Protestantsche belangen?
Coöperatie-De Groot.
Allen naar Utrecht!
Kroinme-ruggeii- tentoonstelling.
Wij behoeven niet te herinneren aan die
dagen van spanning enz. enz. dat
het gevaar geweken en Zij voor ons be
houden was.
Gerust stonden wij het geliefde pand
tijdelijk aan het buitenland af
Nou, als dat non niet smakelijk gezegd is
't Is te begrijpen, wat 'n koningsweelde
iemand moet bezielen, om van zoo'n uitdruk
king te bevallen.
Het slotstuk begint
„Maandag zullen wij luide verkonden....
D'r is geen mensch wezen luisteren bij 't
redactie-bureau. Er waren, veel ossen op
de markt.
Even voorstellen De Nieuwe in gala.
hoon Harer vaderen nationaal
dundoekverslonden bulletins bui
tengewone spanningdierbaar kost
baar glorierijk feesttonen jubel
zangen tranen en zuchten beider
vurigen en gemeenschappelijken wensch
Leve
De scherpzinnige lezer raakt natuurlijk in
vuur bij dit uittreksel. Ieder vaderlander
kan daaruit twee kolommen dichten. De
Niemue was goed, hoor
De Zondagsbode heeft zich wederom tevre
den gesteld met eenige sobere dichtregelen
van geen Oliekruikje maar daaronder
komen nog sierlijke strofen voor als„Dei-
Koningin gewjjd" en „Haar, Telge van
Nassau."
Enfin, we kunnen nu onze geestdrift weer
opbergen totdat we nu... en... dan... nog eens
flink... toonen... dat we bereid zijn.
De arbeiders weten misschien nog niet,
wat dit voor belangen zijn. Wij ook niet,
maar de „Zondagsbode" heeft het er over
in de rubriek van „Nabij en van verre." Die
zal het dus wel weten. „Protestantsche ar
beiders, Katholieke arbeiders", Protestantsche
belangen, Katholieke belangen?" Och, wat
is die „Zondagsbode" toch 'n vreemdeling in
Jeruzalem. Bij verkiezingen worden de anti
revolutionaire schaapjes naar het katholieke
hok gedreven, vanwege de algemeen Chris
telijke beginselen, zie je. Dan beveelt dominee
per strooibiljet den katholieken candidaat aan
en dan wordt er gezwegen over protes
tantsche belangen. Dan heet het weer „Recht,
Plicht en Orde," of God, Koningin en Vader
land, en dan gaat alles op 'n hoopie en dan
zwijgen alle belangen, behalve die van den
geldzak. Zulke ondervindingen hebben de
arbeiders hier in Schiedam, en ze worden
ééns wakker.
Er zijn arbeiders-belangen en daarvoor
vallen alle verdere overwegingen weg.
Maar wat eenvoudig in de protestantsche
belangen-beschouwing overal door heen kijkt,
is de dominee, de protestantsche dominee, die
antipathiek is jegens de katholieke kerk met
haar leer en organisatie. De geschiedenis
is aldus
„Kort geleden werd te 's Hertogenbosch
een vereeniging opgericht, genaamd de
Hanze, die zich ten doel stelt, de Room-
sche beginselen zoowel in het bijzonder
als in het openbaar leven te verspreiden
en de belangen van de Roomsche nering
doenden te behartigen. Thans is zij druk
bezig overal afdeelingen te stichten. Slaagt
deze vereeniging en daaraan valt wel
niet te twijfelen, dan zal het gevolg
daarvan zijn, dat menige protestantsche
zaak ondermijnd en doodgedrukt wordt."
Ziehier, waar 't om gaat. Het gaat om
de zaken. De Katholieke organisatie staat
onzen dominee borg, dat er niet valt te twij
felen, of de zaak slaagt. Maar wij vragen
waar blijft het geloof, het koog-heerlijke ge
loof? Waar is het geestelijke, dat voorop gaat?
Er moet nu een protestantsche vereeniging
gesticht worden, voor protestantsche zaken.
En dan volgt
„Het Roomsck-Katholicisme wordt ech
ter, dat vergete men nimmer, het best in
beginsel bestreden met het zwaard des
Geestes, de banier des Evangelies, den
Bijbel
Waarom dan toch Is er niet wat anders
en beters te bestrijden Of heeft dominee
het ware geloof alleen
De arbeiders zullen zich door zulke rede
neeringen niet in de luren laten leggen. Als
het om zaken gaat, leeren zij wel die zelf
te behartigen. Dominee moest zich niet met
den wereldschen rompslomp bemoeienen
Salomo was een wijs man, die veel goede
dingen gezegd heeft, waar het pas gaf.
Onder stadsnieuws lezen we in de Schied.
Cour. van Zondag, dat mej. N. Asperen-
v. d. Velde in 5 a 6 wekelijksche lessen,
geschiedenis, strekking en praktijk der coö
peratie, besloten met lichtbeelden, zal be
handelen. Een bakkerij voor bovengenoemde
coöperatie is aangekocht voor de som van
f 9500.—, wat met de installatiekosten enz.
wel gauw een bedrag zal maken van f 12000.
We zijn benieuwd naar den naam dier
coöperatie en óók of er soms nog bijgevoegd
zal worden „Arbeiders
Als dit het geval is, heeft deze coöperatie
zeker de meest koopkrachtigen tot leden, ge
tuige de f 12000.Als dit niet het geval
is, en dat moet wel, wanneer we f12000.
aankijken, waartoe dient dan deze coöpera
tie. Voor leerschool? Om te bewijzen, dat
er met geld iets begonnen kan worden
Toch niet om de arbeidersbeweging te steu
nen. De bestuurdersbond is zelfs onwaardig
om in de termen te vallen. Wij denken er
over welke inrichting hier ter stede dan wèl
„algemeene volksbelangen" meent te dienen.
