Ditjes en Datjes. Uit de Partij. Üit het clericale kamp. recht opvorderen De voornaamste, de gewichtigste taak der school is en blijft de godsdienstige opvoeding en deze is na eenmaal door Christ as niet aan den Staat, maar aan de kerk toevertrouwd. Daarom bezit de kerk ook het eerste en voornaamste recht op de school, en het allerminste, wat zjj vorderen moet, is deelneming aan het toezicht op de leiding van de school." Hier komt de aap nit de mouw. De vrije school, het recht der ouders voor hun kinderen de school te kiezen, is, wat we schreven, een fictie, het is een fraze, een valsche schijnheilige leugen. Prof. Goetz schreef in „Katholisches Staatslexion" „In de plaats (van de rechten van den Staat op de school) onderwerpt het de ouders aan de zoogenaamde rechten der kerk op de school. Het wil de staatsalmacht in de school ver- rangen door de almacht der kerk en bij dien ruil zullen de ouders van de kinderen der 20ste eeuw slecht varen." Juist, de gevolgen van het verdringen van het recht van den staat op de school door het recht der kerk daarop, beginnen zich nu reeds te doen gevoelen en zullen, wanneer de openbare school zoo goed als van 't platteland zal verdwenen zjjn, van onberekenbare schade bljjken te zijn. Trouwens, Limburg en Noord-Brabant geven ons een juist inzicht van de „vrjje" school. De openbare scholen daar zijn gewoon Roomsche scholen, waarop de geeste lijkheid reeds een ongemeenen invloed heeft. Toch moet ook daar de openbare school langzamerhand plaats maken voor de bijzondere, 't Is dan ook niet om t recht kr ouders, evenmin om den godsdienst op school te doen. Neen, wie 't kind heeft, heeft de toekomst. De strijd om de school is niet een strijd van dé ouders om hun eigen school te hebben, de school strijd is een kwestie van macht. De geestelijk heid, nog hakend naar de oude vroegere macht, heeft zich aangegord om de openbare school te slechten. Daarvoor heeft ze den Christelijken ouders de valsche leuze van de „vrije" school opgedrongen, om 'tkind reeds vroegtijdig te bemachtigen, niet om de belangen van 't kind, maar om die van de kerk of de politieke partjj. Daarom geen Staatstoezicht, maar kerkelijk toe zicht, daarom geen waarborgen voor goed onderwijs, daarom heensturen naar afschaffing van een verplicht aantal ged plomeerde onderwtizers. De geestelijkheid wil absolute, onbeperkte macht over de schoolhet kind van nu, de toekomstige staatsburger, moet worden het willooze werktuig der anti-revolu tionaire of Roomsche partij. Ziedaar de onvrije vrij schoolJ. Gelijk het vee in de weide. Bij den aanleg van de verlenging der St. Liduinastraat dient ook een gemeentelijke waker Zondags, tijdens de middagschalt en 's nachts. Over zijn loon en langen werktijd wordt elders in dit nummer geschreven. Nu willen wij het even brandmerken in de gemeente, dat zij voor dezen waker zelfs geen schildwachthuisje als toevluchtsoord tegen weer en wind of als rustoord beschikbaar heeft gesteld. Gelijk het vee in de weide moet hjj rondloopen, maar grazen mag hij niet eens. Het is ook maar een proletariër. Dienstbodenorganisatie. Zooals men eenige weken geleden in de „Moker" heeft kunnen lezen is ook hier te Schiedam een afd. opgericht van den Alg. Ned. Dienstbodenbond. Wjj trachten nu de propa ganda ouder de dienstboden te bevorderen door het verspreiden en verkoopen van vakbladen en de brochure „Raadgevingen aan Dienstboden", verweer tegen „Raad gevingen aan Huisvrouwen" van S. v. Houten. Moeilpk