No. 22. ZATERDAG 1 AUGUSTUS 1903 3e Jaargang. ORGAAN van de Afdeeling Schiedam der Sociaaldemokratische Arbeiderspartij, ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 2 cent. BUREAU VAN REDACTIE Gebouw „CONSTANTI V', Hoogstraat. BUREAU VAN ADMINISTRATIE: A. WINTERBERG, Nieuwe Sluisstraat 5. ADVERTENTIËN: 3 cent per regel. Bij abonnement belangrijke korting. Stukken voor 't eerstvolgend nummer moeten uiterlijk Woensdag a.s. 's middags 12 uur in het bezit der Redactie zijn. Algemeen Kiesrecht. Den 23en Augustus wordt er een meeting gehouden te Dordrecht, den 13en September d. a. v. een te Rot terdam Er zal gemanifesteerd worden ten voordeele van het Algemeen Kiesrecht. Den 23ste Augustus is de provinciale meeting, op dien datum worden er elf dergelijke betoogingen ge houden. Die zijn de aanloop tot de nationale meeting van den 13en September. Hoe moet die zijn Die moet zóó zijn,- dat de afgevaardigden in de Tweede Kamer enkele dagen daarna bijeenkomen onder den machtigen indruk van den grooten roep om recht. Die betooging moet den indruk vestigen, dat de tijden rijp zijn en dat langer dralen met wetsherziening omtrent dat punt een voortdurend onrecht is. De beweging voor Algemeen Kiesrecht openbaarde zich reeds in 1876 in het Werkliedenverbond en was oorzaak van het stichten van plaatselijke vereenigingen van A. K. De in 't volgend jaar gestichte vereeniging Patrimo nium verklaarde zich voor „huismanskiesrecht", in hoofd zaak hierop neerkomend, dat dit recht zou verleend wor den aan meerderjarige gehuwde mannen. De eerste Sociaal-Dem. Ver. van 1878 had als eerste punt op haar program Algemeen gelijk direkt kies- en stemrecht voor alle verkiezingen in staat en gemeente, en in hetzelfde jaar plaatste ook het Alg. Ned. Werkl. Verb, een dergelijke eisch op zijn program. De trek naar kiesrechtuitbreiding zat in de lucht, en hoewel er verscheidene stroomingen bestonden dienaan gaande, kwam in 1883 te Rotterdam, de bond van Alg. Kies- en Stemrecht tot stand. De agitatie bleef levendig en in 1881 werd een betooging te 's Gravenhage gehouden, die in 't volgend jaar door een veel grootschere ter zelfder plaatse werd gevolgd. Lauw was de belangstel ling toen eindelijk in 1887 de lang verwachte grond wetsherziening uitbreiding van het kiesrecht bracht, maar in 1891 werd de agitatie weer levendig, hoewel alle candidaten van de volkspartij bij de verkiezingen vielen. In 1893 spande het Alg. Ned. Werkl. Verbond zich er voor, toen het kiesrecht weer een punt van be handeling zou uitmaken in de Tweede Kamer. De kies wet-Tak duikelde in '91 en de agitatie vóór de behan deling en aanneming der wet-Van Houten beduidde niet veel wegens gebrek aan samenwerking van verschil lende organisaties. Sedert 1897 hebben de S. D. A. P. en de vrijz. democr. het Algemeen Kiesrecht op hun programs. Op het Leeuwarder Congres werd een motie aange nomen, die de oprichting van het Ned. Comité voor Algem. Kiesrecht tengevolge had in 1899. In de Tweede Kamer was het vooral Troelstra die de aandacht omtrent de kwestie levendig hield, die dooi' zijn motie van 3 Mei '99 principieele debatten uitlokte. De laatste groote meeting te Utrecht, 11 Sept. 1902, ligt nog versch in 't geheugen. Het Algemeen Kiesrecht heeft al reeds een geschie denis en 't is voor een deel al een ander geslacht, dat voortbouwt op de; grondslagen door een vorig gelegd. Wie kou vragen, wat beteekent die drukte, zou zich al heel nuchter betoonen en wie zegt't Geeft toch niets,dóet te kort aan de ervaring. Zeer zeker heeft de beweging na zeven en twintig jaren aan diepte en omgang gewonnen. De voorbereiding van nu geeft blijk van degelijke organisatie en belooft een schitterenden uitslag. Grooter dan ooit is het getal arbeiders, waarbij de eisch „Algemeen Kiesrecht" zal inslaan. Terwijl bij vroegere gelegenheden de propaganda ging tot de arbei ders met den eisch