Ditjes en Datjes. Uit de Vak vereenigingen. Onze Leestafel. Zoo zal het ministerie-Heemskerk, de antithese van Kuyper wegbezemecde, nieuwe twistappels in Nederland op den politieken tafel leggen, die opnieuw voor lan gen tijd de oplossing van tal van sociale kwesties, voor zoover de wetgever dit doen kan, op zal schuiven. Van het Kuyper-moeras in het Heemskerk-moeras! Listiglijk spelen de burgerlijke partjjen aldus hun spel van bedrog tegenover de arbeiders, die van die spelhandigheid steeds maar weer het slachtoffer wor den zoolang zij tenminste niet zelf den bezem in eigen hand gaan nemen en met krachtige vegen dien heelen burgerlijken rommel van het politieke terrein wegbezemen om zelf de leiding in handen te nemen. Arbeiders, gebruikt toch uw oogen en ziet toch het schandelijke spel, dat met u gespeeld wordt, onverschil lig of ge Christelijk of neutraal zjjt. Wat deden de Christelijke heeren in den Schiedamschen raad met uw belastingeischen Ze trapten ze minachtend in een hoek. En zooals in den Schiedamschen raad gaat het in Eerste en Tweede Kamer. De arbeiders worden beschouwd en gebruikt als werkbeesten, wie men wel eens een klontje suiker wil geven om ze aan het werk te houden zonder tegenstand. Maar hun menschenrechten erkennen, dat doen de burgerlijke partijen nooit Vereenigt u arbeiders en verovert door eigen kracht uw rechten als mensch en als staatsburger. Gij behoelt dat slechts te willen om uw doel onmiddellijk te berei ken. Want gij zijt het sterkst in aantal en in recht. De afgevaardigde van Schiedam op den breeden weg des verderfs. Er hangen zware, sombere luchten over de Christelijke politieke vereenigingen in het kiesdistrict Schiedam. Ze drukken met looden last op de van theologie zwangere schedels der Christelijke leiders, zoodat angst uit hun oogen staart en wanhoop uit hun opengesperde neus vleugels blaast. Nog niet lang geleden, na het onverwachte aftreden van graaf van Limburg Stirum, stelden zjj Jhr. Mr. D. J. de Geer aan de Christelijke luiden voor als een model-Christen-politikus met zuiver-conservatieven aan leg. Dominé's en pastoors, kerkeraadsleden en dood bidders, Katholieken en Protestanten van allerlei kleur, liepen om het hardst hun kerkeklantjes na om hen in naam des Heeren te gelasten op Jhr. de Geer te stem men de schoenmakers hadden er een goeden tjjd dooi'. En nu, ay ziet, niet slechts prof. Fabius van de Vrije Universiteit blijkt in de klauwe van Beëlzebub ot van een van diens zoons, stiefzoons of schoonzoons te zijn gevallen. Ook Jhr. Mr. D. J. Geer, de geachte Christelijke afgevaardigde van Schiedam, is een soort gelijk lot overkomen. Ook hjj is den breeden weg des verderfs opgegaan. Broeder van der Drift, broeder H. P. van der Most en broeder J. Schellevis hebben het initiatief genomen tot het oprichten van een red dingsbrigade en hopen met de krachtige hulp van f roeder Verhey S. J., broeder Coppens en broeder Frederiks tot de oprichting van een geheel reddingsleger van Chris telijke kruisridders te komen (Broeder van der Drift heeft zijn paard reeds ter beschikking gesteld voor den Commandant), ten einde tezamen met soortgelijke legers uit Vlaardingen, Kethel en* Overschie den afgedwaalden afgevaardigde achter na te rennen op den breeden weg des verderfs, dien hjj al zulk een eind is opgegaan en hem desnoods vastgebonden aan de staart van het paard des Commandants terug te voeren op den goeden weg der politieke Christelijke, conservatieve rechtzinnigheid. De heer de Geer ontpopte zich te Schiedam in zijn rede over „Verzekeringsdwang" als een doodgewoon liberaal met neigingen tot Bismarckiaansche Staatssocia lisme en te Vlaardingen in zijn rede over „Christendom en Socialisme" als een „aspirant-Christen-socialist". En zoo iemand als specifiek'Christen-conservatief te hebben aanbevolenHoe komen de Christenbroeders erover heen 1 Voor ons komt de heer de Geer nog het meest over een met een doos van Pand ore, een doos met de zot ste surprises, of met een reclamebord van Sunlightzeep, waar men, al naar de plaats waar men staat, wat ver schillends op leest. Een Christelijke bank van leening. Naar wij vernemen, is door den burgemeester een vertrouwe lijk rondschrijven gericht cot alle erkende en niet-erkende specialiteiten in Christelijke politiek, waarin hjj verzoekt hem hun meening kenbaar te makenlo. over den al- of niet-Christelijken oorsprong van pandjeshuizen, 2o, over den al- of niet-Christelijken eisch om ook de pand jeshuizen tot een voorwerp van Christelijke politiek te maken, 3o. over de wijze waarop eventueel een Chris telijk pandjeshuis werkzaam kan gesteld worden in dienst der Christelijke politiek, 4o. of het wenschelijk is, waar God de standen heeft geschapen, een pandjes huis voor de lagere en een voor de hoogere standen te maken, of dat in het pandjeshuis het beginsel der Paradijsgelijkheid moet worden gehuldigd en 5o. of het niet wenschelijk is ter wille van den meerderen bloei dezer nieuwe inrichting op Christeljjken grondslag een soort premiestelsel in te voeren voor de hoogste in leggers Indien een onzer lezers zich wijden wil aan de op lossing dezer brandende kwestie, zullen wij onze kolom men gaarne openstellen voor de uitingen van zijn vernuft. Men gelieve daarbij evenwel duidelijk aan te geven, welk soort van christendom men bij zijn ontwerp het beste achtter wille van de mogelijke verwal ring, is dat onvermijdelijk noodig. Jongensexploitatie. Het is ons ter oore ge komen, dat aan de drukkerij van den heer Reterink aan de Hoogstraat kinderen beneden de 16 jaar tot zelfs 11 uur 's avonds aan het werk worden gehouden. Zou de afd. Schiedam *van den Typografenbond niet eens kunmn zorgen, dat hieraan een einde komt? De matrozenfokkery opgedoekt. Wij kunnen tot ons groot genoegen verzekeren, dat de matrozenfokkerjj van den heer Vrijland zal worden opgedoekt. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. We zijn zoo vrij, aaa den invloed van De Moker dit gelukkig resultaat voor een niet gering deel toe te schrijven. Misselijke manieren. De redactie van de Schiedamsche Courant nam een stukje op tegen een ingezonden stuk in De Moker, zonder dat De Moker dien inzender plaats had geweigerd. Dat de red. van de Sch. Ct. zich eerst liet wijs maken, dat wij dien in zender zijn stuk hadden gewe;gerd, is dom, omdat zij, als zij slechts even De Moker had nagekeken, het be wijs voor het tegendeel had kunnen vinden. Maar dat de red. van de Sch. Ct., er opmerkzaam opgemaakt, dat De Moker geen plaats heeft geweigerd aan den bewusten inzender, niet eens zoo fatsoenlijk is om ons hare verontschuldigingen aan te bieden over haar plaatsing van een ingezonden stuk tegen een ingezonden stuk in De Moker, terwijl notabene die inzender zelf be gonnen was met in De Moker te schrijven, dat kan er niet n.ee door. Dat komt ervan, als men de redactie van een krant in handen stelt van zoo'n kwart-middelmatigheid. De liberalen moesten zich schamen in Schiedam niet met een beter orgaan voor den dag te kunnen komen. Zondag 16 Febr. hield de afd. Schiedam van de Ned. Ver. van Glas- en Aardewerkers een huishoudelijke vergadering in „Constantia." Uit de mededeelingen van het bestuur bleek, dat de afd. in de laatste 3 maanden flink in ledental toeneemt, en dat de vaandelcommissie bij de firma Diemer te Dordrecht, een prachtig vaandel heeft uitgekozen. Waar