Een les.
JZezoekt den JCunsfauond,
helpt den nood van duizenden lenigen
Vlaardingsche IJzerkoekjes.
De slot/in van het bewuste artikel is als volgt
„Doe dan in Gods kracht de goede keuze die nooit
„berouwen kan en waarop alleen eeuwige zegen kan
„rusten."
Dominee schijnt dus niet zoo geheel zeker te weten
dat er eeuwige zegen zal rusten op de verkiezing van
de kerkelijke candidaten te Schiedam en te Vlaardingen
Waar Dominee dezen twijfel uitspreekt, stellen wij
tegenover zijnen twijfel ons weten-, dat de vrucht van
ons wei ken zal zijn een samenleving waarin ieder zich
naar zijn eigen krachten en aanleg zal ontwikkelen, en
waar niet een enkel individu, een groep menschen buiten
de zedelijke gemeenschap zal sluiten, zooals ons sociaal
democraten is overkomen. (De bekende bul van Dr. A.
Kuyper, ex-dominee.)
„Smeedt het ijzer als het heet is" geldt op dit
oogenblik voor de linksche partijen. We behoeven het
.aan onze overburen niet te vertelleu, waar 't geheim
hunner overwinning schuilt. De laksheid hier, tegenover
de groote aktiviteit daar, is de sleutel van 't raadsel.
Want datgene wat voor Schiedam te constateeren
valt, zal ook in andere plaatsen zich wel hebben voor
gedaan. Terwijl men linksch ziet meiden in zalige rust
en in goê hoop, wroetten en groeven daar de mollen
onverpoosd werden daar alle zorgen besteed aan mobi
lisatie
Kiezers-kweeken, daaraan is bij linksch maar
héél weinig, bij rechts alle zorg aan besteed En wijl
bij rechts, toen de strijd daar was, geen weerbaar man
behoefde thuis te blijven, stonden ze hier bij hoopen,
die. hoe gaarne ze er aan zouden deelnemen, door on-
attentheid en onverschilligheid, machteloos den strijd
moesten aanzien. Ze zijn aan te wijzen bij honderden!
Een harde les vooral voor ons, sociaal-democraten,
om in de toekomst, vooral in 1905, te zorgen dat we
ons strategisch achter-zijn in dit opzicht, hebben inge
haald. En nu op 't oogenblik de menschen nog „warm"
zijn, nu hebben we het ijzer te smeden. Dit is onze
eerste, dure plicht, partijgenoot en, die we met nauwge
zetheid hebben te volvoeren. Aan het werk!
Steuncomité Diamantbewerkers.
De zangvereenigingen „Cresendo", „Eltheto", „Excel
sior", „Gemengd koor" en „Polyhymnia" te dezer stede,
verklaarden zich bereid mede te werken tot het geven
van een concert, ten bate van de uitgeslotenen. Dins
dag 1.1. vergaderde het Comité met de afgevaardigden
dier vereenigingen. Als datum voor het concert werd
Vrijdag 1 Juli vastgesteld Voor nadere bijzondei lieden
zie men de aanplakbiljetten en programma's.
Getracht zou worden ook de medewerking te krijgen
van de „Kotterdamsche Arbeiders-Muziekvereeniging
Excelsior".
We willen aan deze mededeeling van het comité iets
toevoegen. Al is de uitsluiting nu geëindigd, moet men
niet denken dat de ellende in de gezinnen der diamant
bewerkers nu ook plotseling verdwenen is. Neen, 18
weken van werkeloosheid doen zich nog lang gevoelen
de tekortkomingen, daarin geleden, wreken zich nog
lang er na zaak is het dus dat ook de laatste po
ging tot steun van het plaatselijk comité schitterend
slage. Binnenkort zal men weer veel geld weggooien
aan het „volksvermaak" dat kermis heet, ieder beslisse
of en in welke mate hij aan dit feest zal deelnemen,
maar ieder overwege óók of hij niet goed doet te pro-
fiteeren van ,'t kunstgenot, dan hen nu wordt aange
boden, en waarmede tevens een zoo bij uitstek goed
doel beoogt wordt.
Moge deze onderneming van ons aktief comité tot
den schitterenden uitslag leiden, die we haar toewenschen.
Red. Moker.
Verantwoording van het Comité.
Ingekomen tot en met 21 Juni 1904.
N. N. f 0 50.
Lijst Branders en Dist kn.
E. V. W. f0.15 J. S. f0.20.F. J f0.10.A. d U. f 0.05.
A. S. f 0.05. V. H. f 0.05.K. J. Z. f 0.023.; P. C.
v. d. G. f 0.05.F. L f 0.10.C. L. fO.10.G. I. f 0.10.
