Ditjes en Datjes. Vlaardingsche IJzerkoekjes. Maassluisehe Moppen. Slecht gas. Van tal van personen hoorden wij, dat vooral sinds Januari hnn gasrekenicgen buitenge woon zijn gestegen zonder dat zij meer gas hadden verbruikt. Bij de meesten bedroeg de stjjging tusschen de 30 en 50 procent. Wat is er nou weer niet in den haak aan de gasfa briek? De verandering van kolensoort is tot nu toe het tegendeel van goed geweest. De verbruikers zijn natuur lijk weer de slachtoffers. Zou de gemeenteraad daar Dinsdag niet eens wat licht over kunnen ontsteken? Knnst aan het Volk. Uit het pas verschenen nummer van de mededeelingen dezer Vereeniging blijkt, dat Maandag 16 Maart het Utrechtsch Stedelijk Orkest onder directie van Wouter Hutschenrnyter voor de leden van K. a. h. V. zal optreden en Maandag 6 April het tooneelgezelschap van de Groote Schouwburg uit Rot terdam. Daarmee zal dan het winterseizoen afloopen. Waarljjk een prachtig slot! Menigeen ook uit Schiedam zal wel genoten of gehoord hebben van Hutschenruvter's concerten voor de Arbeiders-Coöperatie „Voorwaarts" te Rotterdam. Het programma voor den 16 Maart bevat een aantal prachtige nummers en is zoo eenvoudig en bevatteljjk als maar denkbaar is. Daarheen, arbeiders! door zulk genot werkt ge aan uw wezenlijke ontwikke ling en beschaving! S. O. V. „De roof der Sabijnsche maagden" werd j.l. Maandag in de S. O. V. ten tooneele gevoerd. Dit mooie blijspel in 4 bedrijven van Franz en Paul Von Schönthan, werd uitmuntend weergegeven. De dames en heeren dilettanten bleken hunne respectieve rollen flink te hebben bestudeerd en zonder uitzondering waren allen „rolvast". Velen behoefden zelfs voor menig be roepsspeler niet onder te doen. De groote zaal was voor ongeveer 3/4 gedeelte gevuld en dat er mooi spel te zien was, bleek wel uit de aandacht die er aan het spel geschonken werd. Menige hartelijke lach klonk door de zaal en na elk bedrijf moest worden „gebaald". Zonder aan de verdienste van anderen te kort te willen doen, meenen we dat vooral de rollen van Striese, Neumeister en Marianne prachtig werden vertolkt. Ofschoon de pauzen aangevuld werden door vrooljjke muziek, had de tijd welke verliep tusschen het le en 2e bedrijf wel wat korter kunnen zijn. X. Vlaardingen Vooruit." Deze vereeniging, die onder de huoge bescherming van onzen burgervader staat, heeft tot doel de stoffelijke welvaart onzer mede burgers zooveel mog lijk te bevorderen. Voorzeker een alleszins lofwaardig streven! Een van de middelen die zij nu aanwendt voor de verwezenlijking van dat doel is het plaatsen van reuzen advertenties in de bladen: „Burgers, doet uw inkoopen bjj uw medeburgers." De vraag mag echter worden gesteldwat denkt men daar du mee te bereiken? Men zal toch niet zoo naïef zijn om te meenen dat de Vlaatdingsche burgers hunne waren, indien ze ze elders goedkooper kunnen koopen dan hier ter stede, alleen daarom ze van hunne medeburgers zullen betrek ken? Geen kwestie van. De concurrentiestrijd, het ken merk onzer hedendaagsche productiewijze, vraagt een voudig niet waar het product gemaakt of te krijgen is, maar waar het 't goedkooost te halen is. En dat de leverancier dan toevallig niet in Vlaardingen woont, dat is' slechts een kwestie van heel ondergeschikt belang. Neen zulke opwekkingen aan de burgerij geven geen lor, het is allemaal: kool. Wil „Vlaardingen Vooruit" in dezen geest toch iets doen dan zal het wellicht nuttiger werk kunnen ver richten, door e-ns een intensief huisbezoek te organi- seeren bij de zoogenaamde „rijkelui." Daar valt wellicht wel wat