No. 43. ZATERDAG 22 December 1906 6e Jaargang. ORCAAN van de Afdeeling Schiedam der Sociaal demokratische Arbeiderspartij. Vlaardingen. A fdeelia gsnieu ws. Kerstmis. Een Ambachtsschool. ABONNEMENTSPRIJS: 25 cent per kwartaal 1 franco per post 30 cent j hj vooruitbetaling. Losse nummers 2 cent. Bureau van Redaktie en Administratie Gebouw „CONSTANTIA", Hoogstraat. Spreekuur voor de Redactie: 's Woensdagsavonds van 77,-87, uur. ADVERTENTIEN: 3 cent per regel. Bij abonnement belangrijke korting. Stukken yom 't eerstïolgend nummer moeten uiterlijk Woensdag a. s. 's middags 12 uur in het bezit der Redactie zijn. Eiken Zaterdag is dit blad verkrijgbaar Oosterdwarsstraat 27. Vlaar.dingersKnipt dit berichtje uit en bewaart het, waar ge het geregeld en telkens kunt lezen en herlezen Maakt propaganda voor dit blad, De Aioker, dat ook in uw belang werkt! Verleden Zaterdagavond hield onze Afdeeling een huishoudelijke vergadering ter bespreking van de hou ding der Afd. bij de herstemming voor den Gemeente raad in District III. Voorat' bracht de Voorzitter een woord van harte- üjken dank aan de Sinterklaas-commissie voor den door haar verrichten arbeid en voor de uitstekende wijze, waarop zij het feest had ingericht. Bij de besprekingen over de houding onzer Afd. bjj de a. s. herstemming bleken er 8 meeningen te zijn, waarover een zeer levendig en hoogst aangenaam debat werd gevoerd. Het eerst werd het voorstel in stemming gebracht, om de kiezers aan te bevelen, zich van stem ming te onthouden, omdat de beide candidaten even ver van ons af staan. Dit voorstel werd met zeer groote meerderheid verworpen. Daarna werd in stem ming gebracht het voorstel, om de kiezers vrij te laten. Ook dit voorstel werd met zeer groote meerderheid verworpen. Ten slotte werd met zeer groote meerderheid de volgende motie aangenomen: De Afdeeling Schiedam der S. D. A. P., overwegende dat bjj de herstemming tusschen de heeren Cool en Houtman de 110 door haar party uitgebrachte stemmen den doorslag moeten geven, dat voor haar die beide candidaten even onaan nemelijk zijn, als zynde vertegenwoordigers der kapitalistenklasse, dat zuiver-theoretisch dus geen van beiden door hen kan worden gesteund, maar daartegenover de overweging stellende, dat zij het in haar macht heeft de kerkelijke meerderheid in den Raad te verzwakken, en dat het in ieder geval in haar belang is, dat er in den Raad evenmin een kerkelijke als een liberale meerderheid is, besluit daarom den 110 kiezers, die bij eerste stemming op den candidaat der S. D. A. P. stemden, dringend aan te bevelen hun stem bjj de a. s'. herstemming nit te brengen op den heer Cool, ten einde daardoor de kerkelijke meerderheid afbreuk te doen en den invloed der S. D. A. P. te doen toenemen. De christenwereld viert het geboortefeest van den verlosser des menschen. En alom galmt het „Vrede op aarde den zang, met welken de geboorte van het kind Jezus door de engelen verkondigd werd. Na twintig eeuwen lang op het kerstfeest dien zang herhaald te hebben, heeft het christendom het nog niet zóóver weten te brengen, dat er aan die woorden zelfs een schijn van waarheid is gegeven. Na twintig eeuwen dien zang te hebben herhaald, hebben zij, die zich volge lingen van Jezus durven noemen, het nog niet zóóver weten te brengen, dat zij, buiten het kerstfeest, eenig streven openbaren konden om de „Vrede op aarde den weg te bereiden. Na twintig eeuwen is al dat vroom gedoe op het kerstfeest niets dan looze huichelarij gebleken. „Vrede op aarde" femelen de politieke christenen. En ze kuipen en knoeien om aardsch gewin of politieke macht, tot walgens toe. „Vrede op aarde" femelen onze christelijke Kamer leden, maar door de bemoeiingen van Talma, geholpen door Lohman c.s. werd er deze week in de 2e Kamer weer 6 millioen plus 1 ton gouds weggesmeten aan een oorlogsscheepje. Anders vreesden deze oorlogszuch tige christenen waarschijnlijk de echte kerstmis-stemming te zullen ontberen „Vrede op aarde" zuchten de arme jutewerkers te Rijssen, die in de fabriek van den schatrijken heer Ter Holst vanaf de prilste jeugd hun lichaam vergiftigden, hun gezondheid offerden, hun ledematen verminkten voor looneo van f2.10 tot f7.20 per week en thans een wanhopigen strijd wagen om wat minder wee nu ze toch niets meer verliezen kunnen. „Vrede op