Lrp^rrce», i Schiedam in 1903. No. 45. ZATERDAG 9 JANUARI 1904 3e Jaargang. ORCAAN van de Afdeeling Schiedam der Sociaaldemokratische Arbeiderspartij. Afdeelingsnieuws Cursus Mevr. Roland-Holst. ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 2 cent. "BUREAU VAN REDACTIE Gebouw „CONSTANTIA", Hoogstraat. BUREAU VAN ADMINISTRATIE: A. WINTERBERG, Raam 27. ADVERTENTIËN: 3 cent per regel. Bij abonnement belangrijke korting. Slakken voor 't eerstvolgend nammer moeten niterlijk Woensdag a. s. 's middags 12 unr in het bezit der Redactie zijn. Zondag, 10 Januari a.s. des morgens tien uur, in Constantia Huishoudelijke Vergadering der afdeeling. De agenda is zeer belangrijk. Inzake het orgaan der afdeeling zullen belangrijke beslissingen genomen moeten worden. Alle leden op post Het Bestuur. i. Schiedamsche Arbeiders Velen uwer houden de goede, oude gewoonte in eere, „het Ouwe in 't Nieuwe te zetten." 't Gezin is bijeen. In minder alledaagsche stemming wordt de laatste klok slag van 't jaar nagehoord en eenigszins ontroerd staan de leden van 't gezin op en drukken elkander de hand, onder 't uitspreken van den al-ouden heilwensch. Waar door wordt die aangename ontroerdheid teweeg gebracht? Waarom trilt dan het beste, het edelste, dat in u wak ker gemaakt kan worden Op dat oogenblik staat hel en klaar in u de zeker heid, dat ge niet zult zijn zonder aanhankelijkheid, zonder steun, zonder hulp; wat het nieuwe jaar ook brengen moge, op dat oogenblik strakt in U de rustig heid van een groot vertrouwen, dat ge niet alleen zult dragen, wat ge dragen moetdat er om u zijn, die liefderijk den last zullen helpen verlichtenop dat oogen blik gevoelt ge heftig het genot van 't bijeen behooren, van 't belangeloos verbonden zijn, van de solidariteit van 't gezin. Die aandoening is de kiem van een grooten wil, om goed te zijn, terwille van anderen, om te handelen voor anderen, met terzijdestelling van zich zelf, om zich op offeringen te getroosten voor 't geluk van anderen. Maar onafwijsbaar dringt zich in dezen felbewogen tijd aan u op de bewustheid, dat ge plichten hebt ter opzichte van het groote gezin, de maatschappij, omdat de toestand van uw huisgezin ten nauwste samenhangt met dien der samenlevingge weet, dat de rust van uw gezin elk oogenblik gestoord kan worden dooi in vloeden van buiten. Een gril van den patroon (er is hier pas het schandaal afgespeeld, dat een man na 45 dienstjaren op straat is gesmeten, eere zoo'n patroon) een crisis met werkloosheid in z'n gevolg, faillissement, waardoor het bedrijf wordt stop gezet of de luttele spaarpenningen van kleine luiden opgeslokt worden, zulke heerlijkheden, onafscheidelijk van de kapitalistische maatschappij, bedreigen zonder ophouden het rustig bestaan, het geluk van den arbeider en dus van zijn gezin. Dat wéét gij, arbeiders, en die wetenschap legt u de verplichtingen op, als lid der samenleving, gij weet dus óók, dat de solidariteit van 't gezin niet langer beoefend kan worden, als de hoogste deugd, maar dat uw heilige plicht is, het beoefenen der deugd van de solidariteit moer klasse. Het dreigend, het altijd dreigend onheil is het kapitalistisch stelsel. En waar is de zekerheid van steun en hulp, waar het vertrouwen op de toewijding van anderen, zoodra ge uw voet buiten de deur hebt? Ge wéét het, niet waar, dat deze ellendige maatschappij u doemt, elkander te verti-appen, als verwoede concur renten op de arbeidsmarkt, dat onder u geldt de af grijselijke spreukde één z'n dood is de ander z'n brood. Ge wéét het, dat het groote gezin, de maatschappij, u beesten maakt, dat daar, buiten uw huis, heel iets anders trilt in uw gemoed, dan de aandoening om te handelen voor 't geluk van anderen, om zich opofferingen te getroosten ter wille van zijn naasten. „Ik vóór hem," is daar het wachtwoord. Wat kan u beletten, u op te maken tot verbetering Uw godsdienst? Ziet de duizenden ellendigen, die ver stompt en verdierlijkt zijn door den al te grooten druk van het maatschappelijk wee! Denkt gij een aalmoes