Vakkroniek. Vlaardingsche IJzerkoekjes. Vlaardingen. Schiedamsche Bestuurdersbond. In de vergadering op Woensdag 14 Jnni j 1. gehou den, werd allereerst besloten tot. aansluiting bij het Landelijk Agitatie-Comité inzake de Arbeidswet en het Arbeidscontract. De agitatie hier ter stede zal gevoerd worden in de lijn door het Landelijk Comité aangegeven. In behandeling kwam voorts een concept-ontwerp voor het „Bureau van Advies". Na behandeling werd besloten alvorens tot vasstelling over te gaan, het eerst te doen behandelen door de aangesloten organisaties. Om dit mogelijk te maken zal getracht worden het in De Moker afgedrukt te krijgen. Op de volgende verga dering moeten dan eventueele amendementen of wijzi gingen zijn ingekomen. Met het drukken van Statuten en Huishoudelijk Reglement was gewacht, om het regle ment van het Bureau van Advies als aanhangsel er aan toe te voegen. Ken voorstel tot het beleggen eener vergadering, waarin Melchers sprekers zou over „Arbeiders-verzeke ring en waarvan de kosten gedragen zouden worden door de Arbeiders-verzekeringsbank te 's Gravenhage, vond nog al tegenkanting tot een resultaat leidden de besprekingen niet. 't Zal op de agenda voor de volgende vergadering geplaatst worden. Niets meer aan de orde zijnde, werd de vergadering gesloten. Reglement van het Bureau voor Advies in Arbeiderszaken. Art, 1. Het Bureau voor Advies in Arbeiderszaken te Schiedam wordt gevormd uit en staat onderdon- middellijk. toezicht van den Schiedamschen Bestuurders- bond. Art. 2. Het doel ishet geven van advies aan arbeiders, inzake de Ongevallen Wet, belastingen, mi litie- en onderwijszaken, loon- en huurgeschillen, en alle zaken waartoe het Bureau zich competent acht. Art. 3. De ambtenaar van het bureau voert de administratie en alle correspondentie het Bureau be treffende. Zoo noodig kan hij zich doen assisteeren, doch daardoor houdt zijne verantwoordelijkheid niet op. Hij teekent alle uitgaande stukken. De ambtenaar kan worden gesalarieerd. De benoeming geschiedt op eene algemeene vergade- ring. Ontslagen kan hij slechts worden door de algemeene vergadering van den Schiedamschen Bestuurdersbond, welke acht dagen vooraf met vermelding van agenda, is geconvoceerd en waarin den ambtenaar alle gelegen heid tot zijn rechtvaardiging wordt gegeven. Bij schorsing, welke hoogstens voor één maand kan plaats vinden, wordt het eventueel toegekende hono rarium betaald. Art. 4. Advies wordt verleend aan alle arbeiders aan leden van aangesloten vereenigingen tegen vooruitbetaling van f 0.10 per advies, aan anderen tegen vooruitbetaling van 3 maal het bedrag, dat geor- ganiseerden zouden verschuldigd zijn. Eventueel noodige uitgaven komen ten laste der rechtzoekenden. Art. 5. Alle gegeven adviezen worden met vermel ding van alle bijzonderheden en bekomen uitslag, geregis treerd jaarlijksch wordt een statistisch overzicht van de werkzaamheden van het Bureau gepubliceerd Registers en alle bescheiden blijven het eigendom van het Bureau. Art. 6. Bij ünanciëelen nood kan den aangesloten organisaties extra-contributie worden opgelegd even tueele baten komen ten voordeele van de kas van den Schied. Bestuurdersbond. Art. 7 Desgewenscht kan het Bureau zich van rechtskundige hulp verzekeren. In strafrechterlijke zaken zal slechts bjj uitzondering advies worden verstrekt De aangesloten vereenigingen worden verzocht wijzi gingen of amendementen op dit ontwerp-reglement in te zenden bij den Secretaris, vóór 20 Juli e.k. Pik: Zoo Por, mag ik je weer eens zien!? En hoe is 't thuis? Por: Dank je, goed, en hoe is 't hier