Een R. K. Priester, die met de moraal stuivertje wisselt. Het daghet in het Oosten Ditjes en Datjes. alle andere partijen zon overstemmen) geenszins tot stand is gekomen. Wie meent, dat bij een zeer uitgebreid kiesrecht het „evenwicht der klassen" zou worden ver broken, neemt aan, dat de klasse, welke door kiesrecht uitbreiding zou worden gesterkt, een gemeenschappelijk belang heeft tegenover alle andere klassen. Hij doet dit valt niet te ontkennen door zijn argumentatie een concessie (gunst) aan de klassenstrijdleer. Hij wekt de suggestie (dringt de gedachte op) alsof de mannen van de klassenstrijdleer gelijk hebben, wanneer zij alle arbeiders op grond van gemeenschappelijke belangen tot tezamenvoeging in één partij oproepen. Rij stelt als vanzelfsprekend voorop, datgene wat hij m.i. bovenal aan den sociaal-democratischen tegenstander moest be twisten. Natuurlijk is het standpunt van mr. de Geer niet het onze, waar hij wil wegdoezelen den strjjd tusschen de belangen der klassen, die er nu eenmaal is en vooreerst nog blijven zal. Maar deze tegenstander schijnt het met dat dienen van het algemeen belang tenminste t-i meenen, en past zelf de klassenstrijdleer niet toe, terwijl hjj die van an deren bestrijdt. Da^ is te waardeeren en steekt gunstig af bij het schijnheilige gepraat van vele anderen. „Het kiesrecht is niet een privaat-privilege vervolgde deze vrij-antirevolutionaire of christelijk histo rische spreker maar een functie in het publiek belang opgelegd en in het publiek belang uit te oefenenen. Doel der kierechttoebedeeling moet derhalve niet zijn het tot stand brengen van een zoo juist mogelijk even wicht onder de kiezers tusschen verschillende sociale belangeu, maar het scheppen van een zoo goed moge lijke volksvertegenwoordiging, welke aller belang behar tigd." Goed, goed, en dan komt de arbeidersklasse nog razend veel te kort en zal de verwezenlijking der soci aaldemocratie aller belang het schoonst doen behartigen. En zeer juist verklaarde jhr. de Geer „een ding opmerkelijk. „Oorspronkelijk werd het beperkt kiesrecht verdedigd, omdat menj vreesde voor de afhankelijkheid van de uit- geslotenen. Thans juist omgekeerd, wordt het beperkt kiesrecht verdedigd, omdat men vreest voor hun te groote onafhankelijkheid. Daarop toch komt het argu ment, dat de mannen van bescheiden positie zich tot éèn partij zullen vereenigen en dan alle andere partijen zullen overstemmen, feitelijk neer. Zóó is de basis van den welstandseisch in dea loop des tijds gede natureerd. Oorspronkelijk had die eisch zuiveren publiekrechterlijken zin, in zooverre hjj gesteld werd in het belang van allen. „Thans gaat men dien eisch bezigen als schild tegen klassen-overheersching, als hoedanig hij echter moet afgewezen worden door ieder, die de kUsse-instellingen op politiek terrein geen levende werkelijkheid, maar slechts een boozen droom en een giftig dogma acht en die meent dat de numeriek talrijkste klasse in onze maatschappij geen essentieele en duurzame politieke belangen heeft, welke met die van een andere sociale groep in strijd zouden zpn." De lezer stootte zich niet aan de uitdrukking „giftig dogma" ook jhr. de Geer is een bourgeois, een Lohmanniaan en men haalt ook van de mooiste kikker geen vederen. Dat hp gezinshoofdenkiesrecht wil en altijd nog maar spreekt van „uitgebreid" kiesrecht, is ook te begrppen. Maar van zijn standpunt betoont deze spreker moed en konsekwentie, den wil om de gevolgtrekkingen van zijn eigen uitgangspunt te aanvaarden. FEEILLETON. Wanneer zouden zijn politieke vrienden en geest verwanten eens aldus durven te redeneeren en te handelen {De Volksstrijd.) J. H. Schaper. Toen „De Eendracht" de werkstaking bij De Beer moest opheffen, omdat ie B. D. B. onderkruipers had geleverd aan die firma, schreef de Eerw. Heer J. J. M. Poell in „Het H.