voldoende? Kunt gij u voor uw God verantwoorden met te zeggën: „Ben ik mijn broeders hoeder?" Omdat gij christelijk zijt? Wordt niet aan duizenden, mannen, vrouwen en kinderen te Crimmitschau met opzet belet, het Kerstfeest, het grootste Christenfeest, te vieren? Waar blijft uw christelijkheid in deze maat schappij? Wanneer uw eigen ervaring te kort schiet, spiegelt u dan aan die uwer lotgenooten, uwer mede arbeiders! Wat hen wedervaart, kan u wedervaren, want gij allen zijt gelijk onder het ééne stelsel. Schiedamsche arbeiders Het is uw heilige plicht, te beoefenen de deugd van de solidariteit uwer klasse. Onder geen voorwendsel van geloof, leer, of godsdienst kunt gij u daarvan ont trekken„Alle menschen zjjn broeders!" Het is uw heerlijke taak, die woorden te helpen waar maken. En wanneer er nog een herinnering is in uw gemoed, van de mooiheid van uw gevoel op den oudejaarsavond, houdt die herinnering levendig, laat zij een steeds sterker wordende stuwkracht zijn, om anderen datzelfde geluk te helpen bereiken. Gij kent het middel: Vereenigt U! Slechts door vereeniging, door het elkander leeren kennen, komt in u de zekerheid, dat ge ook in de maatschappij hebt steun en hulp, komt in u het ver trouwen op de toewijding van anderen. Zoo groeit ze langzaam aan op, de zekerheid van het meest bereikbare, menschelijk geluk. En wanneer uw gedachten gegaan zijn over het af- geloopen jaar, kunt ge dan zeggen: Ik heb gedaan, wat ik kon? Laten we eens den toestand kort overzien. Een verblijdend verschijnsel is de totstandkoming en voorloopige bloei van de arbeiders-coöperatie „Voor waarts." In die vereeniging komen te samen de zedelijke en stoffelijke voordeden, die organisatie met zich brengt, 't Is niet de juichkreet over het welslagen der onder neming, die in de eerste plaats moet aangeheven worden, 't is de juichkreet over het geluk, van te weten, dat daar in veler hoofden helderheid komt, en in veler harten moed en opgewektheid, om 'n voorbeeld te willen zijn voor, om een kern te willen vormen onder de Schiedamsche arbeiders. 't Is het geluk van te weten, dat daar, in die be trekkelijk kleine vereeniging, die kiem ligt geborgen van een mooi stuk toekomst. Moed en volharding, mannen en vrouwen van de „Voorwaarts", voor 1904. En wij tarten de deelnemers aan de burgerlijke coö peraties, zich vervuld te gevoelen van onze opgewekt heid, zich le verheugen met onze vreugde, zich te ver blijden met onze diepe blijdschap, zich aangedaan te voelen met onzen vroolijkën mQed. Dit is voor ons een oudejaars-avond stonde in het maatschappelijk leven. Zondagmorgen te half twaalf opende mevr. Roland Holst haar beschouwing over de strijdmiddelen der arbeiderspartij. In de maatschappij staat de arbeider in drie functies van producent, consument en burger. De aard van elke functie bepaalt het strijdmiddel: de vak vereeniging, de coöperatie en de politieke vereenigiug. De vijand, die te bestrijden valt is het kapit. stelsel. Einddoel is een eind maken aan het stelsel van loonslavernij. De tegen stelling, die gemaakt is van vakvereenigingsactie en politieke actie, de sociaal-democratische, is onjuist. De S. D. strijdt even goed, stap voor stap, voor 't behalen van kleine voordeelenbeperking van nachtarbeid, arbeid voor vrouwen en kinderen, enz., zonder 't einddoel uit 't oog te verliezen. Maar ook de strijd van de vakver- eeniging is oneindig. Een overwinning der vakv. geeft niet rust, maar is slechts een stapje nader tot het eind doel, bovengenoemd. De vakvereeniging op burgerlijk standpunt neemt wel verschil van belangen aan tusschen arbeiders en patroons, maar streeft niet naar de overwinning van de arbeiders als geheel, ale klasse, zij is slechts uit op verovering van voordeelen, zooals in Engeland. In Duitschland, in de jaren 7090, richtten de S. D. de vakvereenigingen op, daar werd de beweging gevuld met de social, idéé, daar gaat zij niet buiten de politiek om, maar groeit er in mee. Daar ook geen stilstand, zooals in Engeland, waar de politiek van 't