Ditjes en Datjes.
Uit ons Vereenigings^even.
V laar din gsche IJzerkoekjes.
ouders van een der thans gevluchte knapen ontvingen
na de aankomst van den jongen te Maastricht. De eene
luidde uit het Fransch vertaald aldns
Beste Heer
Uw zoon is zeer wel aangekomen; hjj was zeer
tevredenik heb hem dadeljjk een kaart gegeven
om u te schrjjvenhjj is aan het werk gegaan en
hij heeft veel aanleg en goeden wilwij zullen er
een voortreffelijken leerjongen van makenik zal
n op de hoogte houden over zijn reisik hoop
weldra te Antwerpen aan te komen; ik stap afin
de Nationale straatgij znlt er mij komen bezoe
ken. Ik dank n mij zulk beminnelijk en zachtzinnig
kind te hebben gezonden. Gij moogt op mij rekenen,
want ik zal mij met hem in het bijzonder bezig
houden. Hij zal u met kermis komen bezoeken, dan
hebben de Jongens drie dagen verlof en wij zullen
hem de reis betalen. Gjj zult tien frank per maand
ontvangen.
Uw toegsnegene,
Priester Santol.
De andere briefkaart, door den knaap zelve geschre
ven, luidde
Liefste ouders
Ik laat u weten, dat ik geslagen wordt met een
rietje, vari^'s morgens tot 's avonds. Ik laat u
weten, waarmê^ dat het komt dat ik nooit geen
antwoord krijg ik heb nu al driemaal geschreven
en ik heb nog nooit geen antwoord gekregenen
geef mjj antwoord wanneer gij komt, want ik ga
loopen met nog een jongen
De tastbare tegenstrijdigheid tusschen deze beide brief
kaarten dunkt ons op zichzelve reeds vernietigend voor
het Maastrichtsche kerkerstelsel.
Geen afschaffers! Dat onze katholieke Volks
bonders d'r natje nog al tamelijk hebben kunnen, bewijst
de aanbesteding van het buffet in het Bondsgebouw,
Lange Haven, vorige week gehouden.
Zooals men weet (en in dit geval ook moet bedanken)
heeft het Bond-gebouw .„vergunning".
De Nieuwe vermei !de, als de uitslag der aanbeste
ding dat de heer Bexterman de hoogste inschrijver
was. De som werd behoorlijk verzwegen.
En daarvoor meenen we, was zeer goede reden. Uit
betrouwbaren bron vernamen we, dat de heer Bexterman
heeft ingeschreven voor f1307.Zegge: dertienhon
derd en zeven gulden-
Dat is een veelzeggend cjjfer. We willen in alle
onnoozelheid een berekening maken, van wat er in dat
gebouw door het keelga- woidt gespoeld. Wie onze
berekening wil verbeteren, geven we gaarne gelegenheid.
We stellen dat de inschrijver zeer bescheiden eischen
stelt voor z'n levensonderhoud. 'Zeggen we f 700 per
jaar. Dan krijgen we met de inschrijvingssom reeds een
bedrag van f 2007, en de exploitatie-kosten gerekend,
dan mag men wel het ronde getal van f 2300 nemen,
dat er verdiend moet worden op de bittertjes van
onze Yolksbonders.
Om dit bedrag te verkrijgen, moet er toch nog al
een aardig wippertje gepakt worden
We geven onzen Volksbonders in overweging met
groote letters op het gebouw te doen schilderen„Hier
leert men drinken, om het denken te vergeten."
Als de kosten soms bezwaarlijk zijn, willen wij in
De Moker gaarne een steunpenning openen, om de
schilde srekening te voldoen.
„St. Paulus" in 't geweer. 't Is een gezellige
drukte geworden in onze zoo stille straten, sinds de
mannen van „St. Paulus" hun lendenen omgord hebben,
om het rooie spook te gaan verdelgen, door met 1 cents
brochures langs de straat te colporteeren.
We vinden dat flink van de lui; ze moeten ook maar
eens toonen, dat ze iets voor hun beginselen over hebben.
Ze hebben zoo lang geslabakt, dat 't wel tijd werd,
eindelijk eens wat van zich te doen hooren.