aarde", zucht 't in zoo menig arbeiders gezin, waar met den wirv^r de werkloosheid kwam of verergerd werd en ec droevige ellende heerscht. „Vrede op aarde", zucht 't door 't gestamp der groote fabrieksmachines als zooveler klacht; van hen, die door den ruwen vunt van den broodheer of z'n trawant worden neergedrukt in de onderworpenheid van den slaaf „Vrede op aarde.".E>.:n groote, algemeene huiche larij is 't bij de herdenking, van de geboorte van den grooten mensch, die 't geluk der menschen beoogde. Die niet dulden zou bat gekonkel der politiekers, en hen uitgeeselen zou uit de tempel zijns Vaders. Die niet berusten zou in ce algeheele opperheerschappij van een wuften rijkaard o /er 't lot van zoovelen, maar strijd voeren.zou tegen de' tyrannen-macht. Die niet zou kunnen aanzien het leed van zoo ontel baar velen, die onschuldig gemarteld werden, enkel omdat ze dom genoeg waren „arm" te zijn. Die niet zou meedoen met de aanbidding van het gouden kalf; wiens oog niet verblind zou worden door den glans van het goud, waarmee de rijke thans zoo menig prediker van Gods woord aan zich verknocht. Maar die met volle ziel zich stellen zou in dienst van hat waarachtig geluk der menschheid. Die strijden zou tegen huichelarij Die strijden zou tegen bedrog en geweld. Die strijden zou voor levensrecht en levensgeluk. Die strijden zou tegen de uitbuiting en verknechting van het arbeidende volk. Die strijden zou tegen hit kapitalisme. In de kapitalistische maitschappij is geen „vrede op aarde" denkbaar. In de kapitalistische maatschappij is de engelenzang een leugen! De vergadering, uitgeschreven door de Commissie uit de Kamers van Arbeid voor de Voedings- en Genot middelen en voor de Bouwbedrijven, droeg een zeer eigenaardig karakter. Vooreerst maakte het aanwezige publiek dien echt-Schiedamschen, saaien indruk, waar onder alles hier schijnt te moeten lijden; na de rede van den Inspecteur voor het vakonderwijs was er niet één enkel mensch, die eenige inlichtingen vroeg of in de oppositie ging. Waren alle aanwezigen het zóó roeiend eens met den inleider? En waren ze allen zóó goed op de hoogte? Als men zijn Schiedammertjes maar kent En dan maakte het ook een vreemden indruk, dat de Inspecteur voor het vakonderwijs zoo vierkant stelling nam en stemming trachtte te maken vóór een particu liere vereeniging. Hij verklaarde wel hoegenaamd niets van de Schiedamsche toestanden te weten, maar zette zich toch schrap tegen een gemeentelijke ambachtsschool, waar hij zich ook weer geen vijand van verklaarde. AVat zit daar achter? Is het boeltje achter de schermen al in mekaar gezet? Of is dat van den Inspecteur eenvoudig maar een zekere lust om scholen op te richten? Vreemd deed het in elk geval aan. De Inspecteur heeft toch sinds jaren de ontwikkeling van de Burger-Avondschool alhier meegemaakt? heeft zelf er het noodige toe bijgedragen om daarvan te maken wat die nu is? weet daarom ook dat de direkt bij die Burger-Avondschool betrokken personen reeds lang de noodzakelijkheid van een Ambachtsschool naast de Burger-Avondschool bepleiten? en weet dus ook, dat Schiedam op 't oogenblik een Wethouder van Onderwas bezit, die zijn tak van dienst met veel goeden wil en veel inzicht beheert en op wiens medewerking hij zeker zou kunnen rekenen, indien hjj slechts van de nood zakelijkheid eener gemeentelijke ambachtsschool over tuigd was? en tot de overtuiging van die noodzakelijk heid zou de Inspecteur hem zonder moeite kunnen brengen. Het spijt ons dat dit begin zoo raar was. Wat moet daar nu verder van groeien? Vreemd ook is bjj deze geheele oprichtingsgeschiedenis het volkomen ter zijde laten van de, toch wel in de eerste plaats belanghebbende, arbeiders en hun vak- vereenigingen. Moet daar weer voor de arbeiders worden gezorgd buiten hen om? Hoe lang zal het dan nog duren, voordat men wat wijzer wordt? Maar wij zullen voorloopig verdere critiek laten rusten, om nu nog eens uiteen te zetten, waarom wjj aan een gemeentelijke ambachtsschool de voorkeur*geven en een particuliere schoolvereeniging verkeerd achten. De zorg voor de toekomst en het toekomstig geslacht is de voornaamste taak der gemeenschap. Daartoe behoort naast een goed beheer van het aanwezige bezit in de allereerste plaats, een alleszins uitstekende opvoeding van de lichamelijke en geestelijke