Ditjes en Datjes. Iets over ons Stads-ziekenhuis. Een ouwe kennis. Alweer een kampioen. openbare middelen van vervoer. Het personeel, werk zaam bij spoor- of tramwegen, waarvoor reeds voor schriften bestaan omtrent dienst- en rusttijden, valt buiten het ontwerp, terwijl dit zich bepaalt tof het vervoer van rijtuigen en wagens, die geregeld langs een bepaalden weg de personen vervoeren, die zich daartoe aanmelden." (Vooral de laatste woorden geven van deze uitbreiding der Veiligheidswet een zeer kleine beteekenis.) „7e. Tweeërlei voorts is in het ontwerp bepaald ten aanzien van personeel, hetwelk in winkels werkzaam is. In de eerste plaats wordt voorgeschreven, dat aan het bedienend personeel gelegenheid om te zitten moet worden verschaft. Daarnaast zijn voorschriften opge nomen met betrekking tot den werktijd van jongens, meisjes en vrouwen, die in een winkel werkzaam zijn. Eindelijk is de mogelijkheid geopend dat ook ten aan zien van mannen bepalingen van soortgelijke strekking kunnen worden vastgesteld," (Dus een uitbreiding der Arbeidswet voor winkel personeel.) „8e In hoofdstuk II zijn bepalingen opgenomen ter eerste invoering van een leerlingenstelsel". (Hierop komen wij later uitvoerig terug.) Ziedaar nu den inhoud van Kuyper's eerste sociale weteen samenvoegsel van twee liberalistische sociale wetten met de besluiten ter uitvoering daarvan, en dit alles een beetje gewijzigd en (zooals Kuyper zelf in de inleiding van zijn Memorie van Toelichting zegt) over eenkomstig de eischen der praktijk aangevuld en uit gebreid. De verschillende wijzigingen en uitbreiding zullen wij in een volgend nummer eens opnoemen en bespreken. Veel soeps zullen ze dan niet blijken te zijn en aan eenigszins billijke eischen kunnen zij niet voldoen. Maar wat is dit geschetter over het terugbrengen van het leven der natie in de christelijke bedding of hoe dat ook moge worden uitgedrukt, toch een onware doorendoor leugenachtige mooidoenerij! Wat blijkt ook uit deze „sociale" wet van den minister der kleine luyden weer, dat het „specifiek christelijke" van dezen goochelaar met woorden ook alleen in zijn woorden is terug te vindenHoe lang zullen de kleine luyden zich daardoor nog laten beetnemen? Tot hij na het uittrek ken van zijn oude plunje zich zelf tot op zijn hemd toe zal hebben uitgekleed? en onder dat hemd niets dan een doodgewoon heerschzuchtig zelfvergoder blijkt te leven Mr. Diepenhorst ziet in de nieuwe Arbeidswet dan ook niet veel meer te prijzen dan „het bewijs van de groote werkkracht" van minister Kuyper. Is er scher per afbreking van een wet, die „specifiek christelijk" moest wezen volgens belofte van de kleine luyden, denkbaar Het kapitalisme drukt op alle instellingen in deze maatschappij, particuliere zoowel als openbare, zijn stempel. Ook de instellingen van liefdadigheid, die be hoorden te zijn een oefenplaats van christelijke deugden, die behoorden te zijn een plaats, mooi door uitstorting van christelijke barmhartigheid alleen, dragende afschu welijke sporen der beten en knauwen van het kapita listisch monster. Het harde, ruwe, onchristelijke is ge- teekend in het spel van de stad: Bloeimaand. De allerellendigste verhoudingen, door 't kapitalisme geschapen, bestaan ook in die verschillende instellingen, de daaruit voortvloeiende beoordeelingen van menschen over menschen eveneens. Zoo is er op die plaatsen een gedeeltelijke klassenstrijd tusschen hoog en laag van 't bedienend personeel, zoo oordeelen verpleegsters over verpleegden als een patroon over zijn arbeider. Nu draagt ons ziekehuis, als alle andere, ook het kapitalistisch kenmerk door de klassen-indeeling dei- patiënten. 