Let goed op Niet liberaal, niet klerikaal, maar socialist Kiesrechtlied. Visitekaartjes gevraagd Na den strijd bouwing van heele stadswijken te doen ondernemen. Het particuliere kapitaal komt hier niet voor woning bouw en zal hier ook niet komen, de toestanden w«arin Schiedam leeft beletten dat. Toch is er woningbouw en woningvernieuwing noodig. Welnu, wie zou daarin dan kunnen voorzien, anders dan de gemeente zelf? De gemeente is in de omstandigheden, waarin Schiedam leeft, daartoe verplicht. Want een gemeente is niet een beteekenloos, toevallig samenraapsel of samenvoegsel van een aantal in een zelfde streek samenwonende families maar is als zoodanig een maatschappelijk ge heel, waarvan de samenvoegende onderdeelen elkanders waarde en werkzaamheid bepalen en van het geheel (de gemeente) verzorging en behartiging hunner belangen kunnen eischen. Waar nu persoonlijke verzorging van het woningbelang voor 99/100 der gemeentenaren te Schiedatia is buitengesloten en het particuliere kapitaal om de opgenoemde redenen zich niet met woningbouw wil inlaten, rust op de gemeente als maatschappelijk geheel de plicht, dat woningbelang in verzorging te nemen en woningen te gaan bouwen voor de verschil lende groepen, die er behoefte aan hebben, binnen de draagkracht van de verschillende inkomsten. De kwestie van woningbouw door de gemeente kan natuurlijk ook uit ander oogpunt worden bezien, maar dat doen wij later wel eens in verband met andere gemeentekwesties. Van de zijde, waarvan wij thans dit vraagstuk hebben bekeken, redeneerende moet ieder logisch-denkend mensch wel tot de slotsom komen, dat de gemeente Schiedam, wil zij haar plicht als gemeente vervullen, vroeg of laat tot gemeentelijken woningbouw zal moeten overgaan. Daarom hoe eer hoe liever. Men wordt er met nadruk op gewezen, dat het beslist verboden is Zondag alcoholische dran ken op de booten te brengen. Zij die in het bezit ervan bevonden worden, zullen, waar 't ook zij, van de booten verwijderd worden. In elk geval heeft men zich te houden aan de be velen der Commissarissen van orde. Zorge men er voor zichzelf en anderen niet onnoodig tot overlast te zijn! We hoorden van groote verbolgenheid in „vrijzinnige" kringen tegen de Moker. Wat de hals gedaan heeft? Goed met kwaad vergoldenLangen tijd hebben we van louter vrijzinnigheid met genoegen van z'n ver- kiezings-artikelen kennis genomen. Eigenlijk zelfs zijn we 'm wel zoo'n beetje mogen „gaan leijen", die snaak die (zooals we voor ons fatsoen-(vrijzinnig fatsoen te weten) hardop zeggen) zoo ongezouten schelden kan, (maar zooals we in onszelf wel eens denken zoo rake kritiek leveren, spijkers met koppen slaan kan. En al willen we 't natuurlijk (gedenk ons vrijzinnig fatsoen) niet weten, voor de wereld, 't is toch wel waar, dat we 'm vaak met genoegen koopen en lezen. Vooral als-i bijvoorbeeld Kees Klein of Mr. Jansen te pakken had. Dan dweepten we haast met 'm. Maar nu is 't uit. Wjj hebben de vriendschap opge zegd we koopen 'm niet meer voor onze vrijzinnige twee koperen centenwe willen 'm onder 't licht onzer vrijzinnige oozen niet meer zien we gevoelen dat we ons door verdere kennismaking met 'm zonden compro- mitteeren 't is uit tusschen ons, finaal uit De Moker, pittig, geestig voorheen,'is een gemeen scheidblad geworden. Ons vrijzinnig fatsoen moet eered, van alle smetten vrij gehouden worden, en daarom is 't uit. Neen, zeg 't nou