Nogmaals de Zondagsbode en het
Zevende Gebod.
Ditjes en Datjes.
Vlaardingsche IJzerkoekjes.
Tegen het bizon Ier onderwijs wordt nooit aangevoerd
dat men de kinderen volpompt met „dwaasheden". De
vrienden der openbare school hebben méér eerbied voor
het „geloot" dan de zgn. aanhangers daarvan den volke
wijsmaken. Ze beweren enkel, de openbare schoolman
nen, dat men het kind wel dogma's kan inpompen, doch
dat deze liggen buiten het bevattingsvermogen van het
kind, en noodwendig het onderwijs schaden. Dit be
weren te weerspreken, daaraan denkt zelfs niet
de Kathol. Onderwijzer
Maar die booze „men" zegt nog meer. O. a. dat de
Geschiedenis zou worden vervalscht.
De lezer zal weten dat in de brochure „Maakt front
voor de openbare school" hierover uitvoerig wordt ge
sproken, en aangetoond hoe de geschiedenis pasklaar
wordt gemaakt voor wie ze gebruiken moet. Hoe de
leerboekjes der Katholieke school lijnrecht in strijd zijn,
precies het tegenovergestelde leeren van wat het
protestantsche kind wordt verteld. In no. 45 van ons
blad hebben wij uit die verschillende boekjes 't een en
ander geciteerd. Wij willen ter wille van de volledig
heid nogmaals naast elkaar plaatsen wat op bizondere
scholen wel als „geschiedenis" gegeven wordt, 't ls
handelende over den „vader des vaderlands."
(Voor het Roomsche
kind)
„In 't geheim hielp hij
zooveel mogelijk de Pro
testanten, doch liet daar
in 't openbaar niets van
merken. Bij dit alles had
de Prins echter geen ander
doel dan het volk op zijn
hand te krijgen. Zijn eenig
verlangen was, hier zelf
graat te worden in plaats
van den koning van Spanje.
Wel had Filips hem als
stadhouder over Holland,
Zeeland en Utrecht aan-
steld, maar dit was voor
zijn heerschzucht niet ge
noeg. Hij wilde niemand
boven zich hebben. In het
punt van godsdienst was
de Prins van Oranje geheel
onverschillig. Om iedereen
tot vriend te houden, was
hij roomsch bij de Room-
schen en luthersch bjj de
Lutheranen; maar in 1573
ging hij tot de Kalvinisten
over, omdat hij hoopte, door
hun hulp hier de macht in
handen te krijgen.
Toen de hertog van Alva
naar de Nederlanden ge
zonden werd, vreesde de
Prins, dat zijn geheime
streken ontdekt zouden
worden
(Voor het Calvinis
tisch kind)
„Weet ge, wat Oranje
doet, hij verkoopt zijn
prachtige meubelen en kost
bare sieraden, ja zelfs zijn
tafelzilver. Zoo komt hij
aan geld, doch raakt zoo
ook zijn schatten kwjjt.
Doch hij weet, dat aardsche
rijkdommen den mensch
niet gelukkig maken en dat
het ware geluk alleen bij
den Heere Jezus Christus
te vinden is.
Hij verlaat de Roomsche
Kerk met haar bijgeloovig-
heden en voegt zich bij de
gemeente des Heeren.
Voor Gods Woord en
voor de verdrukte Neder
landers heeft Prins Willem
thans alles veil: zijn leven
en zijn goed."
Bij het ontvangen van
zijn banvonnis h;ul Oranje
de onbeschaamdheid een
verdedigingsgeschrift op te
stellen, waarvan hij een
afschrift zond aan de meeste
vorsten van Europa. Het
was een stuk, waariii hij
zijn koniuklijken meester op
de grievendste wijze hoonde
en zijn eigen opstand wilde
wettigen.