van A. Kkomen nu de arbeiders tot den eisch. En de oorzaak daarvan is niet ver te zoeken. Die is: het'optreden der reaktie. De dolzinnige onchristelijkheid, die nawoedt na de aanneming der dwangwetten, getuigt te sterk van den geest, welke diezelfde dwangwetten ingaf. Die geest van kneveling en verknechting maakt in de hoofden der arbeiders iets wakker, dat woelt en dringteen heftig gevoel van verontwaardiging, dat overgaat in de begeerte tot vrijmaking. Met het politieke wapen zijn de arbeiders neergeslagen en als zij opstaan tot verweer en tot aanval, dan begrijpen zij, een gelijk wapen te moeten bezitten. Als ooit één het besef in de arbeiders-hoofden „gehamerd"' heeft„Wij moeten het politieke wapen bezitten, het Kiesrecht", dan is het wel Dr. Kuyper en als ooit een regeering een stevige ondergrond heeft gelegd voor een machtige agitatie tot het algemeen kiesrecht, dan is die de huidige. Feller hebben de arbeiders nog niet aan den lijve gevoeld, wat een geweldig onderdrukkingsmiddel de wetgeving kan zijn en helderder is 't nog nooit in hun bewustzijn geweest, dat zij moeten hebben hun eigen afgevaardigden. Wie de stakers niet wel gezind was, sympathiseert met de slachtoffe'S, wie de dwangwetten billijkte, ver- oordeelt de beulen, wie handhaving van 't gezag vor derde, verafschuwt onchristelijke geweldpleging. Wanneer duizenden optrekken naar de meeting, dan voorzeker zullen zeer weinigen dit niet tevens beschouwd willen zien als een daad van protest tegen het beleid van de huidige regeering. 't Is meer, 't Is een poging, om de macht te verkrijgen, die nu en in de toekomst zulk beleid onmogelijk zal maken. Alle arbeiders, die vertrouwen hebben in hun klasse, moeten meewerken, die zoo spoedig mogelijk "tot invloed te brengen, zij allen moeten propaganda maken voor de meetings voor Algemeen Kiesrecht. Eerst, wanneer dat recht verkregen is, kunnen ingrijpende veranderingen verwacht worden in de bestaande toestanden. Allen op naar de meeting! Vacantie voor den Arbeider. Gaarne zouden ze meegaanO, ze zouden zoo graag met hun kameraden de reis naar Gent en Brussel mee maken! Maar zie je, de kosten en het verlet? Die lamme centen! Vrijaf krijgen, dien Zaterdag, van hun patroon, ja, dat zou wel gaan. Maar zonder behoud van traktement. En zonder centen doe je niemendal. Eerst de reiskosten bij elkaar scharrelen en dan nog een deel van het loon missen! Moeder de vrouw weet er geen raad op. En dus thuis blijven Zoo zijn er velen. Is het rechtvaardig, dat de weker, die dag in, dag uit zwoegt en slaaft en zich geen rust mag gunnen, om, zooals men dat deftig noemt, den nationalen rijkdom voort te brengen, zich iedere ontspanning moet ontzeggen Is het billijk, dat de loonslaaf geëxploiteerd wordt voor een laag loon, zonder behoorlijken rusttijd, in vunze werkplaatsen, waar dikwijls ziekte en dood hem bedreigen, zonder dat hem een oogenblik vrijheid en ontspanning wordt toebedeeld? Is het menschelijk, een mensch op die wijze uit te buiten Terwijl de patroon zich opmaakt om den schoonen zomer op badplaats of buitenverblijf te genieten, blijft de loondienaar zwoegen en zweeten, blijft het afgebeulde werkdier zich het hoofd breken met het onderhoud van zijn gezin. Rust gunt hij zich niet, de slaaf, rust kan hij zich niet gunnen, want wat beteekent voor hem de rust anders, dan honger en ellende? Daarom is het toe te juichen, dat coöpereerende arbeiders 'aan deze kwestie hun aandacht schenken. Het lot van de arbeiders, die in hun dienst zijn, moet-dragelijk zijn niet alleen, maar moet ten voorbeeld gesteld kunnen worden. De arbeiders moeten toonen, dat zij hart hebben voor hun kameraden Dat heeft het Bestuur van de Arbeiders-Coöperatie begrepen. Een goed voorbeeld is gegeven. Aan het geheele personeel is dit jaar vier dagen vacantie gegeven met behoud van loon. Moge dit voorbeeld in Schiedam navolging