Ditjes en Datjes. Ylaardingsche IJzerkoekjes. moet hebben en zijn handelingen afkeurt dan zal 't met uw ziel ook wel niet 'in orde zijn en dan voel ik mij verplicht u te waarschuwen niet op dezen weg van verharding en ongeloof voort te gaan want u bewandelt den weg des verderfs. Geloof me mijnheer, het geloof van Dr. Kuyper en de zijnen dat, Goddank, ook mijn geloof is, dat is het echte, dat voert ten hemel, en allen die dat missen gaan een rampzalig lot te gemoet. Onze geestverwantMijnheer n permitteert zich veel om ongevraagd in mijn huis een oordeel over mij te komen uitspreken en dat over dingen die u niet aan gaan. Ik heb ook over deze kwesties mijn eigen vaste overtuiging, die niet spoedig aan 't wankelen zal gebracht worden, allerminst door ongepaste veroordeelingen. Bezoeker: Welnu mijnheer als ik u dan niet redden kan denk dan toch tenminste aan uwe kinderen, uwe arme kinderen die ook verloren zullen gaan als u ze niet in de ware leer laat opvoeden. Bekommerf ge u niet om nzelf, werk dan tenminste mee aan 't geestelijk behoud uwer kinderen. Waar zendt u hen ter cate chisatie Onze geestverwant: Mijnheer ik vind n eigenlijk ver bazend brutaal, maar ik wil u toch even zeggen dat wij hier uit de overtuiging de vrijzinnige opvattingen van den godsdienst zijn toegedaan en daarom onze kinderen naar den voorganger bij onze afdeeling van den Protestantenbond ter catechisatie zenden en wees er van oveituigd dat 't geen wat zij op die catechisatie vernemen van dien aard is, dat als zij het in praktijk brengen, zij op 't gebied van hun geestelijk heil zeker niet minder, doch zeer waarschijnlijk wel beter bedeeld zullen zijn dan al die kinderen die met de ware leer worden volgepompt. Bezoeker, in dweepzieke verontwaardiging, met luider stemme: Mijnheer, de Protestantenbond en mijnheer Kook en al de kinderen van zijn catechisatie zijn op den weg des verderfs! Ze gaan verloren! Red uwe kinderen nog bijtijds, stuur ze naar geloovige predi kanten, naar dominé Tap of naar Onze geestverwant: Mijnheer nu is het genoeg, uwe onbeschoftheid gaat de perken te buiten, wees zoo goed mijn huis te verlaten. Bezoeker, gekalmeerd, met zalvend gelaat: u is niet erg beleefd, mijnheer. Onze geestverwant, een beetje opgewonden: Wilt u nu heengaan mijnheel Bezoeker, daalt zuchtend en hoofdschuddend de trap af. Onze geestverwant, opgewonden door zulk soort van orthodoxe brutaliteit, loopt om zich wat te kalmeeren een paar straten rond, komt ons tegen en vertelt wat bij hem gebeurde, waarop wij de vrijheid namen in korte trekken dit bezoek en gesprek aan de vergetel heid te ontrukken. Zeker de moeite waard. Zóo speculeeren de heeren kristelijke huisbezoekers op de domheid en pogen met de grootste brutaliteit de menschen door óanp'-maken van overtuiging te doen veranderen. Men zou haast geneigd zijn te wenschen, dat dit vrome mensch ons iemand aantrof, wat korter van stof, die 'm de trappen wat vlugger deed afgaan, dan hij er opgekomen was. Misschien was dat wel het beste geneesmiddel voor zulke patserigheid. Uitgesteld Wegens overvloed van copie moest het vervolg-artikel „Een duister betoog" tot het vol gend no. worden uitgesteld. echter„hé, wie kan vijand van dat meneertje zijn, waar men hem nooit te zien krijgt?" Het is wel jammer voor die vereenigde groepen, want nu is er kans, dat al hun jagen het rustige gedierte opschrikt en doet denken„een leeuw is in de straten op de niet op de groep van Kostelijke snert„Groote" heeren doeR zeker liberalen, „kleine" heeren op.... ja, toch christelijk-histo' ische De pas-opgerichte ar christelljk-historischen bestaat en wiemelt van baronnen en soo tgelijk slag volk. Wil de Zondagsbode nóg spelen op de „kleine luyden" Das ziel, es ware schön gewesen! „Een leeuw in de