IJSKAST. A. WINTERBERG, „AURORA" J Arbeiders-Coöperatie „VOORWAARTS". j Brachurenhandel S. D. A. P. iae™s-e®s-e-e-s-e-e-e=e-e-e-e-e™e=o-®»s-®™a™s-e-s-e-®^Si ADVERTENTIE N Af deeling SCHIEDAM der S. D A. P. HUISHOUDELIJKE VERGADERING aan de arbeiders van Nederland, Werft ge nog abonneés voor „DE MOKER"? Denkt ge nog wel om den STEUNPENNiNG? De collecte van 31 Januari. Raam 27, Fonds tot uitkeering bij Overlijden. Het Rapport over Werkloosheid Adverteert in „De Moker". Werft abonnees voor „De Moker". 1 co Wie kan leven om te eten, Is een man van kapitaal. Wie voor 't eten eerst moet zweeten Voedt zich doorgaans nog maar schraal Krachtig voedsel hebt Ge noodig Als U zwaren arbeid wacht! „Voorwaarts"brood sterkt overbodig f£ Uwe geest* en lichaamskracht! co Laat het bedrag Uwer penningen inschrijven op Uw penningenkaart. Als wij de arbeiders op hunnen plicht wijzen, zich te organiseeren, om door organisatie datgene te ver overen, wat men hen niet goedschiks wil geven, en om dit met goed succes te kunnen doen, het noodzakelijk is, dat eiken arbeider, 't zij protestant, katholiek, gere formeerd, geloovig of niet gëloovig, in één organisatie behoort; dat het er niet op aankomt, hoe ieder afzon derlijk een verschillende geloofsbelijdenis is toegedaan, maar dat zij, als arbeiders, één en hetzelfde belang hebben, b.v. bij verkorting van den arbeidsdag, of ver hooging van loon, enz., dat het niet gaat, om theologische geschillen, maar om een dikkere boterham en wat meer vrijheid, dan komen onze tegenstanders en inzonderheid de christelijken, ons tusschen de beenen loopen en bewegen hemel en aarde, om onze booze plannen te verijdelen. Zij maken dan de christelijke arbeiders diets: ver eenigen, bestmaardan op den grondslag van Gods Woord, want, moet uwes weten, met uw permissie, in de z.g.n. neutrale vakvereenigingen zitten veel rooien, en als een christelijk werkman met die lui omgang heeft, dan wordt hij zoo licht aangestoken door die rooien; rood geeft zoo af,-moet uwes weten. En als men hen gelooven mag, dan zeggen ze: Het gaat om de eere Gods, mannen broeders, dat wij een vereeniging oprichten op christelijken grondslagal wie dus een Gode welgevallig werk wil doen: hij kome in onze vereeniging. Maar nu is het juist zoo eigenaardig, dat zij met twee maten meten, dat zij onder het mom van chris tendom, er tweeërlei moraal op na houden. Want.... wat den arbeider als noodzakelijk voorge- preekt wordt, dat geldt niet.... voor den patroon. Duidelijker voorbeeld als het nu afgespeelde met de loonregeling, is haast niet denkbaar. Wat hebben we zien gebeuren? Broederlijk zat de gereformeerde naast den liberalen reeder, broederlijk zat de katholieke naast den protes- tantschen reeder, nu het ging om hun reeder-belangen. Zy begrepen het dekselkaters goed, dat, wilden zij met goed gevolg deze loonregeling invoeren en in de toekomst handhaven, dat zij, met opzijdezetting van hun geloofs- of politieke overtuiging, één gesloten gelid moesten vormen. Zij laten zich niet door drogredenen van de wijs brengen. Zij hebben maling aan dat geleuter. Zij ,aren zich in de eerste plaats bewust dat zij reeders waren, dat zij hunne geldelijke belangen moesten be hartigen, en dat zij zonder gewetenswroeging best dat zaakje gezamenlijk konden opknappen, want deed men dit niet, dan was immers de kans op welslagen veel minder geworden. Dit is voor iedereen, naar ik vermeen, duidelijk genoeg. Maar, waar blijven nu de mannen van „Patrimonium" Is het ook nu niet hun plicht om hun ontbindings- werk, ook onder de reeders te beproeven? Moeten zij ook nu niet de christelijke mannen-broeders onder hen, het: ,,Wee u!'' toeroepen, nu zij met de goddeloozen op het pad der zonde samenrotten? Is het ook nu niet hun heiligen plicht hen er op te wijzen, met nadruk, dat zij aan de eere Gods afbreuk doen VooruitVooruitdan, mannenbroeders, laat uw bezielend woord hen opwekken, dat zij zich van de ongeloovige reeders afscheiden, dat ook zij een ver eeniging oprichten op christelijken grondslag, in één woordredt, wat nog te