yiaardingsche IJzerkoekjes. Ingezonden. Voorts werd besloten f2.50 nit te trekken voor de Mach. en Stokers. Ingekomen van het H. B. lasten ter beantwoording naar den aard en den omvang van het aangenomen werk. Ingek. een schrijven der afd. S.D.A.P. alhier, voor aansluiting bij het P. K. C. werd met alge meens stemmen aangenomen. Een schrijven van het Com. ter bestrijding der werke loosheid, om een onderzoek in te stellen naar den omvang yan dezelve. Waarschijnlijk zal bjj den Raad een adres ingediend worden voor steun aan die vereenigingen die in het bezit zijn van een werkeloozen-verzekering, waar voor bovengenoemd Com. de opdracht is gegeven de noodige gegevens te verzamelen. Het oprichten eener spaarkas wordt door de vergadering beter geacht dan een zelfstandig fonds, omreden men dacht, dat de leden die niet veel last van werkeloosheid hebben, de afd. zouden verlaten wanneer een verplichte contributie zou worden geheven. Na verschillende besprekingen over het onderwerp of er in die eventueel op te richten spaarkas ook andere organisaties, dan die bij de S. B. B. aangesloten zijn, zouden worden toegelaten, werd dit onderwerp tot een volgende vergadering uitgesteld, zoodat dit onderwerp dan gelijk besproken kan worden bij vaststelling van een reglement indien er tot oprichting van een spaarkas zou worden overgegaan. Na enkele besprekingen sloot de voorzitter onder dankbetuiging aan de aanwezige leden de vergadering, die ongeveer door de helft der leden was bezocht. H. H. A. Plettenberg, Corr. Dat liegt maar raakIn de VI. Crt. van 15 Ang. staat weer een van die bij uitstek christelijke artikelen, waardoor dat krantje een zekere vermaardheid heeft verworven. De christelijke waarheidsliefde kan je er zoo echt uit proeven't Is weer een staaltje van echt anti-revolutionaire journalistiek Het gewraakte artikel draagt tot opschrift„Goed gezien en mooi gezegd." Wat is nu goed gezien en mooi gezegd F Dit „Bat in de theorie en in de praktjjk de Revolutie, die in 1789 uitbrak, principieel de anti-christelijke macht tot uiting is gekomen." Deze zinsnede is de inleiding van de Rede „Mara- natha", ter deputaten-vergadering der anti-revolutio nairen in 1891 gehouden en welke de redaktie van de VI. Crt. aanleiding gaf om haar gal ook nog eens over de sociaal-democraten uit te storten. Alvorens dit hier te citeeren volge eerst nog een ander citaat uit „Maranatha", wat als conclusie volgt op het„dat in de theorie en in de praktijk de Revo lutie, die in 1789 uitbrak, principieel de anti-christelijke macht tot niting is gekomen." Het lnidt zoo „Tot in het eind eerst de wijsbegeerte en straks het socialisme hun sVm verhievende eerste om voor zekerheid ons den twijfel in het hart te werpen en het laatste om bij consequente ontwikkeling van de deftig-liberale theorie nu ook op het geld en goed der bezitters toe te passen, wat de liberalisten bestaan durfden tegen God en zijn gezalfden Koning." En het is naar aanleiding van het door ons hierboven geciteerde, dat de vrome redactie van de vrome VI. Crt. deze ontboezeming laat volgen „Goed gezien en mooi gezegd, zoo zeggen wij van het eene zoowel als van het andere. Ook van wat gezegd werd van het Socialisme, van den grooten vjjand, waartegen wij in onzen tijd vooral hebben te strijden en welke vijand vooral bekampt moet worden met het Evangelie. Als wij vragenWat is de strijd onzer dagen F Is het de strijd om brood F Is het de strijd tus- schen den sterke en den zwakke F Is het de strijd om het menschwaardig bestaan F Dan zeggen wij neen. De strijd om brood is er geweest van af den vloek der zonde, gehoord in Edens hof, evenals de strijd om het leven. Ook de strjjd tusschen den sterke