No. 25.
ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1904
4e Jaargang.
ORGAAN van de Afdeeling Schiedam der Sociaaldemokratische Arbeiderspartij.
Bureau van Redactie en Administratie:
A. WINTERBERG, Raam 27.
Stukken yoor 't eerstvolgend nummer moeten uiterlijk Woensdag a. s. 's middags 12 nnr in het bezit der Redactie zijn.
- - -
Bericht.
Ingezonden Mededeelingen
Zondagmorgen kwart voor 10 uur repetitie.
Naar de Meeting!
Wat willen de sociaal-demokraten
Hoe de sociaal-demoeratie verdelgd wordt.
ABONNEMENTSPRIJS:
25 cent per kwartaal 1 Mj vooruithetaiing.
franco per post 30 cent j J
Losse nummers 2 cent.
ADYERTENTIËN:
3 cent per regel.
Bij abonnement belangrijke korting.
Door verschillende omstandigheden zijn wij genood
zaakt den Feestavond ter gelegenheid van het 10-jarig
bestaan, uit te stellen.
Op de eerstvolgende hnishondelijke vergadering kan
dan worden vastgesteld tot welken datum, waar tevens
de Feestcommis*sie dit uitstel zal motiveeren.
Namens de Feestcommissie,
A. Winterberg.
3 cènts per regel.
Zangrereeniging „Excelsior".
Allen present. HET BESTUUR.
Arbeiders en arbeidsters op!
Vandaag uit uw huizen vandaag uw sloppen en
stegen verlaten op naar de meeting!
De meeting voor het Algemeen Kiesrecht. De
betooging om het recht var. mede-zeggenschap iu het
Algemeen Bestuur, dat nog altijd slechts de helft van
het aantal mannen en aan geen enkele vrouw is toe
gekend. En dat wij eischen voor allen waar wij het
Kiesrecht als een zeer belangrijk wapen in den strjjd
van Arbeid tegen Kapitaal beschouwen.
Daarom gemanifesteerd door ernstige, indruk
wekkende betoogingen van duizenden en duizenden den
machthebbers getoond, wat wij willen.
Daarom naar de meeting op morgen, Zondag
21 Angustns, te Botterdam, te houden op het Bui
tengoed „Wondenstein" bij de Oxide Plantage. (Bp
ongunstig weder in het Algemeen Verkooplokaal, Oost-
vestplein, het Vereenigingsgebomv, Goudscheweg en het
Sportgebouw, Jan van Loonslaan.) De meeting vangt
half twee aan. Na afloop der meeting
Optocht met banieren door de stad
Als sprekers treden op
Mevr. S. TILMA—SCHAAF.
Mr. P. J. TROELSTRA.
L. M. HERMANS.
H. SPIEKMAN
R. WINKEL.
Onze zangvereeniging „Excelsior" zal op de meeting
een paar liederen zingen, terwijl ook verschillende
andere gezelschappen hun medewerking verleenen.
Natuurlijk moeten wij, vanuit Schiedam en Vlaardin-
gen in massa er heentrekken. Niet ieder op z'n eigen
houtje, doch :sllen tegelijk, hoor
We nemen den trein welke om 12.23 (stadstijd) uit
Vlaardingen en 12.36 (stadstijd) uit Schiedam vertrekt.
Neem hiervan goede nota!
Allen, allen naar de Meeting!
N.B. Teneinde misverstand te voorkomen, lette men
er op, dat de entrée voor de meeting 10 cent is en
voor het avondfeest 20 cent.
i.
Zietdaar geachte lezers een vraag, waarop tegen
woordig ieder, die met zijn tijd meeleeft, hij zij voor-
of tegenstander, een antwoord moet kunnen geven.
Staat gij tegenover ons, dat kunt gij niet ontkennen
dat gij, om ons die hard werken te kunnen bestrijden,
moet beginnen met te weten wat wij willen.
Stond gij aan onze zijde dan moet ge uw standpunt
kunnen verdedigen.
Zoo zeer zijn onze tegenstanders overtuigd van de
noodzakelijkheid, door elk mensch die meeleeft gevoeld,
om ons doel en streven te kenuen, dat zij ongevraagd,
maar dan op hunne wijze, pogen n daarvan in te lichten.