Zoo stierf Willem van
Oranje in den ouderdom
van 51 jaren. Wel een
ongelukkige dood, want
schrikkelijk is het te vallen
in de handen der goddelijke
gerechtigheid na zulk een
leven
Bij het verhoor van den
moordenaar Balthazar Ge-
rards bleek, dat hij in over
leg met den Hertog Van
Parma gehandeld had en
zijne daad de goedkeuring
van den rector van het
Jezuïetencollege te Trier
had weggedragen. Te Rome
juichte men en te 's Bosch
werd een Te Denm gezon
gen, terwijl de moordenaar
zalig gesproken werd. 1)
Ziehier één bloempje van een rijk getooid veld. Tot
nogtoe was het begrip „geschiedenis" slechts voor één
verklaring vatbaar maar tevergeefs zoekt men in
deze katholieke en protestantsche geschiedenis eenige
overeenkomst. De sleutel van dit geheim is bij-de-hand
de „geschiedenis" is gevormd naar 't begeeren van
p a r t. ij e n. Maar toch is 't erg slecht om te beweren,
dat wat men thans „geschiedenis" noemt, slechts sur
rogaat is
Het bovenaangehaalde over 't hoofd gezien, kan men
zeggen als de Kathol. Onderwijzer„men" zit op z'n
praatstoel, haalt allerlei onzin voor den dag en
vergeet bewijzen bij te brengen
Men kon als kathol, onderwijzer blijkbaar brutaal
ontkennen.
Het „onbedorven" kieken, genaamd „de Zondagsbode",
schiet al aardig uit de kluiten en begint waarachtig al
te probeeren mede te doen aan het werk dat meer eigen
is aan volwassen kippen, namelijk, aan eieren leggen.
Tot geruststelling geef ik al vooraf de stellige ver
zekering dat de vrucht van alle gewurm en geploeter
is geweesteen stinkei, aangekondigd door een
gekakel van wat-ben-je-me: groote zinnen, groote woor
den, de lucht trilt van woorden als: legerscharen,
aanwerven, verschillende groepen trachten elkander te
naderen, twee partijen in hetzelfde gelid, groote midden
partij, ijdel pogen, politiek terrein, brrr't is om
kippen- neen kiekenve 1 te krijgen van zulke oorlogs
zuchtige uitroepen!
Dat die kip nu zooveel lawaai maakt, och, men kent
het spreekwoord van de holle vaten, die den meesten
klank geven, maar liegen en lasteren da's gemeen, en
dat „de Zondagsbode" van 25 Februari door zijn mede
werker D. in zijn rubriek „Van nabij en van verre"
laat schrijven:
„De sociaal-demokratie heeft een feilen haat aan
„godsdienstis een grove onbetamelijkheid.
Is de redactie van De Zondagsbode bestaande uit 3
Dominé's, welke als vaste medewerkers hebben, een
negental andere Dominé's van meening dat die uitspraak
van baren medewerker D. (óók een Dominé) waarheid
bevat? Zoo ja, dan moet het voor haar toch wel een
ondoorgrondelijk geheim zijn hoe dat 'm dat zit met
die dominé's die sociaal-demokraat zijn, t. w. Ds. A. van
der Heijde, Ds. Bax, Ds. Bruijns, Ds. Bierens de Haan
en zoo vele anderenen het zijn toch heusche Dominé's,
niet zoo maar predikers „onder het kruis" of binnen-
landsche zendelingen.
En dan de Roomsch-Katbolieke priester Dr. Jan van
den Brink, die naar zijn geloof te oordoelen, bij de
coalitie moest wezen, die is toch ook lid van de sociaal
democratische Arbeiderspartë
Neen Zondagsbode, een waarheidsbode zijt ge in geen
geval, want ge liegt dat ge 't zelf gelooft.
Die meneer D. die zulke gekke dingen neerkladdert,
durft in zijn zelfde politieke „stuk" te beweren:
„Doch men moet niet vergeten dat juist het gods
dienstig beginsel den mensch het meest bekeert.