In 't eerst is 't een beetje vreemd en raar; maar dat
komt vanzelf wel goed. 't Zijn allemaal geen kolporteurs,
die met brochures loopen en 't schijnt: vooral niet
I van „St. Paulus." De een draagt z'n voorraad zorg
vuldig verscholen in z'n jaszak. Een ander is kordater
en loopt 'r mee in z'n handen maar laat 't bij de
vertooning. Een derde brengt 't nog verder en roept,
maar bij ieder woord maakt-i met beide handen be
wegingen of hij wil gaan vliegen, welke aardigheid een
paar straatbengels hem spoedig hebben afgekeken en
telkenmale getrouw nabootsen; terwijl de schijnbare
impressario van 't gezelschap op luiden toon verkondigt,
dat-i brochures heeft over de „zevenduizend groot-
schreeuwers van Nederland, de sociaaldemokraten" en
ook nog een over de „Christel-ijke polle-tiek en sociaalle
woelangen".,..
En als ze dan 'r een zien, van „verdachte" kleur,
dan zetten ze een extra-grooten mond open, om alzoo
te getuigen, voor ieder die 't nog niet wist, dat ze óók
voor groote schreeuwers kunnen doorgaan. Oud nieuws
intusschen.
Of wel bieden ze hun geschriften te koop aan met
de omschrijving „dat 't van de dweepers is." Yolmaakte
zelfkennis
Toch doen de lui goed werk Laten ze op hun benrt
helpen het publiek warm te maken voor maatschappe
lijke en politieke kwesties, dat is voor óns zeker niet
slecht.
Dus laf n ze maar goed volhouden. Dan zullen ze
vanzelf wel gaan leeren wat eigenlijk colporteeren is;
dat men dit kan doen op kalme en behoorlijke wjjze,
zonder iemand lastig te vallen en zonder relletjes te
veroorzaken. Ze kunnen van den Ifoker-colporteur nog
veel leeren; misschien wil deze ze wel voor een grjjp-
stuiver enkele privaatlessen geven.
En als ze dan colporteeren kunnen, dan moeten ze
zich ook eens gaan wagen op vergaderingen buiten de
macht des adviseurs en uit debatteeren gaan.
Wat zouden we dén toch 'n respekt voor ze krijgen
Toch vreezen we ervoor, of ze 't wel zoo ver zullen
brengen
Minder flink. De afdeeling Schiedam en Om
streken van het Ned. R K. Secretariaat van. Spoor- en
Trampersoneel vierde op den 2en Paaschdag haar vierde
jaarfeest.
Daar heeft pater Van de Sande een rede gehouden,
die, natuurlijk geheel in den bekenden stijl, uitsluitend
tegen de sociaal-demokraten was gericht. Enne
we zjjn alweer bekaaid van de reis gekomen, 't Blijkt
intusschen meer en meer, dat er geen R. K. Volksbond
zou kunnen bestaan, als er geen sociaal-demokraten
waren.
Maar we troffen het in zooverre, dat we er niet bij
tegenwoordig waren, toen we gemarteld werden. Dat
was aan den eenen kant een buitenkansje. Maar aan
den anderen kant betreuren we 't toch, niet tot de
vergadering te zijn uitgenoodigd, waar toch door den
spreker ook De Moker werd bekritiseerd.
Dit is geen flink figuur, vooral niet voor een priester.
En waar het in die vergadering bleek, dat pater Van
de Sande een zeer nauwkeurig lezer van ons blad schijnt
te zijn, willen we dan ook op deze plaats ons leed
wezen betuigen, over de houding van een priester, die
zich ertoe leent een vonnis uit te spreken, zonder den
aangeklaagde in de gelegenheid te stellen, zich te ver
dedigen. Dat is niet cnristeljjk, eerwaarde!
Schiedamsche Bestuurdersbond. Zaterdag
6 April, 's avonds te half negen, algemeene vergadering
in „Constantia".
De agenda is belangrijk genoeg om een goede opkomst
te erlangen.
Metselaars en Opperlieden. Zaterdag j.l.
werd er in het Volkshuis een vergadering gehouden
door bemiddeling van den Bestuurdersboud, waarin
Van den Bjjlaard het nut van vakorganisatie voor met
selaars en opperlieden uiteenzette, aan de hand van het
streven van den Centralen Bond.
De Bruin, als voorzitter van den S.B.B aanwezig,
voegde aan het gesprokene nog een warm woord toe,
er op wijzende dat er voor de metselaars en opperlieden
te dezer .-tede alleszins roden bestaat te pogen, de
bestaande arbeidsvoorwaarden te verbeteren.
