Alcohol en de Arbeidersbeweging. Vlaardingsche IJzerkoekjes. D. Tweëerlei moraal. Toen de afschaffing van de kermis het vorig jaar in den Gemeenteraad ter sprake kwam, toonde de burgemeester zich op en top een anti-kermisman. De argumenten die hij aangaf waren in hoofdzaak het vele drankmisbruik en de onzedelijkheid die bjj kermisgelegenheid veel voorkwam. Die redenen van den heer Brants konden wij accepteeren. Dit is 't eene, maar nu het volgende: In de Raadsvergadering van 28 Juli 1. 1. waren adressen om subsidie van de vereeniging „Kunst aan het Yolk', het „Volkshuis" en de oranje vereeniging. B. en W. of te wel de burgemeester adviseerde geen subsidie aan „K. a. h. V." of het „Volkshuis" te geven, op grond dat het volk geen hoogere kunst verlangt; maar wel aan de Oranjevereeniging, daar deze de „ware" volksfeesten gaf. Nu weten wij allen dat op zoo'n „oranjedag" veel oranjebitter gedronken wordt. Wat de onzedelijkheid betreft, gelooven wij dat ze niet veel minder zal zijn dan met de kermis. Duswat de heer Brants in de kermis afkeurde, draagt, nu het de oranjedag betreft, volkomen zijn goed keuring weg. Zeker ook een geval aberratio mentalis (afwijking des geestes.) Het oordeel laten wjj aan onze lezers over. in. Terwijl ik de vorige maal aan de hand van cijfers de inproductiviteit van het alcoholkapitaal en daar door zijn schadelijkheid betoogde, is het in dit artikeltje mjjn taak u te doen zien dat de arbeiders in de drank productie eea verre van gunstig bestaan hebben. Ook nu zal ik weer voor bewijs en duidelijkheid van cijfers gebruik maken. Allereerst dan de loonen en de arbeids duur. In „Arbeidsduur in Nederland" rapport eener enquête gek< uden door de Soc. Dem. Studieclub vonden we reeksen uitspraken en cijfers die de gruwelijk lange arbeidstijden der branders- en brouwersknechts in het licht stellen. De bedrijven worden in dit belangrijk rapport ver deeld in 4 groepen naar gelang van den duur van den arbeidstijd. In groep I, omvattend bedrijven met de gunstigste werktijden zoeken we vergeefs naar alcoholbedrijveD, maar in groep II met werktijden van 10 k 11 uur komen we onmiddellijk tegen als tot de voornaamste behoorend, waarin doorgaans het gansche jaar van 10 tot 11 uren gewerkt wordt: de bierbrouwerijen te Rot terdam. De groepen II, III en IV gaan geleidelijk in elkaar over, van bijna alle bedrijven die daarbij zijn ingedeeld kunnen we zeggen, dat ze meer van den arbeider eischen, dan hij geven kan, het eene bedrijf hoort meer bij II dan bij III, het andere weer nadert meer tot groep, IV, maar uitsluitend tot 1V behooren in de eerste plaats de brandersknechts ie Schiedam, waarvan de meesten iederen dag 1372—14%, maar waarvan ook velen 17uur per "dag arbeiden achtereen, zonder schafttijd. Merkwaardig is, zoo lezen we in hetzelfde rapport, dat geregelde nachtarbeid het meest voorkomt in de bedrijven, die den langsien werktijd hebben, en daarop volgen onmiddellijk weer als voorbeeld de branders knechts. „Werkdagen van 14, 16 of 18 uur en langer zijn niet zeldzaam (schilders, tuinders, lierbrouwersIn som mige bedrijven is deze arbeidsduur slechts uit te houden door een overmatig alcoholgebruik en er zijn patroons die drank schenken om de arbeiders op de been te houden, o. a. vinden we dit vermeld voor bierbrouwers te Hen gelo, die van hun patroon bij overwerk \ieder 5 flesschen bier bij hun avondbrood kregen. Wat het gezinsleven van arbeiders wordt, die dergelijke overmatige werktijden maken, laat zich gemakkelijk denken. Omtrent de branders te Schiedam vermeld meergenoemd rapport „Het is heelemaal geen zeldzaamheid, dat de kin deren den vader in acht dagen en langer niet zien. „En ook mist de vrouw den man geheel. Is hjj thus, „dan ligt hij te bed, waar hij veelal ook zijn eten nuttigt." Dat de invloed van den zeer langen arbeidsdag en van den nachtarbeid op het drankmisbruik groot is, is te algemeen bekend, dan dat we er hier lang bjj be hoeven stil te staan, alleen willen we «ven opmerken dat ook hier weer de arbeiders in alcoholbedrjjven daardoor in ongunstiger condities zijn, doordat ze het product zoo gemakkelijk kunnen verkrijgen. Gevallen zijn geconstateerd dat een brandorsknecht 30 a 35 glazen jenever per dag inzwolg." Zoodoende troost zoekend voor ontstolen nachtrust en kracht, zjj 't schijnkracht voor den te langen arbeids duur. (Rapporten). De loonen zijn over het algemeen zeer laag, de werk tijden behalve zooals we zagen lang ook zwaar, de aard van het werk