echter is het, haar ook maar eenigszins een denkbeeld te laten vormen dat zij thuisbehooren in baar vakorganisatie. Alles krijgt men te hooren vooral als dan Mevrouw of Mijnheer er nog bij te pas komt. Zoo ook verleden week. Aangebeld hebbende bij Dominé Halfman namen wij (als wisten we dat er iets zon komen) een afwachtende houding aan. De dienst maagd deed open en na een oogenblik met haar ge sproken te hebben, besloot zij, er dan maar een te Doch het lot of liever de Dominé besliste s. Mijnheer kwam (zeker opmerkzaam geworden) uaar voren, en vroeg met barsche stem, wat dat be duidde; het vakblad ziende scheurde hjj het de dienst bode uit de hand, met de woorden„O, daar heb jij niets mee te maken". Wjj, niet weinig verontwaardigd door zoo'n brutaal optreden, wilden hem doen be grijpen dat hjj er geen recht toe had, daar het blad voor de dienstbode was. Domiué echter wilde niet hooren en smeet de deur op zeer fatsoenlijke wijze voor ouze neus dicht, aldoor mopperende tegen de verblufte dienstbode, dat het allemaal socialisten waren. „Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede", staat er in den Bijbel. Dominé, denk daarover eens na; tegen dat wij terugkomen, kunt u dan van meening veranderd zjjn en onze organisatie vriendelijk tegemoet treden omdat zij strijdt voor de ontwikkeling van „het goede" in het werkbeest dienstbode. Gemeentewerken. In den Gemeentewerkman van 18 Sept. komt de volgende correspondentie voor Schiedam. Donderdag 2 Sept. heeft de aan besteding plaats gehad van de rioleering der straten, behoorende bjj het Singelkwartier. De laagste inschrijver verschilde maar even f 10.550 met de hoogste dito. Moet een dergelijk verschil nu niet gevonden worden op de loonen en de materialen Er wordt in de plaat selijke bladen geklaagd over het slecht opschieten van het werk Singel en Emmastraat. Geen wonder, want men gebruikte weinig arbeiders en slecht gereedschap. Ook dit zal wel een gevolg zijn van laag inschrijven. Het straatwerk wordt in eigen beheer uitgevoerd, bij den aanvang van dat werk, verklaarde de heer Wichern, opzichter der gemeente „Ik ben beslist tegen het uit voeren van werken in eigen beheer." Wil de heer opzichter ons eens vertellen waarom hij een tegenstander is? Wij staan hem daarvoor gaarne een plaatsje in ons blad af. Red. Dit kunnen wij wel zeggen, als de gemeente het werk in „eigen beheer" had uitgevoerd, dat het dan beter, vlugger en zeker niet duurder was uitgevoerd terwijl de arbeiders wat betere loonen hadden ontvangen. Bijna gelijk met deze aanbesteding kregen een aantal losse werklieden aanzegging, dat zij 1 Oct. hun maag en die van hunne vrouwen en kinderen wel aan den kapstok kunnen hangen, ik bedoe', dat zjj tegen dien tijd zijn ontslagen. Een mooi vooruitzicht voorwaar, juist nu de winter met al zijn ellende en verschrik kingen hen tegengrijnst. Zoaden de tegenstanders van E. B. ons ook kunnen vertellen hoe het komt dat bij de verstrating van de B ijerlandschestraat, ter lengte van ongeveer 70 M. en ter breedte van 7 M. ongeveer een 400 keien te kort waren Er kwamen hier geen stukken uit en dat grapje kostte de gemeente, rekenende dat een kei 14 cent kost op 400 X 14 f 56 en dat op een stukje straat van 490 M2. Of aanbesteding ook voordeelig is Excelsior. Wegens den Tooneelavond vanK. a. b. V. op a.s. Maandag, zal de gewone repetitie van „Excelsior" Woensdagavond d. a. v. plaats hebben. Een enkel woordje. Wij veroorlooven ons de