Over de onwaarheid of waarheid van die uitspraak
zal ik thans geen debat zoeken, maar indien dat gods
dienstige beginsel meneer D. grove leugens inblaast,
en ja dan zon i k toch maar liever een feilen haat aan
godsdienst zien aanbevolen aangewakkerd, want dan
dient men tenminste de waarheid.
Bkinio.
Knyperiaansche onpartijdigheid. Door
den heer van Rij, te Terborg, is onlangs in de N. R. Ct.
een lijstje gepubliceerd, in De Moker reeds vermeld
waaruit bleek dat onder de schoolopzieners, door het
Ministerie-Kuyper benoemd waren:
16 anti-revolutionairen.
8 katholieken.
1 nationaal-historische.
1 oud-liberaal.
2 liberalen.
1 vrijz-dem.
4 richting aan schrijver onbekend.
Dus van de 83 benoemden waren er minstens 25
regeerings-gezind. Tóch wordt er (er wordt erg) nog
maar stevig volgehouden, dat de rijksbenoemingen zéér
onpartijdig geschieden.
De heer van Rij geeft daarop nog een antwoord, door
de lijst te pnbliceeren van alle onder het Ministerie-
Kuyper benoemde burgemeesters in de provinciën Zuid-
Holland, Overijsel, en Noord-Brabant. (In Limburg wa
ren enkele katholieken benoemd).
Van de 27 benoemden in Zuid-Holland waren
22 anti-revolutionairen.
2 katholieken.
1 christelijk-historische.
2 liberalen.
Van de 11 in Overijsel:
8 anti-revolutionaren.
1 christelijk-historisch.
2 liberalen.
Van de 27 in Noord-Brabant:
23 katholieken.
4 anti-revolutionairen.
De namen der gemeenten worden door den schrijver
genoemd, zoodat dus controle gemakkelijk is.
Het feit zelve behoeft ous niet te verwonderen, 't
was reeds van den beginne der coalitie-regeering af te
zien, dat ze met aller ehristelijkste zorg probeeren
zou zooveel mogelijk hare vriendjes „onder dak" te
brengen, Je kan nooit weten of die pret niet met de 4
jaren geëindigd was
De bijbel leert, „aardsche macht" te minachten, maar
als de firma Kuyper bij zoo'n tekst komt, slaat ze stel
lig maar een blaadje om?...
Klerikale zorg voor onderwijzers. Door
B. en W. is aan den raad een missive gezonden, waar
in wordt voorgesteld de wegens ziekte op verlof ge
stelde onderwijzers onderwijzeressen worden in de mis
sive niet genoemd) te doen genietenzes (lange) maan
den lang het volle bedrag; een tweede zes maanden
het halve bedrag der bezoldiging; na dien niets meer.
Een onderwijzer, langer dan één jaar durvende ziek
te zijn, heeft fatsoenshalve te krepeeren, volgens ons kris-
telijk. Dag. Bestuur.
De geheele missive komt ons zóó monsterachtig reak-
tionair en tevens zóó verbazend slordig samengesteld
voor, dat we niet gelooven, ook al worden in onze
raadszaal vaak wonderen verricht, dat ze in de verga
dering van a.s. Dinsdag zal worden afgehandeld.
En dan zal het voor hen, die tot mikpunt der be
zuinigingswoede van ons Dag. Bestuur gekozen zijn,
zaak wezen den tijd goed te gebruiken.
Een geheime krant. De Schied. Cour. vertelt
hoe door het Schiedamsch Volksblad kritiek is uitge
oefend op haar verslag der onderwijs-rede van Mr. Levy.
Dit is van minder belang met meer belangstelling
zal zeker menigeen kennis genomen hebben van wat De
Schied. Cour. zegt in den aanvang van haar bericht
„Hoewel wij reeds dadelijk bij het verschijnen van het
Schiedamsch Volksdagblad ons als abonné bij de admi
nistratie opgaven, ontvingen wij, blijkbaar tengevolge
van een abuis, in een maand geen exemplaar."
'n Abuissie Neen hoor! Wij vernamen van meer
deren, aan wie de toezending van het Schiedamsch
Volksdagblad gestaakt is, om onbekende redenen.
