i No. 44. ZATERDAG 5 Januari 1907. 6e Jaargang. i ORGAAN van de Afdeeling Schiedam der Sociaal demokratische Arbeiderspartij. Stukken ïoor 't eerstïolgem 1 nummer moeten uiterlijk ffoensuag a. s. 's midda$s 12 uur in bet bezit der Redactie zijn. Afdeeliogsnieuws. Ylaardingen. Anarchisme en sociaal-demokratie. Bloempjes uit den Raad. ABONNEMENTSPRIJS: 25 cent per kwartaal j Uj vooruitbetaling. franco per post 30 cent j Losse nummers 2 cent. Bureau van Redaktie en Administratie Gebouw „CONSTANTIA", Hoogstraat. Spreekuur voor de Redactie: 's Woensdagsavonds van 71/2—S1/i uur. ADVERTENTIEN: 3 cent per regel. Bjj abonnement belangrijke korting. Het adres van den secretaris van de Afdeeling Schiedam der S. D. A. P. is nn M. J. VAN DIJK, Krenpelstraat 22 boven. Eiken Zaterdag is dit blad verkrijgbaar Oosterdwarsstraat 27. VlaardingersKnipt dit berichtje uit en bewaart het, waar ge het geregeld en telkens kunt lezen en herlezen Maakt propaganda voor dit blad, De iïioker, dat ook in uw belang werkt! De onbetaalbare reclame, welke onze Yolksbonders voor Kloosterman hebben gemaakt, heett méér dan door een reeks vergaderingen, méér dan door een berg pro pagandageschriften mogelijk ware geweest, hier de aan dacht gevestigd op de anarchistische theoriën. En zeer handig heeft de agitator van de zoo bjj uit stek gunstige gelegenheid gebruik gemaakt om z'n denkbeelden uiteen te zetten. Niet een scherp omlijnde, principiëele verklaring gaf hij van het anarchisme; integendeel, over de anarchistische theorie vertelde hij... niets! En menigeen, die de veiligheid zijner ziel in de waagschaal had gesteld en onder het gehoor ge komen was, zal in zichzelf hebben zitten Lchen om het idiotisme der firma Frederiks, Mouwens, Smit Co., die dreigende spoken gezien hebben, daar, waar niet de minste geheimzinnigheid te bespeuren was. Maar óók zal menigeen zich met eenige verwon dering de vraag gesteld hebhen, bjj 't aanhooren der redevoering: is dat nu de anarchistische theorie? Wij hebben gemeend om verschillende redenen van Je gelegenheid tot debat geen gebruik te moeten maken. Op deze vergadering had in de allereerste plaats debat gevoerd moeten worden door die schreeuwlee- lijkers, die zooveel drukte hadden gemaakt over het .gevaarlijke van den spreker en z'n redevoering, maar die liever verkozen een paar uren in de sneeuw te drentelen, dan in een behoorlijk verwarmde zaal denk beelden tegenover denkbeelden te plaatsen. En boven dien zou het van ons toch wel ombarmhartig zijn ge weest, de vergadering te gaan rekken en die stumperds buiten nog langer in de kou te laten staan. Waar we dus in de vergadering zelve niet debatteerden, willen we dit natuurlijk ook hier niet meer doen. Trouwens, de rede zelve gaf ons niet zoo bijzondere aanleiding tot debat. Wie der toehoorders niet geheel als vreemdeling in Jeruzalem was, zal ook zeker de opmerking bij zich zelf hebben gemaakt, dat het geheele betoog met het anarchime zelf niets te maken had. Het was een kritiek op de sociale wanverhoudingen, op de officiëele christelijke femelarijhet was een rede die als zóódanig (de dominees-achtige spreektrant daar gelaten) een goeden indruk maakte. Maar een kritiek op de maatschappelijke mis standen, op de officiëele christelijke huichelarij, is dat anarchisme In geen geval, nietwaar? Dezelfde kritiek kan .gedenk dit, o heibeltjeslievende Volksbondersvan iederen sociaal-demokratischen spreker gehoord wor den, al zal de vorm eenigzins afwijkend zijn. Was dus, wat 2en Kerstdag uit den mond van Kloo sterman te hooren was, anarchisme, dan waren er geen twee stroomingen in de arbeidersbeweging, die elkaar reeds sinds zoovele jaren tot den huidigen dag bestrijden met een vinnigheid, welke er geheel van spreekt dat eenige toenadering absoluut onmogelijk is. We willen in korte trekken slechts aangeven, hoe de begippen sociaal-demokratie en anarchisme elkander volkomen uitsluiten. Het wezen van iedere partij of richting kan nimmer gelegen zijn in de kritiek op het bestaande, maar