Van heinde en verre. Waarom sociaal-demokraten in den Raad? zelf. Buitengewoon duidelijk blijkt dat bjjv. uit de han gende waterleidings kwestie, die hierop neerkomt: dat men zoekt naar middelen tot inkrimping^ van het wa terverbruik om den aanbouw van een nieuw waterre servoir te kunnen voorkomendaar danken wij al steeds vieze straten aan; daar zullen wij nu ook beperking van watergebruik in huis aan gaan danken; en men beweert dan wel dat er veel water wordt vermorst, maar men heeft nog nooit moeite ge daan om daaraan een eind te maken door invoering van watermeters en heeft daarom geen recht tot ten algemeene inkrimping van het waterverbruik te dwingen op dien grond. Trouwens die inkrimping is in strijd met wat een gemeente behoort te doendie behoort te vol doen aan de eischen die de gemeentenaren ten hunnen bate stellen. Door dit niet te doen, toont het gemeen tebestuur van Schiedam geen flauw begrip te hebben van den taak der gemeente bij de exploitatie harer bedrijven. En daarom bewijst het Schiedamsche gemeen tebestuur op welk een bekrompen kapitalistische exploi tatiestandpunt het staat. Met de gasfabriek is het al niet veel beter. Niemand in de geheele gemeente, ook de leden van het gemeen tebestuur niet, weet hoe het met de exploitatie van de gasfabriek gesteld iszoo mooi is de administratie daarvan ingericht. Dat is op zichzelf alleen een bewijs van groote onverschilligheid omtrent de administratie dezer zaak. Maar het kapitalistische daarbij is dit: dat men bij de exploitatie van de gasfabriek streeft naar winst, die dan liefst gebruikt moet worden om de ge meentekas te stijven, waardoor dus een bedekte verbruiks belasting wordt geheven. Niet het doel: zoo goed en goedkoop gas verschaffen, zoo gunstig mogelijke arbeids voorwaarden maken (genomen in den zin waarin iedere goede vakvereeniging dat opvat); neen, geen ander doel dan het ware kapitalistische doel van winst maken. Eigen werken. De gemeente gaat daar een eind aan maken, want die komen te duur uit. Zuiver gerede neerd, zou de gemeente-overheid hiertoe hebben moeten komen: de inrichting der gemeentewerken verbeteren, zorgen voor een personeel geheel geschikt voor den vereischten arbeid, en dan zooveel mogelijk zijn eigen werken uitvoeren, niet met den eenigen eisch dat ze zoo goedkoop mogelijk moeten worden uitgevoerd maar met den rechtmatigen eisch vóórop, dat de gemeente haar maatschappelijke verplichting zal nakomen ook tegenover hun die in haar dienst direkt of indirekt werkzaam zijn. Door nu de uitvoering in eigen beheer te gaan opgeven, gaat de gemeente vele stappen achter uit, is dus zeer reactionair hierin, en dient opnieuw den kapitalistischen particulieren ondernemer. Kapitalistisch is de Schiedamsche gemeenteraad inzake belastingen. Belasting naar draagkracht, voor z over de land wetten die toelaten, daar wil men in Schiedam niet van weten. Alle belastingschuldigen betalen een gelijk deel van hun belastbaar inkomen. En dan heeft de listige kapitalistische gemeenteraad een aantal achterdeurtjes gemaakt, waardoor de rijkeren kunnen ontsnappen als hot op belasting betaling aan komt. Men denke er slechts aan, op welke wijze het verdedigd wordt, dat Mr. W. H. Jansen slechts f 13.05 gemeentelijke belasting betaalde. De kleinen weet men wel te vinden, hun gunt men nietszij mogen nog zoo veel extra uitgaven hebben gehad door ziekte of andere redenen, redenen voor belastingvermindering voor hen wist de Gemeenteraad niet te vinden; die vond men alleen voor de meergegoeden. Kapitalistisch inzake onderwijs. Het duidelijkst blijkt dat uit de handhaving van het gymnasium tegenover de onvolledige verzorging van het lager onderwijs. Dat gymnasium wordt nog alleen in stand gehouden door vreemde leerlingenuit Schiedam zijner mee- nen wij, niet veel meer dan 10 leerlingen. Moet daar voor nu een zoo kostbare inrichting als het gymnasium worden gehandhaafd? Voor den bouw van een nieuwe lagere school, die broodnoodig is, schijnt men maar geen geld beschikbaar te villen stellenmet dien bouw treuzelt en zeurt men, zoekt men naar steeds goedkooper