en zwakke was er reeds toen Kaïn zijn ge spierde vuist ophief om den schedel van zijn broeder te verpletteren en zyn bloed te vergieten. De stuijd onzer dagen is de bijzondere vorm waarin de afkeer van God zich thans openbaart en die vooral in het socialisme voorkomt. De socialist is een gevaarlijke vijand, meer te vreezen dan de arnachist. Deze heeft den bom in zijn hand, maar gene gooit geen bom. Hij begint ver van het huis af te graven. Hjj graaft een tunne!. Hij onder graaft het huis. Hij heeft geen dynamiet van noode voordat hij de fundamenten heeft ondergraven. Dan ontsteekt hij de lont. Hij strijd tegen de grondslagen Godstegen den levenden, gebiedenden God en Zijn wet. Wij cursiveeren. (Red. „Moker".) Daarom verguist hij de overheid, die het zwaard draagt; daarom noemt hij eigendom diefstal; daar om staat de vrouw in zijn oog i hoogste, die haar hart en ziel geeft in 't onkuische oogenblik aan den man, die ze niet kentdaarom beroemt hij zich op het verbreke van zijn contract uit solidariteit. Het socialisme is de gevaarlijkste vjjand van onzen tjjd. Heeft niet reeds Da Coata die booze macht gezien bjj het dichten van zijn lied 1840, hij, de dichter- profeet?" Is dat even wat moois^ En vooral het door ons ge cursiveerde F Onzen strijd, die een louter economische is, nl. de ellende van het arbeidende volk te doen eindigen, zou, volgens deze christelijke krant, er een zjjn tegen de grondslagen Godstegen den levenden, gebiedenden God en Zijn Wet! 't Is fraai Maar mogen we dan het vrome blad herinneren aan de bekende rede van een hoog staand man van christe- ljjken huize, nl. Jhr. Mr. D. J. de Geer, onlangs door hem in een kursusvergadering van „Patrimonium" alhier, uitgesproken F Ja F En mogen we dan verder met de meest mogelijke bescheidenheid herinneren dat deze waschechte christen als zijn meeniug uitsprak dat de Bijbel Gods ordennantiën dnszich niet uitsprak over de kwestie of het al dan niet wenschelijk is dat de prodHCtie- en arbeidsmiddelen gemeengoed werden F En dat hij verder als zjjn meening uitsprak, dat de vraag of het in het belang der geheele menschheid was dat de productie en arbeidsmiddelen gemeengoed werden, louter en alleen een technische vraag was, even zoo goed de kwestie of men vóór of tegen vrijhandel was F En weet verder het vrome krantje niet meer dat over deze uitlatingen van jhr. De Geer in kerkelijke kringen waar zjj gelezen wordt, he 1 wat stof is opgewaaid F Waarom F Omdat de broederen van „Patrimonium" zoo iets nog nooit in hunnen kring hadden gehoord, en on willekeurig elkaar eens aankeken of ze zeggen wilden: ja, nu zelfs een hoogstaand man van christelijke huize, het doel der sociaal-democraten enkel en alleen een technische kwestie vindt, nu gaan wij toch waarlijk twijfelen of het wel waar is wat onze leiders altijd beweerd hebben dat godsdienst en socialisme onvereenig- baar zjjn. Laten wjj het nog eens duidelijkshalve zeggende sociaal-democratie wil niets anders dan de matelooze ellende, de verdierljjking, de achteruitzetting, welke het kapitalisme over de arbeiders heeft uitgestort, opheffen, opdat ook voor hen de schatkamers van wetenschap, kunst enz. eenmaal toegankelijk zullen zijn niet alleen, maar vooral ook omdat zij meent dat eerst dan te zullen bereiken wanneer het kapitalisme door haar vernietigd zal zjjn. M.a.w. zjj acht het tegenwoordig systeem, waardoor aan den eenen kant enkele geldprotsen, alleen en uit sluitend door hun geld, het wel en wee van duizenden en nog eens duizenden in handen hebben, en aan den anderen kant ontzaglijke drommen van arbeiders tot proletariërs zjjn gemaakt, die van die enkele kapitalisten geheel en al afhankelijk zijn, zóó verderfelijk en zóó afschuwelijk wreed, dat zij met al de kracht en al de energie waarover zij beschikt, daartegen vecht. En zjj acht dit vooralsnog meer in overeenstemming met de wetten van broederschap die ons in den Bijbel zijn gegeven, dan, zooals de VI. Crt. doet, het volk in zijn ellende maar te laten smoren. Daarom staat de vrouw in zijn oog (den socialist nl.) 