Ingezonden groote mate van overtuiging voor de goede zaak, opdat, wanneer het oogenblik zal gekomen zijn, dat zij geplaatst worden tegenover hunne tegenstanders, dat dan zij, die tegenstanders, wien het eigenlijk nergens anders om te doen is dan al wat groot is; nog grooter te maken, en al wat klein is klein te houden zullen ondervinden, dat het hier in Vlaardingen gaat zooals overal elders, namelijk, dat er één partij is die langzaam, maar zeker groeit, dat is de pa tij der arbeiders. Volgens een bericht van het Rott. Nieuwsblad, is hier ter stede opgericht Schrikt asjeblieft niet!!! lieve lezers: een Roomsch Katholieke Propagandaclub „De jonge Garde", onder- afdeeling van de Katholieke Kies(pijn)vereeniging -De Grondwet." Het doel der club is verhooging der politieke kennis en actie onder de Katholieken. Ik moet je eerlijk verklaren geachte lezers van De Moker dat ik, politieker in hart en nieren bij het lezen daanvan, „in zak en asch zat". Ik dacht zoo, wat moet er op die manier terecht komen van de aanstaande verkiezingen. Wantzoo'n jonge Roomsch Katholieke Garde is heusch niet voor de poes", en wil je weten waarom ik zal het u zeggen In Delft bestaat ook zoo'n Jonge Garde, en toen nu ongeveer drie jaar geleden voor die Garde als spreker optrad een zekere geestelijke, toen gaf hij aan die jonge menschen dezen raad „Wanneer gij komt te staan tegenover socialisten doet dan precies als Petrus deed met Malchus. Slaat hen een oor af? Stel u voor geachte medeburgers, dat al de Vlaar- dingsche socialisten en hun aantal is, bedekt of niet bedekt al groot, dat al die menschen, in de toekomst zullen rondloo- pen met één oor Dat is je wat Nu ja!, gij lacht misschien!, maar weet gij dan niet wat invloed die Katholieke geestelijken hebben? Denkt dan aan hetgeen gebeurd is eenige dagen geleden in het dorpje Ede in Gelderland. In dat dorp woont één Protestant. Deze liet zich candideeren voor lid van den Gemeenteraad. De Ro imsch-Katholieken vonden dat zoo verschrik kelijk, dat [zij die man eerst onthaald hebben op ketel muziek, en daarna de ruiten van zijn woning hebben ingegooid. Buitengewoon lief!, vind u niet waarde lezers, ont houd dit goed tot de aanstaande verkiezingen. Maar nu onze jonge Gardes. Die Garde dan is onder- afdeeling van de R. K. Kiesvereeniging „De Grondwet." Deze vereeniging werkt, zooals alle R. K. vereeni gen zoo stiekem mogelijk, openbare vergaderingen Asjeblieft nietneen hoor Een Pastoor, Kapelaan, of een Pater op een gesloten vergadering van de R.-K. Volksbonddat kan er nog bij door, maar openbaar! dat gaat niet Openbaarheid meneertje daar is het Katholicisme bang van. En toch lieve lezers, ik houd mijn hart dat wil zeggen mijn Politiek (rood hart) vast, bij de gedachte als deze Jonge Garde eens aan 't werk gaat. Verbeeldt je eens: Politieke kennis en Actie onder de Katholieken! Dat mot je niet uitvlakken Er behoeft niet veG meer bij te komen, of het keele verkiezingsboetje in de a.s. zomer alhier loopt in de „pruimen". Veronderstelt eens: dat daar de Jonge Garde be zield meL jeugdig vuur, versterkt door de Roomsch- Katholieke politieke kennis en actie, zich opmaakt om, op echt Amerikaanschc wijze propaganda te maken, door b.v. een optocht of te wel processie te maken door Vlaardingsch straten met ontplooide banier, en dat daar voorafging de R. K. Muziekvereniging St.