Het resultaat dezer vergadering overtrof de stoutste
verwachtingen; aan het eind der vergadering werd een
afdeeling van den Centralen Bond opgericht met 41
leden Een voorloopig bestuur, uit 7 personen bestaande,
werd gekozen, ter afdoening van de voorloopige werk
zaamheden.
Wjj wenschen de jonge vereeniging van harte succes.
Brandersknechts-tooneelclub. De tooneel-
vereeniging „Kunst na Arbeid", gevormd uit de leden
van den Bond van Branders- en Distillatearsknechts,
geeft Zondag 7 April een tooneeluitvoering in "„Musis
Sacrum". De entree is 20 ct. per persoon.
1 Mei-Comité. Vorige week Donderdag had op
uitnoodiging van de Vlaardiugen der S.D.A.P. een gecom
bineerde bestuursvergadering plaats om te trachten
voor het 1 Mei-feest een comité op te richten.
Van de 7 aangeschreven organisaties waren er 5
vertegenwoordigd. Van de kuipers was bericht ingeko
men, dat hun bestuur dien avond verhinderd was en van
de visschersveree liging „Vrede en Welvaart", dat ze
niet mee zou doen.
Na een korte discussie werd door 4 van de 5 aan
wezige vereenigingen besloten tot het comité toe te
treden, n.l. de afdeelingen Vlaardingen van den Cen
tralen Metselaars- en Opperliedenbond en van den Alg.
Ned. Metaalbewerkersbond, de kiesvereeniging „Volks
belang" en door de afd. S. D. A. P., op wiens initiatief
deze vergadering was uitgeschreven.
De glasblazers zouden, zoodra hunne vereeniging een
besluit tot al of niet deelname had genomen, daarvan
aan den secretaris der S. D. A. P. mededeeling doen.
Evenals vorige jaren zal ook thans de leus weer
zjjnde wetteljjk vastgestelde acht urendag en alge
meen kiesrecht.
Eventueele onkosten zouden pondspondsgewijze dooi
de resp. vereenigingen ged agen worden.
Ten slotte werd besloten dat elke vereeniging een
gedelegeerde zou aanwjjzen, die te zamen de verdere
regeling van het 1 Mei-feest zullen uitwerken.
Nader vernemen we nog, dat ook de glasblazers tot
deelname besloten hebben.
En als nu nog de kuipers toetreden, dan zal dit jaar
ons Mei-feest niet van het slechtste zijn. Wjj hopen
hartelijk, dat ze het groote belang van dien eisch zul
len inzien en met hun medearbeiders mee manifesteeren.
Want, benevens den eisch voor den 8-urendag, trek
ken wjj dien dag ouk op onder het teeken van éénheid
van wil met het gansche proletariaat der verschillende
landen, dat worstelt om zich vrij te maken uit den
jjzeren greep van het kapitalisme.
En deze gedachte, dit gevoel van samenhoorigheid,
dat komt op den lsten Mei wel het meest naar voren
wij, slaven van den arbe d, beseffen de enorme betee-
kenis van dien dag niet alleen, maar we willen pok
door het in zoo groot mogelijk getal optrekken naar
vergaderingen etc., aan de machthebbers toonen onzen
vasten wil, dat het ons ernst is met dien eisch.
Stcun-Comité Rijssen. Wij vestigen nogmaals
de aandacht op de uitvoering, die vanwege het steun
comité Zaterdag 6 April a.s. in het lokaal „Excelsior"
zal gegeven worden. Behalve de welwillende mede
werking van de arbeiders-muziekvereeniging „Voor
waarts" zal ook mej Lily van Kol dien avond optreden.
Zooals men weet heeft deze geruimen tijd onder de
stakers vertoeft en zal zij van hare bevindingen den
aanwezigen een en ander mededeelen.
En lest best zal door de tooneelvereeniging
„Kunst en Strjjd," onderafd. van de afd. Vlaardingen
der S. D. A. P., een tooneelstukje opgevoerd worden,
n.l. een dramatische schets, getiteld „Jute."
Zooals de titel reeds aanduidt is dit stukje ontleend
aan het bedrijf, wat de heeren Ter Horst uitoefenen,
n.l. de jute-nijverheid.
Zij, die dus de s|pkers finantiëel willen steunen, ver
zuimen niet Zaterdag naar „F.xcelsior" te gaan.