't hoogste, die haar hart en ziel geeft in 't onkuische oogerblik van den hartstocht aan den man dien ze niet kent", aldus het vrome blad. Deze smeerlapperij we weten heusch geen juister benaming voor dit moois neen, wij wenschen er niets naders aan toe te voegen. We laten het oordeel hier over verder aan den lezer. Maar dat het socialisme de gevaarlijkste vijand is van onzen tijd zeker, daar gaan we mee akkoord, alleen met dit voorbehoud, dat het juister zou zijn uitgedrukt indien er stond van onzen kapitalistischen tijd. En dat is onze trots Zeker, wij zijn een gevaar voor alles en voor ieder die den opmarsch van het proletariaat vertragen willen Zeker, wij zijn een gevaar voor de kapitalisten die het volk tot op de botten uitzuigen, en hnn rijkdom en overdaad halen nit de armoede en de ellende van het werkende volk. Zeke-, daar zijn we een gevaar voor. Maar, een noodzakelijk gevaar En wij zullen doorgaan en niet ophouden in onze moeizame taak, de arbeiders te organiseeren en ze tot machtsontplooiing te brengen niet omdat we onze haat- (F) en wraakzucht (F) bot willen vieren, maar omdat het móet! Moet om aan het schreeuwend onrecht een einde te maken. Fabrieksarbeiders. De openbare vergadering welke de vorige week Donderdag door den Bestuur- dersbond zou gehouden worden, om te trachten organi satie onder deze categorie van arbeiders te brengen, is niet doorgegaan wegens slechte opkomst. Wel zul len enkele personen, die zich aldaar tot een propagan- dacommissie vormden, alsnog alles in het werk stellen een organisatie op te richten, zoodat voorloopig hier over toch al iets in dezen is bereikt. Laten de fabrieks arbeiders wanneer zij binnenkort weer mochten worden opgeroepen tot een vergadering, dan toonen beter hun plicht te begrijpen dan de vorige week het geval was. „De Stem des Volks". De uitvoering die onze zangvereening j.l. Woensdag in de theethuin „De Melkkop" te Maassluis zon geven, is wegens het on gunstige weêr niet doorgegaan. Ze zal nu, bij goed weêr natuurlijk, plaats hebben heden, Zaterdag 29 Augustus. Meeting Rotterdam. We hebben het Zondag slecht getroffen, toen we naar deze meeting gingen regenen en nog eens regenen. Wat wel jammer was. Vooral ook voor onze muziekvereeniging „Voorwaarts." Intusschen, zij heeft de reis toch niet heelemaal tever geefs gemaakt. Na afloop van de meeting in het Ver kooplokaal gaf ze nog enkele nummers ten beste. Hopen wjj dat ze op de a.s. kiesrechtbetooging haar schade in kan halen De salaris-regeling der Onderwijzers. In de laatste raadszitting gebruikte de heer Van Westendorp eenige woorden, die ik niet mag laten passeeren. Misschien, ik zeg misschien, dat de Bond van Ned. Ond. afd. Schiedam of nog beter de afd. Rotterdam er nog wel het een en het ander over te zeggen zal hebben. Deze heer heeft zich naar geruchten meermalen in particuliere gesprekken in den zelfden geest uitgelaten, zoodat ik vertrouw dat hij zich niet per ongeluk zoo heeft uitgedrukt. Hij zei op een ge ringschattende wijze, dat in het algemeen de onderwijzer zonder hoofdacte minder in de school presteerde dan die met de hoofdacte en in verband met en om de salari- eering zoo laag mogeljjk te houden van dit soort menschjes, opvoeders en leermeesters van de jeugd en het volk, gebruikte hij bjjna woordelijk in den raad de volgende uitdrukkingMjjne heeren, ge moe t eens weten, hoe miniem of weinig die gewone ondermees tertjes weten, hoe weinig kennis bij de examens van hen gevorderd wordt, ja, als zij de krant lezen, lezen ze enkel de nieuwtjes en van de rest nemen ze geen notitie of snappen zij niet te veel. Bij het laatste kon hij niet goed uit zijn woorden komen en dit trachtte hij door handgesticulatie goed te maken. Ondergeteekende kent nog al een enkelen onderwijzer uit verschillende dee- len van ons land, zeer goed van nabij, beter waarschijnlijk dan de heer v. Westendorp, arr.