óók 'reis, is 't niet laag, een man alg Kranen zóó hard aan te pakken Wat 'n taal en dat tegen hem. Cah Wat had de man misdaan? Niets! Waarvan beticht men hem? Hij heeft een paar menschen gedaan gegeven. Da's alles. Mag hij dat niet doen Waarvoor is hij patroon Toch om de baas over z'n volk te spelen En moet er dan zoo'n boom opgezet worden over zoo'n onnoozele zaak 't Zou wat, zeg Maar natuurlijk, De Moker heeft er wat op aan te merken. Die blaast zulke muggen tot olifanten op en in gepeperde artikelen wordt de wereld bekend gemaakt wat snoode streken de heer Kranen uithaalt. Mot-er dan geen gezag wezen Wat hamer wat een dolle strekenEn dat nu het een „vrijzinnig" patroon betreft Als 't een klerikale patroon betrof nou, dan was 't wat anders Arbeiders, zie eens wat er boven dit stukje ais op schrift staatGe hebt u zoo gedwee kort geleden onder alle mogelijke leuzen laten opjagen naar een zoogenaamd „vrijzinnig" kamp voelt ge niet, nu vooral, de leugen der toen aangeheven kreten Ziet ge niet in, dat op maatschappelijk terrein slechts twee machten zijn die elkaar te bestrijden hebbenKapitaal en Arbeid Is een rechtzinnig kapitalist minder verkieselijk dan een vrijzinnige? Zijn ze niet beiden uw uitbuiters Leven ze niet beiden ten koste van uwen arbeid Hebben niet beide het verheven doel u uit te mergelen wat er uit u te mer gelen valt En smijt niet zoo goed de vrijzinnige als de rechtzinnige kapitalist u weg als ge voor winstma chine minder bruikbaar wordt Komt, als we dit overdenken, als we alles hooren en zien willen wat er te hooren en te zien is, dan zal het ook aan alle heldhaftige clubs van antirevolutio naire jonchelinchen zoo min als aan liberale jonge gardes meer gelukken ons in tijden van verkiezingen met schetterende fanfares van de wijs te doen geraken en onze stem aan een kapitalist doen geven. Neen, dan zullen we hun gekraai over recht- of vrij zinnigheid naar waarde weten te schatten, we zullen hun feiten als het hier besproken onder den neus hou den wij zullen met behoorlijke kracht den heeren de deur wijzen en platzak naar huis toe sturen, omdat wij den eigenlijken strijd hebben leeren kennen omdat wij de juiste scheiding thans ontdektenomdat wjj er voor bedankt hebben ons als kiesvee te laten inlijven bij liberalen of klerikalen, doch als zelfstandige, be wuste arbeiders geplaatst hebben onder de wapperende roode vanen der sociaal-demokratie, strijdende tegen iederen vorm van kapitalisme, 't zij recht- of vrijzinnig. AAN DE MACHTHEBBERS. Wijze Die Wacht am Rhein. De roffel slaat 't bazuingeschal Klinkt helder over berg en dal; In dichte drommen rukken aan De werkers met ontplooide vaan, In lange rij aaneengeschaard Klinkt 't vol en krachtig over d'aard: Lang, bougeoisie, hebt g'ons brutaal geknecht, Nu vragen, eischen wij ons burgerrecht! Hoort, macht'gen, nu het volksgezang: Ons leven was zoo droef en bang Als nijvre bijen werkten wij De vruchten echter roofdet gij. Wij zorgden voor uw overvloed, Zelf slecht gekleed en schraal gevoed Lang, bourgeoisie, hebt g'ons brutaal geknecht, Nu vragen, eischen wjj ons burgerrecht! Wij vroegen lang reeds beter lot Uw antwoord was steeds hoon en spot; Gij steundet op uw brute macht Waardoor ge 't heiligst recht verkracht. Geef ons het kiesrecht vragen wij Dan rijst voor ons de toekomst blij Lang, bourgeoisie, hebt g'ons brutaal geknecht Doch wijken zal dan eenmaal Macht voor