Staat ons daarom toe eens zelf u te vertellen wat wij
willen. Mogeljjk dat gij dan wat anders en wat beters
hoort
Veel kwaads
wordt er allereerst van ons verteld. Vele dwaze be
weringen, te goeder of te kwader trouw omtrent ons
streven, verspreid.
Zoo beweert men dat wjj tegen den golsdienst strijden,
het huwelijk willen afschaffen, het huisgezin ontbinden,
dat wij geen oog hebben voor hoogere geestelijke
belangen, alleen de stof aanbidden, den mammon
dienen, enz.
Anderen zeggen weer dat wij vrijzinnige dwepers
zijn, die voor de werkelijkheid geen oog hebben, die
met hoogdravende woorden de menigte opruien, de
dolzinnigste plannen omtrent de toekomst der maat
schappij koesteren en 't liefst door geweld alles ten
onderste boven zouden willen werpen om op de puin
hopen der oude maatschappij eene nieuwe te bouwen.
Wij kennen die praatjes
Leugens zijn het, bakerpraatjes, waarmee men u van
ons afkeerig tracht te maken, u wil afhouden van den
rechtvaardigen strijd dien wij, ook zonder u, voor u,
maar het liefst met u voeren, den strijd voor een betere
maatschappij.
En dat die praatjes maar leugens zijn blijken onze
tegenstanders te beseffen, door ze alleen te verspreiden
in blaadjes als „de Christelijke aktie" of „Ons district,
waarin wij ze niet kunnen en mogen tegenspreken,
maar nooit op onze vergaderingen waar wij hen kunnen
te woord staan
Niet tegen den Godsdienst,
want wij strijden niet tegen den godsdienst. Wel onder
vinden wij dat onze tegenstanders den godsdienst ge
bruiken om u, in hun eigen maar niet in uw belang,
van onzen strijd af te houden.
Wjj, die een beroep doen op de heiligste gevoelens
die er in u leven, die u oproepen voor een strijd waarin
karakter, moed, volharding, zelfverloochening, die ken
merken van 's menschen zielenadel, onmisbaar zijn,
laten den godsdienst ongemoeid. Het is immers uwe
eigen zaak hoe ge met uw geweten tegenover uw God
wilt staan
Onze tegenstanders echter gebruiken den godsdien-
stigen band, die u aan hen bindt, niet om den vooruit
gang te dienen, maar om u te binden aan hunne poli
tieke partij, om aldus kandidaten gekozen te krijgen,
van wier geloof ge in kamer, raad of staten later
meestal niets, maar van wier behoudzucht ge gewoonlijk
meer dan u lief is merkt?
Wij daarentegen beweren dat gij, al zijt ge op het
punt van het geloof ook nog zoo verdeeld, in maat
schappelijk opzicht niettemin een groot gemeenschappe
lijk belang hebt en voor de behartiging daarvan even
goed moet samenwerken als de middenstanders en de
kapitalisten.
Het is dan ook merkwaardig dat dezelfde menschen,
die, met een beroep op het geloof, u willen overhalen
u van uwe maatschappelijk gelijken af te zonderen, er
geen bezwaar in zien als de middenstanders of de
kapitalisten zonder naar het geloof te vragen, samen
werken. Men denke maar om het middenstandskongres,
verleden jaar gehouden, of aan de Scheveningsche
reeders
Dat voorbeeld moet gij volgen als gij met uwe be
langen gerekend wilt zien
Niet tegen het huwelijk of het gezin
strijden wij. Toen minister Kuyper voorstelde de
baringspeetsters in den nacht te laten werken ter
wille van de winst der bokkingrookers waren het de
sociaal-demokraten die daartegen opkwamen in het
belang van het gezin. En toen dr. Kuyper maatregelen
trof om de gehuwde vrouw en hare kinderen te be
schermen tegen de uitbuiting door steenfabrikanten
waren het de sociaal-demokraten die dien maatregel
steunden.