oplossingen, maar doet men ten.slotte niets, in denzelfden tijd waarin men duizenden per jaar voor een paar leerlingen aan het gymnasium ten koste legt. Alweer kapitalistische bevoorrechting, het kapitalisme in een van zijn afzichtelijkste vormen veel geld voor de goede ontwikkeling der meergegoeden, weinig of geen geld voor de weinige ontwikkeling der ongegoeden. En wat te zeggen van het standpunt van den Gemeen teraad ten opzichte van schoolkleeding en schoolvoeding? Natuurlijk durlt, niemand in een stad met zooveel armoede als Schiedam ontkennen dat daaraan behoefte is. Maar op kapitalistische wijze geeft de Gemeenteraad subsidie aan de particuliere weldadigheid: ieder maatschappelijke rechtsoverweging ontbreekt daarbij. Kapitalistisch in zake het geheele gemeentebeheer en de geheele gemeente-administratie. Na al het voorgaande is het wel natuurlijk, dat het kapitalisme ook daarin den boventoon voert. Over het groote verschil in hooge en lage loonen hoeven wij niet eens te sprekendat is zóó in het oogloopend, dat niemand er niet over verwonderd zou zijnindien een dergelijke kapitalistische betalingswijze niet algemeen ware. Magr van haar kapitalistisch karakter neemt dat niets af. Duidelijk komt het kapitalisme ook uit in het kapi talistisch gezagsbegrip, dat in het Schiedamsche gemeen tebestuur en de meeste van zijn hoofdambtenaren zetelt. Wij wijzen, om een enkel voorbeeld te noemen, op a' wat met het bekende geval de Boo in verband staat hoe een geheele groep van gemeentedienaren (de brug- en sluiswachters) gewoonweg onder het onbeperkte opper gezag van één enkelen gemeentelijken hoofdambtenaar ^den havenmeester) werd gesteld en aan dezen hoofd ambtenaar tevens de strafrechtspraak ove»- zijn onder geschikten werd opgedragen, met B. en W. als figu ranten boven zich, figuranten, omdat B. en W. hun beslissende inlichtingen weer halen bij dienzelfden „vertrouwden" hoofdambtenaar En om op een vroegere periode terug te komen, I herinneren wij aan de bekende kwestie met den onder- I wijzers-hoofdcnrsus, toen over een der leeraren aan dien I cursus, Dr. van Leeuwen, een oordeel en een vonnis I werd geveld, zonder dat de toenmalige wethouder van I onderwijs, de heer van Westendorp, of een ander deel van het gemeentelijk gezag den betrokkene zelf had I gehoord. Onderwerpen zonder meer, dat is de eisch van I het kapitalistisch gezagsbegrip. Ook in den laatsten I tijd bleek datzelfde weer bij de kwestie Oosthof en bij die van de politieagenten, waarover elders in dit blad nog meer wordt gezegd. Het kapitalisme en zijn dienaren begrijpen niet, dat zulk een gezagsopvatting en gezagsuitvoering verbittering en tegenzin wekken en den eerbied voor het gezag ondermijnen. En zij begrijpen ook niet, dat er een andere opvatting en uitvoering van gezag mogelijk is, die gezagseerbied kweeken en verheffend werken. Maar dat kunnen zij ook niet begrijpen, zoolang zij geen andere belangen dienea dan die van het kapitalisme met al zijn gedrochtelijke beginselen en begrippen. Pla tsruimte belet ons, op al deze onderwerpen nu verder in te gaan. Wij zullen van nu af regelmatig ook de gemeentepolitiek in ons blad behandelen. Maar het gezegde is meer dan voldoende, om het door en door kapitalistische van ons heele gemeentebestuur aan te toonen. En daartegen nu maakt de sociaal-demokratie vierkant front, daartegen rukt de sociaal-demokratie met haar stormrammen op, strijdend voor de rechten van de misdeelden, vechtend voor de verdrukten door het kapitaal. ARBEIDERS VAN SCHIEDAM, ook in de gemeen telijke zaken viert het kapitalisme volop feest. Het trekt ALLES naar zich toe, tot de ontwikkeling en de belastinggelden toe, en het LAAT U niets dan lage loonen, onzekerheid van bestaan en druk. Op dan, ALLEN in de rijen der sociaal-demokraten, en het kapitalisme bestreden ook in zijn gemeentelijken vorm. Stemt ALLEN op uw EIGEN lotgenooten, op uw EIGEN medestrijder, op de SOCIAAL-DEMOKRATISCHE CANDIDATEN voor den gemeenteraad. En begrijpt, dat ALLE andere candidaten, tot WELKE der burger partijen OOK behoorende, HET ARBEIDERS-VER