gesteld? Pik: Mag niet klagen, maar wat ik dragen wilheb je nog nieuws? Por: Natuurlijk, maar we zullen volgens afspraak eerst afhandelen dat zaakje van de vorige keer, ik be doel de Kerken. Pik: O ja, da's waar ook, begin maar. Por: Welnu dan, wij zijn gebleven bij No. 1 de Herv. Kerk. In deze kerk dan bevinden zich de Chr Histo- rischen of Chr. Nationalen, wat je zoo zoudt noemen de politieke zwakkelingen, oftewel de politiekers zonder vaste meening. No. 2 is de Roomsch Katholieke Kerk, een kerkge nootschap waarvan wp heel wat kunnen zeggen, een instelling die met de andere dit „gemeen" heeft, (echter nog in grooter mate) dat bij hare aanhangers het gezond verstand aan banden wordt gelegd, en van wie men kan zeggen dat zij ten hare laste heeft een zwarte lijst van misdaden gepleegd op de menschheid, bedreven in naam van wat zy noemen het geloof, een kerkgenoot schap vol leugen en bedrog, en wanneer ik dan zie die innige samenwerking tusschen de R.-K. en de antirevo lutionairen, dan rijst bij mij de vraag, maar ook het sterke vermoeden, dat het juist die genoemde eigen schappen zijn die de anti's aantrekken No. 4 is dan de Protestantenbond of Vrijzinnige kerk, of ook wel door sommigen genoemd de „rijke lui's" kerk. In deze kerk ziet men het tegenovergestelde van No. 2, hier wordt het verstand niet aan banden gelegd, hier kan men zijn gedachten vrij ontplooien, wat dan door doleerenden en hunne geestverwanten gretig wordt aan gewend om hen, die Vrijzinnigen, buiten de Christelijke gemeenschap te sluiten. No.^ 6. Dat is de Apostolische Kerk, een genootschap hier in Uaardingen, zeer klein van omvang, waarvan ik het niet waag iets te zeggen, dat afbreuk zou doen, want die menschen belijden hun kerkleer, doch maken het niemand lastig. Zij behooren voor zoover ik ze be kijk, tot de „stillen" in den lande, zij hebben hun eigen kijk in de zaken, zij zijn, wat men noemt, ernstige menschen, die stil hun weg gaan. No. 8 is het Leger des Heils, die veel gesmaade godsdienstige groep van menschen, voor wien ik, wat betreft hun praktisch werk, allen eerbied hebt. Die ge smaad zijn niet alleen door hen, die men noemt on- godsdienstigen, maar ook door die Confessioneele-Recht?- zinnige-Eigengerechtigde-verwaten kerkelijken, die maar immer van meening zijn, dat al wat niet gelooft, zooals ZÜ> njp is voor een eeuwige verdoemenis, en die men nog precies goed genoeg acht om te zitten in een kerk die instort of verbrandt!— No. 9 is de Brinkmanniaansche Kerk. Hoe men aan dien naam komt zal ik je zeggen. Een der oprich ters van deze kerkelijke groep is een verversbaas, zijn naam is Willem Brinkman. Deze Brinkman dan was voorheen een ijverig lid van de kerk van Ds. Densel men beweert, dat Brinkman ongenoegen heeft gekregen met Ds. Densel, daarbij kwam, dat Ds Densel naar de meening van Brinkman en anderen nog niet domperig genoeg of liever gezegd nog te helder was, en in plaats van te doen wat christelijk was, dat is schuld belijden en te verzoenen, ging Brinkman en zijn kornuiten heen, huurden een timmermanswerkplaats, knapten die een beetje op, en thans speelt men daar kerkje op z'n eigen houtje. En nu ten slotte de eindconclusie, dat is deze. Er heerscht verdeeldheid, groote verdeeldheid in het z.g.n. Christelijke kamp. Wij hebben gezien bij ons negen soorten van kerken, de één gelooft niet wat de andere gelooft, op het stuk van de „waarheid" vliegt men elkander in de haren, men verkettert elkander zoo fel en hevig als men kan, en bij het zien van dat alles, daar vraag ik je, Pik, wat waarde hecht men dan nog aan die volle kerken, maar