KOSTGANGERS Nieuw Malthusianisme. GEVRAAGD. Geloof en jenever. Gorzen-weelde. Aan de Yrouw van den Zwoeger. Correspondentie. Coöperatieve Schiedamsche Mandenmakerij. Arbeiders S* Dn A. P. Voorkoming van groote gezinnen. Mej. D. MINEUR-KOOL, De Coöperatieve Mandenmakerij Gec. Soc. groepen ii Zuid-Rolland. GROOTE OPEKLüCHT-MEETiNG Naar aanleiding van de kerkvervolging in Frankrijk heeft de „Nienwe" bepaald dit stnkje geschiedenis vergeten. Wij lezen in Het Volk De Fransche anti-klerikale bladen hebben acht geslagen op het verbruik van jenever tijdens de standjes in Bretagne, in verge lijking bij gewone dagen. Te Saint-Meën, is van 1 Juli tot 20 Augustus 1901, 211 L. alcohol gebruikt. Op dezelfde dagen van dit jaar is dat cijfer 800. Te Tolgoët is het van 356 op 515 Liter gestegen. Te Plondaniël van 421 op 701 Liters. De geloofsijver der brave Bretagners is dus aangewakkerd geworden met heel wat liters. De geestdrift die er heeft geheerscht wordt daardoor heel wat begrijpelijker. De Gorzen is een goed land met goede dingen. Daar komt nog wel wat meer over. Onder de huiselijke instellingen aldaar behoort een inrichting, die in gezelschap gewoonlijk niet genoemd wordt, maar aan gezien de Moker onfatsoenlijk is, noemt hij het kind bij den naam. Die inrichting is de bestekamer. Zoo'n instrument staat achter zekere huisjes in de Gasstraat, op de plaats en doet dienst voor acht gezinnen tegelijk. Dat nu is niets, niet waar Wat beduiden zulke wereldsche dingen, als we in goede harmonie als broederen te zamen leven Toch, hoe is 't mogelijk hè, voor Gorzen- sche menschen, zijn er die bezwaren maken, die dit gemeenschappelijk bezit een beetje vies vinden. Zulke menschen, hè Soms ook vindt een rondtrekkend koopman of straat muzikant deze gelegenheid verkieselijker dan de berm van een weg, zoodatenfin, de rest laat zich raden. Nu is er wel een woningwet en er zijn gemeenteraadsleden, die door de Gorzen worden afgevaardigd, maar die heeren bemoeien zich niet met zulke kleinigheden. Zij hebben immers zelf een huis, van alle gemakken voorzien. 't Is gek, maar als de socialen over gemeen schappelijk bezit spreken, dan worden de bezitters hoorndol, en zoo'n ding, dat privaat is uit z'n aard, laten ze gemeenschappelijk bezit. D'r zit ook geen één belang aan vast Alleen kan het iemand z'n zedelijkheids gevoel kwetsen. Maar wat geeft dat bij arbeidersHet zedelijkehet geestelijke voorop is 'n leus, waarmee ze zoet worden gehouden, maar waarnaar noch in groote, noch in kleine zaken wordt gehandeld. Vrouw uit 't volk, gij, die zwoegt en die [lijdt, Wat is uw lot in deez' droevigen tijd Scherp zijn de doornen, die 't leven u biedt Bloemen zijn schaarsch op uw paden [of niet? Rustloozen arbeid zoo lange gij leeft, Is 't wat der zwoegster het slavenlotgeeft; Voelt gij u mensch, gij berust daarin niet! Vrouw van den zwoeger, voor u is mijn lied. Meer dan de zwoeger wordt gij nog gekweld, Gij, die slechts vrouw zijt, en vrouw zonder [geld Meer nog ontzegt men u rust en genot, Kennis blijft vreemd u of strekt u ten spot, Drukt u met dubbele zwaarte het juk, Weet, dat ge recht hebt op levensgeluk. Zingt voor de vrouw, die het onrecht verstiet Vrouw van den zwoeger, voor u is mijn lied. Moeder der kinderen van d'arbeidersstand, Al wie