-Amb." o. m. der „Eendracht" hebben Zaterdag de 1 leden Uit Vliegen's Klanken van Strijd). Hetgeen de socialist bij het herdenken der geschiedenis van de geboorte van Jezus in den stal te Bethlehem, het meest van alles treft, is de omstandigheid dat enge len des hemels de blijde boodschap dier geboorte het eerst brachten aan eenige arme herders. Die herders kwamen en aanbaden den jonggeborene. En gaan wij dan de evangeliën na die het leven en de dood van den Verlosser beschreven, dan vinden wij altoos het zelfde weer, dat hp zijn aanbidders, zijn vol gelingen, zpn medegezellen, vond bij de armenzijn vijanden, zijn beklagers en later zijn moordenaars, bij de lijken en gezaghebbenden. O, de verschijning van dengene naar wien we tegen woordige maatschappij zich noemt, is aantrekkelijk, is goddelijk schoon, die verschijning immers is de verper soonlijking van den vriend der armen en verdrukten en de verpersoonlijking van den strijder tegen het gezag en de macht der rijken Er was veel toe noodig vóór het Christendom zooveel was veranderd dat de machtigen der aarde zich Christen noemden, dat de Keizer Constantijn het kruis aannam als zijn standaard, niet om er aan gehecht te worden en te sterven voor de zaligheid der menschen, maar om er de massa oogen mede te verblinden en zichzelf daar door de overwinning te bezorgen op het slagveld. Ja, veel was er toe noodig voor dat mogelijk was Daartoe was noodig dat het Cristendom dat, zooals staking opgeheven, en zij, die lid dier vereemgmg bleven, zullen op andere fabrieken en waarschijnlijk op andere plaatsen werk moeten gaan zoeken. Het lid zijn eener socialistische vereeniging zal daarbij wel niet tot aanbeveling strekken. Het optreden der Eendracht zooals hun propagandist Elfers dat in Tilburg heeft doen zien, zal niet voordeelig uitkomen voor hen. Maar waarom gingen zij ook daar hun heil zoeken Klagen, dat men op de blaren moet zitten, helpt niet, als menWanneer zal nu eens het besef in alle kringen doorgedrongen zpn, dat men met onderhandelingen het verst komt Nauwelijks was de inkt van Poell's pen droog, waar mede bovenstaande geschreven was, of de B. D. B., waarvan P. geestelijk adviseur is, zag zich zelf ge noodzaakt in strijd te gaan tegen de Goirlesche fabri kanten. Die strijd heeft nu ongeveer 17 weken geduurd. En wat zien we nu De firma Pijnenburg, die al hare arbeiders heeft uitgesloten, zoowel de georganiseerden als ongeorgani seerden, gaf verleden week hare ongeorganiseerde arbeiders weder werk en de georganiseerden niet. Die firma gaf te kennen, dat, wanneer zij de georganiseer den ook werk gaf, de zaak uit was en dat wilde ze niet. De moraal van den Eerw. Heer Poell zou nu, vol gens boven aangehaald stukje over de werkstaking bij De Beer moeten zpn Het lid zijn van den B. D. B. strekte die georgani seerde arbeiders niet tot aanbeveling en kwam niet voordeelig voor hen uit. Maar waarom gingen ze bij die org. hun heil dan ook zoeken Wij laten natuur lijk buiten spel, of Podl's werken daar ook toe bijge dragen heeft. Maar wat schrijft Poell nu In „Het H.