LrPrP^tioaalce„t j No. 37, ZATERDAG 10 November 1906. 6e Jaargang. ORCAAft! van de Afdeeling Schiedam der Sociaaldemokratische Arbeiderspartij, Stukken voor 't eerstvolgend nummer moeten uiterlijk Woensdag a. s. 's middags 12 uur in het bezit der Redactie zijn. Vlaardingen. De afschaffing der Kermis. Uit de Vakbeweging. Afdeelingsnieuws. De uitvoering van „Excelsior." ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 2 cent. Bureau van Redaktie en Administratie Gebouw „CONSTANTIA", Hoogstraat. Spreekuur voor de Redactie: 's Woensdagsavonds \an 7l/s8x/a uur. ADVERTENTIEN: 3 cent per regel. Bij abonnement belangrijke korting. Eiken Zaterdag is dit blad verkrijgbaar Oosterdwarsstraat 27. VlaardingersKnipt dit berichtje uit en bewaart het, waar ge het geregeld en telkens kunt lezen en herlezen Maakt propaganda voor dit blad, De Moker, dat ook in nw belang werkt! Het programma is rijk gevuld. „Excelsior" zelf zal een achttal nummers ten gehoore brengen, waaronder de beide bekende concours-nummersMevr. Oldenboom verleent ook ditmaal weer haar zoo waarde-volle mede werking, terwijl een cither-ensemble den zang zal af wisselen. En niet te vergeten, dat onze vriend Hermans de feestrede voor z'n rekening heeft. D'r valt dus niet aan te twjjfelen, of het wordt Zondag een genotvollen avond. Het „toeval" heeft wel gewild, dat het 10-jarig bestaan van „Het Volkshuis" eveneens Zondag wordt gevierd, een toeval, dat door „Excelsior" wel eerst vermeden was, maar dat zich later toch wéér voordeed wij twijfelen er niet aan, of de belangstelling, welke „Excelsior" steeds ondervond bij hare u tvoeringen, zal ze ook nu genieten; de toegangsprijs (20 cents met inbegrip van programma) kan moeilijk een bezwaar zijn daarom wekken we met aandrang allen op, die een genotvollen avond wenschen te hebben Zondag 11 November naar „Constantia!" Ziedaar, het gewichtig onderwerp der laatste dagen. Het heeft al aanleiding gegeven tot heel wat gewrijf en geschrijf; in de laatste zitting van den gemeenteraad werd er zoo maar pardoes door den heer de Groot een voorstel ter tafel gebracht om de kermis af te schallen, wat gelukkig maar is uitgesteldmaar ook Jan Publiek heeft zich op het groote onderwerp geworpen en geeft er z'n meening over ten beste. In de oue zoowel als in de Nieuwe Sch. Crt. zjjn reeds een serie ingezonden stukken verschenen, van voorstanders zoowel als van tegenstanders van afschaffing. Opmerkelijk is wel, dat in geen enkel dier ingezonden stukken de vraag eens op een behoorlijke wijze werd behandeld, doch alle inzenders (anonieme schrijvers) de kwestie van de smalste zijde bekeken. Zoo hadden we een Zondag in de oüe een stuk van S(chellevis die niets anders als saluten bracht aan allen die reeds vóór de afschaffing stemden. En Dinsdag kwam 'n zekere meneer H. vertellen van een zieke vrouw en een draaimolen, waarna X. ook de tappers (zgn. winkeliers) belangen wel weer zal komen bepleiten. De vraagin welke verhouding staat het belang van het algemeen tegenover de vraag naar afschaffing der kermis, is nog door niemand behandeld, nog minder beantwoord. En toch moet o.i. de beantwoording van deze vraag beslissend zijn bij een eventueel te nemen besluit. Wordt het algemeen belang gebaat door afschaffing der kermis? De voordeelen welke de kermis verschaft, komen on tegenzeggelijk slechts aan zéér weinigen ten goede. In hoofdzaak zijn het de vergunninghouders, die nog be lang hebben bij de kermis en ofschoon het de taak van den Gemeenteraad zeker is, ook het belaag van deze