op te knappen. Als ze hen er op wijst, dat het niet langer aangaat er een Rotterdamsche kleer maker of een dito kapper enz. enz. op na te houden, dan, wie weet Vul de rest zelf maar in, lezer, 't wordt ons te machtig. Van een „groote" protestmeeting!Ja, zóó stond het er: „groote protestmeeting tegen ons schan delijk belastingstelsel", 't Was om te rillenEn alle kameraden werden uitgenoodigd om mee te prrrotes- teeren, opdat het een reuzenprotest zou worden, welks echo de wanden van onze raadszaal zou doen daveren, en onzen vroeden vaderen zou verkonden dat het uur der rrrevolutie geslagen had Spreker zou zijn de welbekende heer Leeman van Rotterdam. Ziezoo, dachten wjj, daar moeten wij bij zijn. Als al de kameraden protesteeren, past het ons niet thuis bjj de kachel te bljjven zitten. Vol verwachting togen wij dus verleden week Don derdag naar „Excelsior." Veiligheidshalve waren we maar wat vroeg op stap gegaan, omdat we vreesden er anders niet meer in te kunnen. Maar dat viel nogal mee Zoo hadden we reeds een minuut of tien gezeten, toen ik aan een kameraad naast me, vroeg, waar al de andere kameraden nu bleven. Ja, zegt hij, 'k begrijp er ook niets van, er is zeker verraad in 'tspel. Precies mijn idee, antwoordde ik. Ik stelde hem dan ook voor deze zaak in zijn „groep" aan de orde te stellen en daar een motie aan te nemen, waarin „ten ernstigste geprotesteerd werd tegen het schandelijk wegblijven der kameraden op zulk een groote protestmeeting, die gericht was tegen het schandelijk belastingstelsel." Hij beloofde mij daar eens rijpelijk over te zullen denken een direct antwoord wilde hij niet geven, omdat hij wist dat ik een S. D. A. P.-er was en het resultaat mij dan te melden. Intusschen, nadat we nog eenigen tijd gewacht had den op wat meer publiek zelfs de geachte spreker, de heer Leeman, kwam niet opdagen werd maar be sloten de „groote" protestmeeting niet te doen doorgaan. Zoo begon en eindigde deze droeve geschiedenis. Toch is er nóg wel een vermakelijke kant aan dit zaakje, waaruit het inconsekwente standpunt der heeren anarchisten zoo leuk om den hoek komt kijken. Zooals bekend hebben de heeren maling aan alle wettenmakerij. Dat zeggen ze tenminste. Alleen als een van hen uit de ongevallenwet trekken kan, dan natuur lijk niet, dan loopen ze bijna nog harder als een ander om de lieve centjes machtig te worden. Maar wat is nu de zaak. De belastingen die ieder onzer op moet brengen, worden vastgesteld door de wet gevende lichamen, tweede kamer en gemeenteraad. Het ligt derhalve voor de hand dat, wil men die belastingen dragelijker maken, men dan zorgen moet dat in die lichamen menschen komen, die in dien geest werkzaam zullen zjjn. Maar, zeggen dan de „vrije" heeren met de wetten bemoeien wjj ons niet. Maar wat heeft het dan voor zin om „groote protestmeetings," waar toch niemand komt, te houden, terwjjl men het middeleen goed gebruik maken van het stembiljet, als overbodig beschouwt. Ieder gevoelt de innerlijke tegenspraak wel, die in hun optreden ligt. Maar bovendien er is meer. De raadsverkiezingen in onze gemeente, voornamelijk in de paar laatste jaren, stonden in het teeken van de belasting te heffen naar draagkracht. Wat bleek ons dan echter bjj huisbezoek, als we toevallig ook bij een anarchist aanlandden Dat ze zeiden, we bemoeien ons met die verkiezingsrommel niet. Maar daardoor maak ten ze juist de kansen van tegenstanders van een pro gressieve huffing grooter O, het zjjn me toch zulke schetterende schutters Van de keien. De getrouwe lezer van ons blad zal zich wel