schijnlijk zal bij de viering van het derde jaarfeest op Paschen dit vaandel worden onthuld. Het verslag van den Penningmeester werd in orde bevonden en goedgekeurd. De ontwerp-statuten en huishoudelijk reglement werden vervolgens na enkele opmerkingen onveranderd aangenomen. Door de verkiezing van een tweeden voorzitter werd het aldee'ingsbestuur weer voltallig gemaakt. De correspondent. Metaalbewerkers. Den 14 Febr. j.l. werd een vergadering gehouden van de afdeeling Schiedam van den Alg. Ned. Metaalbewerkersbond. Aan het Bestuur werd opgedragen, om bjj den Schiedamschen Bestuur- dersboDd er op aan te dringen, stappen te doen, die het mogelijk maakt, dat op den 1 Meidag eene geza menlijke optrekking van de georganiseerden naar de veig tderingszaal plaats heeft. Dit voorstel werd aan genomen, nadat door een der Bestuursleden de gehouden stemming in den S. B. B. over de 1 Mei-viering be sproken was. Met op 5 na algemeene stemmen werd besloten 5 gld uit de kas te trekken voor steun aan den Bestuurdersbond voor het aankoopen van een vaandel of iets dergelijks. De voorzitter sprak de wensch uit, dat de andere aangesloten organisaties dit voorbeeld mochten volgen. N.B. De leden worden er op attent gemaakt, dat de afdeeling besloten heeft een ziekenfonds op te richten. Zaterdagavond worden leden ingeschreven. De Corr. De Metaalbewerkers beleggen aanstaanden Vrijdag 28 Febr. eene openbare vergadering, waar de bondssecreta- ris Dekkers het arbeidscontract zal behandelen. Wij wekken alle metaalbewerkers op, deze vergadering te bezoeken. Ook andere arbeiders zullen wel doen, deze vergadering te bezoeken, waar van arbeidersstandpunt het arbeiderscontract bekeken zal worden. Kakl Kautsky. Ethiek. Vertaald door H. Gorter, f 1.25. Anton Menger. Nieuwe Zedeleer. Ver taald door W. H. Vliegen, f 0.90, beide uitgegeven door de Uitgevers-Maatschappij H. A. Wakker Co. In zjjn hoofdwerk „het kapitaal" noemt Maix de kapitalisten en grondeigenaren „personificaties (verper soonlijkingen) van economische categorieën (groepen)", maar hjj voegt daaraan dan deze mei kwaardige woorden toe: „mijn standpunt kan niet den enkelen mensch ver- antwooidelijk maken voor verhoudingen, waarvan hij maatschappelijk een voortbrengsel blijft, hoe ver hij zich daar ook subjectief (persoonlijk) boven mag verheffen Hier maakt Marx onderscheid, onbetwistbaar, tusschen den mensch als „verpersoonlijking van een economische groep" en den mensch als een wezen, onafhankelijk van zijn klasse-invloed. Waardoor ontstaat dan deze „onaf hankelijkheid" waarin bestaat ze? Dat is een vraag, die Marx zelf, vastgehouden door zijn economische en historische studies, niet heeft beantwoord, al kan men overal in zijn werken uitlatingen vinden, die naar een bepaald antwoord heen wijzen. Marx wilde, dat de maatschappij een „verbond van vrije menscben zal worden," een „associatie (bondge noot chappelijke vereeniging), waarin de vrije ontwikke ling van een ieder de voorwaarde is voor de vrije ont wikkeling van allen." Dat is de grondslag van de Marxistische opvatting (leer, zoo men wil) van de vrij heid en gelijkheid der menschen, van een algemeene menschenmaatschappij, onafhankelijk van ras, taal en woonplaatsde mensch als zoodanig wordt ook hier weer als een afzonderlijk iets naast den maatschappe- lijken mensch gesteld. En het doel der menschen volgens deze opvatting van Marx draagt het stempel van een zuiver ethisch idealisme. Dat dit ethisch idealisme van Marx een overblijfsel zou zijn van den invloed van Kant, is niet goed vol te houden, want juist in Marx' latere werken komt het, door welke oorzaken dan ook, het meest op den voor grond. En Engels legde er steeds