. 't Is zeer natuurlijk, dat in zoo'n snel groeiende vereeniging een twistappel wordt geworpen, dat de vereeniging zal moeten strijden tegen nog méér invloeden dan van de patroons alleen. Arbeiders, geen godsdienst kan u verbieden, werkzaam te zijn tot verbetering van uw eigen lot. Wordt ooit tot de patroons gespro ken als tot u Doen die niet al hun best, vooruit te komen, méér te weten, beter hun zaken te behartigen. Uit welke reden zou het u verboden kunnen worden Het zou zelfs strijdig zijn tegen de christelijke leer, uw talenten ongebruikt te laten Katholieke arbeiders, gij hebt andere voor gangers gehad. Vandaar dit stukje geschie denis. Velen Katholieken arbeiders heugt nog de tijd, dat de R.-K. Volksbond afd. Schiedam werd opgericht. In dien tijd kon de Bond bogen, trotsch zijn op z'n adviseur, kapelaan van Buchem. Die naam roept vele herinne ringen op, herinneringen aan een wakker strijder voor de arbeiders en hun belangen, voornamelijk die van de branderijen. Menig een zal zich nog herinneren een gang naar de pastorie in het Frankenland, waar de kapelaan te spreken was. En dan hoe hij kon opspringen en vragen„Is dit zoo en dadelijk heenging om de zaak te veran deren, want hij praatte niet mooi, hij handelde. Hoe hij schijnt kennis gemaakt te hebben met veel onrechtvaardigheid en veel ellende, zoodat hij op 'n vergadering in den Officieren- tuin uitriep„Het moet anders worden en het zal anders worden, al zou Schiedam 't onderst boven keerenWat is er van dien strijder geworden? Enkele weken daarna was hij weg, verdwenen, in 'n uithoek geves tigd. Gaat het zoo met alle geestelijken, die 't niet bij woorden laten? Die de leer der naastenliefde in praktijk willen brengen? Dit geeft den arbeiders iets te denken. De vereeniging y_erliep. Daar kwam de groote staking van de bootwerkers in Rotter dam, het bezoek der woordvoerders in Schie dam, het aandeel van de kaarsenfabriek „Apollo" in die beweging. Groote drang plotseling naar organisatie, 'n Opvlammend gevoel van macht onder de arbeiders, dat zij ineens door hun wil de zaken zouden veranderen. Toen de neerslag, omdat de praktijk leerde, dat het niet ineens ging, omdat de arbeiders het-vereenigingsleven met z'n moeite en bezwaren niet kenden, omdat ze niet voorbereid waren op den langen en moeielijken strijd tegen het kapitaal, een strijd, waarin juist het gehalte, de waarde van den arbeider aan den dag komt. Geen groote ruziewoorden, niet eens „even laten zien wat ik kan", geven waarde aan den arbeider in den maatschappelijken strijd, maar de taaie, stille, geduldige werkzaamheid tegen onrecht en verdrukking, een werkzaamheid, die krach tiger en standvastiger wordt bij elk nieuw feit van ongerechtigheid en harteloosheid, een werkzaamheid die zich ten slotte richt tegen het stelsel, waaruit alle misstanden geboren worden. In dien tijd werd ook gesticht de Neutrale Vereeniging van brandersknechts, die zich zou aansluiten bij den Nieuwen Rotterdam- schen bootwerkersbond. Kort daarop werd van de zijde van den R. K. Volksbond, al weder in den officierentuin, 'n protestverga dering gehouden tegen de neutrale vereeni ging. De toenmalige, thans overleden voor zitter zei, dat er met de heeren gesproken was en dat alles zou verbeteren. Het pors- geld (geld voor 't uitpersen van de natte gist) zou worden betaald en de nachtarbeid zou worden afgeschaft. Een maand later, en de arbeiders kunnen nog de branderijen noemen, was het porsgeld afgeschaft en de nachtaroeid vroeger aangevangen. Dat was in 1896. 