herinneren dat we tot voor kort geleden om de veertien dagen een opgave deden wat er wekelijks voor een wegens „slapte" ontslagen partijgenoot inkwam, Dat wegens slapte, was natuurljjk maar een smoesje van zjjn broodheer, 't was de gretig aangegrepen stok om den hond te slaan. Dit liberale heerschap kon maar niet dulden dat er onder zjjn werklieden arbeiders waren die niet, evenals de rest, met weergalooze lankmoedigheid de roede kusten, die hen tuchtigde. Integendeel, hun vrijen tjjd gebruikten aan de ontwikkeling van henzelf en aan die van hun medearbeiders. Dat was de misdaad in ons vrjje Nederland voorzeker een niet geringe. En dit eischte natuurljjk straf. En alweer geen beter en atdoender middel danhongeren maar I Verrek je, nou ja, dan moet je maar niet socialist worden. Wees tevreden, en je baas is óók tevreden. Dat is zoo duide lijk als tweemaal twee vier is. Zand erover. Gelukkig heeft dit liberale heerschap niet geheel en al zjjn zin gekregen. We hebben gepoogd de gevolgen van brutalen patroonsovermoed zooveel mogeljjk te fnuiken. En we mogen zeggen, dat is ons betrekkelijk gelukt. Een lijst, dien we onder onze leden en ook enkele geest verwanten hebben doen rondgaan tot het offeren van een wekeljjksche bjjdrage om hem althans voor het njj- pendste gebrek te vrjjwaren, stelde ons in staat hem gedurende elf weken een wekeljjksche uitkeering van f5.te verstrekken. En thans, na drie barre wintermaanden zoo door ge sukkeld te hebben, is het hem eindeljjk gelukt weer werk te vinden. Hij verzocht ons dan ook aan allen die hem weke lijks steunden, zijn hartelijken dank daarvoor over te brengen, waaraan we bij dezen dan ook gaarne voldoen. Cursusvergadering S. D. A. P. Wij herin neren onze leden aan de tweede cursusvergadering, die a.s. Zondag 8 Maart, des morgens half elf, bovenzaal Volkskoffiehuis, zal gehouden worden, over het onder werp „De noodzakelijkheid van het Socialisme". Ieder lid bezoeke deze vergadering en brenge ook zoo moge lijk introducé's mede. Wij kunnen nooit teveel leeren. Hoe beter ontwikkeld, hoe beter toegerust tot den strijd! Staatspensioneering. De vorige week hield de heer Jansen (Perio) van Rotterdam voor den Bond van Staatspensioneering een lezing over bovenstaand onderwerp. Spr. vergeleek den huidigen toestand, waarin den ouden werkman nog altijd in dezen geen recht is gedaan, bij dien van de oude, afgewerkte mijnpaarden, die met scheepsladingen tegelijk, vanuit Engeland per Batavier-Lijn, naar het abattoir te Rotterdam worden gebracht, om daar geslacht te worden. Zoo is het ook met den ouden arbeider gesteld. Ook hij wordt, na zijn geheele leven zwaren en slecht be taalden arbeid te hebben verricht, als een stuk slachtvee ter slachtbank geleid. Aan dezen toestand wil de bond, waarvoor spreker thans optreedt, een einde maken. En ze stelt als voor waarde dat het geheel en al van staatswege zal bekos tigd worden, zonder premiebetaling. Want dat gebeurt tegenwoordig ook al. Als voorbeeld haalde hij de vette pensioenen aan, die elk ex-minister opstrjjkt, o.a. noemde hjj dr. Kuyper, Veegens enz. Die hebben ook pensioen zonder ooit e>-n cent premie betaald te hebben. Het resultaat van zijn betoog was dat er een afdeeling van dien bond werd opgericht met aanvankeljjk 40 leden. Wjj hebben evenwel een zeer groot bezwaar tegen dezen bond, n.l. dat hij pensioen voor een ieder wil verschaffen In theorie zijn wij dat daarmee natuurlijk volkomen eens. Maar zoolang het belastingstelsel nog zoo onrechtvaardig drukt op de kleine inkomens en zoolang de regeeringsmeerderheid