Van Heinde en Verre. Ditjps en datjes. Uit het Vereenigingsleven. hebben door het verleenen van den vrijen Zater dagmiddag aan de ambtenaren ter secretarie voor het gemeente-personeel wat over te hebben. Bomklaar is Kees. Blijkbaar is dit alles, wat de S. Crt. met inachtneming der noodige voorzichtig heid, als kritiek durft geven. Ja, ja, het betreft het hoogste gezag in de gemeente en daar mot je voor zichtig mee zijn. En daar komen waarachtig in den Raad nogal twee belhamels tegen dat gezag aanbommen! Hoe is 't mo gelijk. De heeren Smit en Van Westendorp durfden zelfs pleiten voor vergoeding de laatste zelfs voor eene als de commissars wenschte! O schande! Gelukkig houdt de burgemeester, aan wiens advies dit gansche verloop te danken is, het been stijf; ver klaart een dergelijk voorstel niet te aanvaarden, omdat hij vrije uren, die voor den dienst zijn opgeofferd, niet wenscht te vergoeden en verklaart als hjj 't noodig acht, bij den Raad om een vergoeding te zullen aankloppen. Van den heer Smit is al sinds lang niets meer te zien De roerende belofte doet den heer van Westendorp van blijdschap onderst-boven rollen. De raad neemt het adres der agenten voor kennis geving aan 't Scherm zakt! En niet één van onze wijzen, zelfs niet van de meest vrijzinnige lichting, is opgekomen, heeft met behoor lijke kracht geprotesteerd tegen de zinsnede in het prae-advies, welke wij eveneens cursiveerden, de rege ling van den dienst der politie (is) uitsluitend overge laten aan den Burgemeester in overleg met den Com missaris van Politie, in verband met de wenschelijkheid „dat de vergadering zich bepaalt tot een kennisneming van het adres en zich tot verdere tnsschenkomst onbe voegd verklare." Allereerst is ons niet duidelijk, of de vrije dagen der politie-agenten gerekend behooren te worden tot den inwendigen dienst. Maar bovenal schandelijk is het dat niet één der raadsleden geprotesteerd heeft tegen de wijze, waarop men thans een deel van onze gemeente ambtenaren den weg heeft afgesneden om recht te verkrijgen. B. en W. hebben hier vrij spel. Het gezag viert hoogtij. Voor de asooveelste maal blijkt de nood zakelijkheid van een sociaal-deinokraat in den Raad! Laat ons in de aanstaande verkiezing daarin voorzien! Scheldende rechters. In zijn requisitoir tegen een Haagschen oplichter zei de ambtenaar van het Open baar Ministerie, Mr. Maclaine Pont o.a. „Ik aarzel niet den beklaagde te qualificeeren als een geraffineerden gannef, een commediaut van top tot teen, die zijn slachtoffers meedoogenloos plukte. Waarschijnlijk achtte het O. M. het goed dezen beklaagde met zijn schijnheilig, strooperig, listiglijk gedoe, geruimen tijd onschadelijk te maken." Dit wordt dus door een advocaat van een beklaagde gezegd, maar wanneer nu „De Moker" datzelfde eens zou willen zeggen van een advocaatHoeveel guldens schadevergoeding wegens aanranding van goe den naam zou dat „De Moker" wel kosten!?.... In Noorwegen vindt een eigenaardige revolutie plaats, die geen menschenlevens, geen druppel bloeds kost, tenminste voorloopig. Zweden en Noorwegen zijn 2 landen, die tezamen het Scandinavische schiereiland vormen, en die vereenigd zijn onder één koning: de koning van Zweden is tege lijkertijd koning van Noorwegen. Eenzelfde geval zien we bij Oostenrijk-Hongarije, de keizer van Oostenrijk is meteen koning van Hongarije. Reeds lang broeide er wat tusschen de twee rijken; de Noren konden het niet langer verdragen onder Zweedsche voogdij te staan, en deze week is het tot een uitbarsting gekomen. De Noorsche Storthing (parle ment) heeft met algemeene stemmen een besluit genomen, waarvan de ko te zin van de lange rede was, dat koning Oscar als koning van Noorwegen buiten de deur is gezet. De Storthing heeft tevens aan den onttroonden koning gevraagd om mede te werken dat een jongere prins uit zijn huis den Noorschen troon kan bestijgen. Deze revolutie heeft veel overeenkomst met die van 1581 in Nederland, toen de Staten koning Filips plechtig afzwoeren. Ook toen was het de volksvertegenwoordi ging (als men de Regenten van dien tijd in Nederland zoo eens noemen mag) en niet de onderste klasse in de samenleving die de revolutie ploegde. Het geval is op zichzelf van zeer weinig beteekenis, want „de koning is