't Is evenwel niet daarop, dat op 't oogenblik zal worden ingegaan. Het betreft nu het bedienend per soneel. Vóór ongeveer drie maanden stond een oproep in de plaatselijke bladen voor portier en keukenmeid. Deze nederige rol moet óók noodwendig worden ver vuld en niemand zal ontkennen, dat in dergelijke in richting de goede vervulling van belang geacht kan worden. Alles toch grijpt in elkaar en de stilstand van het kleinste rad brengt stoornis in den gang der geheele machine. Samenwerking is het vereischte en daarvan moet geheel het personeel doordrongen zijn. Nu loopt dat samenstel van menschen echter niet zoo gemakkelijk als een machine. Er komt een eigenaardige factor tusschen nl.de machtsverhouding. De een commandeert en de ander wordt gecommandeerd: dat is gedwongen fraaiigheid, de samenwerking in dezen kleinen kring blijft uit. De portier en keukenmeid, man en vrouw, zijn in de weer van 's morgens half zes tot 's avonds tien uur. Laten we voor 't gemak aan nemen dat dit levert 16 (zestien) uren daags. Om de veertien dagen des Zondagsmiddags om 2 uren vrij. Het loon bedraagt f300.— drie honderd gulden'sjaars, met kost en inwoning. Het loon daargelaten, omdat de waardeering van nederige diensten in deze maat schappij aanleiding geeft tot veel vruchteloos gepraat of gepeins, kan toch gezegd worden, dat ook hier de gemeente niet zeer gelukkig is in het bepalen van den arbeidsduur. Over het eten wordt geklaagd. De vleesch- voeding is b. v. 2 ons per dag voor vier personen (werkster en 2de meid er bij). Alweer kan een goed gevoede met welgevulde maag vragen? Maar op hoeveel onsen vleesch per dag schat gij nederige diensten? Geklaagd wordt over het optreden der directrice, de groote tegenover de kleinen. Ook de vorige portier is, zooals 't heet „met moeite" er vandaan gegaan. De grooten moesten bedenken, dat het tekort aan waar deering, aan respect ja, 't is zoo de kleinen meer steekt dan het tekort aan vleesch. De nietigheden, waarvoor de kleinen ter verant woording zijn geroepen, op kennisgeving der directrice voor de groote commissie, typeeren eenigszins het peil der verhouding b.v. onwilligheid, om katten te jagen uit den tuin of een onregelmatigheid bij 't kachel-aan maken. Zoo zijn er nog meer nietige dingen, die zeker voor gezagsmenschen te klein moesten zijn, om er op in te gaan. Schrijvende over dit klein gedoe, komt onwillekeurig de gedachte op, of rust- en vacantietijden voor hoog en laag van het personeel wel zóó geregeld zijn, dat het er lang genoeg uit is, om werkelijk frisch te staan voor het grooter en beter werk, dat er te doen valt. Dit is wellicht de diepere oorzaak van de genoemde verschijnselen. De gemeenschappelijke bespreking daar over zou misschien de goede verstandhouding onder het personeel te voorschijn roepen, van hoog tot laag en misschien leidden tot noodige verbetering in dat opzicht. Het volgende staaltje van de zucht onzer gemeente autoriteiten om de nijverheid in onze stad waar mogelijk te bevorderen, werd ons dezer dagen verteld Een bouwer zet aan de „Oude Sluis" een paar pak huizen, annex bovenwoningen. Fundament enz. hebben hun beslag en de ondernemer doet aanvraag voor de stelling. Na ruim 14 dagen krijgt de man eindelijk de gevraagde vergunning, na zich al dien tijd te hebben moeten behelpen met alle gebrekkige middelen. Nu weten wij natuurlijk niet wat al kunstverrichtingen moeten plaats hebben om zoo'n aanvraag te onderzoeken, maar we veronderstellen toch wel dat de aanvrage van de 14 dagen er 13 vergeten op de Burgemeesterstafel heeft gelegen. Misschien verdient het opmerking dat op "t oogenblik Mr. Jansen voor burgervader speelt. Toen de werklieden van de sigarenfabriek des heeren Van Emden, aan de Lange Haven, zich Maandagmorgen aan 't werk wilden begeven, werden zij „verrast" met een getuigschriften de boodschap dat ze heen kon den gaan. De fabriek staat stop en is dienzelfden morgen ter ogenbare verkooping aangeplakt. 