DRUKKENDE KAPITALISME HELPEN HANDHAVEN. GESTEMD OP DE CANDIDATEN DER S. D. A. P. Klassejustitie. Gepasseerden Zondagavond moest in de Kurhausbar te Scheveningen de hulp van de politie worden ingeroepen tegen een troep studenten, die zich tegenover andere bezoekers onhebbelijk gedroegen. De rust werd hersteld maar nabij het sluitingsuur te midder nacht kwam 't tot een kloppartij, waarbij een inspecteur van politie een slag met een stok op het hoofd kreeg Een rechercheur die den dader vastgreep moest zijn arrestant weder loslaten, omdat diens kameraden van alle kanten opdrongen en met stokken naar den politie man sloegen en zelfs diens hoed met een degen door boorden. Een der studenten die aan het gelaat werd verwond, werd op het politiebureel verbonden. Wanneer er eens onder arbeiders opstootjes zijn, b.v. zooals in Schiedam, toen de onderkruipende glasbe werkers naar huis werden begeleid, dan weet de politie wel mannetjes uit te pikken om ze een bekeuring te bezorgen. Nu evenwel geldt het studenten, zoontjes uit de burgerklasse, en nog welSchooljongens, al zijn ze ook al 18 a 25 jaar, Schooljongens zijn ze toch, nu weet de politie dat ze de handen heeft thuis te houden wantmisschien is het wel een toekomstige supe rieur, ofwellicht is er 'n zoontje bij van een hooge Nu hadden geen arrestatien plaats. Zoo'n justitie noemen wij Klassejustitie. Een nienwe pauselijke encykliek. De paus heeft een nieuwe encykliek (dat is een zendbrief) gericht aan de Italiaausche katholieken en waarin de paus verklaart af te wijken van de regelen, door zijn voorgangers Pius IX en Leo XIII gesteld, volgens welke in Italië het deelnemen aan de wetgevende macht is verboten. Voortaan is het dus den Katholieken Italianen geoor loofd om aan verkiezingen mede te doen, en van het kies- en stemrecht gebruik te maken. Dat ei zal de paus kracht gekost hebben. Wij moeten voor een oogenblikje eens den politieken toestand in Italië bekijken. De paus was oorspronkelijk in den kerkelijken staat alleenheerscherer was niemand die er verder iets te zeggen had. Dit laatste was zeker wel de oorzaak waardoor in 1870 met 110.000 tegen slechts 1500 stemmen het volk besloot om Rome bij Italië te doen inlijven, waardoor aan de pauselijke macht een einde werd gemaakt. De paus beschouwde die annexatie als roof, en hoe wel de Italiaansche regeering dadelijk besloot hem^ als schadevergoeding het kleinigheidje van 372 millioen lire (ongeveer een millioen zesduizend achthonderd gul den) elk jaar te doen uitbetalen, verbood hij elk katho liek om den Italiaanscken staat te erkennen, waaron der ook begrepen werd deelnemen aan de politiek, aan de verkiezingen. Het internationale roode gevaar, de sociaal-democratie deed ook zijn intochten in Italië, en veroverde zich zetels in gemeenteraden en parlement. Daartegen moest toch de paus optreden. Dat roode spook was grooter gevaar dan de Italiaansche staat, en wat is thans bij de laatste verkiezingen in Italië gebleken Daf ondanks de boodschap van den paus om niet meer te doen aan verkiezingen, er door katho lieken zeer druk gebruik werd gemaakt van het stem biljet, en zelfs de geestelijke tegen de sociaal-demo craten werden gemobiliseerd, dus om den Italiaanschen staat te steunen De paus begrijpt zeer goed dat hij de katholieken, kapitalistisch of arbeidersgezind niet meer onder den i duim heeft, en wat moet hij doen om zijn schaapjes in de kooi te hondencommandeeren om mee te doen aan verkiezingen. Zie daar de geheele beteekenis van de encykliekAnti-Sociaaldemocraat. Het is niet de eerste maal dat de kerk (Roomsch of Onroomsch) zijn draai neemt, en het is niet voor de j laatste maal ook. Wat zouden ze eigenlijk doen, als ze nu 'reis in den Raad kwamen? Welk belang hebben de kiezers erbij om rood te stemmen? Wat ze zouden doen, is minder gemakkelijk te zeggen. In den regel zien we in eiken gemeenteraad, waarin sociaal-demokraten gekomen zijn, bij liberalen en kleri- kalen een zeer gemeenschappelijk streven om al wat uit den rooien hoek komt tegen te werken, omdat het van dien onbevrienden kant komt. Wat nog nimmer