-Amb." van 12 Dec. lezen wij „Niet, dat het iets nieuws is. Voor wie de Goir lesche „zaak" kende, behoefde zulks niet gezegd te worden, die wisten welwat de uitsluiting bedoelde. En dat men erbij te verstaan geeft, dat het tegen den „Bond van den Bisschop," tegen den D. B. is, pleit wel voor onze organisatie, zou ik zeggen." Zoo ziet men, dat ook een R. K. Pri'ester wel eens stuivertje wisselt met de moraal. Maarandere tpden, andere zeden. (De Eendracht.) De straatbelasting oorzaak van liunropslag. Het onderstaande gedrukte stuk werd dezer dagen door eenige huiseigenaren bij hun huurders bezorgd Zooals u| bekend zal zijn is er in d 5 vergadering van den Gemeenteraad van 29 September j.l., be- het door Jezus werd verkondigd, een maatschappelijk beginsel, was, dat tegen de rijken en tegen het toenmalig gezag was gericht en daarentegen streed voor de armen en verdrukten, ontaardde in een bloot godsdienstig beginsel, dat de toen ook reeds onrechtvaardige maat schappelijke toestanden niet aantastte, maar integendeel dóór prediking van gehoorzaamheid en onderwerping, een wapen werd in de handen der gezagh-bbenden. En dat laatste is het nog in onze dagen. Minder dan ooit is het waar dat de Maatschappij waarin wp leven, is een Christelijke maatschappij in den waren zin des woords. Wij tarten allen die zich Christenen noemen om te weerspreken dat Jezus, indien hij thans op de wereld kwam en hetzelfde verkondigde wat hij verkondigde 18 eeuwen geleden, weer tegenover zich zou vinden de rpken en machtigen Bij zijnGeef Gode wat Godes en den Keizer wat des Keizers is, een uitspraak die slechts met andere woorden wil zeggen :geef ieder hetzijne! zou men ook hem uitkrijten voor een oproerling, voor een opruier, evenals men hem toenmaals deed Indien hij weer liet hooren, die heerlpke woorden Hebt elkander liefdan zou hij, evenals toen, tegenover zich vinden, als een aaneengesloten massa, alle mach tigen der aarde, die in het „verdeel en heersch" het eenige middel zien, om hun gezag te handhaven Waar hij zijn straffendGij adderengebroedsel 1 liet hooren tot de priesters en farizeërs van zijnen tijd, zou hp tegenover zich vinden een breede schaar van hui chelaars, die met vrome spreuken en preeken de banvloek over hem zouden laten klinken en misschien zou de Justitie hem opsluiten wegens beleediging Enten wp het erkennen, het is den machtigen der sloten tot heffing van een nieuwe belasting (Straat belasting), waardoor de eigenaar van ieder perceel in deze gemeente weder wordt aangeslagen, ditmaal naar de belastbare opbrengst der gebouwde eigen dommen. Door deze nieuwe belastingdruk is het den eigenaar van uwe woning geheel onmogelpk den huurprijs als tot heden te bestendigen, en is hij hierdoor verplicht de huishuur van uwe woning, te beginnen met 1 Januari a.s., met 10 cent per week te ver- hoogen, waarvan u gelieve nota te nemen. De Eigenaar, (volgt de onderteekening). 't Is me een mooi boeltje in den Raad De Woning wet blijft in haar hoofdzaken onuitgevoerd. De Raad komt zijn verplichtingen ten opzichte der Wolkshuis vesting niet na, maar maakt wel belastingen. Waardoor de huishuren nog stpgenHoe heerlpk is toch het Christelijk bewind Woninggebrek. Begin Januari worden de pan nen van de huizen der Bnbbermansstichting afgehaald om de bewoners te dwingen ze te verlaten. Zij ver wonen daar f 1.40, f 1.50 en f 1.60. Als ze er uit moeten, kunnen zij niet beneden de f 2.