Schiedamsche Bestuur der sbond De optocht Zaterdagavond van Delftshaven naar het Feestge bouw gaat NIET door. Oorzaak: JET KINDJE" No. 6. ZATERDAG 10 April 1909. 9e Jaargang, ORGAAN der Afd. Schiedam en Vlaardingen der Sociaal demokratische Arbeiderspartij. Stukken ïoor 't eerstvolgend nummer moeten uiterlijk Woensdag a. s. 's middags 12 uur in het bezit der Redactie zijn. Een ernstig praatje met onze lezers. Steun is dringend noodig! Christendom en Socialisme. ABONNEMENTSPRIJS: 25 cent per kwartaal j voorumefaiing% franco per post 30 cent J 3 Losse nummers 2 cent. Rnrean van Redaktie Gebouw „CONSTANTIA", Boterstraat 30. Rnrean van Administratie Rhoonschestraat 7boven ADVERTENTIEN: 3 cent per regel. Bij abonnement belangrijke korting. De groote massa houtbe(ver)werkers te dezer stede (kistenmakers, kuipers, personeel der firma Van der Eist Co.) is nog steeds niet georganiseerd. Waarom niet? Zijn hun arbeidsvoorwaarden zóó voldoende, dat er niets te wenschen overblijft Is het loon voldoende tooi' de allernoodzakelijkste levensbehoeften Is de arbeidsdag zóó matig, dat van l^et lichaam geen al te groote inspanning wordt geëischt Hebben deze werklieden allen hun jaarlijksche vacantiedagen tot ontspanning na al hnn inspanning Hebben deze werklieden allen voldoende zekerheid van bestaan, de zekerheid, dat ze te allen tijde hun betrekkingen behouden, die ze nu vervullen De zekerheid, dat ze nimmer werkloos zullen worden en dan, ja wie weet waar belanden Heen kwestie van, nietwaar Bij slapte in 't bedrijf de kistenmakers, kuipers e. d. ook hier ter stede weten ervan te praten zijn de werklieden het eerst het kind van de rekening, en mogen ze óf korter, óf in 't geheel niet werken en dns óók weinig of niets verdienen. Nog steeds is de werkgever de absolute heerscher in alle fabrieken der houtbe(ver)werkers, hetgeen met de invoering van het Arbeidscontract wel gebleken is. Arbeiders vereenigi ui Door organisatie tot ontwikkelingdoor beide tot macht! Op Donderdag 15 April a. s., 's avonds 8 uur, wordt in „Constantia", Boterstraat 30, een VER GADERING belegd, waarin door den propagandist der Nederl. Vereen, voor Houtbe(ver)werkers de nood- zakeiyk'ueid van vakorganisatie nader zal worden aangetoond. Bezoekt allen die vergadering en wekt uwe kameraden op mede te gaan. ENTREE EN DEBAT VRIJ. Het Dagel. Bestuur van den S. B. B. P. DE BRUIN, Voorzitter. J. M. VAN PELT, Secretaris. De inkomsten van „De Moker" zijn niet voldoende om de uitgaven te dekken. De steunpenning levert niet genoeg op om in dat tekort te voorzien. Wij moeten dus zorgen voor verhooging der inkomsten op andere wjjze. En daarvoor roepen wij de medewerking in van onze abonné's en lezers. Wie wil vrijwillig zijn abonnementsgeld verlioogen Er zijn er onder onze abonné's en lezers, die dat niet kunnen, maar er zijn er ook genoeg die dat wel kunnen. Deze laatsten wekken wij op, hun abonnementsgeld te verhoogen tot 40 of 50 cent -per 3 maanden (per post 45 of 55 cent), en daarvan mededeeling te doen aan de administratie of aan den colporteur. Voorts wekken wij onze lezers op, in hun omgeving voor nieuwe abonné's en lezers te zorgen en die eveneens aan de administratie of den colporteur op te geven. En dan verzoeken wij onzen lezers dringend, de advertentie-rubriek niet te vergeten. Onze adver tentieprijzen zijn laag. Ons lezersaantal is zeer groot. Komt, abonné's en lezers, legt deze dringende aan maning nu eens niet ter zijde maar handelt naar ons verzoekEn zorgt ervoor, dat wij het nieuwe kwartaal kunnen ingaan met vele verhoogde abonnementsgelden, vele nieuwe abonné's en een flink getal advertenties De arbeidersbeweging groeit heerlijk te Schiedam. Dat moet ook blijken uit een groeiende belangstelling voor ons arbeidersblad. De Redactie en Administratie. In de laatste dagen zijn enkele conflicten in verband staande met het Arbeidscontract voorloopig tot een einde gekomen. Na het opheffen van de staking der textielarbeiders te Enschedé zjjn ook de stucadoors te Rotterdam, den Haag en Leeuwarden, na meer of minder resultaat te hebben behaald, weer aan den arbeid ge gaan. Bij velen in den lande is daardoor de indruk gewekt, dat de strijd luwt en, vanzelfsprekend, thans ook niet meer zoo groote behoefte bestaat aan steun- penningen. Tegen deze opvatting, welke door lieden, die gaarne de hand op den zak houden, al te gemakkelijk tot de hunne wordt gemaakt, moeten wij ten krachtigste front maken. De felste en belangrijkste conflicten welke door het aanbieden van individueele contracten zijn uitge broken, duren nog ongewijzigd voort. Het gaat hard tegen hard de patroons, die krachtigen bijstand