Hst Christelijke uithangbord voor dan kapitalistisch m reyseringswinkel. Gemeentewerklieden. De Brandersknechts. De ondergang van den middenstand. verband staat. Heeft haar man geen werk, dan is het: Zou je niet ereis naar die toe gaan OfZon die d'r niks aan kunnen doen? Nimmer zal zij zeggen: Man, hoe staat het met je vakvereeniging? Wat wordt daar ge daan? Hoe werkt die? Zijn alle leden op hun post? En één van de daartoe meewerkende oorzaken is het bestaan van liefdadigheids instellingen en van hen, die haar bedienen. Zaterdag 1.1. sprak Vliegen over dit onder werp in „Constantia". In den politieken strijd worden leuzen aan geheven, clericaal of liberaal, geloof of onge loof, enz. De arbeiders kunnen nu door die lenzen wel voor 'n oogenblik blind geslagen worden, maar op den duur ontdekken zij de valschheid er van. De grondslagen van 'n zuivere partij-for meering zijn: het verschil van klasse-be langen. Voor den arbeider geldt alleen de vraagBehartigt een partij de belangen mijner klasse inderdaad of slaat hij mij met blindheid door valsche leuzen. Grijnst achter die leuzen het kapitalistisch mon ster, dat uitzuigt en uitbuit? Een zuivere partijvorming heeft alleen plaats door hen, die verbonden worden door gelijkheid van belangen. Twee partijen zijn dus mogelijk iu de toekomst: de partij van het kapitaal en die van den arbeid. Alle andere zijn uit den booze. Dat dit zoo moet zijn, bewijst spr, uit de geschiedenis der liberale partij. Hij stelt de vraagWaarom is de liberale partij ver brokkeltl? Vóór 1887 was de liberale partij de zuivere kapitalistische party. Kie zer was alleen hij, die in Amsterdam bijv. minstens f112.— pers. belasting betaalde. Bij de herziening der grondwet in '87 en de daarbij verkregen kiesrechtuitbreiding kwam de eenigszins democr. anti-revol. partij aan 't roer. Die bewees haar onmacht, door niets te doen. In '91 had de lib. party geleerd, waar de schoen wrong. Ze zou nu optreden als hervormingsparty. De totale mislukking ook in dit opzicht ligt daarin, dat geen partij in staat is, de tegenstrijdige belangen van kapitaal, middenstand en arbeid te dienen. En als vertegenwoordigster daarvan fungeerde de lib. partij. Als voorbeeld haalde spreker aan de be lastingwet van Pierson. Op geen enkel ge bied is de hervorming grondig aangepakt. En daartoe zijn de afzonderlijke deelen der lib. partij evenmin in staat. De oud-lib. en de vooruitstr.-lib. en de vrijz. democr. zijn in 't hervormingswerk even onbeholpen. Bij de kerkelijke partijen is het evenzóó gesteld. Verschil van belangen in haar midden. Zij omvatten kapitalisten, groot-grondbezitters, fabrikanten, boeren en arbeiders. Die kun nen gezamenlijk niet geraken tot de oplossing van eenige kwesties. Nu reeds, na een regee ring van 2 jaar, zijn sporen van onmacht waar te nemen. De oplossing der onderwijs kwestie laat zich wachten. Dr. Kuyper zegt: Het gaat goed zóó, de Christ, onderwijzers zeggen: Het gaat zoo nietgoed. Op het punt van kiesrecht staan weer de kleine lui den, de arbeiders van Patrimonium, tegen over de grooten: Lohman en consorten. De Patrimonium-mannen met hun motie aan Kuyper, zoo spoedig mogelijk de kies rechtkwestie aan de orde te stellen, Lohman met z'n nuchtere vraag, waar ergens in de Heilige Schrift over het kiesrecht gesproken wordt. Israël werd democratisch bestuurd, maar regel was, dat de wijsten, de oudsten en die in maatschappelijke positie het hoogst ston den, aan 't roer zaten. Wat levert de prak tijk op van deze twee jaren De Christel, regeering deed op 't gebied van arbeidswet geving een stap achteruit. Het speetwetje, het ingetrokken wetsontwerp op arbeids- en rusttijden. Het liberale wetsontwerp over militaire tucht kwam terug en werd verde digd door een liberalen professor. De depu tatie van de R. K. Bakkersgezellen werd door Dr. K. met e^n kluitje in 't riet ge stuurd. Verder de bekende plannen van Dr. K. omtrent arbeidsverzekering. Het gevolg van al deze dingen is dat de kleinen zich gaan verzetten, dat zij gaan inzien, dat het uithangbord is veranderd, maar dat de regeering kapitalistisch is gebleven tot in merg en nieren. De slotsom is, dat geen partijvorming on der de leuze van liberaal of klerikaal stand houdt, dat zich kapitaal bij kapitaal en de arbeid bij den arbeid gaat voegen, zooals in Amsterdam IX is gebleken. Het optreden van Staalman en de Vries bewijst alsmede, dat de geloovige arbeiders zich los gaan maken van de kerkelijke partij. Het kan ten slotte niet anders komen dan tot de vorming van twee partijen, die van het kapitaal, en die van den arbeid. De laatste moet staan op S. D. grondslag. Met een krachtige opwekking, om zich bij de partij van den arbeid aan te sluiten, ein digde spreker zijn toegejuichte rede. Het is teekenend voor den toestand in Schiedam, dat niemand zich aanmeldde voor debat. Het wijst óf op het gebrek aan durf, dat de