Een verzoek. Door de beide hier ter plaatse
bestaande visscheisvereenigingen en die van Maassluis
en Scheveniogen, is een adres aan de Koningin gericht,
waarin zij verzoeken, de data's voor verkiezingen dan
vast te stellen, wanneer deze groepen van werklieden
aan den wal zijn.
Zooals men weet vallen de verkiezingen altjjd juist
in den tijd dat de visschersvloot net naar zee is.
Kan dat geen kwaad? Een paar weken
terug maakten we melding van het feit, dat de melk-
sljjters voornemens waren gezamenlijk de melkprijzen
vast te stellen.
Op zichzelf iets heel gewoons. Maar, waar we het
licht op lieten vallen was, dat de katholieke en de
gereformeerde en de paganistische melkboer het broeder
lijk met elkaar eens waren, wat betreft hun economische
samenhoorigheid.
Sinds dien hebben ze dan ook per advertentie
onderteekend door 40 personen den volke kond
gedaan, dat de prijs zal zijn voor zoete melk 8 ct. per
liter, voor karne- en taptemelk 4 ct. per liter.
En lijkt nu eens naai de namen der onderteekenaars!
Van alles en nog wat zit daar tusschen.
Maar, zouden we wel weer aan „Patrimonium" wil
len vragen, hoe zit dat toch Als loonarbeiders zich
willen organiseeren, dan zegt ge„best." Maar de
katholieken, de Patrimonium-mannen, Chr. Volksbonders
enz., die moeten in een apart clubje onder dak gebracht
worden. Dan kan je steviger tegen een werkgevers
organisatie optreden, dan wanneer dit vanuit een cen
traal punt geschiedt, vat je. Bovendien, en daar komt
het vooral op aan, dau lijdt de christen-werkman geen
schade aan zijn ziel 1"
Doch met den besten wil ter wereld snappen we
van een dergelijke redeneering geen snars. En de
melkslijters dan Die loopen toch ook, zouden wij
zoo zeggen, groot gevaar dan niet goed van de reis
weg te komen
Een ziel van een christelijke melkboer zal toch wel
niet van een andere constructie zijn dan die van een.
christelijken glasblazer
Wie kan dit probleem oplossen?
Openbare Vergadering. Naar wjj vernemen
spreekt onze partijgenoot Mr. Troelstra in het midden
van deze maand in een openbare vergadering onzer
afdeeling.
Spinneuebben. Als bewjjs hoe treurig het in
de hoofden onzer anti's spookt, bieden wjj onzen lezers
het volgend gedicht aan. Een Vlaardingsch Christelijk
onderwijzer heeft deze zotteklap tot een gedicht bjjeen
gepiekerd, en de Redactie der anti-rev. „VI. Crt". vond
't zóó mooi, dat ze 't de plaats van een driestar waar
dig keurde.
Hier is het moois
Anti-these.
In bekoorlijken hof, in een weelderig oord.
Bloeide liefd' en genot, door geen wanklank gestoord,
En het paar, dat daar woond', 't beeld des Scheppers
[geljjk,
Was gelukkig in God, zoo volheerljjk, zoo rijk!
Als op vleug len des winds weer hun Maker verscheen,
Sprong hun hart vroolijk op, ruischte 't danklied beneen.
Maar.'t verkeerde zoo droef. Ach, die vrees'ljjke val!
Satans list was gelukt, en zijn loon was 't Heelal
Neen, o neendriewerf neen 't Zaad der vrouw werd
[beloofd,
Sinds strijdt de Satan diiest voort met het Hemelsche
[Hoofd
En het mensch'lijk geslacht, óók in tweeën gesplitst,
Koos de zjjd' van hun God, of wie daar werd gemist,
Wie niet opkwam en opkomt voor Hem, onverheeld,
Ga het zelf maar eens na, waar hij moet ingedeeld?
Anti-these, ze was, en ze is, en zal zjjn
Hier op aard, onverpoosd, inderdaadniet in schijn
En wie ziugen zoo graag: „d'Anti-these is nu dood?
Héél 't vrijzinnige koor, van zacht-rose tot rood
Ja, eerst daar zal ze dood zijn, waar 't Hallel weerklinkt,
Waar den Strjjders des Heeren de levenskroon blinkt.
Maar nn varen wjj voort, onversaagd, want all' eer
Eu de lof, zjj gebracht onzen Heiland en Heer!