Recht! P. d. Bk. Met ALGEMEEN KIESRECHT is de sleutel van de brandkast. Men heeft goede redenen de arbeiders het ALGE MEEN KIESRECHT te onthouden, maar de arbeider heeft goede redenen het te eischen. In de Schied. Courant van den lOen Sept. komt het volgend ingezonden stuk voor: Mijnheer de Redacteur. Overtuigd van uwe groote welwillendheid, om de belaugen van Schiedam's ingezetenen voor te staan, als mede niets onbeproefd te laten vervulling harer goede bedoelingen te steunen, ben ik zoo vrij U eene kleine plaatsruimte te vragen in Uw veel gelezen blad. In onze goede stad is de 31ste Augustus voorbij gegaan op eene wijze, die de overtuiging heeft gewekt dat dit beter, meer teesteljjk had moeten zijn. Onze geliefde Koningin vierde haar 25sten ver jaardag; en merkbaar was het dat Schiedam's ingezetenen, o zoo gaarne, dien dag met meer gloed en toewijding wilden vieren. Steeds hooren wij vragen: Waarom heeft Schie dam niet zijn Koninginnedag? Hoe komt het dat deze dag hier niet geheel feestelijk wordt gevierd Wat niet is, kan worden; en daarom zoude ik gaarne bereid zijn om met onderling overleg mede te werken dat Schiedam ook zijn Koninginnedag zal hebben. Elk ingezetene, die hiermede sympathiseert, vraag ikzendt mij uw naamkaartje, alsdan kunnen wij de vraag, die wij stellenZullen wij ook onzen Koninginnedag in Schiedam vieren? onderling be antwoorden. In vertrouwen dat zeer velen daartoe bereid zullen zijn, met dank voor de opname, v J. SCHELLEVIS. Als steeds, heeft de heer Schellevis iets bizonders. Het is een kapitaal idee in Schiedam een Koninginnedag te willen uitbroeden. Wat zooiets te maken heeft met de belangen van Schiedam's ingezetenen, moge velen niet recht duidelijk zijn, dat is natuurlijk minder. De bedoeling, weet-je, die is prachtig, bewonderenswaard,. lumineus en alles wat dies meer zij, en dat is genoeg. Een koninginnedag wie zou daarvoor niet van h-rte een visitekaartje over hebben? Het mooiste en verstandigste in de geheele zet des heeren Job Schellevis, is echter o. i. gelegen in het oogenblik, waarop hij zijn zwangere geest van deze vrucht verlost. Tien dagen na „h-t feest" zoo'n oproep te doen, is toch véél verstandiger dan tien dagen er vóór. Nu heeft hij tenminste 355 dagen tijd om visite kaartjes af te wachten. Als we in komende dagen groote witte wolken zich boven het Broersveldpad zien ontlasten, weten we ten minste wat dit „natuurverschijnsel" beduidt. De Russische verliezen in den oorlog met Japan wor den door een Russisch blad naar „officieele" gegevens als volgt berekend Aan de Shaho alleen reeds 45000 man. Bij Port-Arthur 45000 In de zeeslagen 9800 Bij Moekden ongeveer 175000 enz. In 't geheel komt men tot een totaal van 430,000 man aan dooden, gewonden en gevangenen. Die cijfers van weedom en ellende leveren de duide lijkste bijdrage tot de kennis van onze hooggeroemde moderne „beschaving"(?) Zullen degenen, die deze mis daad tegenover de menschheid hadden voorbereid en doorgezet, uit den afloop iets leeren Waar is de macht, die door een gebiedend halt een einde kan en zal ma ken aan de intriges der diplomatie, aan de roofzucht van het handels-kapitalisme 't Schijnt er voor 't oogenblik nog niet veel van weg te hebben De Rus sische diplomatie, door de herhaalde nederlagen te wa ter en te land, geslagen en verslagen, heft na de vrij gunstige vredesvoorwaarden, die Japan heeft toegestaan, 't hoofd weer op met een