ook wat waarde hechten die anti's zelf aan die volle kerken, wijl er toch maar één is die naar hunne meening goed is, namelijk hun eigen kerk, en zij, eerlijksheidshalve moeten erkennen dat, hoe voller die andere kerken zijn, hoe meer, (altijd naar hun meening) de menschen aan 't afdwalen zijn. Eu nu eindelijk dit, waar wij en zij die het voorrecht hebben uit eigen oogen te zien, en niet door den bril van den een of andere „zakjesplakker"ik zeg waar wij dan zien zooveel verdeeldheid en oneenigheid bij hen die zich Christenen noemen, daar ligt het voor de hand, dat wij voortgaan met zelf onze zaakjes te bered deren, dat wij niet zullen ophouden onze medeburgers in te lichten en voor te lichten in den economischen en politieken strijd, onze propaganda voortzetten, daar zullen wij niet rusten voor dat er meer van onze man nen hunne entree doen in de Raadszalen van Staat, provincie, en gemeente, daar zullen zij ons bij de a. s. Gemeenteraadsverkiezingen weer tegenover zien staan, als een troep geharnaste gepantserde welbewuste, over tuigde en voor een goede zaak strijdenden, daar zullen wij hun Christelijke masker van hunne Onchristelijke tronie's afrukken, wij zullen ze laten zien in hunne ware ge daante als de demagogen (Volksverblinders) van onzen tijd. X Vlaardingsche Paardenmarkt, zomermaand 1904. Proeve van een politierapport van schrijver X. Alles was zeer rumoerig, vechtpartijen vonden geregeld plaats, door gebrek aan ontspannig en door het gemis van Tenten. Kramen, Carrousels enz. zocht men meer als ooit te voren zijn toevlucht tot het bezoeken van kroegen, minderjarige meisjes zag men beschonken loopen langs de straten. De Christelijke raadsleden Droppert en P. v. Gelderen waren bijtijds de stad ontvlucht, men vermoedde dat zij bij dag naar Freerïks en s'avonds naar het Circus waren. De heer J. Zonneveld Christelijk raadslid, heeft in plaats van zich te laten rondrijden in een Hyppodrome zooals voorheen, nu de wacht thuis ge houden tot bescherming zijuer goederen. De Paladyn van Dam had s'nachts ten 3 uur nog geen „oogje" dicht gehad uit vrees voor erg-r. De liefhebber van Studentenfeesten, het Christelijke raadslid D. v. d. Valk heeft het leelijk moeten ontgelden. Bij hem werd de groote spiegelruit van zijn winkel inge gooid, en als bewijs van een ongerust geweten had hij bijtijds verzocht een politie-wacht voor zijn woning. Bij den Christelijken Wethouder Versteene waren 's avonds ten 6 ure alle jalouziën en vensters gesloten. Hem werd 's nachts een serenade gebracht door een joelende en ontevreden menigte onder het zingen van De Vlaardingsche Kermis gaat nooit verloren gepaard met vuistslagen en trappen tegen zijn deur, enz. Als het gerucht waarheid bevat, heeft broeder Droppert van een onbekende ontvangen, een mimMmv-doodkisije, gevuld met oliebollen, poffertjes, en een kleine liarmonika. Bij het ontvangen daarvan stond het geheele huis van Droppert op stelten, wantmen dacht aan een Dynamietaanslag. Haastig werd de politie ontboden, deze kreeg de niet aangename taak het pakket te openen, en tot groote geruststelling kwam er uit het bovengenoemde. Tot slot sloeg de bliksem in het Christelijk jonge lingsgebouw „Soli deo Gloria," waar de Christelijke (doleerende) Zangvereeniging „Euphonia" hare repetitie's hield. De nok van het gebouw werd er afgeslagen, de direkteur, de hoofdonderwijzer J. Smit viel bijna, zijn beide dochters en meer anderen heelemaal flauw. Zoo is dan onze aloude en eertijds bekende paarden markt voorbij gegaan in ellende en narigheid, het doel wat men (misschien???) beoogde