M. K. fO.10.Cv. W. f 0.10.W. R. f 0.10.A. L.
f 0.05.J. A. v. d. W. tO.10. W. C N. f 0.10.
B. v. W. f0.05.C. v. D. R. fO.10.J. P. N. G.
f 0.10.J. d. II. f 0.10.A. V. f 0.05 J. M. f 0.05.
A. v. d. P. f 0.10.J. v. d. K. f 0.10.F. v. d. Li
f 0.10.G. A. f 0.05.A. d. H. f 0.05.P. H. f 0.10.
Onbekende f0.25.
Lijst Patrimonium.
J. S'. fO.10.M. S. fO.10. ;H. G. f 0.10.G. B. f 0.05.
G. H. L. W. f 0.05.C. B. f 0.05.A. J. F. f 0.05.
A. F. fO.10.J. v. d. M. f0.10 W. v. M. tO.10.
A. N. f 0.05.P. K. f 0.05.G. B. f 0.05.N., v. L.
f 0.05.A. W. f 0.05.A. v. L. f 0.05.D. d. W.
f 0.05.B. v. d. W. f 0.05.G. S. f 0 15.B. v. d. Z.
f 0.05.D. L. R. f0.05.M. v. O. f0.10.
Lijst Typografen.
C. S. fO.10. A. G. f 0.10. C. J. v. W f 0.10.H. V.
f 0.10.G. B. f 0.10. J. B. R. f 0.10.D. v. D. f 0.05.
D. B. f 0.05.G. v. d. B. f 0.05.J. v. 't. Z. f 0.10.
H. f 0.05.Th. M. f 0.05.E. R. f 0.10.W. A. d. H.
fO.10.J: v. d. Z. f010. G. v. d. Z. f0.10.D. K.
f 0.10.M. V. d. B. fO.10.J. J. S. f 0.10.M. f 0.05.
Lijst S D. A. P. (Niet bij eenige vakvereenigingen
aangesloten).
J. v. L. f 0.50; A. A. f 0.10; L. de V. f 0.10
A. K. f0.25; J. J. V. f0.15; J. v. d. S. f0 25; A.M.
f 0.15; B. v. W. f 0.10; C. N. fO.10; A. v d. S. f 0.25;
L. d. V. f 0.25J. V. f 0.15; J. v. R. f 1.A. M. E. O.
fl.—
Collecte vergadering S. D. A. P. f 4.20.
Lijst Sigarenmakers.
A. W. f 0.20; D. V. f 0.10; J. E. f 0.05A. V. f 0.10;
H. E. f 0.05; G. D. f0.10; K. f0.05.
Circulaire P. L. f5.
Vorige opgaven f 459.20.
Totaal f479.225.
PikZoo Por, nou pas je beter op je tijd dan de
vorige week.
PorJa, ja, 't is een slecht mensch dat niet betert.
Maar a propos, weet je nog nieuws.
PikNieuws, nieuws, ja eigenlijk oud nieuws, maar
misschien toch wel de moeite waard om te bespreken.
Ik bedoel hiermee, de jongste verkiezingen voor de
Proviuciale staten. Ook bij deze verkiezingen hebben
wij de kerkelijke partijen alweer in hun ware gedaante
gezien.
PorOch, ik mot je zeggen pik, ik heb me daar
voor niet zoo erg moeielijk gemaakt, om de eenvoudige
rede, dat het vooraf vaststond, dat in ons distrikt de
zwartrokken, het op hun gemak konden winnen.
Pik: Maar je hebt toch zeker wel wezen stemmen?
PorNatuurlijk, en zooals je begrijpt, op de Vrij
zinnige Candidaten, maar jij Pik, heb jij de Strooi-
biljetten van de Anti's wel gelezen.?
PikNou of ik, en bij het lezen ervan, kwam het
mij voor, dat de inhoud het best was te vergelijken
met een vuilnisbakgevuld door Christenen, en
leeggestort op; zooals zij ze noemen liberale Ongo-
disten oftewel gedoopte heidenen, want wat daarin weer
uitgebraakt is, dat kan alweer best bestaan, het is
heusch alweer welletjes.
PorZeg pik, heb je nog van die biljetten.
PikJawel, hier heb je ze, lees maar eens na.....
Hier zie ik b. v. staan. Onze koningin gaf ons een
Ministerie, dat ons volksleven in al zijn geledingen wil
terug leiden naar de sporen, door Gods ordenautiën
aangewezen. Wat zeg je daar eens van?, hé!
Dat is nou nog eens mannentaal! dat is nou pas
je ware!