is sloopend. Van branders- noch brouwersknechts zijn de loonen begeerlijk. Ook diegenen, die niet direct aan de productie deel nemen, maar op andere wijzen in het alcoholbedrijf werkzaam zijn als kasteleins, kellners, buffetjuffrouwen enzhebben een verre van benijdenswaardige positie. Dat bij de beschreven ongunstige verhoudingen waar onder deze soort arbeiders leven, de gezondheidstoestand zal te wenschen overlaten is duidelijk. In Helenius „Die Alkoholfrage" zijn vele statistieken dienaangaande te vinden, afzonderlijk vergelijken Ier wijze het aantal ziektegevallen in verschillende bedrijven aangevend. Plaatsruimte belet ons deze over te nemen, hoe inte ressant ze z(jn mogen. We zullen volstaan met het vol gend staatje, dat we ontleenen aan F. U. Schmidt, „De invloed van het drankkapitaal". Dr. William Ogle be rekende de gemiddelde sterfte onder ruim 64000 per sonen in 100 verschillende beroepen. Stelde hij het ge middeld sterftecijfer op 1000 voor alle beroepen, dan was het Voor geestelijken 536 tuinlieden j>99 landbouwers, veefokkers 631 brouwers 1361 Kroeg, restauratie en logementhouders 1531 hotelbedienden en kellners 3305 Uit deze getallen blijkt ten duidelijkste dat het alco holbedrijf tot de zeer gevaarlijke is te rekenen. Denk nu niet dat het aantal arbeiders in de alcohol industrie werkzaam gering is Grotjhon berekent voor Duitschland het gezamenlijk getal op 1.388.300 personen. Hoyle becijfert, dat 5 millioen menschen bezigheid zouden vinden, als het geheele voor de alcoholproductie verkwiste kapitaal voor nuttige ondernemingen werd gebruikt. Laat ik voor dezen keer eindigen met het volgend staatje te geven dat ik een vorig maal verzuimde op te geven bjj de schadelijkheid van het drankkapitaal, het geeft in percenten, wat in verschillende bedrijven aan loon wordt uitgekeerd, in verhouding tot het kapitaal en in verhouding tot de waarde der productie. 51 pCt. 27 pCt. In 15 hoofdbedrijven In de gezamenlijke bedrijven met uitzondering van het alcoholbedrjjf In branderijen In bierbrouwerijen 36 IV* V 11 19 Patroonsorganisatie. Dat de patroons ten onzent beter het belang van vakorganisatie begrijpen dan de arbeiders, blijkt uit het volgende respectabele lijstje van patroonsvereenigingen te dezer stede: Nederlandsche Aannemersbond. Nederlandsche Barbiers- en Kappersbond. Nederl. Brood-, Koek- en Banketbakkersbond. Bond van Ned. Schilderspatroons. Vereeüiging „Vergunning". Aannemersvereeniging. Timmerlieden vereeniging „Eensgezindheid". „De Hanze" R. K. Ver. van den Handeldrijvenden en Industrieelen Middenstand. „Helpt elkaar" (Metselaars-patroonsver.) Kuiperspatroonsvereeniging „Ons vakbelang". Timmerlieden vereeniging. Vlaarding's Bouwkring. Vlaardingsche Slagers vereeniging. Het leukst is dat de „Vlaardingsche Courant", het orgaan van onze anti-revolutionairen, waaruit wij dit lijstje overnemen, er geen woord van critiek over het samenhokken der christelijke patroons met de paganis- tische aan toevoegde. Christelijke en paganistische Timmerlieden-, Metse laars-, Schilders- en Kuiperspatroons, om van andere niet te spreken, organiseeren zich broederlijk in één organisatie Mag dat voor onze anti's wel? Terwijl zjj er als dé kippen bij waren om de christelijke arbe.ders uit de Timmerlieden-, Metselaars- en Kuipersorganisatie weg te halen en afzonderlijk te organiseeren Hier is veel en goed werk voor onze christelpe propagandisten te doen. Het breekijzer ,oók in de patroons-organisaties, heeren, alsjelui durft, en eerlijk wilt zijn! Of het zal gebeuren? Malle critici en muzikale rariteiten. Een publieke uitvoering van onze Muziekvereeniging „Voorwaarts", zooals bjjv. die voor de vereeniging „Flardinga", brengen altijd eeuige roering in het wereldje der Vlaardingsche muzikanten. Al was het alleen maar om het feit dat zij ondanks dat zij de jongste en bovendien een rrroode vereeniging is minstens zooveel menschen naar het terrein trekt als de oudste en beste vereenigingen. Kleineerende opmerkingen, van jalouzie getuigende schimpscheuten hoort men, indien men toevallig in zoo'n clubje delibereerende critici van andere muziekvereeni- gingen verzeild raakt, bjj de vleet. Vooral een troepje leden der oudste vereeniging van „Concordia" heeft daarvan slag, en zou men hen gelooven, dandeugde er van wat van „Voorwaarts" ten ge- hoore bracht, geen sikkepitje. Er is één troost voor „Voorwaarts". Naar het oordeel van dit troepje „Concordianen" deugt ook van wat an dere vereenigingen, als het