19 man zijn dien tengevolge werkeloos gekomen. 't Verdient wel de opmerking dat de heer Van Emden, impopulair als hij is (men denke aan de acht stemmen die hij verwierf als candidaat voor den gemeenteraad) door de herhaaldelijk door hem uitgelokte conflicten met zijn personeel, zich een alles behalve gunstigen naam verworven heett. Schoon lid van de vrijzinnig- demokratische kiesvereeniging „Schiedam" was hij ook zijn geestverwanten verre van sympathiek. Intusschen kan hij een voorbeeld zijn voor andere werkgevers, die dwingelandje willen spelen, dat men als zoodanig in den tegenwoordigen tijd ook wel eens den bout op den kop krijgen kan. De vereeniging „T. A. V. E. N. U." (onderafd. „Volks huis") gaf j.l. Zondag een uitvoering. G geven werden „Het Scheepje" (dramatisch) en „Zangvogeltje" (blijspel). Er werd goed gewerkt in 't algemeen, al vielen enkele grove tekortkomingen te constateeren. Uitgezonderd de dames, die hun rollen goed onder de knie hadden, hebben de heeren te weinig moeite aan hun resp. rollen besteed, waarvan haperen 't gevolg. Vooral Frits, de tuinmansknecht in „Zangvogeltje", hoe uitnemend dilit- tant overigens, was in z'n rol niet thuis. De regie is blijkbaar in goede handen het type van de valsche Hannes in 't „Scheepje" is best geslaagd. Slechts dit willen wij voor de toekomst aan 't Bestuur van 't Volkshuis in overweging geven, op derge lijke avondjes geen personen beneden 18 jaar toe te laten. Het aanhoudend gefluister en gegrinnik is be paald hinderlijk. Onder de meest tragische scènes in 't „Scheepje" werd geschatert van pleizier -uitingen die slechts bewijzen het absoluut gemis aan begrip van 't gegevene. Voor de anti-revolutionairen zou j.l Woen-dag de heer Oosterbaan spreken over „Aanval en Verdedi ging". De vergadering was per circulaire aan de vrin den geconvoceerd we zagen dan ook nergens een publieke aankondiging. Zooals men weet, volgt onzen partijgenoot Loopuijt dezen held op z'n propaganda-reizen. Meneer heeft daar zeker 't zuur aan en nou pikt-i 't zoo in. „Laat alle dingen in 't geheim geschieden", is nu zijn parool naar 't schijnt. Tamelijk laf van uwes, broeder Een later bericht (nu publiek!) meldt, dat wegens ziekte van den spreker de lezing is uitgesteld. De Cristelijke Actie, die eenmaal zoo geweldig al wat socialerig was in Schiedam kwam bestoken, doch sinds langen tijd Schiedam weer in handen van den duivel (niet?) en het terrein geheel in handen_der revo- lutie-kraaiers stijl-actiegelaten heeft, ze leeft nog We hebben ze weer gezien; door toevallige omstandig heden, kwam ons tot ons groot genoegen weer zoo'n hebbedingetje in handen, 'tls de ouwe nog, hoor! precies dezelfde van voorheen. Ze is althans dezelfde gebleven in formaat, maar van inhoud, nee, ze is voor uitgegaan! Op de ouwe leuke manier wordt 'r op los gebeukt en met zwaar-dreunende mokerslagen gerammeid op de burcht van 't heidendom. Zooals bekendsocia listen zijn heidenen, heidenen zijn socialisten. Dit weten we reeds uit de vroegere dagen van de Actie. Nou, en als we ons dat alles nog herinneren, dan weten we ook nog wel, op wat logische, glasheldere wijze ze de dingen zeggen kan. Dat is altijd een van d'r beste