in datgene wat krachtens het beginsel kan worden aan gegeven als het mogelijke, het bereikbare, dat als het betere het bestaande onbevredigende kan vervangen. Het wezen eener partij hangt bovenal af van de middelen, over welke zij beschikken kan en wil om het beoogde doel te bereiken. De sociaal-demokratische en de anarchistische theorie hebben één uitgangspuntstrijd tegen de bestaande maatschappelijke orde. Ze hebben (oogenschijnlijk) éénzelfde doelafschaffing van het privaat-bezit over den grond en de produktie- middelen. Oogenschijnlijk, omdat het ideaal der anar chisten naast het genoemde bovenal gespitst is op de absolute onafhankelijkheid van den individu. Maar de middelen om tot het doel te geraken, héél de strijdwijze van de sociaal-demokratie en het anarchisme is zóó uiteenloopend en verschillend van elkander, dat de beide stroomingen absoluut niets gemeen met elkander hebben en verre van samenwerkend te zijn, eikaars krachten eerder neutraliseeren. Sociaaldemokratie en anarchisme staan ten opzichte der oplossing van het maatschappelijk vraagstuk even ver van elkander als anarchisme en katolichisme. Laten we de strijdmiddelen van de sociaal-demokratie en het anarchisme eens met elkander vergelijken. We krijgen dan: Op staatkundig terrein Sociaal-democratie: Strevend naar den meest demokratischen vorm van den staat, door elk burger(es) zyn (haar) invloed te doen nitoefenen. Daarom bij ver kiezingen voor bestuurslichamen reeds nu werkend om personen, welke het soc. iem. program geheel aan vaarden of het dichtst er bij komen, gekozen te krijgen. Op politiek gebied mede den klassenstrijd voerend. Anarchisme: Verwerpend ieder begrip van staat en negeeren van iederen staatsvorm. Vandaar ook (be houdens enkele inkonsekwente afwijkingen) algeheele onthouding van iedere deelname aan den politieken strijd. Op ekonomisch terrein Sociaal-demokratie: Strevend naar den meest volmaakten vorm van organisatie van den arbeid. Cen tralisatie van alle arbeidersorganisaties staande op het klassestandpunt. Opk weeken der organisaties voor hare toekomstige taak, in de regeling der productie-wijze. Anarchisme: Vrjje groepeering. Geen samen trekking van krachten, maar federatieve samenwerking, zoolang deze gewenscht wordt. Zietdaar slechts enkele strijdpunten tegenover elkaar gesteld. Ze zijn met nog vele te vermeerderen. Maar het is voldoende, om het begrip te vormen, dat de beide stroomingen, die schijnbaar zoo dicht bjj, vierkant tegen elkaar ingaan. Waar de sociaal-demokraten bijv. pogen direkt be reikbare voordeelen voor de arbeidersklasse te veroveren door haren strijd op politiek terrein, zonder welke er aan socialó wetgeving wellicht nog niet eens gedacht zou worden; pogen in de Tweede Kamer, Provinciale Staten en Gemeenteraden de stem van den arbeider, de eischen der ontrechte klasse te doen hoorenzeggen de anarchistendaaraan doen we niet mee. De maat regelen welke door die bestuurslichamen genomen worden, keuren we wel afde wetten die daar gefa briceerd worden geven ons aanleiding tot menig luid protest, maar daadwerkelijk te pogen die veroordeelde maatregelen beter, die onrechtvaardige wetten meer in het belang der arbeiders veranderd te krijgen, ligt buiten onze lijn De geheele anarchistische theorie is gebaseerd op de vakorganisatie-idee. Welke echter (sinds de laatste jaren althans) op de meest wanhopige manier in prak tijk wordt gebracht en nu botsen ook op 't gebied der vakbeweging de soc.