— a f 2.40 terecht. „Zoo maken de heeren van fatsoenlijke men schen dieven", hoorden wij een der huismoeders zeggen. De verdiensten zijn geringhet is slap. De winter is niet koud maar toch steeds duurder dan den zomer. En dan te moeten verhuizen naar een duurdere woning: „dieven" kweekt men zoo. De christelijke raadsmeerderheid vertikt het de Wo ningwet uit te voerenZij weigert te voorzien in den woningnood, waarin zij volgens de wet moet voorzien! En de christelijke en andere huiseigenaren smullen van de nalatigheden der christelijke raadsmeerderheid! 'tls een fijne boel. Onuitvoerbaar. Wij hebben ons den laatsten tijd herhaaldelijk geërgerd aan het politiewerk op de Broersvest. Benden jongens en meisjes maken van de zandmassa's enz. daar een heerlijue speelplaats. Eén enkele agent moet over die groote uitgestrektheid de orde handhaven. Was die man nu voorzien van een bestuurbaren luchtballon of een vliegmachine voorzien, dan zou hij nog niet aan zijn opdracht kunnen voldoen. Maar nu Is het geen schande, dat de Gemeenteraad niet zorgt voor een behoorlijk aantal agenten en met den ander- halven man politie alle politiediensten vervuld wil zien? Wat is het met de christelijke raadsmeerderheid lang zamerhand op ieder terrein een rommel geworden?! De uitvoering van „Excelsior". Ze is in ieder opzicht geslaagd, de uitvoering die onze oudste onderafdeeling j.l. Zondag heeft gegeven. Ons nieuw gebouw is uitstekend ingewpd. Op het breede, ruime podium waren de zangers en zangeressen gezeten; het nieuwe vaandel prijkte ervoor. De zaal was behoorlijk gevuld. Bij den aanvang wees de Bruin met een hartig woordje op het teeken van groei der arbeiders-beweging te Schiedam, dat het nieuwe gebouw toont en noemde het een eer voor „Excelsior", het nieuwe gebouw, waar de omstandigheden verhinderd hadden, dat 't op een andere wijze geschiedde, te kunnen inwijden. Na op het aarde gelukt aan de logika van het Christendom te ontsnappen. Die logika moest brengen rechtvaardigheid, menschenliefde, broederlijkheid en gelijkheid van alle menschen en het bracht: dat het onrecht nog nooit zoo erkend en gehuldigd werd als thans na 1800 jaren Christendom dat er nooit zooveel haat werd gekweekt tusschen de menschen onderlingdat er nooit zooveel npd en wangunst werd gevonden en dat nooit de i schappelijke verhoudingen zooveel schreeuwende trasten gaven te aanschouwen als nu Wat een verschil tusschen datgene wat thans wordt aangezien voor de leer van Jezus, voor Chris tendom, en de leer die Jezus zelf verkondigde Vergelijk die prelaten, bisschoppen, hoogepriesters, die aan zoovele machtigen der aarde de wet voorschre ven, bij de arme herders van Bethlehem, die de eerste aanbidders van den Verlosser waren. Vergelijk het Vatikaan, het prachtigste paleis der wereld, bij den stal van Bethlehem Vergelijk het wapengekletter, veroorzaakt door millioenen soldaten onzer C h r i s t e n-staten, bij d zang der Engelen in het veld te Bethlehem Vergelijk... of neen, vergelijk dit niet, want dit zou slechts dienen om te doen uitkomen dat er geen punten van vergelijk zijn tusschen het Christendom van hede en de gebeurtenis van over bijna negentien eeuwen, i is een andere vergelijking die beter opgaat. Vergelpk het optreden van Jezus, zijne geboorte, zi leven, zijn streven, zijn lijden, zpn dood, de zegepraal zijner beginselen, kortom, het ontstaan van het Chris tendom, bij de rol die het socialisme in onze vervult „De

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1908 | | pagina 2