oud-Muziekcorps der Schut terij en „Hollandia", om van de christelijke vereeni gingen nog maar te zwijgen, ten gehoore brengen, niks niemendal Deze heeren moesten wijzer zijn. YVjj constateeren gaarne dat de muziek die hunne vereeniging geeft, tot het beste van wat onzer burgerij te genieten wordt gegeven, kan worden gerekend. Dat is waar en w\j filiciteeren „Concordia" daarmee. Maar heeft „Concordia" in de eerste jaren van haar bestaan en zelfs voor eenige jaren ten gehoore kunnen brengen wat het nu geeft? De heeren moeten deze vraag maar voor zichzelf beantwoorden en daarna anderen meten met de maten waarmede zjj zelf het liefst gemeten zouden worden. Indien wij hen zouden meten met de maat waarmede zij ons meten, zouden wij nog heel wat hebben aan te merken Wij aarzelen niet te zeggen dat „Voorwaarts" de vergelijking met andere even oude en evenveel leden tellende vereenigingen glansrijk kan doorstaan. Nu we het toch voor ditmaal eens over onze muziek verenigingen hebben en dat gebeurt niet veel willen we nog even den vinger leggen op eenige de aandacht trekkende en scherpe afkeuring verdienende gebeurtenissen. Daar is ten eerste de inschrijving voor de Concerten op 31 Augustus, te geven door de vtreeniging „Flar dinga", „Concordia" schrjjft in voor f 60.—, het oud- Muziekcorps der d.d. Schutterij voor f 40.—. „Flardinga" moet scharrelen om rond te komen, moet elke cent die het kan, bezuinigen. Niets natuur lijker dus dan dat het thans, waar het de keuze heeft tus- sehen de twee oudste en beste vereenigingen, het con cert geeft aan de laagstinschrijvende. Misgeraden echter. „Concordia" heeft 't! Men zal ons nu toch niet willen wijs maken dat hier achter niet een beetje geknoeid is Waarvoor moest hier ,anders een inschrijving worden geopend Voor de aardigheid Bange tongen fluisteren dat de heer v. Abshoven bestuurslid én van „Flardinga" én van „Concordia", aaa een en ander niet vreemd is. Wjj weten dit niet en zullen dit dus ook niet zeggen. Wat wjj wel weten is, dat het bestuur van „Flardinga" óf met deze concerten knoeit öf met de besturen der muziekvereeniging naar hartelust soltZoowel het één als het ander verdient scherpe afkeuring. Het tweede feit is een nieuw staaltje van het fana tisme der katholieken. Drie jaren bestaat de katholieke Muziekvereeniging „St. Johannis" en drie jaren lang was de heer v. Gend haar directeur. Dat de man zijn best deed bewijst de achting en genegenheid die de leden hem toedroegen. Na lang kruipen en mieren van „hooger hand" is van Gend thans ontslagen, omdat de mangeen katholiek is! Wie spreekt daar van verdraagzaamheid? Lichtschuwe Democraten. In de Goedkoope van verleden week Zaterdag vonden wij het volgend verslag „Dinsdagavond hield de Chr.-democratische kies ver eeniging eene vergadering, toegankelijk voor leden en geïntroduceerden. De heer H. van Munster hield voor de aanwezigen een bezielde en bezielende rede, waarin hjj duidelijk uit°enzette het standpunt, dat door de christen democraten wordt ingenomen tegenover de andere politieke partijen. In 't kort gezegd komt dit hierop neer De linksche partijen kunnen niet anders dan onze tegenstanders zjjn. Zij toch erkennen niet het gezag van God; zij gronden hun beginselen niet op den Bijbel, maar verkrijgen die door de werking van het menschelijk verstand. Noch sociaal-democraten, noch vrijzinnig democraten, noch liberalen, van welke schakeering ook, kunnen ons voldoen. Ware het ons alleen om de demo cratie te doen, dan zou samenwerking mogelijk zijn. Maar we wenschen Christelijke democratie en omdat genoemde partijen geen vrienden van het Christendom zijn, kunnen ze ons niet bekoren. Hoe staan we tegenover de rechtsche partijen, de Anti-rev., de Chr.-Hist. en Roomsch-Katholieken? Deze gronden allen hun beginselen op Gods Woords. Dus zullen we voor de algemeene politiek naast deze partijen staan. Jammer evenwel, dat ze zoo dikwijls goede woorden gebruiken, maar het niet in daden omzetten. Wanneer het verkiezingen geldt voor den gemeente raad, zuilen ook plaatselijke omstandigheden in aan merking genomen moeten worden. Onze partij is krachtens haar beginselverklaring een Christelijke en zal dan ook de zuivere toepassing in het publieke leven daarvan eischen. Langen tijd stond spreker stil bij verschillende vraag- In verhouding tot In verhouding tot het kapitaal werd de waarde der uitgekeerd aan loon productie. VlO V 11% V

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1907 | | pagina 3