-dem. en de anarchistische theoriën lijnrecht tegen elkander. Waar de een zegtgroote, zoo krachtig mogelijke organisaties met stevige kassen, onafhankelijke bestuur ders, die behoorlijk zich kunnen iuwerken in den in- dustriëelen toestand van het bedrijf, verklaart de ander dit alles uit den boozestaat vóór vrije groepeering, kassen, alléén gevuld met solidariteits-begrippen vooral geen onafhankelijke hoofd- of andere bestuur ders, die de grootste tyrannen der aarde zijn, enz. enz. Terwijl de een de evolutie in de productiewijze vol gen wil en kracht zoekt in de planmatige versterking der organisatie, die noodzakelijk verbetering der levens voorwaarden der arbeiders tengevolge heeft, welke de leiders der z.g.n. moderne" arbeidersbeweging zooveel mogelijk door onderhandeling zullen pogen te verkrijgen en slechts in geval van nood, na voldoende wikken en wegen, als uiterstede werkstaking aanwenden, blijken in de praktijk de anarchisten zoo vatbaar te zijn voor alles Wat anti-sociaal-demokratisch lijkt, dat ze ook hier iets tegenovergestelds op verzonnen, hetwelk in de gedaante der z.g.n. „direkte aktie" gelukkig gevonden is. En de vakbeweging, die zich de „onafhankelijke" noemt, staande onder leiding van den heer van Erkel als sekretaris van het teringachtige N. A. S., veroor- looven zich de vrijheid te werk-staken zoo dikwijls als er animo voor is We meenen het hier de plaats niet dieper te dringen in de theoriën der beide beginselen. We hebben ge meend op de uiteenloopende wegen van de sociaal- demokratie en het anarchisme te moeten wijzen, waar in de laatste dagen de beide ideeën vaak op de be lachelijkste manier met elkander worden verward. We meenden te kunnen volstaan met te wijzen op de ver schillen, die in de praktijk eiken dag zijn waar te nemen. De groote afstand tusschen sociaal-demokratie en anarchisme is door Kloosterman onaangeroerd gelaten. En dat moest wel tot verwarring aanleiding geven. Schiedam, 28 December 1906. De kermis afgeschaft! Eindelijk, na herhaald uitstel, werd Vrijdag de be langrijke Raadsvergadering gehouden, waarin hetvoor- stel-de Groot, behelzende tot afschaffing der kermis over te gaan, behandeld zou worden. Aanwezig waren 16 ledenafwezig waren de heeren Dirkzwager en Kramer van links, mr. Von BrielSasse en Jansen van rechts. Een tegenvaller was deze zitting voor hen die ze „belangrijk" hadden geacht. 'tWas opmerkelijk, welk een uiterst matte stemming er in den Raad heerschte. Daarover is aller meening volkomen eenstemmig. De ingezonden stukken werden fluks doorgeloopen een adres van den Schied. Bestuurdersbond was inge komen inzake de afschaffing der kermis. Reeds in een onzer vorige nummers opgenomen. Van den heer J. A. Boer e.a., allen onderwijzers en onderwijzeressen bij het openbaar lager onderwijs in deze gemeente en niet in het bezit der hoofdakte, adres dd. 27 December, het verzoek inhoudende dat bij de behandeling van de desbetreffende voorstellen het aantal periodieke verhoogingen voor alle onderwijzers en onder wijzeressen in deze gemeente even groot zal worden. Van de afdeeling Schiedam van den Bond van Neder- landsche Onderwijzers, adres d.d. 27 December j.l. het verzoek inhoudende het daarheen te willen leiden dat het voorloopig door de afdeeling behaalde succes blij kende uit de bij den Raad ingediende voorstellen van B. en W., door het desorganiseerende optreden van enkele onderwijzeressen en onderwijzers niet in gevaar worde gebracht. De geloofsbrieven van den heer Cool worden na onderzoek door de heeren de Groot, Smit en Loopuyt, in orde bevonden. Op het voorstel-de Groot tot afschaffing der kermis dient de heer Gouka een amendement in om B. en W. een voorloopig crediet te verleenen van f2500.om daarmee te pogen goeden kunst onder het volk te brengen. De li.h. Loopuyt en Ris ondersteunen het amendement. De heer Gouka zegt de moraliteit der kermis aller minst in bescherming te willen nemen. Ook wil hjj niet meewerken de kermis ver makelijkheden onder anderen naam (Oranjefeest bijv.) te bestendigen. Hij wil pogen de moraliteit van het volk op te voeren. Maar dan ook een ernstige poging doen. Hij wil een volksfeest, een feest zonder politie. Goede muziek is een der eerste middelen om het volk tot hoogere ontwikkeling te brengen. Üaarom wenscht hij concerten van de Grenadiers en Jagers, van hetütrechtsch orkest. De heer de Groot, die in heel het kermisvraagstuk weer een geheel onbegrijpelijk standpunt inneemt, vindt DE MOKER

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1907 | | pagina 1