stratenzeg 'reis, wat of wie hou-je voor een leeuw, o brave? Toch soms ons graafje ïiiet, uilskuiken der Zeit ist ja goe De tombola. D'r is nogal wat gemopperd over de tombola, door ,het N. A. S. ten voordeele der glas blazers georganiseerd. Gedeeltelijk ten onrechte, ge deeltelijk met véél recht. Ten onrechte, waar velen de meening waren toegedaan dat een tombola is een ver loting zonder nieten. Dit is gewoonweg een abuis een tombola is gewoonweg loterijspel zonder meer en waar nergens is aangegeven dat het een loterij zonder nieten zijn zou (zie ook de loten) men heeft zich dus h er over niet te ergeren. Nu mag men aan den eenen kant beweren dat het doel„steun aan de glasblazers" voorop diende te staan, het N. A. S. heeft grove fouten gemaakt, door le den nitslag te publiceeren in een blad dat in Schiedam, waar zoovele loten zijn verkocht, hoegenaamd niet ge lezen wordt2e de termijn, waarop de loten van win ners moeten ingeleverd zijn. véél te kort te stellen. Volgens later ontvangen bericht, heeft het N. A. S. echter het verkeerde zijner regeling zelve ingezien en besloten lijsten te laten drukken, welke tegen toezen ding van postwissel a 5 cent verkrijgbaar zijn. Nu kan men allicht hier of daar zich vergewissen of men win ner is, ja dan"neen. Hoewel wij met de heele geschiedenis niets uitstaan de hebben, zouden wij het N. A. S. wel in overweging willen geven bij eventueele latere gelegenheid wat prak tischer te werken dan nu, daar er gauw een massa kletspraatjes de wereld doorgaan, welke de arbeiders beweging zeker niet bevoordeelen. 't Is maa; een raad al komt hij van sociaal-de- mokratische kant, misschien wil het N. A. S. hem tóch wel aanvaarden. Zondagavond is opge- ten doel hebbende door van het socialisme te Ontwikkelingsclnb. - richt een Ontwikkelingsclub, gezamenlijke studie de kennis verbreiden en te verrijken. De bijeenkomsten worden om de twee weken op Zon dagavond uur in „Constmtia" gehouden, waar telkens door verschillende personen een onderwerp zal worden ingeleid. Contributie of entrée wordt niet geheven ieder kan dus vrij de vergaderingen bijwonen. Slechts zijn de deelnemers verplicht, zich de brochure „Het A. B. C. van het Socialisme" aan te schaffen, daar deze als leiddraad dienen zal. Een onbedorven kieken. Onder 't opschrift „Wat een onbedorven kieken opmerkt" zegt de „van nabij en van verre "-schrijver in de Zondagsbode, Altoos heeft „het denkend deel" beweerd, dat het een valsche betichting was, indien den liberalen verweten werd uit hetzelfde beginsel te leven als wat zich radicaal, sociaal-democraat, enz. noemt. Al die partijen, die niet met den God des Bijbels rekenen, die zich niet buigen willen voor Jezus Christus, den Heiland van Zondaren, die behooren bijeen, en stoelen op den wortel der revolutie. Zóó schreven de Voormannen in het kamp der Chris- telijk-Historischen. Neen. dat is niet waar zoo beweerden „de gróóte heeren", en ze wezen op de groote afstanden tus- schen de groepen. Maat- tegenover „kleine heerep" moeten die groe pen, die vervaarlijk veel bombarie maken, zich ver eenigen. Anders vliegen ze elkaar in het haar, maar tegenover „kleine heeren" treden ze goed aan eengesloten op. In het District Schiedam zien we ze uitgaan met versnelde pas, de eene groep vereenigend met de andere om Graaf van Limburg Stirum uit het zadel te lichten. Een Sociaal-Democraat, tevens aanvoerder, schrijft Heilige onschuldDe Nieuwe meldt, dat de trekkingslijsten der tombola verkrijgbaar zijn bij.den heer Nas, te Amsterdam. Misschien vertelt zij morgen, dat mej. S. Dap een brochu e zal uitgeven of zooiets dergelijks. Gewichtigheden. Onze raad heeft Dinsdag vergaderd. Het „gewichtigste" van deze bijeenkomst zal wel geweest zjjn, datgene, wat wij, gemeentenaartjes, niet] weten mochten. Die gewichtige meneer Smit had zooiets gewichtigs op z'n hart, dat ie een zeer geheime zitting behoefde om het te ontlasten. 