- Johannes. Wel lieve menschen, bij deze gedachten wordt het mij bang te moede, en dat wel hierom, niet één der Protestantsche candidaten in den Raad kwam, laat staan een rooije. Ja, nog erger Al wat wij in 't vorige jaar hebben gewonnen, zal te niet gedaan worden vanwege de Politieke kennis en actie van deze Jonge Garde". Achachwat nare tijden toch En dan: Tengevolge van die politieke kennis en actie is die Jonge Garde verplicht de propaganda zoo kras mogelijk ter hand te nemen. Ik zie ze dan ook al heel gauw colporteeren met de „Christelijke Actie". En dan O jerem dan is het met „De Moker" uit En nu ten slotte. Er is hier in Vlaardingen nog een Jonge Garde, n.l. de afdeeling der S. D. A. P. Deze Garde heeft een Ontwikkelings- en Debating club. Zou het niet op den weg der R. K. Jonge Garde liggen, om eens in 't strijdperk te treden met deze rooije Jonge Garde? of... zal het met de Jonge Garde net gaan als met haar poetje de Roomsch-Katholieke kiesvereeniging „De Grondwet", n.l. alles zoo stiekem mogelijk X. Plaatselijk Steuncomité. Ingekomen gelden voor de stakende en uitgesloten Glasarbeiders van 26 tot 31 December. Steuncomité te Delft f200,52y8. C. v. d. Net Schie dam f 160,8272. Coll. dividendnitkeering Coöp. Bakkerij „De Volharding" 's Hage f 118,26, N. A. S. f820.92. Steuncomité Arnhem f 37.Eenige werklieden te Voor schoten f 5.Schildersvereen. V. Z. O. D Amsterdam f 10.Federatie S. D. A. P. cursusverg. Utrecht f8,86. S. D. A. P. afd. 's Hage I f 5.Leeuwarder B. B. f15,17 72- Ned. Intern. Sig. en Tabakb. Bond. f50. Steuncomité Sneek f 25.Th. Schultheis Lohr. a/M. f9.G. Hersma Tilburg f 1.30, Alg. Ned. Diamantbew. Bond f1000.Steuncomité Vlaardingen f90,Rott. B. B. f 100.—Eenige onderwijzers te Maassluis f2.15, J. Roosemalen Noord-Woolwich (Engeland) f48,32, Alg. Ned. Typ. Bond op lijsten f 43,67, Chr. Ned. Werkl. Bond f 32,7572, Steuncomité Groningen f 7,69, Glas arbeiders te Porta (Duitschland) f 17.70, Timmerl. ver. D. V. V. Scheveningeu f5.35, Amsterd. B. B. f15. Alg. Ned. Timmerliedenbond Alg. Vergadering f7.40, Alg. Ned. Timm. Bond afd. Hilversum f 16,70, Alg. Ned. Timm. Bond afd. Haarlem f 1,80, Alg. Ned. Timm. Bond afd. Utrecht op lijsten f 9,04, Alg. Ned. Timm. Bond afd. den Haag f 1,99, Alg. Ned. Timm. Bond afd. Zie kenfond f2,31, Alg. Ned. Timm. Bond afd. Amsterdam op lijsten f 11,39, Alg. Ned. Timm. Bond Coll. verg- Nijverheid f l,221/3. Totaal f2891,3572- Vorige opga ven f 25,996,437,. Geheele Totaal f28,887,79 O. Friebel, Penningmeeste Ned. G. B. Steun-Comite Vlaardingen ingekomen van 14 Dec. tot 2 Jan. Coll. cursusverg. Wjj streven enz. f4,136, pers. D. f170; V. f2,00; W. f6,10; coll. Visschersvereen. E. m. M. f3,50; A. v. L. f4,55; busje in Cafe's f2.21; collecte Wij streven f 2.66 pers. D. f 1.45 collecte verg. Huizinga f 1,495W. f6,10; Kerstgave W. f55; V. f 2.Kerstgave V. f 0,50, coll. cursusverg. „Kennis is Macht" f 1,40busjes in café's f3,49; v. L. f4.45; tombola f 1,65 v. L. 4,55; pers D. f 1,55W. f6,10; V. f 2.op lijsten no. 31 f 2,15 no. 32 f 3,05 no. 33 f3,40, no. 7 f2,10, no. 64 f3,33, no. 5 f 1,50, lijst B. f3,45; aan 5 cents bons, B. f 2,10, V. f50, v. d. S. f 30. Totaal met vorige opgaaf f 1045,33. Het Comité. Rapport van de Tombola. Ten bate der Glasblazersgezellen van Vlaardingen gehouden in de „Vriendschap" van 19 tot en met 31 December. Door medewerking van het Plaatselijk Steun comité. Opbrengst aan verkochte loten f 193,15 Aan collecte- 14,32 Totaal - 207,47 Uitgaven aan gekochte artikelen f 16.25 Aan drukwerk, loten, nummers, post, enz. - 17,60 f 33,85 Saldo totaalf 173,62 Wel.Ed. HeerRedacteur. Voor onderstaand schrijven verzoek ik beleefd plaat sing in uw geacht blad. In uw antwoord op mijn stukje, dat Zaterdag 31 December in uw geëerd blad verscheen, doet u het voor komen, alsof