Voor aanmelding tot deelneming aan den
cursus moet men zijn in het Volkshuis of
bij een van de dames en heeren, verder ge
noemd. Dat typeert ook al weer dien licht
beelden-cursus en heel het coöperatie-gedoe
van die zijde. Niet aanmelding bij één van
de commissieleden, ja, bij één, den heer de
Groot. De overige vier, werklieden, worden
niet genoemd, wel dames en heeren met goed
klinkende namen buiten de arbeiderswereld.
Men zegge nietDie zitten niet in 't bestuur
van 't Volkshuiszij zijn het, die de coöpe
ratie in handen hebben, of hangt die cursus
niet samen met de reclame?
Zondag 11 September, des morgens te
zeven uur, varen van het Oude Hoofd bij het
Maasstation te Rotterdam twee booten naar
Utrecht voor de meetinggangers. Het aan
tal bezoekers van de meeting schijnt groot
te zullen worden.
De berichten uit verschillende plaatsen van
ons land doen het beste hopen. Amsterdam
en Rotterdam schijnen het grootste aantal
bezoekers te leveren, ook, omdat van daar
de reisgelegenheid gemakkelijk en goedkoop
is. Voor vijftig cents worden te Rotterdam
kaarten verstrekt.
V oor ons, Schiedammers, is de gelegenheid
niet moeilijker. Ook wij kunnen, als wij
willen, met dezelfde booten en voor den
zelfden prijs mee als de Rotterdammers.
Do Schiedammers behoeven zich slechts te
vervoegen bij A. Godschalk, Oosterstraat 70,
en Zaterdagavond van acht tot elf uur aan
„Constantia", waar kaarten voorhanden
zullen zijn.
Gezamenlijk kunnen de Schied amsche deel
nemers dan Zondagmorgen naar Rotterdam
wandelen. Schiedamsche arbeiders, toont u
flinkDe kosten zijn te gering, om daarvoor
thuis te blijven. Als één man getuigd voor
uw goed recht!
Laat zien, dat Schiedam ook haar plaats
ingenomen heeft in de rij der steden, die een
groot aantal georganiseerde arbeiders in haar
midden heeft, een groot aantal vrouwen en
mannen, die weten, wat zij willen, die weten,
waarvoor zij strijden.
't Is een treurige waarheid, dat de verhou
ding van menschen tot menschen in deze
maatschappij de oorzaak is, dat een deel fier
rechtop gaat, als heerschers, 'n ander deel
zich kromt, als slaven. Wie geld heeft of
op 't kussen zit, heeft de macht, en wie 'n
brandkast of 'n zetel mist, kan zich gehoor
zaam krommen. Dat kan hij, maar 'tis niet
noodig. Gelukkig groeit onder de zich or-
ganiseerende arbeiders óók 'n gevoel van
fierheid met 't begrip van de macht, die zij
vertegenwoordigen. Dat gevoel doet ook hén
rechtop gaan, tot groote verontwaardiging
van de heerschers.
Er is hier 'n vertooning gehouden, die in
de plaatselijke bladen getiteld is„De Se
renade," maar in den grond van de zaak is
het niets anders geweest dan 'n tentoonstel
ling van het slaafsche element onder onze
burgerij.
De heer Visser is vijf-en-twintig jaren
raadslid geweest, 't Is nu eenmaal de
gewoonte zoo'n gewichtige gebeurtenis
niet ongemerkt voorbij te laten gaan. De
heer Visser is liberaal, en is beserenadigd
■door een onderafdeeling van den R. K. Volks
bond, door een christelijk fanfare gezelschap,
door de muziek der d.d. Schutterij en door
„Het Vaderland Getrouw."
Bij verkiezingen vindt de heer Visser altijd
een tegenkandidaat over zich van de R.-K.
Kiesvereeuiging en nog een van diverse
christelijke richtingen, bij zijn herbenoeming
tot wethouder 'n paar weken geleden stemde
de clericale meerderheid niet op den heer
Visser.
Maar de heer Visser is méér dan
raadslid. En 't is niet voor het raadslid
Visser, dat de St. Caecilianen, zangers van
den R.-K. Volksbond, den rug krommen.
De heer de Draak, directeur, liet dit duidelijk
uitkomen in een korte toespraak:
De hulde heden aan U gebracht, zegt
spr., is bijzonderlijk aan „St. Caecilia"
aangenaam, omdat die behoefte heeft te
getuigen van haar erkentelijkheid voor de
groote welwillendheid en hulpvaardigheid
die Gij, mijnheer Visser haar zoo duidelijk
en zoo herhaaldelijk hebt betoond. De
vereeniging „St. Caecilia" brengt U haar
dank daarvoor en beveelt zich ook voor de
toekomst in uwe hulp en steun aan."
Daar zit 'm de knoop. En de overige
sprekers vertelden in meer of minder dui
delijke bewoordingen hetzelfde. Deze serenade
heeft niet gegolden „den openbaren persoon"
G. Visser, maar den particulier, den be
schermheer, den milden gever enz. aan ver
schillende onschuldige vereenigingetjes.
De heer Jordaans sprak den wensch uit
dat de bede zooeven door zijn gezelschap in
tonen opgezonden, mocht worden verhoord
en het den heer Visser nog vele jaren ge
geven moge zijn te blijven arbeiden tot wel
zijn der gemeente Schiedam.