vrijheid, partijgenooten en geestverwanten er eens op te wijzen, dat er te Schiedam bestaat een zangver- eeniging „Excelsior" welke er óók een Kinder koor op nahoudt. De Zangvereeniging .Excelsior" stelt zich ten doel de arbeiders-beweging en in het bijzonder de sociaal democratische propaganda te ondersteunen. Op dien grond zou zij zeer zeker aanspraak kannen maken op den steun van allen, die het met de arbeidersbeweging wél meenen, doch tot ons leedwezen moeten wij con- stateeren, dat nog velen dezer doen, alsof er geen „Excelsior" bestond. Dat moet niet zijn dat mag niet zijn. Wie niet vóór ons is, i s tegen onswie ons niet helpt „Excelsior hooger en hooger te voeren, is mede oorzaak als wij achterblijven. En daarom komen wjj om uw steun. Daarom noo- digen wij de vrouwelijke en mannelijke vrienden van het socialisme uit, lid te worden van „Excelsior". Wij voeren de propaganda op ónze manierwij bereiken elementen, die anders wellicht onbereikbaar zijn voor de socialistische propaganda en daarom moeten aktieve socialisten en socialistisch-gezinden ons helpen. Men melde zich aan op de repetities, die 's Maandags avonds van 8—10 uur in „Constantia" worden gehouden. Ook de deelname aan het Kinderkoor, al is ze niet slecht, kon veel beter wezen. Natuurlijk wordt den kinderen alleen zingen geleerd en geen socialisme, zooals men wel eens meent, maar wat grove onzin zou zijn, en 't is een lust, de kleuters, die even eens ouder leiding van den heer Scheffers staan, reeds te hooren zingen. Zondagsmorgens repeteeren ze van 1012 uur zendt uw kinderen er heen; ze worden nuttig en aangenaam beziggehouden. Dit wilden we eens zeggen en vertrouwen dat elk die zich aan het socialisme verwant gevoelt, het ook ter harte nemen zal. Steunt „Excelsior!" Het bestuur der Sociaal-Demokratische Zangvereeniging „Excelsior". Onze plaatselijke Kiesrechtmeeting. De afdeeling onzer partij hield verleden Zondagavond een Alg. Kiesrechtmeeting, omdat de algemeene landelijke meeting in Den Haag ter wille der cholera (wie lacht?) was afgelast. De groote zaal van Constantia was flink bezet en de aanwezigen luisterden met aandacht en in stemming naar de rede van Van Leeuwen, en de muziek van „Kunst en Strijd". De geestdriftige beschrijving van den strijd onzer Zweedsche makkers door Van Leeuwen had het mooie resultaat, dat de collecte voor hen f 9.33 opbracht. Het was een goede propaganda-avond. Anti-revolutionaire eenvoud. In de „Arnhem- sche Courant" stond dezer dagen het volgende bericht Naar aanleiding van de Vrijdag bekend geworden benoeming van den heer J. T. Cremer, president, der Nederlandsche Handel-Maatschappij, tot vertegenwoor diger der Nederlandsche regeering bjj de van 25 Sept. tot 9 Oct. 1909 te New-York en langs de Hudsonrivier te honden Hudson-Fultonfeesten, deelt men ons mede van een zijde, die wjj alle reden hebben gezaghebbend te noemen, dat aanvankelijk door de Regeering met dr. A. Kuyper over deze vertegenwoordiging is gecorres pondeerd, maar dat deze Minister van Staat zulke hooge financiëele eischen stelde, dat men van verdere bespre kingen afzag. Niets is veranderlijker dan de mensch. Dominé de Visser, het christelijk-historische kamerlid is een paar jaar geleden eens opgetreden in het lokaal Patrimoniumte Amsterdam voor de broederen. Wjj hebben altijd nog bewaard het verslag dat daarvan 'stond in het „Handelsblad" van 27 Januari 1905. Gevraagd hoe het stond met den 's heeren dominé de Visser's roeping als herder eener