belasting-betalende burgers niet uit het oog te verliezen, het belang van de massa derburgerjj moet overwegend zjjn. En die massa heeft bij de kermis geen enkel belang. Tegenover het „vermaak" dat ze biedt („vermaak", in zoover de kermis-flauwiteiten als zoodanig gelden kunnen) staat het nadeel dat ontelbare huisgezinnen lijden, maar te veel buiten het draagvermogen aan het kermisver maak geofferd wordt en soms maanden en maanden van zorg en gebrek het gevolg zjjn van die ééne dollemans- week. Tegenover het „genot" dat de kennis biedt, staat het zedelijk verval, waartoe de kennis zoo velen gele genheid te over geeft. De arbeiders hebben dus geen enkel belang bjj de instandhouding der kermis, maar ook de groote massa van den middenstand zal bjj afschaffing geen schade leiden van eenige beteekenisde centjes kunnen maar éénmaal worden uitgegeven en het is buiten kijf, dat de winkeliers (mef-caféhouders) enkele slechte weken doormaken in den vrooljjken kermistijd. De gemeentekas is nog wel een der meest-belang- hebbenden. Doch men schjjnt het over dezen boeg niet te willen gooien en dus terecht erkennen dat de financiëele voordeelen buiten allen invloed moeten bljjven. Wat is er dan, dat de afschaffing der kermis in den weg staan kan? Het kermisvermaak is een zeer oud gebruik, dat vooral in de volkskringen nog sterk in eere staat. De reden daarvan laat zich radenvoor al het sloven en sjouwen, van nieuwe jaar tot nieuwe jaar, wil men wel een enkele „ontspanning." Van oudsher was de kermis dan ook het volksfeest, waarnaar langen tjjd vooraf reeds verlangend werd uitgezien. Dan kon men eens uit den band springen dan kon men eens begraven die massa zorg, dat schrjjnend wee van 't armoeleven dan kon men door uid schreeuwend door de straten te hossen, voor zoo ver men nog niet behoorde tot hen die al hun ver maak bij den vergunninghouder inkoopen, toonen dat men geen kniesoor is En de bourgeoisie kwam 'reis kijken. Op 'n af standje natuurlijk. Die pret gunde ze dien armen slok kers wel. Ze hebben zoo nooit 'reis wat. En al ge beurt er eens iets, wat niet makkelijk door den beugel kan, dan knijpt ze wel een oog dicht. Want ze mag het wel, de bourgeoisie, dat de arbei ders die zij uitmergelt, zich troosten met kermis-onzin. Dan vergeten ze, te pogen zich een beter bestaan te veroveren en dan zal ze zeggen, wanneer ooit eens gevraagd wordt om 'n centje loon per uur méér, dat ze de centen beter kan gebruiken dan ze door dat volk op de kermis of in de kroeg te laten verbrassen. En op dat oogenblik zal de bourgeoisie spotten op de immoraliteit van het volk Maar op andere tijden zal ze geen vinger uitsteken, neen, zal ze weigeren om aan de verheffing van de moraliteit des volks mede te werken. Ten dezen toonen de katholieken zich in den regel ook te Schiedam volbloed volksverdommers. De bezittende klasse heeft voor zichzelf aan kermis vermaak geen behoefte. Zij kan genieten, wat zij maar wil. 's Zomers gaat 't naar badplaats in binnen- of buitenland's winters naar schouwburgen enz. Tot zat- wordens toe genieten ze. Maar de arbeiders kunnen deze soort genot niet. Daarvoor zjjn ze nu eenmaal niet in de wieg gelegd. Mogen ze dan in 't geheel niets hebben, nimmer geniéten Zie, deze vraag ontkennend te beantwoorden, gaat niet gemakkelijk. Integendeel, billijkheidshalve moet ieder pogen gesteund worden dat bedoelt, aan hen die slechts een leven doorworstelen, dat één schakel van leed en strjjd is, een enkele verpoozing te schenken. Van demokratische zijde zal steeds gepoogd worden, bij zulke