dood" „leve de koning", is ook hier het wachtwoord. In de plaats van den ouden koning komt een nieuwe, en daarmee uit Maar voor het proletariaat valt er een les uit^ te putten, en dat is deze, dat het zich in de berekening van zijn idealen niet behoeft te laten weerhouden door de belangen van de bonrgeosie. Ook de bourgeosie heeft nooit rekening gehouden, met de belangen en voorrechten van hen, tegen wie ze opstond. Ze heeft de voorrechten van adel en geestelijkheid bijna tot nul teruggebracht, en het koningschap tot een wassen neus, een ornament gemaakt. Ook de werkers zullen zegevieren over het burger dom, en heenstappen over alle bezwaren die zich bij hunnen opmarsch naar hun doel, naar hun heilig ideaal, voordoen. Zij zullen zich met het woord van Karl Marx: „Proletariërs van alle landen vereenigt U" voor oogen, aaneensluiten tot éen massa, éen breede groote stroom, die alle onreinheden zal wegspoelen Wee hem, die dien stroom zal trachten te keeren! Risico van den arbeid. In het branderij paleis van den bekenden heer Herman Jansen is een der brandersknechts Dinsqag j.l. op vreeselijke wijze verbrand. Geen der beide plaatselijke bladen heeft het ongeluk vermeld. De stinkbommen. Woensdagavond moest een vergadering plaats hebben, door de verbonden dompers belegd, waarin de Heeren Koetsveld en Moezel het christelijk ministerie zouden ophemelen. De vergadering zelve interesseerde ons niets debat werd niet toe gestaan; de heeren moeten kunnen opsnijen zooveel ze maar konden; wij zijn die heksentoeren maar niet gaan bijwonen, 't Zal er wel gespannen hebben. De klassenstrijd in de kerk. Men schrijft uit Waalwijk aan vHet Volk Allerlei geruchten deden hier de rondte omtrent den pastoor en den kapelaan van Nieuwkuik. Ruiten waren ingeworpen, de kerkpoort dichtge bonden, de meid van den pastoor half dood geslagen, enz. Gisteren ben ik met een partijgenoot naar Nieuwkuik geweest. Zoodra we de eerste huizen bereikten, zagen we overal voor de woningen de menschen bijeen staan en vingen we verschillende woorden op, zooals: „die goede kapelaan", „die trotskop van 'n pastoor"", „die loeter van 'n meid". Van een kastelein vernamen we het volgende: „We hadden hier sinds 'n maand of zeven een kapelaan zooals er weinig zijn: buitengewoon goed voor de armen; alles gaf hij hun; kon hij ergens iets los krijgen,'t was voor de armen. Hij bezocht hen, ging vertrouwelijk met hen om; stond hen in alles met raad en daad bij. Met de rijken had hij geen omgang. Dat was hun '11 doorn in 't oog. Ook de pastoor had vreeselijk het land dat hij (de kapelaan) den armen verkoos boven de rijken Daar kwam nog bij, dat de kapelaan geen adviseur wilde worden van den Boerenbond, bestaande uit de meest kapitaalkrachtigen, die enkel hunne be langen behartigden en de belangen der arbeiders, zachtst gesproken, verwaarloosden. Dat zouden ze hem eens inpeperen; daar moest een einde aan komen. Verbeeld u, een kapelaan die de belangen der arbeiders durfde voortrekken; 't was ongehoord! En ze hebben er een einde aan gemaakt. Na lang gekuip van pastoor, burgemeester en notabelen werd de kapelaan overgeplaatst naar Mierlo. Nu kwam een rijtuig voor de deur waarmee de kapelaan zou vertrekken. Dit hoorde het volk, 't liep saam, wilde hem niet laten gaan, doch de kapelaan smeekte hen af te laten; er was toch niets meer aan te veranderen. En ze lieten hem gaan, doch met woede in het hart. 's Avonds liep het volk te hoop; men bombardeerde de pastorie met steenen; eenige ruiten werden inge worpen. Een daar logeerend patercapucijn vluchtte 's nachts de kerk in. Ook de burgemeester moest het ontgelden. Den enkelen die zich hadden uitgelaten tegen den kapelaan, werd ketelmuziek gebracht. Den volgenden dag achtte pastoor het raadzaam zijn biezen te pakkeu; een dag of drie later is hij echter weer terug gekomen. Den dag na het vertrek van den kapelaan werden zijn kleederen en verder goed gehaald. De meid van de pastoor nam het en smeet het boven d ior het raam in het zand. Nu keerde zich het volk ook tegen de meid. Donderdagmorgen, toen zij uit de kerk kwam, werd ze getrapt en geslagen. Toen wij naar huis gingen hoorden we troepjes volk een liedje zingen (wijze: De kleine Cohn), waarvan wij dit verstonden: Hebt gij ons Anne-Mie niet