mijn schrijven geheel en al op vergissin gen is gegrond. Het Volktegenover „De Moker" plaatsen is eene vergissing, de door mij aangehaalde geschiedenis van den Heer v. d. Pers berust op een abuis, en het door elkander haspelen van leer en aanhangers maakt, dat in geheel het stuk, door mij geschreven, eene groote verwarring heerscht. Ik ben echter zoo vrij, die beschuldiging terug te werpen op de Redactie van De Moker, waar ik zal bewijzen, dat juist De Moker in 't eene oogenblik de zaken geheel en al verwart, dan weder eene totaal verkeerde uitlegging van mijn stukje geefr. Ten eerste het „tegenover elkander plaatsen van Het Volk en De Moker." Hoe de Red. tot deze gevolgtrek king komt, is mij een raadsel. Dat ik in mijn stukje De M.oker noemde komt een voudig daardoor, dat ik De Moker geregeld lees, waar door mjj juist in dat blad iets over Dr. v. d. Brink onder de oogtm kwam, en niet in Het Volk hetwelk ik minder dikwijls ter hand neem. Een gedeelte uit „De groote Vraag" kan, en zal waarschijnlijk wel in twintig soc.-dem. bladen te lezen zijn geweestik wilde alleen aantoonen, dat de S: D. Pers nu eens over een godsdienstig mensch waardee- rende woorden schrijft, dan weder alle geloovigen in hunne heiligste opvattingen krenkt. Van „tegenover elkander plaatsen" van het eene blad en het andere, volgens de uitlegging, die De Moker er aan wil geven, is dus geen sprake. Aan het gedeelte van mjjn stukje, waarin ik het schrijven van den heer v. d. Pers behandel, kent De Moker de bedoeling toe, als zou dit moeten doen uitkomen, dat genoemde heer geen Christen en Soc.- Dem., doch w el degelijk een Christen-Democraat is. Dit is wetlor iets vreemds. Of de heer v. d. Pers het een of het ander is, laat mij in deze kwestie volkomen onverschilligik was slechts aan het voorbeelden aanstippen, hoe de S. D. zich inspannen om te bewijzen, dat een Christen tevens Soc. Dem. kan zijn, en waar ik er reeds één had aan gegeven, (het geval Dr. v. d. B.) wilde ik daarmede niet volstaan, en noemde nog een tweede. Naar ik meen, kan ook niemand daar iets anders uit opmaken. Om op het „dooreenhaspelen", van De Moker, te wijzen, zal ik nu behandelen den eisch der Redactie, dat ik de uitdrukking „Wolf in schaapskleeren" moet terugnemen. De Moker heeft volkomen gelijk, waar zij zegt, dat ik niet kan aantoonen, dat de Soc. Partij het recht geeft te denken aan de vergelijking van „de wolf in schaapskleeren", maar ik mis daarvoor werkelijk elk bewijs, maar ik mis ook de schuld zulks beweerd te hebben. En hier komt nu het verwarren van De Moker aan 't licht. Al heb ik misschien in 't begin van mijn stukje, tér vermijding van herhalingen, nu eens „Soc. Partij" dan weder eens „Socialisten" geschreven, daar waar het op aankwam, waar ik mijne beschuldiging ging uit spreken, geloof ik nogal tamelijk, neen, zeer duidelijk te zijn geweest; in dat gedeelte heb ik leer en aan hangers juist heel goed tegenover elkaar gesteld. Ik schreef daar o. a. „Het socialisme is den Godsdienst niet vijandig gezind, doch de Soc.-Dem. zijn dat meestal welen een eindje verder: „Ik hoop van harte, dat de betrokken personen dit meer en meer zullen gaan inzien, en van handelwijze veranderen, of anders steeds open en eerlijk voor hunne geringschatting van den Godsdienst durven uitkomen, doch zoolang het een of het ander niet geschiedt, is het wanneer een Soc.