-schoolopziener van een brokstuk Rotterdam en dan durft hij verklaren, dat hij ze niet kent al zocht hij met een reuzenlantaarn de enkel- nieuwtjes-lezende minderwaardige hulpjes. Weet de heer v. Westendorp zelf wel wat er in de krant is te vinden F Ik wil niet generaliseeren, maar hem persoon lijk afvragen, hoe iemand, die zijn ziel en zaligheid slechts aan éen kan verkoopen, toch apotheker daarbij nog arrondissementschoolopziener, lid van den raad en daarboven nog wethouder, regent van een of meer instellingen, bestuurslid van een of meer stichtingen, lid hiervan en lid daarvan en nog eens lid van wat anders kan zijnHoe zoo iemand zelfs te weten kan komen, wat er in de kranten en andere geschriften te vinden is behalve de nieuwtjes en hoe of zoo iemand doo welk onderzoek of anderzins te weten is gekomen, dat het alledaagsche slag meestertjes niets anders dan de nieuwtjes uit een of ander blaadje leest, behoudens een enkele uitzondering. Ik ben op onderzoek nit ge weest en wel bij personen, die als niet-bollebooze, als curiose menschen staan aangeschreven. Die menschen vindt men trouwens bij elk vak, bjj elke categorie. En ik deed in alle ootmoedigheid de singuliere exem plaren de singuliere vraag Welke periodieken en boeken leest gij en leest ge ze geheel of voor een deelF Ziedaar, de antwoorden waren We lezen de groote bladen en een plaatselijk blaadje, we lezen vakblad dit en vakblad dat, we zijn lid van de onder wijzersleeskring, we lezen nit de school- en arrondissement bibliotheek, uit de schoolportefeuille, de peadagogische boekerij (weet u wel, dat die bestaat F) uit het lees gezelschap zus en uit het leesgezelschap zoo, terwijl het Volkshuis voor ons ook een uitgebreide leestafel heeft evenals de Rotterdamsche gemeentelijke leesin- richting. Ja, ik vernam dat een onderwijzer juist deze week met zijn vrouw moeite had gehad over het te hocge bedrag van 50 cent per week alleen aan gewone kranten uitgegeven, die ze nog met andere samen lazen. Verder hoorde ik, de nieuwtjes, bladvulling kunnen ons juist weinig schelen, bijv. of een jongetje J. D. 80 jaar oud door een Maaswaterschouw is overreden of een meisje met 13 zeepteentjes met een ellenlangen groenen baard van nacht om 2x/a iir bet levenslicht heeft aanschouwd enz. enz interesseert ons niet, mis schien wel de apothekers. En wat we lezen, lezen we met profijt, want meestal moeten we daarvoor, voor het lezen betalen, betalen van ons sober traktementje. Nu wil ondergeteekende nog eens wat in het midden brengen. Courantenlectuur is lectuur van den dag, ze wordt gelezen en grootendeels weer vergeten, enkele zsken blijven ons bjj, de een behoudt dit, de andere dat, wat afhankelijk is van zijn gelooven, doen en denken. Krantenstof brengt in het generaal den mensch in al zijn streven niet zoo veel hooger, invloed heeft ze op hem ongetwijfeld, maar de bladen moeten toch gevuld en dagelijks, telkens vol zijnde, eenmaal de wereld in om voor volgende nummers weer werk en Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. Copieën worden niet teruggeven.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1908 | | pagina 3