ergens het resultaat heeft gehad, dat een sociaal-demokraat de handen maar in den schoot heeft gelegd en alles maar rustig is gaan aanzien. Neen, Piet-Lutters zijn bij ons zoo goed als onbekend. Kunnen ze door die tegenwerking van al die andere frakties niet direkt iets doen, ze zullen streven in de goede richting; ze zullen hameren op hetzelfde aam beeld, altijd komen met hun kritiek op het verkeerde; ze zullen wijzen op onrechtvaardigheden, ze zullen mis standen bloot leggen, en ze zullen niemand en niets sparen, waar het geldt het belang van 't a'gemeen te bevorderen. En wat zouden sociaal-demokraten in den Schiedam- schen gemeenteraad dan wel kunnen uitvoeren?... Geen st raaf boenen is hier het bevel, uit zuinigheids-oogpunt. Dat dit j verkeerde zuinigheid is, begrijpt geen onzer wijzen blijkbaar. Reeds meermalen is van onze zijde aan deze zaak een oplossing gegeven, die allereenvoudigst is; éénmaal, zegge éénmaal, is door B. en W. in onze richting een proef genoemen,... en toen bleef alles bij 't oude. Daar moest in den raad bij tijd en wijle aan I herinnerd worden Onze inkomsten-belasting-, dat prachtverzinsel van Mr. W. H. Jansen, is de on billijkheid ten top gevoerd. Doch in den Raad is dat waudrpchtelijk stelsel nog nimmer eens goed onder handen genomen. Was het niet hard noodig? Een regeling der rechtspositie van gemeente-werkliedeu wie heeft er ooit van gehoord? Neen, da's iets wat niet noodig is ook, hè? En zooals 't nu gaat, gaat het best: een Oosthof kan na 29 dienstjaren op straat gesmeten worden, zonder eenige vorm van proces; de politieagenten kunnen hun vrije dagen moeten opofferen aan de goede orde in onze gemeente, zonder eenige vergoeding daarvoor te ontvangen, louter omdat de Burgemeester géén ver goeding wenscht. En welke spektakel-stukken zullen er nog volgen, voor en aleer de gemeente-werkman weet, wat naast alle verplichtingen nu eens zijn rechten zijn? In deze richting waren de sociaal-demokratische raadsleden altijd vóórop werkzaam. Wél plichten geen rechten! geldt het hier voor ieder, die 't ongeluk heeft te wonen in een straat van particulier bezit. Schuttertje spelen, belas ting betalen aan alles mogen ze meedoen; van hun belastingcenten mede worden sproeiwagens aangeschaft, doch profiteeren doen zij er niet van. Waar het meest de behoefte er aan gevoeld wordt, mag geen sproeiwagen komen volgens besluit, indruischend tegen elk begrip van hygiène, van B en W. En dat omdat ons stadsbe stuur weigert die straten in eigendom te aanvaarden, wanneer ze niet netjes bestraat worden afgeleverd waartoe de tegenwoordige eigenaren meestal niet in staat zijn. Voor een appel en een ei verkoopt men oude keien, liever dan te beginnen aan zulke euvelen een einde te maken. Dergelijke dingen zouden door sociaal- demokraten op het tapijt wo7 den gebracht We zouden zoo nog wel een poosje kunnen doorgaan met, zooals het gewoonlijk heet, de menschen lekker te maken, doch in werkelijkheid niets meer is dan het voorop stellen van sterk gevoelde grieven der groote volksklasse, naar wier oplossing elk raadslid streven kan, onverschillig van welke politieke richting hij zij, doch die de een voor, de ander na, heel kalmpjes van zich afschuift. Waarom zouden de heeren zich druk maken Zooals in héél het maatschappelijk leven zijn het ook hier de sociaal-democraten, die de heeren uit hun rus tige rust opkloppen, zijn het de sociaal-demokraten, die de stuwkracht vormen naar het betere die door hun aanhoudende scherpe kritiek de heeren dwingen, ondanks zichzelven, voorwaarts te gaan en tegemoet te komen aan de eischen van het volk. En waar in Schiedam zoo ontzettend veel te doen is, doch hoegenaamd niets gedaan wordt-, waar ons gemeentebestuur in de voorziening van de grieven der groote massa doof en blind schijnt en geen stap in de goede richting nog doetdaar blijkt het méér dan noodig, dat er krachten in den raad komen, die de geesel weten te kanteeren; die weten te vertellen, wat de massa behoeft, en die met energie de laksheid in

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1905 | | pagina 2