gelegenheden de volksopvoeding te bevorderen, de volksfeesten dienstbaar te maken aan de ontwikke ling en de zedelijke verheffing van het volk. Gaat men nu de kermis opdoeken, om er „oranje feesten" of dergelijke kwasterjj voor in plaats te stellen, waarmede men het nu bestaande euvel niet wegneemt, maar slechts verplaatst, dan is dit eenvoudig reaktionair gedoe, dat behoorlijk aan de kaak gesteld dient te worden. Van verschillende zijden vernamen we toch, dat de resultaten in Vlaardingen bereikt met zulk een proef, nihil zijn, daar de feesten van „Flardinga" zoo goed als geheel hetzelfde karakter dragen als de kermis-vermakelijkheden Wil men het volksvermaak veredelen, dan is ctaar- voor gelegenheid te over kinderfeesten, met gymnastiek oefeningen en de verschillende vermaken welke onder 't hoofd „sport" kunnen worden bijeengebracht voor de volwassen liefhebbersmuziek en zang, we noemen slechts een en ander, wat aan het beoogde doel dienst baar zou kunnen gemaakt worden. Wil men in die richting werkzaam zijn en daarvoor de kermis opdoeken, dan gelooven we dat het volk zulk een streven eerder steunen dan zich er tegen verzetten zon. Dan gelooven we, dat de afschaffing der kermis geen kreet van protest zou uitlokken. Maar een oud gebruik afschaffen, zonder er iets anders, iets beters voor in de plaats te stellen, dat lijkt ons niet alleen minder gewenscht, maar ook een grove fout. We ontvingen het eerste no. van het orgaan van het Nederlandsche Verbond van Vakvereenigingen. Het blad heet: De Vakbeweging. Deze eersteling maakt een goeden indruk. In het hoofdartikel „Onze bedoeling" wordt de richting en de werkwijze van het blad bepaald. En er blijkt uit, dat het terrein, waarop het zich bewegen zal, met takt gekozen is. Over 't geheel genomen, dient erkend, dat de behandelde stof door bekwame hand bewerkt is. Een enkele opmerking willen we echter maken. Uit dit eerste no. krijgen we den indruk, dat de theorie hoofdzaak is en de feiten van het oogenblik onderge schikt worden geacht. Zoo wordt over de staking der Leidsche timmerlieden alleen gemeld „dat zij onveranderd voortduurt," wat héél weinig is, terwyl over het conflict der Duitsche typografen inzake de vernieuwde tarief overeenkomst, waarover in Het Grafisch Weekblad heftig wordt te keer gegaan tegen de „walgelijke ophitsing" enzoovoort der Duitsche en Hollandsche sociaal-demo- kratische pers, geen woord wordt gezegd. 't Komt ons voor, dat het zwijgen hierover een on volledigheid van het blad is, zeker te betreuren. Tenzy er gegronde reden voor bestaat. Bloei en verval. Het is merkwaardig, hoeveel in den laatsten tjjd de vakbeweging, die onder invloed van het Vakverbond staat, bloeit in alle opzichten. Van alle kant komen gunstige berichten. De Metaalbewerkersbond neemt in Door het bestuur der afdeeling is voor de viering van het St Nicolaasfeest een commissie gevormd, die tot voorzitter heeft gekozen: M. J. van Dijk, en tot secretaresse-penningmeesteresseMej. Verdijsseldonk, Dwarsstraat 60. Aan het laatste adres kan dus ieder die veel of weinig, liefst veel, voor de kl-inen over heeft, zijn gave offeren. Voor de opgave der kinderen is gelegenheid Zaterdag 10 Nov. 's avonds van 8x/a—10 uur en Zondag 11 Nov. 's avonds van 56 uur in „Constantia". Met verwijzing naar achterstaande advertentie, willen we speciaal nog de aandacht vestigen op de uitvoering, welke onze zangvereeniging geeft ter gelegenheid van haar vier-jarig bestaan. MOKER

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1906 | | pagina 1