is niet bereikt, en nu rijst bij ons de vraag hoe lang zal het nog duren eer men wijzer wordt, hoe lang zal het publieke leven nog beheerscht worden door dompers, nietsnutters en in de wegloopersHoe lang nog En eindelijk nog een vraag en een mededeeling. Wanneer de bliksem eens was geslagen in een ge bouw waar men Café-Chantant hield, zouden dan de christelijke broekjes niet dadelijk beweerd hebben, dat is een straf van „boven"? Wij gelooven van ja, maar vrageh tevenswat denkt men er nu van En nu de mededeeling, dat is deze Ons Christelijk (Roomsch Katholiek) raadslid, Louis IJzermaus, (de man die sprak dat een kastelein in één kermisweek ontving 150 daalders, en op dien grond de kermis hielp afschaffen), deze heer is gaan kijken en profiteeren van de groote Vlootrevue te Kiel in Duiisch- land. Het komt mij voor, dat zoo'n snoepreisje, waar niemand hem herkent, wel meer zal kosten 'dan 150 daalders, en in dit verband vragen wij den heer IJzer- mans e. a.wanneer stelt gij de Vlaardingsche werk- menschen, die nu verstoken zijn van elke ontspanning, ook eens in de gelegenheid zulk een reis te maken Antwoorden en aanbiedingen hierop worden ingewacht door den schrijver der Vlaardingsche IJzerkoekjes X. Een goede getuigenis. De Goedkoope Vlaardingsche Courant bevatte de vorige week een artikel, getiteld: „Geloof tegen onge loof," waaruit het de moeite waard is een en ander over te nemen. Allereerst begint het artikel met er op te wijzen dat bij de verkiezingen voor de Prov. Staten, het geloof de eerepalm der overwinning wegdroeg, doch dat het tevens op de mannen, die afgevaardigd werden, zware verplichtingen oplegde, nl.niet alleen in de Raadkamers van ons land met den mond den Christus te belijden, doch dat vooral uit de daden het christelijk beginsel krachtig zal te voorschijn moeten komen. Zij heeft dan o.a. het oog op de behandeling dei- Drankwet in de Tweede Kamer, waar men wel den mond den Christus beleed, maar niet met den daad. Wij beweren altijd dat over verschillende wetsont werpen de bijbel niet altijd een richtsnoer kau zijn, om de houding tegenover een wetsontwerp te bepalen. Dat uit den aard der zaak wij met onze rede te rade moeten gaan, en als gevolg hiervan de eene christen zoo en de auder er zus over denkt. Dit verschijnsel werd herhaaldelijk bij de behandeling van de Drankwet waargenomen. De Goedkoope zegt er dit van „Het is toch bij de behandeling der Drankwet zoo dikwijls gebleken dat mannen van eenzelfde Christelijk beginsel, juist tegenovergestelde gedach ten hadden over zaken dat beginsel rakend, en de een ging afbreken wat de ander op dat fundament had gebouwd." Zeker, er bleek herhaaldelijk en duidelijk dat de een zóó den bijbel uitlegt en de ander er weer iets anders uithaalt. Zij besluit haar artikel met „Want dat is juist het ergste, en voor de Chris telijke partijen een vernietigend verschijnsel, dat de mannen van het ongeloof in meer dan één geval hun taak overnemen en doen wat de Christelijken verzuimen of weigeren. Hoeveel malen kwam dat in de laatste weken niet voor bij de behandeling van de drankwet, dat meer dan één maatregel door de regeering gewenscht ter belichaming van het christelijk beginsel, ernstig werd bestreden door de mannen uit de christelijke partijen. En niet alleen bestreden, doch ook fel bestookt en afgestemd. De socialisten, de mannen des ongeloofs moeten dan te hulp komen en alleen met hun hulp, door hunne stemmen werd dan het regeeringsvoorstel gered of werden de pogingen door geloovigen aan-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1904 | | pagina 3