No. 29.
ZATERDAG 14 September 1907.
7e Jaargang.
>RGAAN der Afd. Schiedam en Vlaardingen der Sociaal demokratische Arbeiderspartij.
Stukken Yoor 't eerstvolgend nummer moeten uiterlijk Woensdag a. s. 's middags 12 uur in het bezit der Redactie zijn.
Schiedamsche Bestuurdersbond.
Naar de betooging
Op voor het Kiesrecht!
De aanstaande Kamerverkiezing.
Uit de Plaatselijke Pers.
ABONNEMENTSPRIJS:
25 cent per kwartaal j Uj v00ruitletaUn
franco per post 30 cent
Losse nummers 2 cent.
Bureau van Bedaktie en Administratie
Gebouw „CONSTANTIA", Hoogstraat.
Spreekuur voor de Redactie:
's Woensdagsavonds van^TYs-nur.
ADVERTENTIEN:
3 cent per regel.
Bij abonnement belangrijke korting.
Cursus in de Nederiandsche taal.
Den secretarissen der aangesloten vereenigingen wordt
•ingend verzocht, uiterlijk Dinsdag de namen van de
ielnemende leden aan het Dag. Best. v. d. S. B. B.
te geven.
Vergadering van deelnemers van den cursus op Vrij-
ig 20 Sept. 's avonds half 9 in „Constantia".
Het Bestuur S. B. B.
Terwijl we dit neerschrijven, geeft de weersgesteld-
eid der laatste dagen goeden moed voor a.s. Zondag,
anneer weer duizenden uit den lande zullen optrekken
aar Botterdam tot deelneming aan de groote Nationale
stooging voor Algemeen Kiesrecht. Want ook dit is
en gewichtige factor, waarvan 't algeheel slagen van
e betooging voor 'n niet gering deel afhangt.
En belooft de deelneming in 't algemeen groot te
ijn, ook van hier zal ditmaal het aantal betoogers
iet gering zijn. Behalve dat 'n 8-tal organisaties van
ier hare afgevaardigden zenden, waarvan 5 met vaandel
f banier, zullen vele leden daarvan en verdere belang-
tellenden a.s. Zondag eveneens te Rotterdam aan
wezig zijn.
De betooging zal, zooals reeds is bekend gemaakt,
laats hebben op het Schuttersveld, aan de Linker
tottekade en zal aanvangen te 1 uur.
Er zullen een 12-tal sprekers(sters) aldaar het woord
■oeren.
Na afloop daarvan zal een optocht plaats hebben
net muziek en ontplooide banieren.
Tegen het opgezette plan van het PI. Com., om van
lier over Overschie te voet naar het meetingsterrein
;e trekken, hebben velen bezwaar gemaakt, als zpnde
jen te lange tocht.
Het gaat slecht het iedereen naar den zin te maken
De een wil zoo laat, de ander weer vroeger of later
fertrekken, de een wil te voet, weer anderen per tram
jf spoor.
Zoo is het dan ook bijna steeds gegaan, dat van een
gezameniyk optrekken van hier geen sprake was.
Wjj hopen evenwel, dat het vaste reisplan, ontworpen
door het plaatselijk comité en waarmee dit handelt, in
overeenstemming met den wensch van het uitvoerend
comité zal worden uitgevoerd, al behoeven we niet aan
dit plan angstvallig vast te houden.
Komt daarom allen Zondag ongeveer elf
uur in „Constantia".
j Daar kan nog wel eenig overleg gepleegd worden
met welke gelegenheid wp gezamenlijk daarheen zullen
trekken, want wij moeten nu gezamenlijk gaan.
Mocht hot weêr ongunstig zijn dan zal het beslist de
trein van 11.55 (stadstijd) zijn, waarmee we van hier
zullen vertrekken.
Allen op naar de Betooging!
Het PI. Com. v. A. K.
Die vrije beschikking over uw arbeidskracht, uw
inkomsten en uw opleiding heeft de burgerij verkregen
en houdt de burgerij, doordat zij u ongeveer ieder aan
deel onthoudt in de samenstelling der wetten en het
grootste deel uwer klasse buiten den invloed op de
samenstelling der regeeringslichamen gesloten houdt.