redden is, voordat het te laat is. Of ze het doen zullen?.. Wij vreezeu, met grooten vreeze Doen ze het niet, dan is weer voor de zooveelste maal bewezen, dat al hun gewurm alleen hiertoe dient, om het: „verdeel en heersch" in toepassing tebreugen, m. a. w. dat zij de arbeiders misleiden. Want als het waar is, dat de arbeiders zich op christelijken grondslag moeten vereenigen, dan geldt dat ook voor patroons, want het is gewoonweg boeren bedrog, als men tot de arbeiders zegt: jullie moeten allen in aparte vereeniginkjes, terwijl men de patroons ongemoeid laat. „Een leerzaam stukje geschiedenis", schreef ik boven dit stukje. Inderdaad, zoo is het. Dat ieder arbeider er zich dan ook aan spiegele, en zich afvrage: „Ja, als de reeders, kortom alle patroons wél in één ver eeniging mogen begeven, waarom mogen wij dan niet precies hetzelfde doen? De collecte van 31 Januari j.l. tot stichting van een fonds, waaruit minvermogende long lijders het mogelijk zal gemaakt worden, het sanatorium te betrekken, heeft ruim f600. opgebracht. f 600.'t Is om het uit te proesten Ja, lezers 't is mijn schuld niet, dat dit bedrag niet hooger is, ik geef u de heilige verzekering, dat bij mij, na lezing der magnifiek gestelde circulaire, de beste gevoelens te bovenkwamen, en het mij stokte in de keel, en ik mij voornam, niet naar mijn vermogen gelijk de onder teekenaars vroegen, maar naar onvermogen bij te dragen, wat ik dan ook, hetzij terloops gezegd, gedaan heb. Hoevéél ik gegeven heb, dat zeg ik niet, ik wil niet den branie uithangen, óók nederigheid is een deugd. Laten we de namen der onderteekenaars eens meer van nabij bekijken, dan ziet ge daaronder namen, die klinken als een klok, waarvan de dragers steunpilaren zijn van staat en maatschappij. En als men dan de onderteekenaars in verband brengt met de gecollecteerde f 600.—, dan vraagt men zich af, hoe is dat nu mogelijk, dat er zoo weinig gecollecteerd is, gut, dat bagatelletje kon die commissie zelve wel bij elkaar gescharreld hebben, er waren onder hen wel lui, die veel beter een f 100.— konden missen, dan een werkman een kwartje. Maar wat blijkt ook weer uit deze geschiedenis. Dat de heeren wel woorden, maar geen centen hebben, om hun oranjeliefde bot te vieren, dat zij wel geestdriftvolle circulaires de wereld insturen, waarin dan rijk en arm, jong en oud enz. tot milde bijdragen aangevuurd worden, doch dat het in de praktijk hierop neerkomt, dat het leeuwenaandeel opgebracht wordt door de mindergegoeden, en zij zelve, o zoo weinig bijdragen. Hol geschetter in de circulaire, maar centen, ho maar STEUNPENNING. Uit Vlaardingen: 5 ct; 573 ct; 3 ct. In „Constantia": van M 3 ct; Vlaardingsche IJzer- koekjes 25 ct; Omdat ik een kwartje heb ontvangen 5 ct; P. 10 ct; D. 3 ct. CORRESPONDENTIE. Wegens overvloed van kopie moest veel blijven liggen. op Zondag 7 Februari 1904, des morgens TIEN uur, in „CONSTANTIA". AGENDA: 1. Opening en notulen. 2. Mededeelingen en ingekomen stukken. 3. Verkiezing Candidaten Partijbestuur. 4. Rapport financiëele Commissie. 5. Verkiezing-Bode. 6. In zake-Bestuurdersbond. 7. Rondvraag en sluiting. HET BESTUUR. TE KOOP GEVRAAGD een gebruikte, doch in goeden staat zijnde Brieven franco met opgaaf van hoogte, breedte, prijs en waar te zien, onder letter S. aan het adres: KETHELSTRAAT No. 1, SC HIE DA M. Koopt steeds uw Sigaren, Tabak, Thee, enz., by en gy ontvangt beslist goede waar. Administrateur: J. G. GOTZE. Gevestigd: Amsterdam, O.Z. Achterburgwal 203. OPGERICHT 12 SEPTEMBER 1887. Reserve-Kapitaal op 1 October 1903 f 22.li0.00. Onze Agent ST. KLEPKE, Helena- straat 16, Schiedam, schrijft in en geeft alle mogelijke inlichtingen voor kinderverzekering en andere van f 50.— tot en met f 300.—. AFDEELING SCHIEDAM. samengesteld door J. C. CETOS en S. J. POTBE18. Prijs vroeger 25 cent, thans 10 cent. Verkrijgbaar bij ST. KLEPKE, Helena- straat No. 16 en A. WINTERBERG, Raam No. 27. ZOO JUIST VERSCHENEN Typ. Haskkeküw Bouten, Binnenrotte 50, Rotterdam.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1904 | | pagina 4