eigenschappen geweest en daarin is ze nu nog vooruitgegaan, 't Kan haast niet, zal misschien iemand zeggen?! Goeie man, zwijg stille en zie: Almacht. Wat kan God? Alles, wat geen onzin is. Waarom geen onzin? Onzin is het werk van een krankzinnige of van een dom mensch. God nu is het oneindig volmaakte Wezen, bezit dus al zijne eigenschappen in oneindige volmaakt heid, is dus ook oneindig wijs, oneindig verstandig. Wanneer God nu onzin kon spreken of doen, zou dit in strijd komen met zijne oneindige wijsheid, zon Hij niet oneindig wijs zijn en dit kan niet. Hoe meer onzin iemand verkoopt, des te dommer is hij, hoe minder, des te verstandiger. Een verstandig mensch zal geen onzin ten beste geven, een oneindig verstandig of wijs wezen kan geen onzin doen of spreken. Wat is al zoo onzin? Een verbinding van twee absoluut tegenstrijdige be grippen, bijv. een vierkante cirkel. Die twee begrippen „vierkant" en „cirkel" sluiten elkander van zelf uit. Iets, wat vierkant is, is niet rond en eene rondte is geen vierkant. Nu kan God van een cirkel wel een vierkant maken, maar dan is het een vierkant geworden en is geen cirkel meermaar iets kan geen vierkant en toch tegelijk rond blijven. Dit is onzin en onzin kan God niet maken. Nu zal iemand misschien zeggenwater_ en vuur is ook tegenstrijdig, want wanneer ik water in het vuur gooi. dan dooft dit uit. Dus kan God ook niet maken, dat het water het vuur niet uitdooft. Ho, ho, zacht wat. Water en vuur zijn geen tegen strijdige begrippen; maar hunne werking is tegenstrijdig nu heft God de werking van het eene bijv. op, dit is volstrekt geen tegenstrijdigheid, dit is opheffen van den strijd. Wat zou dan een tegenstrijdig begrip zijn? „Water" en „geen water," dus: ja en neen. God kan dus maken, dat iets water is en geen water tegelijk. Dit zou weer onzin zijn. We vonden het zonde aan dit citaat ook maar iets af te doen door te bekorten. Daarom geven we 't geheel. Da's nog 'ns op 'n duidelijke manier de dingen verteld. De lezers weten nu precies wat „Almacht" en wat „Onzin" is. Die tegenstrijdige begrippen zijn eenig in 't licht gesteld. „Water" en „geen water" dus „ja en neen." „Onzin" en geen „onzin" zouden wijer bij willen voegen en dan ook „Actie en geen Actie" zonder onzin. We meenen met dat al onze lezers ten sterkste te moeten ontraden, dit gewichtige epistel uit de Actie meer dan ééns per 24 uur te lezen, aangezien men anders de kans beloopt naar Meerenberg ofMedemblik te verhuizen, 't Is meer geleerdheid dan 'n gewoon stel hersenen kan verwerken. Naar ons van geloofwaardige zijde is verzekerd, zal wijlen De Nieuwe Courant toch weer 'n opvolger krij gen. In anti-revolutionaire kringen wordt de behoefte aan 'n eigen orgaan, dat de verderfelijke invloed van socialistische lectuur Moker en Volk) tegen kan gaan, hard gevoeld. Dus maar weer zoo'n dingetje op pooten gezet. De uitgave geschiedt van buiten af. De Schiedamsche broeder geeft er natuurlijk de brui van, nu z'n geloofs- genooten z'n Nieuwe zoo smerig hebben laten drukken. Misschien dat T leentje-buur gespeeld wordt met 'n verwant blad {De Rotterdammer misschien wel!) Als titel vernamen we De Schiedammer. Onder de velen die deze plannen met groote vreugde vernemen, behoort ook zeker De Moker. Wij houden wel van gezelschap want 't is toch (in zekeren zin droevig als politiek blad hier in Schiedam te staan „heelemaal alleen". Daarom reeds zijn wij bijvoorbaat verheugd en verkneuteren ons in 't vooruitzicht nu misschien eens 'n flinken tegenstander te krijgen, die

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1904 | | pagina 2