Maakt een eind aan dat onrecht, arbeiders! Sluit
u krachtig en eensgezind aaneen! Betoogt in drommen
van duizenden ook Zondag weer, dat gij het kiesrecht
wilt enjeischtl Voor den wil uwer tienduizenden zal de
burgerij' moeten zwichtenMaar zij zal dat niet, vóórdat
uw wil krachtig genoeg zich heeft geopenbaard en uwe
massa's sterk genoeg zjjn geworden om de burgerij in
haar eigen belang tot toegeven te nopen.
Op in duizenden daarom, vóór het kiesrecht, ter be
tooging I Arbeiders, het is uw zaak waar het om gaat,
het is om uw belang en uw recht, dat gij moet mede-
betoogen
i Arbeiders, aan 350.000 der uwen heeft de Neder-
landsche burgerlijke wetgever het kiesrecht onthouden
Over uw arbeidskracht wil het kapitalisme volledig
beschikken. Daarom heeft zij u allen noodig, u zelf,
uw vrouwen en uw kinderen. Door uw aller arbeids
kracht maakt het kapit aal reuzen winstenvoor de
kapitaal-bezitters.
Over uw inkomsten wil het burgerlijke regeerings-
stelsel graag beschikken. Door de indirecte belastingen
haalt het een aardig deel van die inkomsten weer naar
zich toe, zonder dat ge daarvan direct iets merkt. En
door de directe belastingen doet het dat openlijk.
Over uw opleiding en ontwikkeling beslist de bur
gerlijke regeering, buiten u om en vraagt daarbij niet
naar wat gij en uw kinderen noodig hebben maar alleen
naar wat de kapitalistische maatschappij daarvan voor
nut kan hebben.
Duidelijk begint zich het slagveld af te perken! De
strijdleuzen beginnen reeds duidelijk te klinken! Wie
ooren heeft om te hoorei», die hoore!
Van vrijzinnige zijde wordt met lijsten en anderszins I
gewerkt voor den Schiedamschen oud-burgemeester
Versteeg. Of dat met medeweten en goedvinden van
den heer V. gebeurt, weten we r.iet, maar wel weten
we, dat zeker clubje op echt anarchistische manier dat
weer buiten de liberale organisatie om doet. Conservatief-
liberalen en anarchisten hebben toch allemachtig veel
van elkander weg. Teekenend is intusschen deze
candidatuur. De heer Versteeg toch is zeer conservatief.
Ondanks de lessen der provinciale Statenverkiezingen
en der laatste Schiedamsche raadsverkiezingen komt
men nu nog weer eens met een conservatief-liberale
candidatuur voor den dag! Achterlijk en reactionair is
ook het Schiedamsche kapitalisme, door jenever en bier
extra afgestompt!
Of de vooruitstrevend-liberalen om „tactische" redenen
daarmee znllen meedoen, is nog niet bekend. Wij ver
moeden evenwel, dat de meerderheid van „Schiedam"
daarvoor wel te vinden zal zijn en haar democratische
gezindheid, zoo dapper betoond bij de raadsverkiezing,
nu weer begraven zal in een stuurlooze en domme
beginselonvastheid. Het zou ons tegenvallen van deze
burgerlijke democraten. Maar de burgerlijke democratie
is nergens ooit rolvast geweest! We kunnen daar dus
ook hier niet op rekenen!
Mogelijk en waarschijnlijk is dus, dat de heer Versteeg
de algemeene vrijzinnige candidaat zal worden.
Aan kerkelijke zijde stormt het. De katholieken te
Rotterdam zijn woedend op Jhr. de Geer, die door zijn
krant niet weinig schuldig is aan den smadelijken val
van den katholieken raadseandidaat, baron Sloet enz...
En zij laten natuurlijk hun invloed te Schiedam gelden,
om te voorkomen, dat Jhr. de Geer hier de candidaat
der kerkelijken wordt.
De anti-revolutionairen trachten daar als uitgehongerde
Christenpolitiekers hun voordeel mee te doen en sturen
aan op een anti-revolutionaire candidatuur. En behalve
broeder Kuyper noemt men de namen van broeder von
Briel Sasse, broeder van der Velden en broeder Dun
uit Overschie, (den bekenden revolutionair, zie De Moker
van een paar jaar terug.)
De katholieken, die te Schiedam vrij talrijk zijn en
in den laatsten tijd verbazend veel noten op hun zang
hebben, zijn intusschen weinig in hun schik met dit
geknoei buiten hen om. Ze zijn natuurlijk te veel be-
heeroomd om wat aan te durven buiten heerooms goe l-
keuring. Maar bij de stemming zal de verwoede katho
liekenstemming wel aan den dag komen.