krachten van het op groeiend geslacht. De belemmeringen, die daaraan in den weg staan, behooren zoo spoedig mogelijk te wor den opgeruimd. En er moet vcor gewaakt worden, dat er geen nieuwe belemmeringen aan in den weg worden gesteld. Nu is het een feit, dat de zorg van de opvoeding door de ouders zelf, in dien zin dat de ouders zelf die geheele opvoeding met onderricht en al wat er bjj be hoort, in onzen tijd onmogelijk is geworden. De kapi talistische maatschappij, door zoovelen nog tot schade van het toekomstig geslacht verdedigd, heeft de ouders uit hun families gehaald, niet alleen de vaders maar voor een groot deel ook de moeders en zoo de moeders nog thuis kunnen blijven, missen zij doorgaans den tijd en de bekwaamheid om hun kinders behoorlijk te onder richten. Slechts in hoogst enkele uitzonderingsgevallen kan de familie ook geheel het te: rein der opvoeding zijn. Waar nu de maatschappij door haar economische ont wikkeling de geheel-opvoeding in de familie onmogelijk heeft gemaakt, heeft zij de zedelijke verplichting op zich geladen om ook behoorlijk voor die opvoeding te zorgen. Maar de maatschappij heeft behalve die zedelijke verplichting ook de praktische verplichting van het eigen belang, om voor die opvoeding te zorgen. Want zonder goed ontwikkelde kinderen, lichamelijk en gees telijk beide goed ontwikkeld, is de toekomst van iedere maatschappij zeer twijfelachtig en onzeker. En de maatschappij heeft belang by zekerheid en vastheid van haar toekomst. Nu bestaat in onze kapitalistische maatschappij de kapitalistische opvatting, dat die zorg der maatschappij voor de opvoeding in de allervoornaamste plaats zich moet uitstrekken over dat deel der menschen, dat zjj voor het voornaamste houdt, nl. het meergegoede. Van daar de reuzensommen, die zij uitgeeft voor het hooge- sehoolonderwijs, het gymnasiaal en het hoogerburger- schoolonderwjjs. Dat onderwijs wordt slechts voor een zeer klein deel door de betrokken belanghebbenden be taald en voor verreweg het grootste deel door de gemeen schap. En daarbij doet zich het eigenaardig verschijnsel voor, dat de gemeenschap een steeds grooter deel der kosten op zich neemt, naar mate het onderwijs vo'gens de kapitalistische opvatting belangrijker is. Zoo geeft de gemeente Schiedam voor één leerling van het gym nasium net zooveel uit als voor 7 of 8 leerlingen der lagere school. Hierin nu schiet de kapitalistische maatschappij ook al belangrijk te kort. Want het is niet waar, dat alleen dat kleine gedeelte der bevolking, voor wier opvoeding de maatschappij voldoende zorgt, de toekomst deimaat schappij beheerscht. De toekomst van een volk hangt af van de opvoeding van het geheele opgroeiende-geslacht, alleen dan is er kans, dat de maatschappij de beschik king krijgt over alle krachten, die er in de gezamenlijke bevolking beschikbaar zijn. En alleen dan is er moge lijkheid op, dat die krachten zich ook alle geheel goed ontwikkelen. Daarom ook komen wij sociaal-democraten op voor de volledige zorg voor de opvoeding van alle kinderen zonder onderscheid voor de gemeenschap. Dat is niet de eenige reden, maar het is de voornaamste. En daarom zijn de burgerpartijen, van de zwartste katholieken tot de roodste vrijzinnig-democraten, niet tot een andere opvoedingszorg te krijgen. Zjj zijn ook daarin, zjj het doorgaans ook onbewust, door en door kapitalistisch vaii redeneering en opvatting. Gaat men uit van de eenige juiste en de eenige recht vaardige meening, dat de gemeenschap zedelijk en praktisch verplicht is tot de zorg voor een voldoende opvoeding van het geheele opgroeiende geslacht, dan blijft alleen nog de vraag te bespreken, in hoever de betrokken ouders bijzondere verplichtingen hebben. Het zuiverst en ook het rechtvaardigst is, dat alle leden der gemeenschap zonder onderscheid voor de toe komst der maatschappij helpen zorgen en dat dus uit algemeene belastingen ook de opvoeding van het opgroei ende geslacht wordt bekostigd. Kinderen zijn duur. Een familie met kinderen is wat materieele zorgen betreft daardoor_ altijd in slechter conditie dan een familie zonder kinderen of ongehuwde volwassen personen. Het leggen van de zorg der toekomst uitsluitend op de schouders der ouders is reeds onmogelijk gebleken, maar

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1906 | | pagina 1