oogenblik- kelijk belang is gevoerd. De neutrale vakbeweging op 't vasteland staat onder S. D. invloed, haar neutraliteit bestaat in de niet-verplichting der leden, zich te binden aan een program. Zij treedt niet op tegen den godsdienst, maar tegen de misbruiken, die van den godsdienst wor den gemaakt. Pogingen om de vakver. te maken, zooals in Engeland, moeten mislukken, omdat de anti-kapita listische gezindheid der arbeiders voortdurend sterker wordt. Waarin ligt de oorsprong der vakbeweging? In het instinctmatig verzet van den loonarbeider tegen uit buiting. De vakvereeniging is de duurzame verbinding van loonarbeiders, tot den strijd voor behoud of ver betering van het loon. Ze is niet de voortzetting der gilden. Eerst het moderne kapitalisme schept de voor waarden tot algemeene organisatie. De gilden bezaten nimmer het kenmerk der algemeenheid. De toepassing van den storm in de industrie maakte ten slotte een eind aan de regelmatigheid van den arbeid. Bij de patroons ontstond een streven naar grenzelooze uit breiding van den arbeidsdag. Bovendien maakte het machinewezen de vervanging mogelijk van volwassen werkkrachten door die van vrouwen en kinderen. In enkele bevoorrechte vakken lieten die neerd ukkende invloeden zich niet zoo spoedig gevoelen, in de typo grafie en het mijnwezen b. v. De arbeiders in die vak ken dus, zijn het minst gedemoraliseerd, zij zijn dus aan gewezen, aan 't hoofd te staan der vakbeweging. Zij vormen de arbeiders-aristocratie. Wanneer ze niet voelen de band, die hen met de gansche arbeidersklasse bindt, kunnen zij voor zichzelf als groep, wel voordee len behalen, maar daarmee is de rest niet gebaat. In Engeland is werkelijk die scheiding voltrokken. In ongunstige bedrijven, het havenbedrijf b. v., zouden de arbeiders, door den aard van het bedrijf, moeielijk tot organisatie komen, als zij niet het voorbeeld van andere arbeiders voor oogen hadden. In Amsterdam dient als zoodanig de A. N. D. Been onvolprezen steun ook in de vakbeweging bij stakingen, uitsluitin gen, enz. Die drang tot hulp en bijstand aan mede-ar beiders wordt geboren door het inzicht in den klassen strijd. Wat zijn de middelen om de arbeidsvoorwaarden te behouden of te verbeteren ('t eerst bij v. Heek b. v Het aangewezen middel van aanval en verweer, is de staking. Toch grijpt de zwakke organisatie eerder naar dat middel, dan de sterke. De bourgeoisie meende langen tijd, dat staking het eigenlijke doel was der vakver., doch hoe steviger zij wordt, hoe meer behoedzaamheid zij betracht in het gebruik van dit middel. De patroon heeft leeren onderhandelen met de goede vakver,, omdat zij dat in hun belang wisten. Bij 't sluiten van tarief overeenkomsten b. v., is den patroon een tijd van rust, van ongestoorde productie verzekerd. Graat de sterke vakver. evenwel tot'stakiDg over, dan draagt die een ernstiger karakter, de strijd is hardnekkiger. Het tweede middel, hoewel niet een direct strijdmiddel, is het vor men van fondsen en kassen. Zij helpen de ongeorgani seerden en voorkomen het echt Nederlandsche ver schijnsel van het verloop in de vakvereen. Dit kan tegengegaan worden door propaganda in socialist, geest, en vereenigingen, in dien geest opgevoed, weerstaan de felste slagen, getuige Matrozenbond en Ver. van Spoor- en Tramwegpersoneel. Doch genoemde instellingen lokken de leden in de vereen, en breken den tegenstand der vrouwen. Naarmate de wetgeving zich meer gaat be moeien met de arbeiders, wordt het terrein hier beperk ter. In ons land bestaat ongevallen-verzekering en is ziekteverzekering van dr. Kuyper in 't vooruitzicht. Twee derden der bijdragen moeten de arbeiders dan zelf betalen, maar deze maatregel is ongeoorloofd bij 't gemis van Algem. Kiesrecht. Waar zijn de grenzen van de macht der vakver.? Die zijn afhankelijk van de op- en neergang in de kapitalistische productiewijze. Was dit niet het geval, dan kon volgens de vrijz. democr. leer, de toestand der

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1904 | | pagina 1