uitdrukkelijker den nadruk op. Niet alleen de leerlingen en aanhangers van Marx, maar ook zijn bestrijders hebben bij hun studie bemerkt, dat in het Marxisme hier een open kwestie, een onopgelost probleem is overgebleven. De tegenstanders hebben dat uitgebuit, om de leer van Marx als lijdende aan innerlijke tegenstrijdigheden voor te stellen. Zijn aan hangers daarentegen zijn er zich van bewust, dat hier van geen tegenstrijdigheid sprake is, maar van een eenvoudig opengebleven kwestie, opengebleven, omdat Marx de tijd heeft ontbroken hierin een volledig antwoord te geven. Zoo is er aan den eenen kant ter wille van de bestrijding en aan den anderen kant ter wille van de verdediging van het Marxisme een bijzondere studie opgekomen van het ethische standpunt van Marx, van de zedeleer van het proletariaat, enzoovoort. De twee bovengenoemde werken zijn uitvloeisels van deze bijzondere studie. Beide verdedigen zij het standpunt en de theorie van Marx. En beide zijn geschreven door uiterst bekwame mannen, zjjn dus het lezen en bestudeeren dubbel waard. Kautsky kondigt zijn werk als een proeve aan, als een studie, ontstaan door de bestrijding van tegenstanders. De voorrede van de Duitsche nitgave ontbreekt in de Nederlandsche, wat voor de beoordeeling van Kautsky's doel jammer is. Kautsky doet dan ook niet meer dan eenige gegevens verzamelen voor een uitgebreid en volledig werk over de zedeleer; meer wilde hij en kon hij ook niet doen, zooals uit de voorrede blijkt. Hjj geeft in eenige bladzjjden een kort overzicht over de geschied kundige omstandigheden van ontstaan en den aard van de „antieke en Christeljjke zedeleer" en van de „zedeleer van de eeuw der verlichting" en komt dan tot het onderzoek van drie „stelsels" van zedeleer, nl. dat van Kant, van Darwin en van Marx. Prachtig vertaald door Gorter, is ook dit werk van Kautsky het genot der lezing en bestudeering ten volle waard. Het laat plaats voor tal van vragen en bedenkingen, maar m n vergete niet, dat het slechts een voorproeve wil zijn en g en totaal afgewerkt geheel. Menger wil zijn Zedeleer beschouwd zien als het tweede deel van een serie aaneensluitende werken over de „elementen der socialistische wereldbeschouwing". Het eerste deel was zjjn „Nieuwe Staatsleer". Zijn „Nieuwe Zedeleer" is het tweede. En dan hoopt hij mg tijd te zullen vinden voor een „Volkspolitiek" en een „Erken- ningsleer". Menger behandelt zijn „zedeleer" meer als een filoso fisch geheel, dat hjj te ontleden heeft z09, als volgens hem het proletariaat en het socialisme dat moeten doen. Met tal van geschiedkundige herinneringen licht hjj zijn uiteenzettingen toe en verklaart hjj telkens het verband van zjjn socialistische meening met de daaraan vooraf gaande. Ook dit boek, zeer zorgvuldig en met blijkbare voorliefde door Vliegen vertaald, is het lezen en be studeeren ten volle waard. Ook tegen dit boek rijzen tal van bedenkingen en vragen bij het lezen, waarop wjj evenmin, ten gevolge van de weinige plaatsruimte, uitvoerig kunnen ingaan, maar die ook niet achterwege kunnen blijven bij de behandeling van een onderwerp als de socialistische zedeleerimmershet socialisme is er nog niet, de socialistische maatschappjj moet nog komen, de zedeleer van een dergeljjke maatschappij kau dus alleen worden voorgevoeld in hoofdzaken, meer niet. Intusschen, de beide besproken boeken verdienen ten volle in handen te komen van ieder, die zich met de studie van het socialisme bemoeit en zullen zonder twjjfel iederen lezer boeien en tot nieuw en verder denken opwekken. De uitgevers zorgden voor een mooi, behagelijk uiterlijk.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1908 | | pagina 2