Treurig is intusschen dit gestoethaspel van de christe
lijke broederen. Een zuivere ren om de buit, een gulzig
toehappen om de grootste beetjes, is dat. En dat krijg-je
dan te slikken als het manna uit den broederhemel der
christelijke politiek. Het is fraai!
Conservatief geknoei aan vrijzinnige zijde! Strijd om
den buit aan kerkelijke zijde!
De vinder van liberale en christelijke beginselen
daarbij wordt uitg^noodigd zich aan te melden aan ons
bureau.
De sociaal-democraten steken daartegen op nieuw
gunstig af. Hun strijd voor de bevrijding der onder
drukte, uitgebuite, arbeidersklasse zal ook nu weer met
al het idealisme van hun geestdrift voor hun heerlijken
arbeid worden gevoerd.
Leve de sociaal-democratie
Even Ivoor het klaarmaken van dit nummer vernamen
wij, dat de beide partijafdeelingen Schiedam en - Vlaar
dingen tot candidaat voor den Kamerzetel hebben
aangewezen Dr. J. van Leeuwen.
Nu met alle man aan het werk! Wat huisbezoek kan
doen, weten we nu ook te Schiedam Begint zoo spoedig
mogelijk daarmee. Allen aan den arbeid! Vóór de sociaal
democratie tegen vrijzinnige en clericale kapitalisten
onderdrukking
Op ï\jn smalst. Het Schiedamsche Volksblad
heeft over de installatie der nieuwe leden o.a. deze van
innige Christelijke liefde en volkomen Christelijke be
ginselpraktijk getuigende zinnen:
De Bruin legde de eede niet af doch volstond
met de belofteD. Blijkbaar is dit nieuwe lid dus
godloochenaar. Wanneer er onder de aanhangers
der Chr. partijen nog mochten z\jn die hem ge
stemd hebben, dan mogen zij zich nu wel eens
afvragenWas het wel goed in 't bestuur onzer
gemeente iemand te kiezen die 't bestaan van God
ontkent en dus van Zijn zegen niets verwacht?
Bij de benoeming der vaste raadscommissiën werd
de Bruin gekozen [blijkens de getallen met een
aantal „christelijke" stemmen; Red. Moker] in de
commissie voor de gemeentewerken, een der drukste
commissies.
Wij juichen deze benoeming toe. Geen beter
middel om op de hoogte te komen van de finesses
van 't gemeentebestuur door 't zitting hebben in
zulke commissies. Vermoedelijk zal de Bruin nu
wel spoedig tot de ontdekking komen dat zyn ver
kiezingpraatjes
lo. dat de raad verschillende stadsgedeelten niet
wilde bestraten(de Br. heeft dit nooit beweerd,
Red. Moker).
2o. dat het water uit de waterleiding moedwillig
door den raad slecht werd gehouden(de Br. heeft
dit nooit beweerd, Red. Moker).
3o. dat het gas met opzet duur werd gehouden
(dit is zeer onnauwkeurig weergegeven, Red. Moker).
4o. dat de belastingen opzettelijk (dit woord is
ODjuist, Red. Mokerdrukkend zijn gemaakt voor
den minderen man
5o. dat onze raad een achteruitstrevende ver
gadering van christelijke dompers is (leesin
meerderheid, Red. Moker),
leugens zijn geweest.
De onnauwkeurigheden onzer „Christelijke" zuster
hebben wij al aangegeven. Ze vormen den hoofdschotel
van dit stukje farizéïstische polemiekwij benijden onze
van christelijke woorden overvloeiende zuster daarom
niet.
Maar wat te denken van die smalle bestrijding in
de eerste aangehaalde alinea? Zou dit Christelijke
blaadje nu heusch niet weten, wat de beteekenis van
een belofte is inplaats van een eed? Weet dit zich
Christelijk noemend krantje bijv. niet, dat bjj het laatste
debat over eed of belofte in de Tweede Kamer o.a.
Jhr. de Savornin Lohrnan zich een tegenstander van
den eed voor ambtenaren verklaarde? Was Jhr. de
Savornin Lohman toen ook een Godloochenaar? Mocht
het Volksblad zich die Kamerdebatten niet herinneren,
dan zullen wij zijn geheugen nog wel eens opfrisschen.
Het heeft er evenwel veel van, of de eigengerechtig-
MOKER
t
Ut