- Dem." (ziet u, Red. „Moker", niet Soc. partij) „zich in min of meer waardeerende woorden over den Gods dienst uitlaat, voor de geloovige zaak, te denken aan den wolf in schaapskleeren. Aan duidelijkheid laat dit, dunkt mij niets te wen- schen over, en hoe De Moker mij nu kan toedichten, dat ik de socialisten als Partij op minder nette manier heb beschuldigd, is meer dan onbegrijpelijk; het ver moeden rijst, dat hier opzet in het spel is, en wel, om de aandacht van het sprookje „Proef-sneeuwen" af te leiden. Iedereen zal nn inzien, en niemand heeft ook iets anders uit mijn schrijven kunnen opmaken, dat ik wel van socialisten in 't algemeen sprak, doch dpartij als zoodanig ongemoeid heb gelaten. Ik neem dan ook van de door mij neergeschreven insinuatieniets terug. Wanneer ik met een socialist spreek, dien ik ken èn als soc.-dem. èn als geloovig mensch, zal ik, wanneer wij op Godsdienstig terrein geraken, in 't minst geen achterdocht omtrent 's mans oprechtheid op dat gebied koesteren, doch indien een socialst in -t algemeen, een persoon, die mij opdat oogenblik alleen bekend is als soc. zich tegenover mij, wanneer dit in de kraam te pas komt, in waardeerende woorden over Godsdienst uitlaat, dan komt mij wel degelijk het beeld van „de wolf in schaapskleeren" voor de oogen, en vraag ik mij af, of dit ook op hem van toepassing is. Dat ik daartoe het recht heb, daarvoor is het plaat sen van „Proef-sneeuwen" weder een beivijs. Want al verkondigen De Moker en Het Volk dat „dei gelijke verhaaltjes meestal glad verkeerd begrepen worden", verandert dit aan de zaak niets; het is heel gemakkelijk gezegd, doch wordt gelukkig niet altijd even vlug aangenomen. Ik houdt mij aan de feiten (u zijt ook zoo op feiten gesteld, mijnheer de Red.) en ik onderschrijf ten volle hetgeen u zegt, n. 1. dat we aan woordgescherm niets hebben doch feiten noodig zijn. Het Volk, waarnaar De Moker verwijst, verzekerde in hare repliek, dat „proef-sneeuwen" een schetsje van zeer ouden oorsprong, nit tijden van innigen godsdienst, doch of dit waar is of niet, deze verklaring zal al zeer weinig gewicht iu de schaal leggen. Het sprookje is nu geplaatst als amusement, als „mop", hetgeen zeer af- keuringswaardig is. De Moker vindt ten slotte ook nog aanstoot in het gebezigde woord „Godsdienst-Propaganda," doch laat ik de Reda;tie aanstond geruststellen door te ver melden, dat die uitdrukking in 't geheel geen beleedi- gende slrekking heef. Ik gebruikte „Godsdienst-Propa- ganda" om in één woord, het door mij nader omschre ven streven der 8oc. Dem. aan te duiden, om bij de Godsdienstigen eenigszins vasteren voet te verkrijgen, door de vrees, die de meeste geloovigen voor de socia listen hebben, zooveel mogelijk weg te nemen. Hopende, dat ik door deze regelen, voor de zeer weinigen, die mij niet duidelijk genoeg zullen gevonden hebben, mijn eerste stukje nu voldoende heb toegelicht teeken ik, na dankzegging aan de Redactie van De Moker voor de verleende plaatsruimte. M. Zooals wij onder „Correspondentie" in ons vorig)no. aan inzender berichtten, konden wij niet vinden dat de zwaarte van dit schrijven aan de lengte even redig was. Wij verzochten hem, het te bekorten. De heer M. noemde dit echter totaal onmogelijk en ver langde alsnog uitdrukkelijk plaatsing. Hij is nu te vreden gesteld De vergissingen, welke inzender beging (hij kan ze loochenen, maar ieder lezer kan ze constateeren) hebben wij in ons naschrift duidelijk genoeg aangewezen. Wij beweerden, dat inzeuder leer en aanhangers geducht met elkaar had verward en verwezen o. a. naar de tweede zinsnede van zijn schrijven, luidende: „Met be- (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie) Copie wordt Diet ternggegeveu.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1905 | | pagina 3