't Gaat hier altijd nog maar zeer gemoedelijk met die geheimpjes; voor de onbenulligste dingen heeft de een of ander maar eens „besloten" aan te vragen en zonder dat zelfs de voorzitter weet of het de moeite waard is, krijgt men z'n zin. Zonen we d'r hier ook niet eens over gaan denken, dat verstoppertje-spelen te staken? Of mogen onze han delingen geen daglicht zien, achtbare vroeden Kom, mr. Smit, heb ie nog wat te geheimen? Pik Zeg por, lees jij 's avonds de berichten van den Oorlog tusschen Rusland en Japan PorMan houdt asjeblieft je mond van oorlog ik was waarlijk in een zeer kalme stemming, maar nu je begint te praten over dien oorlog, nu wordt het weer heelemaal mis met mij. PikJa maar por luister nou eens, ik bedoel niet dat ik dat zaakje zoo mooi vind, gansch nietik wou alleen maar vragen welken indruk die zaak op jou maakt. Por: Welken indruk!? Eenvoudig verschrikkelijk! Als je daar sinds maanden, avond op avond leest Zooveel duizend gewond, gesneuveld, als je daar leest zooveel aan de bajonet geregen, als je indenkt hoe- velen daar op dat slagveld van (Eer liggen dood te bloeden, eenerzijds gefolterd door brandenden dorst, anderzijds behalve dood te bloeden ook nog dood te viiezen, wanneer je bedenkt dat die duizenden die daar reeds gesneuveld zijn en nog zullen sneuvelen, hebben achter moeten latenVader, moeder, broeders, zusters, vrouwen en kinderen Als je verder denkt, dat die doodelijke verwondingen en ellende zijn toegebracht door menschen, die elkander voorheen nooit hebben gezien, veel minder nog reden hebben om elkander te haten of letsel toe te brengen Als je dat alles indenktdan vraag ik je, of men niet het gevaar loopt, van een goede in een kwade stemming te komen. Maar er is meer Dóór wien, en vóór wien, wordt zoo'n massale menschenmoord in 't leven geroepen Natuurlijk door Regeeringsmannen {Monsters ware betere benaming) voor wien 't kapitalisme een God, en Imperialisme of duidelijker gezegd uitbreiding van gebied de Hoer is. En wanneer wij nu in dit geval nagaan, dat die beste brave Russische Vredevorst!, vadertjeNicolaasII, op vaderlijke en vredelievende wijze tienduizenden bij tienduizenden zijner kindertjes (zooals hij de Russchen noemt) dwingt om daar in 't verre Oosten te gaan slachten en zich te laten slachten, wanneer je bedenkt dat in de kerken daar de Zegen Gods wordt afgesmeekt over het succes der wapenen. Wanneer je eindelijk ziet dat men de Godvergeten en niet genoeg te brandmerken onmenschelijkkeid, schaamteloosheid, en achter een warnet van bombast en holle frasen verborgen brutaliteit begaat, om den God der liefde (zooals men hem zoo gaarne wil noemen) te danken hiervoor, dat men weer duizenden van zijn schepselen, door middel van kogel of bajonet naar de eeuwigheid geslingerd heeft, ik zeg, als je dat alles bedenkt, dan moet je eindelijk den vraag stéllenIs dit de vrucht van een prediking van meer dan twintig eeuwen over het Evangelie der Liefde!? PikKerel, wanneer ik had kunnen denken, dat je zoo op je „paardje" zou komen, dan had ik over die oorlog gezwegen, maarnou jij je meening daar zoo kras gezegd hebt, wil ik er nog wat bijvoegen. Ook ons dierbaar? Vaderlandje, ons christelijk Neder- landje, met z'n allerchristelijke regeering is ook niet vies van Menschenslachtiug, ja zelfs in naam der Koningin (arm menschheeft men zooals bekend is in de Alas en Gajoelanden daar in Indië, vronwen en kinderen afgemaakt en waarom? omdat de grond door die menschen bewoond, en bebouwd, zulke goede Tabaks- grond was. En wanneer dan zulk een mensch- enGod-onteerend bedrijf gebrandmerkt wordt door Troelstra of v. Kol, dan