de belastinggelden niet halen wil waar ze zijn, n.l. bjj de rijken, zoolang zou een algemeen rijkspensioen met een groot pensioen voor de hoogbezoldigden en een klein voor de laagbe- zoldigden tot nieuwe onrechtvaardigheden tegenover de on- en min-gegoeden leiden. Voorloopig kunnen wij daarom voor niets anders strijden dan voor het arbei derspensioen, te betalen uit de rijkskas en op te brengen door de bedrjjven enz., die later te pensioneeren arbeiders in hun dienst hebben. Suikerfabriek „Hollandia." De arbeiders van bovengenoemde faoriek hadden een door alle werklieden onderteekend verzoek aan de Directie der „Hollandia" gezonden. Dat verzoek hield in, om inplaats van Zon dagsmorgens om 6 uur, des Zaterdagsnachts om 12 uur de werkzaamheden te mogen eindigen daardoor zouden de werklieden hun positie belangrjjk verbeterd hebben gezien. Als zij nu des Zondagsmorgens 6 uur thuis komen dan moeten zij gaan slapen, dus brengen zij dan het grootste deel van den Zondag slapende door, wat zelfs voor arbeiders minder prettig is. De Directie zond bericht dat zjj tot „haren spjjt" het verzoek niet kon inwilligen. Natuurlijk, achter dit verzoek staat geen vereeniging, om aan dat verzoek kracht bij te zetten, dus besluiten de heeren, zooals dat het best in hun kraam te pas komt. Rekening met de arbeiders houden zij liefst zoo weinig mogelijk. In het laatste nummer van het Gereformeerd Week blad schrijft dominé Berends van Maasland een arti keltje „Godsdienst en Socialisme vereenigbaar," waarin ook deze godgeleerde toont weinig van het Socialisme te weten ea te begrjjpen, Zjjn artikeltje begint aldus Zjjn Godsdienst en Socialisme vereenigbaar Jawel, zeggen de Socialisten, maar vindt gij 't niet vreemd, lezers, dat met 't groeien der sociaal- democratie tegelijk de godsdienst uit de arbeiders kringen "meer en meer verdwjjntvindt ge 't niet vreemd, dat de Socialisten zelf toestemmen, dat hun theorie, het zoogenaamde historisch-materia- lisme in scherpe tegenstelling staat tot de gods dienstige leerstukken? En dit laatste wordt dan bewezen met een, liefst aan de Katholieke Maasbode ontleende, aanhaling nit de solialistische Leipziger Yolkszeitungwaarin dit voorkomt Niettegenstaande onzen praktischen eisch, heeft onze (socialistische) leer dan ook tot praktisch gevolg, dat feitelijk iedere socialist een ongeloovige is of wordt. Wij willen gaarne aannemen, dat dominé Berends uit volslagen onkunde dezen onzin en deze onwaar heden heeft neergeschreven. Maar waarom spreekt en schrjjft hij dan toch over dingen, waarvan hjj in het geheel niets weet Ieder lezend mensch ook te Maassluis weet, dat reeds in Nederland zelf een overvloed van bewijzen voor handen is van het tegendeel daarvan „dat feitelijk ieder socialist een ongeloovige is of wordt." De geheele predikantengroep van „De Blijde Wereld" met hun lang niet kleinen aanhang van leeken, de Katholieke priesters van den Brink en van der Vorst eveneens met hun grooten aanhang, Enka (Mej. van der Vlies) en Daan van der Zee met hun eveneens grooten aan hang, zijn allen socialist en zjjn er zóó ver van af „ongeloovig" te worden, dat zij integendeel juist onder- de ongeloovige socialisten een extra prediking van het Christeljjk geloof en den Christeljjken godsdienst willen beginnen (zie daarover o. a. het laatste nummer van De Blijde Wereld). Zoo zjjn in Nederland zelf, even goed als in het buitenland zelf de bewjjzen overvloedig voorhanden, dat godsdienst en socialisme wel vereenig baar zjjn.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1908 | | pagina 3