'n Paar jaar later nieuwe beweging. Proef werd genomen met behulp van den Branders- bond Zondagsrust in te voeren. Dat ging zóó. Vrijdagmorgen 3 uur binnen. Driemaal op laden en tweemaal beslaan, 's morgens vroeg en om pl. m. elf uur, om 5 of 6 uur naar huis. Zaterdagmorgen om één uur binnen, werken tot 12 of 1 uur 's middags, daarna naar huis tot 3, 4, 5 uur en dan maar weer aan den gang tot Zondagmorgen 1 a 2 uur, waarna de Zondagsrust kon genoten worden, 't Spreekt van zelf, dat de arbeiders aan de gewone manier van afbeulen de voorkeur gaven. De heeren hebben niet veel teweeggebracht voor de arbeiders. En tot op den huidigen dag is de toestand ellendig. Deze geschiedenis uit Schiedam leert de arbeiders iets anders dan de geschiedenis, die zij zondagmorgen in den officierentuin gehoord hebben. Zij leert den arbeiders, dat zij op eigen krachten moeten vertrouwen dat zij hun eigen zaken moeten beredderen. En de opkomst in den R. K. Volksbond bewijst, dat zij het geleerd hebben. Natuur lijk zal er nu over de socialisten worden getoornd, en de mannen, die zelfstandig een vereeniging stichtten, zullen van de zijde van den Volksbond óók zoo worden betiteld. We kennen dat spelletje. Maar nog een goed rukje, en de vereeniging omvat de helft van alle braudersknechts, en dan kan zij best tegen een stootje. Volhouden, man nen, en op elkander vertrouwdGij kunt de machtigste vereeniging in Schiedam vormen en van onberekenbaar nut zijn voor de ver heffing van uw medearbeiders. Denkt maar eens aan de ongeorganiseerde slaven van „Apollo Den 2en Augustus hebben we 'n kleine bloemlezing gegeven uit onze zusterbladen. Op den 31sten hebben weer hun stemmen geklonken. En wederom hebben zij bewezen, dat hun orgaan zich niet leent tot koninklijken zang. Wat kikvorsch geboren is, zal nooit als nachtegaal sterven. Onze persridders ver vullen den rol van troubadour. Ze hebben harnas en schild weggeworpen, zich getooid met de kleuren van hun dame, hun luit om gehangen Helaas, zij brengen 't in de waardeering van 't publiek niet verder dan 'n harmonica-speler met 'n grokstem. Gelukkig, dat de aangebedene onkundig blijft van de ondelicate gevoelsuitingen van onze eminente pers-troubadoers. 'n Paar mopjes maar. „In den gewonen gang van het leven doen zich zooveel feiten voor, die ons geheele denken, ons geheele zijn in beslag nemen, dat het noodig is, ons af en toe daaraan te ontrukken, en zoo nu en dan nog eens flink te toonen, dat wij nog altijd geheel medeleven met ons dierbaar vor stenhuis en bereid zijn, pal te staan waar ons Oranje bedreigd mocht worden." Men ziet het, dat is nu eens de oude strijdhaftige, ridderlijke geest, die na eeuwen ommedwalens eindelijk komt opborrelen in Schiedamsche redactie-bureau's. Zoo nu en dan nog eens flink toonen, onze palle bereidwilligheid. Wat 'n malligheid overigens. Wie denkt er nu aan, ons Oranje te bedreigen Er zijn zooveel feiten, die ons geheele denken, ons geheele zijn in beslag nemen. En als de „Schiedamsche" zich daaraan ontrukt, gaat-i pal staan voor iets, dat heelemaal niet be dreigd wordt. Don Quichot op en de op en zagen wij Haar, die wij van Haar vroegste jeugd afaan met onze liefde en zorgen omringd hebben, ten prooi aan een zware ziekte.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1902 | | pagina 2