vinden! Arbeiders, die gevoelt, wat het zeggen wil, een on- menschwaardig bestaan te moeten voortslepen, steunt de Arbeiders-Coöperatie met al uw macht. Het middel hebt ge in handen om den patroons te toonen, hoe een arbeider behandeld moet worden. Hoe beter de arbeiders in de Coöperatie het hebben, hoe scherper de tegen stelling met het lot hunner makkers zal zijn. En de schrilheid van die tegenstelling zal velen doen ontwaken. En ontwaken moeten ze, de Schiedamsche slaven. En ze zullen het ook! Werken we daarom krachtig samen, om de Arbeiders- Coöperatie groot te maken, in het belang der gansche arbeidersbeweging, maar in het bijzonder van onze Schiedamsche kameraden! Daarom: „Steunt de Voorwaarts." Weer wat „Christelijkheid". Het was de regeling van het salaris van den Con cierge der Hoogere Burgerschool, die de Vroeden in de laatste Raadszitting lang bezig hield. De vorige concierge had een salaris van 500 gulden en vrije woning. Voor het schoonhouden van het ge bouw moest dan nog per jaar ongeveer 440 gulden worden uitbetaald. Nu werd voorgesteld het salaris van den concierge te brengen op 800 gulden en vrije woning. Maar bij dit bedrag was dan het schoonhouden van het gebouw inbegrepen. Arbeiders, is 800 gulden—440 gulden soms geen 360 gulden? En is 360 gulden over 52 weken verdeeld niet de royale bezoldiging van 6 gulden 92 cents per week De heer Gouka vond het salaris te laag en stelde voor het met 100 gulden te verhoogen. Voor het behoorlijk schoonhouden van zulk een ge bouw achtte hij een bedrag van 300 gulden zeker te laag. Moest het tekort voor de reiniging door den concierge worden aangezuiverd, dan zou zijn salaris ver beneden de 500 gld 'sjaars blijven. Ook de heer Van Westendorp, een man, die in deze met kennis van zaken kan spreken, oordeelde het voorgestelde bedrag veel te weinig. Na wat heen en weer gepraat te hebben kwam het Christelijk deel van de Vroedschap op de proppen in den persoon van Mr. W. H Jansen. En wat deed deze man om het hoogste gezag te handhaven of, zooals het in „de tale Kanaans" luidt, het Christelijk beginsel hoog te houden? Och, hij stelde voor, in het voorstel van B. en W. voorloopig te be rusten. Bij de hehandeling van de begrooting kon men dan wel een nader voorstel doen. Leuk, hè? 'tKomt er niet op aan, of men gedurende eenigen tijd een arbeider een geheel onvoldoend loon uitkeert. Die arbeider, ze kunnen wel wachten, wachten tot de begrooting. Dan zijn de heeren nog al scheutig, weet je. De concierge krijgt dan ook wat van het vette der aarde. Maar tot zoolang geduld, hoor jongen, en gewerkt voor een hongerloontje. Kijkt uit je doppen, arbeidersDat vond Mr. W. H. Jansen de gemakkelijkste oplossing! Het voorstel Van Westendorp tot aanhouding der beslissing werd ten slotte aangenomeu met 11 tegen 6 stemmen. We hopen, dat in een volgende raadszitting blijken zal, dat het Christelijk deel der Vroede mannen weten schap heeft van de woorden, geschreven in het Boek des Gezags „Gij zult den dorschenden os niet muilbanden!" Jammer, dat men van de leuzen, bij verkiezingen aangeheven, in de Raadzaal zoo weinig merkt. „Het Christelijk beginsel hoog!" „Handhaven het hoogste Gezag!" zoo heet het bij de stembus. Geldploerterij en duitenplaterij is het achter de groene tafel. Over een luttel bedrag, dat een arbeider toekomt, moet lang en breed geleuterd worden. Het stemt droevig! Maar ieder, die over deze zaken nadenkt moeten de vragen van de lippen: „Zit het Christendom niet op den geldzak?" „Zit de dubbeltjes-kwestie er bij onze hedendaagsbhe Christenen niet dik op?" „En is het geen uitgemaakte zaak, dat de brandkast ook in Schie dam wordt beschermd met Bijbel en Wierookvat?" De Belgische reis. De organisators der reis schrijven ons: Zaterdagavond bezochten wij Brussel om in het Volks- BE MOK ER

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1903 | | pagina 1