onbeschaamdheid, met een grootheidswaanzin, die eenig in zijn soort is. Witte, de man, die men nog als de meest vooruit- strevende Russische staatsman beschouwde, doet in kruiperigheid voor den Czaar en in blufferigen toon te genover heel de wereld voor geen der andere diploma ten onder. Rusland gaat een groote toekomst tegemoet, zegt hij. Dat gelooven wij ook, alleen op eene andere" ma nier. Hij beweert, dat Rusland binnen twee jaar een leger en vloot zal bezitten nog geweldiger als te voren. Het verbond met Frankrijk wil hjj opnieuw beves tigen en versterken. Een andere vraag is, of de macht van 't georganiseerde Fransche proletariaat niet zóó groot is, dat het binnen eenigen tijd de regeering zal kunnen noodzaken tot een prijsgeven van elk verbond met het Czarisme De gelden, noodig voor den wederopbouw van vloot en leger, ter meerdere glorie van het absolutisme, zul len natuurlijk uit Duitschland en Frankrijk geleend moeten worden. Of de Fransche bourgeoisie dom genoeg is zich nog eens door de finmtiëele kunstemakerij der Russische diplomatie te laten beetnemen, moet men afwachten. In de groote pers in Duitschland is thans reeds het stre ven merkbaar om den finantiëelen toestand van Rus- lann in een gunstig daglicht te stellen. 't Is wel eigenaardig, dat de heerschende klasse in Duitschland zoo weinig verstaat van de groote poli tieke gebeurtenissen van dezen tijd, dat zij er zich hoogstens toe kan opwerken als steunpunt te dienen voor 't rotte en bankroete absolutisme. De beide grootste naties van 't vasteland van Europa zullen dus straks aan 't Russische monster 't geld leenen,. waardoor de nieuwe bewapening mogelijk zal zijn,, waardoor 't Russisch absolutisme weer de kracht zal krijgen om als de groote onruststoker in Europa te werken. Maar vooral zal de Russische hofkliek trach ten de revolutie in eigen land te smoren. En 't is een afschuwelijk teeken van 't zedelijk ver val der bourgeoisie, dat de mannen uit het land der „denkers en dichters" en de republikeinen van een democratisch Frankrijk straks de middelen zullen ver schaffen aan 't absolutisme om zijn volksvijandig, ver vloekt bedrijf nog verder voort te zetten, om de Rus sische strijders voor de burgerlijke vrijheid voor goed te vernietigen. Weg zijn alle vrijheidsfrases der bourgeoisie, weg is bij hen alle herinnering aan hun eigen revolutionair verleden. Als er hooge rente, winst te behalen is, dan hebben ze lak aan al die overwegingen van recht en menschelijkheid. Het dividend is hun éénige God, hun éénige moraal Wat doet 't hun, of den duizenden helden en heldinnen die ginds voor de groote, heerlijke zaak der revolutie hun leven dag aan dag blootstellen straks door Euro- peesch kapitaal den strijd verzwaard zal worden? Hoe geheel anders staat daartegenover de arbeidersklasse De arbeiders hebben geen belang bij Russische staats papieren, maar des te zuiverder gevoelen zij in zich den haat tegen dat kozakkenregiment met zijn duizend- voudigen moord aan de vrijheidsmassa's gepieegd. En de gevallenen leven voort in dankbare herinnering niet alleen bij 't Russische, maar ook bij 't geheele internationale strijdende proletaritaat. Zoo berichtte een telegram van vorigen Zaterdag zeer lakoniek „Partijgenoot Kasprzak is Vrijdagmorgen 6 uur op den binnenplaats van de citadel van Warschau opgehangen geworden."

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1905 | | pagina 2