gesien, 't Was 'n loeter al 'n jaar of tien. Kunnen wij ze vangen, We zullen ze ophangen. Hoor wat ik je zeg: Die loeter, die moet weg. Haast niemand gaat er naar de kerkdoch met meer dan honderd trokken ze, vrouwen zoowel als mannen, gistermorgen naar Drunen naar de mis, terwijl ze bovenstaand liedje zongen. De nieuwe kapelaan noemen ze: „De veldwachter", en ze zingen van hem als: „De kaalkop" enz.. Veertien dagen lang is er 's avonds een brigade marechaussee ter bewaking van pastorie en kerk. Een hier verschijnende courant, (De Echo van het Zuiden) hoorde er zooveel van dat ze er niets van kon meedeelen. Och, zulke aan kapitaal en kerk verknochte blaadjes mogen immers in zulke zaken de waarheid niet schrijven. (jJeineenteraadsverkiezing. Aan de beurt van aftreding zijn ditmaal in Kiesdistrict I. de heeren M. L. HONNERLAGE GRETE; P. M. J. A. LAGERWEY; in Kiesdistrict II. de heeren M. KRANEN; J. H. VAN WESTENDORP JDz A. DIRKZWAGER; in Kiesdistrict III. de heeren C. KLEIN; D. RIS Jz. De candidatenlijsten moeten 27 Juni worden inge leverd de stemming is bepaald op Woensdag 5, de herstemming op Donderdag 13 Juli a. s. Schoon nog geen besluit in dezen genomen is, ver wachten wij wel, dat onze afdeeliug aan deze verkiezing zal deelnemen, 't Zal toch zaak zijn ook hier een onzer in den Raad te plaatsen, al ware 't er zelfs méér dan een. Want er is wél wat te doen Officiëele geestigheid. Uit het afdeelings- verslag van de Tweede Kamer over de tariefwet: Gedroogde pruimen (82). Tegen verhooging van het recht op dit gezondevolksvoedsel bestond bezwaar. Het artikel scheen meer geschikt voor ontlasting dan voor belasting". Ook kandidaat! De heer Aug. Kamps, can- didaat voor de Tweede Kamer in 't kiesdistrict Sittard, beveelt zich bij zijn kiezers in de volgende adverten tie aan WelEdele Heeren Kiezers, Door een massa kiezers candidaat gesteld voor de Tweede Kamer, deel ik UEd. mede, dat ik deze candidatuur aanvaard en beveel mij beleefd in uw gunst. Als fatsoenlijk Sittarder burger, in 1849 uit brave eerlijke handelslieden geboren, dus geen kind of onervaren snuiter, en katholiek zoo goed als de beste, maar geen huichelaar, rondborstig en open van karakter, die voor de goede zaak en uw goede rechten onbevreesd dut ft nit te komen, kan ik UEd. verzekeren, dat, indien u mij kiest, u er geen uil of stokvisch naar toezend, maar een man van ervaring, die zorgen zal de eer van ons geloof en van ons dierbaar Limburg hoog te houden en voor te staan Wij kennen immers hier niets van liberalen of socialisten en verzeker UEd., dat ik dan steeds de steuu van al onze katholieke Kamerleden zal zijn met hart en daad. Hoogachtend groetend, AUG. KAMPS, „Alte". Typografen. Geheel onwillekeurig verzuimden wij totnogtoe gevolg te geven aan het verzoek mede- deeling te doen dat het adres van den secretaris der afd. „Schiedam" van den Alg. Ned. Typ.-Bond thans is: H. Kroon, Singelkerkstraat 14. Rakkersgenellen. De poging om den 2en Pinksterdag vrijaf te krijgen, is niet gelukt. Er is veel moeite voor gedaan doch op den onwil der bakkers patroons is alles afgestuit. 't Mag wel een raadsel genoemd worden, waarom deze zich zoo hardnekkig verzetten. Ook voor hen is een rustdag toch geen overtollige weelde Maar inplaats van te begrijpen dat het streven hnnner gezellen ook hen ten goede kwam, werkten ze het op allerlei wijze tegen, en zelfs werd wel geprobeerd om het voor te stellen als een „socialisten-relletje." „Wel merkwaardig dan, dat de heiliging van chris telijke feestdagen door socialisten moet worden bevoch ten en door christelijke bakkerspatroons wordt tegen gewerkt Intusschen is dit gebleken: dat het argument der patroons „het publiek wil niet" een grove onwaarheid is. Zéér duidelijk is gebleken dat zoo goed als héél het publiek, hier ter stede althans, de bakkersgezellen dien dag wel gunt overal getuige het publiek zelfs te willen medewerken! Door velen werd pertinent gewei gerd op den 2en Pinksterdag brood te ontvangen zij 't ook dat de groote massa zeideliever heb ik, dat je niet bakt, als er toch gebakken wordt echter, dan moet je het maar bezorgen. Welnu, wat dan nu nog niet gelukt is, zal een vol gend maal dan wél gelukken

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1905 | | pagina 2