't Zou ook watZulke door-en-door zuiver-calvinis-
tische lektuur aan paganisten, al zijn deze dan ook
belichaamd in onze eerwaarde oud-liberale theetante
Schied. Cour.
De antithese, vat-je, doet 't 'm al weer.
Scheldwoordenboek. Het Volk van 19 Febr. 1.1.
bevat het navolgend bericht
„Bij den uitgever De Boer verschijnt binnenkort een
„nieuw anarchistisch scheldwoordenboek met het oog
„op de vriendelijke gedachten wisseling over „Federatie",
„die thans de „kameraden" bezig houdt. Samensteller
„is de heer P. C. Bos.
„Dit bericht is onvolledig.
„Ons kwam ter oore, dat de heeren Tak, Loopuit,
„en Van der Goes den uitgever een proces zullen aan-
„doen wegens schending van hun auteursrecht."
Dit bericht vinden we in De Nieuive. Wel te drom
mel, als-i 't nou zèlvers verjonnen heeft, raakt-ie al
flink op weg om van onnoozel naknipseltje een heusch
klerikaal „blad" te worden.
Als we nu maar de zekerheid hadden dat 't ge6n
nabrouwsel is
Por en Dorus: Goeien morgen Pik! hoe is't er mee
PikAls de glazen maar zoo glad niet, maar wat
ik zeggen wil, hoe kom jelui zoo vroeg?
Por Wel natuurlijk om onze wandeling voort te zetten.
PikEen oogenblik dan, ik ben zoo klaar, en dan
gaan we maarZiezooik ben klaar, en onze reis
begint nu in de Kuiperstraat niet waar
PorJuist
DorusZeg Por, wat is dat voor een straat daar
Por O, dat noemt men het hofje, daarachter bevindt
zich de Liesveldsche laan met de noodige? „hofjes",
maar ik stel voor om maar door te loopen en eens
even een kijkje te nemen in de z.g.n. Krommesteeg
Dorus Wat een steegwat 'n slop, neen maar kjjk
'ns, nog geen meier wijd, hoe is 't mogelijk, verbeeld
je dat iemand met een tot berstens toe gevulde Kapita
listenbuik hierin moet,hij kan er onmogelijk in.
Zeg Por, daar zie ik een woning open staan, laten wij
permissie vragen om even een kijkje te nemen.
PorZeg vriend, mogen wij even uw woning zien
BewonerWel zeker heeren, maar als ik 't vragen
mag, waarvoor dient dat
PorDat is voor de woningwet.
BewonerHa zoo, nou hoe vind je mijn woning
Ziet het er niet kittig uit hier
PikHoort eens vriend, het ziet er hier kranig uit,
dat wil zeggen, het is schoon en aardig gemeubileerd,
maar ruimte is hier niet veel.
BewonerJa, kijk eens heeren, ik woont maar
alleen, en daarom heb ik ruimte genoeg, ziet U.
Por Zeg pik, meet de inhoud van deze woning eens.
PikDe hoogte is twee meter, de lengte drie meter
en de breedte is twee meter. Maar, om op uw ameu
blement terug te komen, dat is eigenaardig, het is leuk,
u hebt nog al veel portretten aan de wand.
Bewoner: Nou of ik, en die daar hangt aan de
schoorsteen, is voor mij het meeste waard, dat is het
portret van Onze Koningin.
Pik: Zeg man, neem mij niet kwalijk dat ik zooiets
vraag, maar waarom houd je zoo veel van dat mensch
Bewoner: Wel zjj is toch immers de hoogste van ons
land
Pik: Non baasje, ik geloof dat je een beetje abuis
ben. Volgens uw opvatting moest zij de hoogste zijn,
maar zij is het niet. Weet je wie tegenwoordig de
hoogste van ons Land is Dat is onze eerste
minister doktor Abraham Kuyper.
1) Dit laatste is een Calvinis
tische onwaarheid.