ontvan gen van de politie, in het bijzonder van de marechaussees, zetten er alles op om hun wil door te drijven. Uitgesloten of in staking zijn de stucadoors te Haar lemde metselaars en opperlieden ie Velp en Zutphen, en de schilders te Lochem en Zutphen Deze vijf con flicten omvatten ongeveer driehonderd arbeiders, tot wier ondersteuning elke week circa f 1400 noodig is. Het is gemakkelijk te begrijpen dat, nu deze arbeiders reeds een paar maanden op straat staan, de betrokken bonden op den steun van de Nederlandsche arbeiders klasse zijn aangewezen. Zij, die zich thans in de hitte van den strijd ont trekken, den strijders hunne steunpenningen onthouden, maken zich eenvoudig aan schandelijke plichtverzaking schuldig. Nu het barre winterweer heeft afgedaan, moet de strijd onverzwakt worden voortgezet. De zege kan en zal bevochten worden, als elkeen zijn plicht ten volle nakomt. Nogmaals doen wij een dringend beroep op onze klassegenooten Werkt krachtig met de steunlysten van het N. V. V. en teekent eiken week, allen, een flinke bijdrage. Hoog de solidariteit In zijn laatste brochure „Waarom Christen-Socialist?" verklaart de heer Daan van der Zee, dat met boven staande stelling het „christen-socialisme staat of valt." Er moet den heer Van der Zee dus zeer veel aan ge legen zijn, die stelling te bewijzen. Wij zullen eens onderzoeken in hoever hij daarin geslaagd is. De heer Van der Zee begint zijn brochure met de verklaring, dat „het christen-socialisme de beginselen der christelijke leer komt verdaadwerkelijken in het sociale leven" (blz. 4). Iets verder op (blz. 7) zegt hij, dat dus „het hoofdpunt van hun willen de levens reformatie van het individu is." En voorts constateert hij, dat „in alle eeuwen, sporadisch in de wereld historie, een soort sectarisch christen-socialisme" ge vonden wordt, dat evenwel „meer christelijk dan sociaal" was. De tegenstelling tusschen dat vroegere christen- socialisme en het tegenwoordige is deze, dat in vroegeren tijd „een trachten naar een leven van heiligmaking in engeren kring" het doel er van was en nu daaren tegen „het sociale leven in waarheid te doordeesemen met de beginselen der christelijke leer en de doem waardige knechting van het proletariaat te breken in Gods naam." Op blz. 8 licht de heer Van der Zee deze tegen stelling tusschen het christen-socialisme van vroeger tijd en dat van thans aldus toe Dat de ons voorgegane christenen in de ver- loopen eeuwen de grootschheid en de veel-omvat- tendheid der christelijke idee niet in haar volheid hebben begrepen, bewijst hun protestloos meeleven in den slaventijd, het stilzwijgend aanvaarden van 't feodale stelsel, het meê tot bloei helpen brengen van het gilde-wezen en het in stand doen houden van de kapitalistische productie-wijze, die gedurende de laatste eenw de wereld heeft beheerscht. Al deze economische stelsels, die onderling zoo ont zaglijk verschillen, ja vierkant tegen elkaar over staan, zjjn door de christenen van alle eeuwen aangenomen als iets, dat behoorde bij hun tijd, zooals ze zonnelicht en regen met meerder of minder vreugde ontvingen. En toch wil de meer genoemde grondregel der christelijke levens- en wereldbeschouwing, dat ook hierin standpunt worde gekozen, eischt de in Christus geopenbaarde Gods wil, dat uit de geschonken levensregelen door de christenen worden afgeleid de regelen, die gelden zullen in de menschelijke verhoudingen, óók op economisch terrein. Het overige dezer mooi geschreven brochure geeft deels nadere toelichtingen en omschrijvingen van de christelijke idee zooals de schrijver die begrijpt, en deels een korte uiteenzetting van het ontstaan en het wezen van het kapitalisme. Wij kunnen in dit geheele betoog van den heer van der Zee geen enkel bewijs vinden voor de stelling, die wii hierboven afdrukken en waarvan de schrijver zelf beweert, dat daarmee het christen-socialisme staat of valt. Wel kunnen we in zijn betoog op nieuw zien aan getoond,dat christendom en socialisme niet vijandig tegen over elkaar staan, niet met elkander in strijd zijn, maar integendeel uitmuntend vereenigbaar, en dat een christen die niet zich bepalen wil tot de belijdenis alleen der christelijke leer onmogelijk tevreden kan of mag zijn met de bestaande maatschappelijke toestanden. De stelling van den schrijver is zelfs in strijd met wat hij o.a. op blz. 8 schrijft: Dat het Nieuwe Testament, de wetgeving voor ons geestelijk leven, geen economische regelen DE MOKER Het Socialisme toch is de eco nomische vorm, waarin zich het Christendom openbaart. Daan van der Zee.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1909 | | pagina 1