gemeente lezen we letterlijk in het verslag dier vergadering „Wat hem zelf betreft heeft spr. zijn kamerlid maatschap gedurende acht jaren met heel veel genoegen waargenomen. (Och beleefden de arbeiders er ook maar wat meer „genoegen" van Red.) Maar hoe langer hij in de Kamer is, des te meer wordt hij met werk over laden. Bij een dergelijke opeenhooping van arbeid is het hem onmogelijk te blijven combineeren het predi kantsambt eener groote gemeente en het kamerlid maatschap. En indien hij iets laat vallen, dan is het niet het predikantsambt, dat zijn intiemste wenschen heeft, ivat met de politiek niet hei geval is.(Wjjcursiveeren.) Jawel Thans is Ds. de Visser weer herkozen voor Leiden en lezen we het boekdeelen sprekend bericht in het „Handelsblad" Krachtens het bekende besluit der Synode inzake de onvereenigbaarheid van het predikambt met het Kamerlidschap heeft dr. Th. de Visser aan den kërkeraad der Ned. Herv. Gemeente meegedeeld, dat hij met ingang op 1 September a.s. zijn ontslag wenscht te nemen als predikant. Sakkerloot, het zit met die „intiemste wenschen" van dezen politieken dominé al erg „intiem". Het was anders in 1905 zoo'n mooie vergaderingzin voor de broederen Ja dominé, men merkt in de Christe lijke politiek nog maar weinig van den „Christus Koning", Zegt u dat wel En wjj verzekeren 't u, 't is hier in de Zaanstreek met die Christelijke politiek al geen haartje beter. De bezittende klasse en haó,r gouden kalfje bevinden er zich opperbest bjj. De „Lehmannen" en Sweerts de Landassen die als liberalen de partij der „kleine luyden" (sic!) stieküm vol geld stoppen om de verkiezingen der Christelijke candidaten, hebben waarljjk geen ongeljjk. (De Voorpost Op den zelfden wortel des geloof». In Het Volk van 21 Augustus komt het volgende bericht voor In Lurgan, een bloeiende Iersche fabrieksstad, vier mjjlen van Portadown, heeft weder een van die gevechten plaats gehad tusschen katholieken en protestanten, zooals ze daar gebruikelijk zjjn. De aanleiding tot dit gevecht was het feit, dat een protestantsche vereeniging twee harer leden, die naar Amerika gingen, in optocht naar het station had gebracht. Op den terugtocht kwam het tot zulk een woedenden wederzijdschen aanval, dat niet minder dau 500 politieagenten gerekwireerd werden. Het protestantsche deel van Lurgan ziet er op het oogenblik, met zjjn ingeslagen vensters, zijn openge broken straten en zijn veertig geplunderde winkels, uit als een stad die belegerd was. Telkens hebben de katholieken ook gepoogd branden aan te steken. Van den eenen stengel des geloofs. In het Vaticaansche blad, de „Unita Cattolica" kwam dezer dagen een hartelijke ontboezeming voor over het samengaan tusschen Katholieken en Protestanten, die afgekeurd wordt want: een voortdurende samenwerking tusschen Katho lieken en Protestanten zou schadelijk op het Katho licisme werken. Tjjdeljjk, in afzonderlijke gevallen, konden de Katholieken, geljjk zjj het reeds met de sociaal-demoraten hebben gedaan, ook met de Prote stanten samengaan, maar niet aanhoudend, want een verbond met hen eischt ten eerste eenig toe geven en daarmede een openlijke erkenning van het Protestantismevervolgens moeten de Katho lieken daarmede er afstand van doen, het openbare leven naar zuiver Katholieke beginselen te her vormen en zich door de geestelijke overheid te laten leiden, gelijk het aller Katholieken plicht is. i

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1909 | | pagina 3