tegenpartijen als zoodanig is ten laste gelegd, welk gebrek ook den leden aankleeft, óf op 'n zekere ontmoediging, welke zich van de massa heeft meester gemaakt door het vruchteloos gescharrel van liberaal en kerke lijk bewind. Heerlijk staat daar tegenover de zekerheid waarmee de sociaal-democratische partij voor waarts gaat, voorwaarts tegen al, wat door de kapitalistische belangen is bijeengejaagd. De geweentewerklieden, voorzitter Steg- man, heeft met 'n kleine meerderheid be sloten, zich af te scheiden van den landelijken bond. En waarom? Vanwege de neutraliteit. De voorzitter had in het orgaan de „Gemeente werkman" al eens geklaagd over het niet neutraal zjjn van den bond. Er werd voort durend afgegeven op de taktiek van de Patrimoniummannen en die van den R. K. Volksbond, 'n Staaltje van de taktiek van deze afdeeling onder dezen voorzitter. Om beurten vergadert de afd. in't gebouw van den R. K. Volksbond, van Patrimonium en in 't Volkshuis. Dat zijn offers aan de neutraliteit! Hoe dat is uit te leggen? Wel, gemakkelijk genoeg. Onder de gemeente werkers zijn Katholieken, Anti-Revol. en Volkshuizers, omvallers of slag-om-de-arm menschen. Nu stelt het heele gezelschap zich onder den geest, die in 't gebouw van den Volks bond huist, daarna onder die, welke zit in Patrimoniums gebouw en ten slotte wordt het nog eens doortrokken van Volkshuisgeest. Neem nu het extract uit het mengsel van die drie geesten en gij hebt de neutraliteit van den voorzitter der gemeentewerkers. Voor dat bovenbedoeld besluit werd ge nomen, deed één der leden nog het voorstel een spreker uit te noodigen, om over de beteekenis van dit besluit het woord te voeren, 't Mocht wat. De neutrale geest van den voorzitter keurde dat heftige voorstel af en daarna de begeesterde vergadering met 19 tegen 18 stemmen. Zouden die menschen werkelijk geweten hebben, wat zij wegwierpen om een xvoord? Onze kolommen staan voor den neutralen voorzitter open om te bewijzen of te bere deneeren, wat neutraliteit is. Maar wegge worpen is de steun der machtiger steun van 'n landelijke organisatie, weggeworpen de stuwkracht, die de afdeeling in groote mate kon hebben als deel van 'n groot geheel. Of is de arbeidersbeweging binnen Schiedam zoo volmaakt, zoo één geheel, dat zij geweldig is in zich zelve De voorzitter en zijn hel pers hebben in hun droge halstarrigheid voor een woord alweder een slag toegebracht aan de arbeidersbeweging in deze gemeente. Er zit natuurlijk niets anders op, dan dat de tegenstemmers een nieuwe afdeeling vor men. Zoo zaaien dwaze halsstarrigheid en kleinzielige bekrompenheid verdeeldheid, waar éénheid moest zijn. Misschien bestaat er kans, dat de nieuwe afdeeling zich aansluit bij den S. B. B. en dat binnenkort over deze kwestie een open bare vergadering wordt belegd. Het bestuur van den Bond van Branders- en Distell.-knechts heeft saaragesproken met het bestuur van den Brandersbond. Aan 't slot van 't onderhoud wordt ge zinspeeld op de Moker, en dat daar alles nu in kwam zeker, van a tot z. Nu, 't is er niet ingekomen, maar wij zouden toch willen vragenWaarom zijn de heeren daar zoo bang voor En als het zoo weinig van be teekenis is, wat er in komt, waarom mag dan de wijsheid van die heeren er niet in. Dat geeft dan nog eens 'n aangename afwis seling tusschen zooveel onbenulligheid. Voor 't overige, begrijpen de heeren wel iets van 't vereenigingsleven Binnenkort zal door het bestuur van den Bond van Br.- en Dist.-knechts een huis houdelijke vergadering belegd worden, waar verslag wordt uitgebracht van dit onderhoud. De vereeniging telt pl.m. 250 leden. Zouden de heeren nu denken, dat wij niet precies te weten komen, wie er iets gezegd heeft en watt Kom, kom, 't is zeker heel beschamend geweest voor de heeren, dat onderhoud. Bovendien is de vereeniging aangesloten bjj den Schied. B.B., die tot plicht heeft, de aangesloten vereenigingen in de te voeren actie zooveel mogelijk te steunen. Als 't nu heel erg is, wat de heeren over de gist gezegd hebben daar draait alles om en heel min, wat ze van de arbeiders hebben gesproken, dan zullen we 't allebei vermelden. We zullen eens zien, van welken kant de stryd begint. Die socialen, niet waar, dat zijn de vijanden van den nijveren middenstand? In de vergadering van den R. K. Volks bond, Zondagmiddag 1.1. hield de heer Ver hoeve nog een prachtig pleidooi voor „den nijveren middenstand," den stand waarop veelal de slagen in den strijd tusschen kapi taal en arbeid neerkomen. Die vergadering was uitgeschreven ter bespreking van de coöperatie. Nou, die hoorde in Schiedam niet thuis. De heer Verhoeve betoogde verder, dat de middenstand is de onmisbare sport op de maatschappelijke ladder; die stand waarin de werkman zijn kinderen eenmaal hoopt geplaatst te zien, is de verbindingslijn tus<

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1902 | | pagina 2