Niet wij zijn het dus die het gezin ondermijnen, maar
de toestanden in de huidige maatschappij. Wie kent
ni^t de geldhuwelijken, zonder liefde gesloten? Wie
kent niet eveneens de armoede die de vrouw uit haar
gelin naar de fabriek of ander werk drijft en maakt
flat de kinderen verwaarloosd worden. Dat alles onder
mijnt het gezinsleven. Daar hebben de sociaal-demo
kraten toch waarlijk geen schuld aan! Zij zijn juist de
partij, die daartegen het krachtigst strijden, het meest
onomwonden de misstanden bloot leggen.
Wie beschuldigen wil richte zijne beschuldiging aan
een ander adres!
Want wie, alleen maar opdat er eene klasse zal zijn,
die door de bezitters kan worden uitgebuit, de huidige
maatschappij wil bestendigen, doet meer kwaad aan het
karakter van het huwelijk dan wij, die juist om het
leed, dat de invloed van het geld of van de armoede
in de gezinnen veroorzaakt, tegen h,et kapitalisme
strijden. "v*f
En zoo is het met alle andere praatjes, cKe aangaande
ons streven verteld worden, met het„yerdeelings-
praatje," met onze „stofaanbidding", etc.
Wat wjj dan wel willen?
G. W. Melchers.
(Wordt vervolgd
Wij, sociaal-demokraten, mogen ons nog al 'ns vaak
verheugen in bizondere belangstelling. Van alle zijden
zien we het oog op ons gericht, in 't algemeen van
weinig vriendschap getuigende, en het verwondert ons
heelemaal al niet meer, dat we zoo nu en dan van
hier of ginds een vuist dreigend zien opgeheven, die
bedoeld ons eens een ferme opstopper te geven.
Ach, d'r zijn d'r in het bourgeoiskamp héél wat, die
er op belust schijnen hun worstel-vermogen eens op
ons te beproeven en 't heeft in de heele geschiedenis
der sociaal-demokratie haar nog nooit aan bestrijders
ontbroken.
Maar vooral onder 't bewind van Z.Ex. Bram rijzen
de socialisten-vreters als paddestoelen uit den grond
op. Nog vóórdat 'r 'n offlcieele broeikast of wel Vrije
Universiteit bestaat, is er reeds 'n leger strijdzuchtige
menschen (onder aanvoering van luitenant-generaal
Sybrandy) uitgetogen ten strijd onder het heilig devies
„den dood aan de sociaal-democratie
En op onze arme ruggen regent het zweepslagen.
De duivel moet uitgegeeseld worden. De generaal gaat
voor; men kent zijn strijdwijze men kent zijne wa
penen spreekwoordelijk is 't reeds, het „sybrandi-
seeren," en ieder weet wat daaronder verstaan wordt.
Dit alles ter loutering van 's mans ziel en ter eere van
het waarachtig Gereformeerd Geloot.
En in navolging van den grooten Meester ziet men
de heele bende, met heilig vuur bezield, een strijd
voeren welke niet anders dan de lachlust of het mede
lijden van den aangevallene opwekken kan. Ja, vaak
vragen we ons in allen ernst af, of het die menschen
nu wel werkelijk erust kan zijn met de kunsten die ze
uithalen.
Zoo zendt ons iemand het Juli-no. van De Christe
lijke Aktie. Dit is een oüe vriendin van De Moker
vroeger heeft ze getracht ons te verslinden, is geëin
digd met hier verslonden te worden en nu verkoopt
het warm z'n kladderadatsch zoo hier en daar, waar
de menschen 't maar slikken willen. Ofschoon we nu
voor Schiedam het van weinig nut achten dit klerikale
addertje bepaald te bestrijden, kunnen we 't ook weer
niet over ons hart verkrijgen het ding zoo maar onop
gemerkt terzjjde te leggen. Neen, daarvoor geeft het
weer een te mooi staaltje van de strijdwijze der kris-
telijken tegen de sociaal-demokratie, daarvoor geeft het
een te fraaie proeve van de wijze, waarop men, vooral
van klerikale zijde, de sociaal-demokratie tracht dood
te drukken.
We halen er 't volgende artikel uit:
Een begrijpelijke afkeer.
De socialisten kunnen maar niet goed verdragen,
dat de katholieken, bij de oplossing van het maat
schappelijk vraagstuk, bij den godsdienst te rade
DE MOKER