PorMaar nou moet ik je toch zeggen, dat zooiets
een raar compliment is aan het adres van de Koningin.
Het komt eigenlijk hierop neer, dat onder de vorige
regeering, toen het Ministerie van een ander „baksel"
was, de Koningin het niet goed gedaan heeft, wel te
verstaan, volgens de redeneering der „Anti's
Pik Och Por, wil je wel gelooven dat die z. g. n.
christelijke politiekers het best zijn te vergelijken bij
een „Marskramer"
Por: Hoe bedoel je dat?
PikDat bedoel ik zooZoo'n marskramer dan,
wanneer hij staat op de marlet, of hij komt aan je deur,
begint dadelijk z'n waar aan te prijzen en uit te pakken.
Hij begint dan gewoonlijk met die voorwerpen waarop
de Koningin staat afgebeeld. Dan ziet men Jachtge-
weerenmet grove en fijne tanden, messen, scharen,
lepeltjes, toilet- en andere zeepen, oorbelletjes, komen
wij in de winkels, dan ziet men bijv. daar steeds
prijkende met het portret der Koningin, lucifers, kwast,
verschillende soorten bitters en elixersook heb ik het
wel gezien dat men in 'n slagerswinkel worst en andere
vette artikelen wikkelde in papier met het portret der
Koningin er op, en zoo zonden we kunnen doorgaan,
maar dat zullen we niet doen, om de eenvoudige reden
dat zulke misselijke en ongure handelingen beneden het
peil van degelijkheid staan, omdat men zich moest
schamen voor een dergelijke manier van reclame maken,
omdat zij, die beweren zooveel van de Koningin te
honden, zich moesten schamen om dat mensch te ge
bruiken als reclamemiddel voor alles en nog wat. En
waar die chr. politieke marskramers, die Charlatans,
die Zaadstrooiers, die Volksverleiders en misleiders het
in de Oranjedagen zoo druk hebben over de Koningin,
en bij die gelegenheden hunne liefde voor dat mensch
zoo gaarne „te luchten hangen", daar ivas het, en is
het voor die lui gebiedende plicht bij het bekrachten
en najagen van die dingen hun verstand, (voor zoover
zij het nog bezitten,) een beetje beter te gebruiken,
anders loopen zij, die andere zoo gaarne willen be
schuldigen van Majesteitschennis, gevaar zich zelve
daaraan deerlijk schuldig te maken door dien naam
steeds maar te gebruiken met het vooropgezette doel,
te slagen, onverschillig of het een vuil zaakje is of niet.
PorNou, nou, Pik, ik geloof dat je'm raak slaat.
Ik geloof dat je volkomen gelijk hebt, en laten wij nu
die strooibiljetten nog eens nalezen. Hier zie ik zoo
waar alweer staan de staking van het vorige jaar. Maar
nou het mooiste van de grap is, dat zij nou die staking
uitspelen tegen de liberalen. Hoe vind je die
Pik: Hoe ik die vind? Och van die Chr. marskramers
is men de gekste dingen gewoon, maar toch dit wordt
een beetje al te gek, verbeeld je dat de stakingswetten
zijn aangenomen met de hulp der liberalen, en nu schrijft
men die zelfde staking 'op rekening van de liberalen,
Ik zou haast zeggen, menschen, lieve menschen, snap
je nou zelf niet dat je in de gaten begint te loopen,
en waar jelui ach en wee begint te klagen dat „Vlaar
dingen met zijn Zondags zoo gevulde kerken, en
zijn bloeiende Christelijke scholen" begint weg te zinken
als gevolg van het liberalistisch ongeloof, begrijpen
jelui nou niet dat zelfs de eenvoudigste onder uw
medeburgers uw boerenbedrog begint te ontdekken,
en waar gij dan zelf begint te zien dat hier in Vlaar
dingen Uw „stantje" lieverlede begint te verloopen,
daar hebt gij dat aan u aelf en uw bedriegelijke tak-
tiek en praktijken te danken, maar niet aan liberalistisch
ongeloof of iets van dien aard, en doet uw klacht mij
denken aan een vei je van „Vader Cats."
Geen mensch en siet sijn eigen bult,
Een ander krijgt altijd de schuld.
PorMaar Pik, die gevulde kerken hier in Vlaar
dingen, daar wil ik het nog wel eens over hebben, en
dan moeten wij die kerken eens optellen en sorteeren.
Pik: Met welk doel wou je dat doen, Por?
PorDat zal je wel zien. Laat me nou eens even
narekenen, en dan beginnen met1. de Ned. Herv.