vooroordeel en leugen verbant Kan u slechts achtenen haken als gij, Naar het verdwijnen der geldmaatschappij. Groot is uw roeping, al veracht men die nu Moeder van 't volkskind, wij strijden voor u Oogst gij miskenning, waar 't onrecht gebiedt, Vrouw van den zwoeger, voor u is mijn lied. Zwoegster, houd moed, want het blijft zoo [niet gaan. Schaart u met ons om de heilige vaan, 't Vaandel van d'opstand, welks morgenrood [rijst, Hoe uit zijn bloedkleur de vrijheidszon rijst. Moed in verdrukking, o, arbeidersvrouw, Steeds onze leus: „Recht voor Allengetrouw Voor u ook daagt vreugde in 't lichtend [verschiet l Vrouw van den zwoeger, voor u is mijn lied. H. d. T. Uit „De Bondsbanier ONTVAJfGESf De „Centrale Werkgevers Risico-Bank" hare verkeerde organisatie en onvoldoend gedekte obligatie-leering, door Neh. de Lieme. Prijs 15 c. STEtSIPEMIIlfG In de bus: De beroemde 2 c.hikje 1 c.naar 1 c. Amsterdam 2 c.bij O. 3 c.doet een goed 1 c.woord 1 c.bij v. d. L. 1 c.voor mij 1 c.om aan de opera te 3 c.komen 1 c. prachtig 1 c.geluid uw vriend 1 c.van de club 1 c.decoratie 1 c.schilder iy8 c.; wat jammer 1 c.slecht weer 1 c.geen concei t 1 c.geen consumptie 1 c.niet naar Amsterdam ook 1 c.met Mina 1 c.; dus 1 c.geen kans 1 c.; ook 2 c.. N. B. te R. 5 c.P. v. Z. 7 c.W. 2 c. J. L. 12 c.omdat de kiesrechtbetooging zoo goed geslaagd is 5 c.P. S D. te G. 10 c.; Jopie 10 c.V. 10 c.; Jan 10 c. O. 12 c.; Mej. R. 12 c.leve de „Voorwaarts" 7 c.P. P. y2 c.Ala 2 c.met zijn dame 2 c.; twee grijskoppen 2 c.tocht echt 2 c. Voor Algemeen Kiesrecht Th. H. te VI. 7 c.; J. B. te VI. 3.; Een militair. De Christelijke Actie is al zoo lang dood. Kunt gij uw stukje niet een beetje wijzigen De aanvrage tot organisatie der mouters- knechts is naar den Bestuurdersbond opge zonden. (ex-stakers BREMERKAMP.) Laat uw huishoudelijk Mandenwerk door bovengenoemde Mandenmaker^ ver- Vaardigen. Solide werk. Billijke prijzen. Orders worden aangenomen Willems kade 5, schriftelijke orders bovendien Nienwstraat 28. Brieven onder letter B. aan het Bureau van de Moker. SLUIT U AAN BIJ DE ELKEN ZATERDAG- EN ZONDAGAVOND KUNT GIJ U OPGEVEN AAN „CONSTANTIA". Gediplom. deskundige voor Vrouwen. Prins Hendrikkade O. Z. 16 Rotterdam. SPREEKURENMAANDAG, DINSDAG, DONDERDAG en VRIJDAG van 3 tot 7 nur. (MAANDAG en VRIJDAG voor minvermogenden). jfLBBEIDEES I heeft STOELEN in depót van de Coöperatieve Stoelen maker ij te Noordwolde. Doet uw bestellingen bij de Mandenmakerij Degelijk werk bij lage prjjzen. Adres: "^TT'illemslsa.d.e 2sTo. 5. te SCHIER AU, ten gunste van het Vrijheid lievend Socialisme, op Zondag 38 September, 's middags te 3 uur, op 'n prachtig, grasrijk wei land aan de Frankelandsche laan, (bij ongunstig weder in „Constantia", Hoogstraat). SPREKERS F. DOMEIi N1EUWENHUIS van Hilversum, H. KOLTHEK, van Diepenveen, met medewerking van de gunstig bekende gem. zangvereeniging „Kunst aan het Volk" te R'dam. Entrée 10 ct., tot dekking der kosten. Diskussie vrij. Wat willen de Vrije Socialisten? Ook deze vraag moet ge kunnen beant woorden, die zegt te gelooven in de woorden van Paulus„Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede." Stoomdrukkerij „Vooruitgang", Binnenrotte 50, Rotterdam.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1902 | | pagina 4