beginnen eerst onze regeerders te vertellen dat er niets van waar was, maar eindelijk bezwijkende voor de onweerlegbare feiten, bezitten zij den treurigen moed om, schouderophalend, lachend de vergaderzaal van de Staten-Generaal uit te loopen en zich te vermeiden in de koffiekamer, dit is het Nederlandsch Christendom fin de siecle!.... Spreekt men hierover met orthodoxe Christenen,dan zegt hij Och, het is wel jammer, het is wel hard, maar. dit geschiedt alles onder de toelating van God, sommigen geven Adam de schuld er van, enzoovoorts enzoovoorts. Spreekt men hierover met niet orthodoxen, laat ik zeggen met wat men noemt vrijzinnigen, dan zijn er daar onder, die den oorlog noodzakelijk vinden, want zeggen zij dan in hun hooge geleerdheid, kijk, er zijn te veel menschen op de wereld, men ruimt er op die manier wat op, en voor de overblijvenden wordt het weer wat beter. PorDat heb jij goed gezien, maar nu wat anders Waarom begon jij dezen avond over dien oorlog? had je daar soms een bedoeling mee PikGoed begrepen. Ik wou met je spreken over een Politieken Oorlog die deze zomer in ons „Land" zal gestreden worden, namelijk de verkiezingen voor Tweede Kamer en Gemeenteraden, het is hierover dat ik dezen avond een enkel woordje wou wisselen. En als vanzelf worden mijn gedachten weer teruggeleid naar het Slachtveld in 't Verre Oosten. Wat hebben wij daar gezien? Maanden te voren zijn beide legers daar mobiel gemaakt, hebben alles voorbereid voor den Grooten Slag. Hetzelfde zien wij hier in ons land, de ve: schillende politieke groepen,door ministerKuyper verdeeld in tweeën, namelijk Christenen en Paganisteu (heidenen) maken zich mobiel en weerbaar, de politieke wapenen worden reeds gescherpt, de ammunitie wordt reeds in groote hoeveelheden klaar gemaakt, en reeds nu al ziet men in den vorm van openbare vergaderingen de voor postengevechten. Deze schermutselingen doen ons reeds zien de heftigheid waarmee dezen zomer zal gestreden worden, maar goddanker zullen alleen maar po litieke dooden bij vallen. Por: Juist! en als dat niet zoo was, dan snap je zeker wel Pik. dat we de vervloekte socialisten niet meestredenwantlaten onze lieve tegenstan ders zeggen wat zij willen, doch zij kunnen nooit na zeggen wat ik Troelstra met bewogen stem eens hooide uitroepen: „Aan onze handen kleeft geen bloed!!!" Maar nu die aanstaande verkiezingen. Hoe die zullen afloopen, dat weet niemand en ook wij niet, maar wat wij wM weten dat i: dat elk Neder lander voor zoover hij kiesgerechtigde is, de [dure ■plicht heeft, om van dat recht gebruik te maken, én niet uit gemakzucht of lamlendigheid zich eraf te maken met het smoesje: „Och zij zullen het buiten mij klaar maken," want dezulken zou ik willen toeroepenzij hebben daar in den Haag al zooveel buiten uw klaar gemaakt. Zij hebben bijvoorbeeld wetten gemaakt en in eere? gehouden, waardoor iemand voor het stelen van een konijn evenzooveel gevangenisstraf kreeg als een scheepskapitein die één van z'n manschappen doodschoot. Zij hebben wetten gemaakt waardoor iemand die een brood of zooiets steelt door honger, ia de kast komt, maarwaardoor direkteuren en commissa rissen van Bankinstellingen (die door speculatie en zwendelarij sprongen) vrij en frank los blijven loopen. Buiten u om, heeft men gemaakt Dwangwetfen, inge richt om arbeiders, die voor hun gted recht opkomen, voor geruimen tijd in de „Kast" te stoppen. Buiten u om wil men maken een Tariefwet, waar door de meest noodige verbruiksartikelen van u, ar beiders, zwaar belast zullen worden. Buiten u om wil men maken een Lageronderwijswet, die het onderwijs van uw kinderen zal brengen op een peil zoolaag, als het in geen jaren is geweest.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1905 | | pagina 3