Kerk2. de Roomsch Katholieke Kerk3. de Christ.
Gereformeerde of Afgescheiden Kerk4. de Protestan
tenbond of Vrijzinnige Kerk5. de Doleerende Kerk
6. de Apostolische Kerk; 7. de Vrije Gereformeerde
of Denseliaansche Kerk8. het Leger des Heils, en om
nu het stelletje compleet te maken 9. de Brink-
manniaansche Kerk
Pik Dat zijn dus negen soorten, dat kan er uit,
maar nu nog wat Por, dat zijn nu negen kerken, is nu
het geloof wat in die kerken beleden wordt in negen
soorten verdeeld, of hebben zij er zooveel wegens ge
brek aan ruimte
PorDat zal ik je eens uitleggen, het geloof in no.
3, 5, 7 en 9 komt vrijwel met elkaar overeen, maar....
merk 3, 5, 7 en 9 hebben 't ongeluk nog al eens te
struikelen over een bijbeltekst, en nu weet ik niet, Pik,
of je zoo'n ongeluk al eens hebt bijgewoond, maar dan
hou je het hart vast, dan komen de tongen pas los,
dan verdaagt het zalvende op den achtergrond, dan
wijkt de broeder- en zusterliefde, ja, dan beginnen zij zoo
leelijk te doen, dat de huistafel en de Bijbel kennis
maken met hunne geloovige vuisten, en het gevolg
is dan, dat de een het nog beter weet dan de andere,
(alhoewel ze het geen van allen goed weten) zij beginnen
dan herrie en ruzie met elkander te krijgen, beginnen
elkander leelijke dingen te zeggen, gaan eindelijk twij
felen aan de echtheid van elkanders bekeering, en het
slot van de rekening is, dat zoo'n bijeenkomst, begonnen
met gebed, overslaat tot een formeele kakelpartij, en is
het al meermalen gebeurd dat men zonder dankgebed
uiteenging, endan duurt het niet lang, of men ziet
weer een nieuwe kerk verrijzen, en dat zijn nu die
menschen die de lakens willen uitdeelen, dat zijn ze nu
die andere willen berispen over ongeloof en wat dies
meer zij, dat zijn nu die menschen die een goed voorbeeld
moeten geven, en nu vraag ik je Pik, is het wonder
dat men aan dezulken het vertrouwen, ook in geloofs
zaken opzegt, en dat men zich gelukkig moet achten,
maar niet tot hun clvbje te behooren?!
Pik: Maar nu moeten wij nog hebben de merken 1,2,
4, 6, 8, hoe zit het daarmee?
Por Dat zal ik je zeggen, No. 1.is dan de Ned. Herv.
Kerk, dat is, om eens een gevleugeld en door de dolee
rende geliefkoosd woord te gebruiken, de Synodale kerk,
en als je nou in 1887 en 88 je ooren de ko'st had ge
geven, dan wist je gelijk welke bittere en gehate betee-
kenis dat woordje synodaal heeft voor een' doleerende,
en het staat bij mij vast, dat wanneer het ooit aan Dr.
Kuyper en zijn aanhangers mocht gelukken voorgoed de
regeermacht in handen te krijgen, dan zou je zien dat
de Ned. Hervorde, of zooals hare leden dat met zooveel
warmte kunnen zeggen hunne Vaderlandsche Kerk, dat
bet dan met die kerk spoedig gedaan zou zijn, en dat
dan Dr. Kuyper het plan, wat in 1887 is mislukt, met
kracht zou doorzetten, dan zou je zien dat al die liefelijk
heden van thans zouden verdwijnen als sneeuw voor de zon,
dan zoudt gij zien, de anti-revolutionaire in hunne ware
gedaante, maar dan zoudt gij ook zien dat hettooneel,
hetwelk is afgespeeld in 1887 en 88, hierbij nog maar
kinderspel zou zijn, en daarom pik, wanneer ik nog
eens luidjes spreek van die Herv. Kerk, is het mij
altijd een behoefte hen te waarschuwen voor de val
strikken, waarin zij in de verkiezingsdagen door de
anti-revolutionairen gelokt worden.
PikGa maar door, jij schijnt nog al aardig op de
hoogte te zijn van die zaken.
PorDat wil ik nou wel doen, maar je weet het,
als wij aan 't praten zijn, dan vliegt de tijd om, en wij
moeten rekening houden met moeder de vrouw. Aldus
stel ik voor te wachted hiermee tot de volgende week,
dan zulien wij de overige nummers behandelen, en dan
wil ik nog eens terdege zeggen wat of mij op 't hart
ligt. Ajuus dan, tot de volgende week.
X