Mevr. SGHAMLE
H— HET volk
DE NOTENKRAKER
Aan Gehuwden.
PRESERVATIFS
Vlaardingsche IJzerkoekjes
Onze Leestafel
Doodsbericht.
Deskundige voor Dames
Hugo de Grootstraat 109a,
H. SPETTER Co.
GEHUWDEN.
DAGBLAD YOOR DE ARBEIDERSPARTIJ
10 cent per week; fl.30 per kwartaal
15 cent per week; fl.95 per kwartaal
arbeiders pensioen geven, wanneer zij het zelf betalen.
D.w.z. dat van het toch reeds onvoldoende loon, nog
meer zal worden afgehaald, alles onder schoonschijnende
woorden, dat den arbeider zich anders als een bedeelde
zal gaan gevoelen.
Zoo gaat het met alle zaken, met onderwijs enz.
Met onderwijs vooral, het trachten om de bijzondere
school hoofdzaak, de openbare slechts aanvulling te
doen zijn.
De sectie-scholen, waar men opgevoed wordt, met
een godsdienstig dogma, omdat zij natuurlijk overtuigd
zjjn, hoe moeilijk het is om eenmaal opgevoed in die
geest, anderer overtuiging met onbevooroordeelde oogen
te bezien.
En maken de heeren geestelijken, hetzij Pastoor
dominee of rabbi, zich schuldig aan godslastering door
te beweren, dat de toestand van nu, de slechte toestand
waarin de arbeiders verkeeren, de wil van God is.
Dat het de wil van God is dat het grootste deel der
menschheid wegkwijnt en tenonder gaat in ellende en
een zeer klein deel zwelgt in overvloed.
Spreker besloot zijn rede door den arbeiders den
raad te geven, te onderzoeken of het socialisme de
waarheid bevat en zich aan te sluiten bij de partij der
arbeiders.
Van de gelegenheid tot debat werd geen gebruik
gemaaktalleen werd door een der partjjgenooten een
vraag gesteld inzake den tienurendag, welke door den
spreker tot genoegen werd beantwoord.
Na een slotwoord van den voorzitter ging deze zeer
goed geslaagde vergadering, onder het zingen van onze
liederen uiteen.
Vlaardingsclie Pekelharing. In het blaalje
der kuipers lezen we onder dit opschrift onder meer:
„Als men in zoo'n vergadering (bedoeld wordt de
vergadering van „Patrimonium" waarin Ds. Buenk van
Maassluis sprak over „een oude Revolutiezang), waar
natuurlijk alleen maar voor geestverwanten gelegen
heid bestaat om van gedachten te wisselen" eens rond
kijkt dan ontdekt men onder het dapper applaudisee-
rend publiek, menscheu, die „in het publiek leven reke
ning willen houden met God en Zijn Woord", maar
als men dan wijst op de tegenstrijdigheden, ons toe
voegen: „daar heb je niets mee te maken."
Zoo iemand is de Heer C. Goedknegt, in de boven
aangeduide kringen welbekend, maar wiens „Christelijk
heid", op de keper beschouwd, vooral blijkt te bestaan
uit het „Zondagsche pakje" waarvan Ds. Buenk sprak,
en voor de rest uit een verbazende groote vijandschap
tegenover elke beweging onder de arbeiders, een bar
en stroef conservatisme.
Hij was het die in Dec. '08 ons plechtelijk verklaarde
met de Patroons-Vereeniging niet meer van doen te
willen hebben, omdat „ze elkander toch maar bedrogen"
en die in Januari in de voorste gelederen dier Ver-
eeniging te vinden was toen de eerlijkheid en de goede
trouw de deur uitgesmeten werden.
Hij was het die zijn naam zette onder een strooi
biljet waarin gevraagd werd rekening te houden met
„God en Zijn woord" en die stemde voor het besluit
althans daartegen zich niet verzette - om twee
arbeiders zonder eenig onderzoek uit te sluiten.
Hij is een dergenen die het „gezag" in den vorm
van de Arbeidswet ook over hem gesteld, ontduikteen
een raad aanvaarde om van die lastige vingerkijkerij
van dien vakbond, op dit punt ontheven te worden.
Hij is het die sedert jaar en dag in zijn werkplaats
een familieregeering toelaat en grijnslacht als onder
geschikten, niet van de familie, worden getreiter den ge
dreind op een wijze die bekend is en waarvan een reeks
arbeiders, af en toe in zijn dienst geweest, kunnen ge
tuigen.
Lang hebben wij gezwegen, wij wilden niet door
ons optreden aanleiding geven om een onzer leden op
straat te doen komen, maar nu het zoover is gekomen,
dat om erger te voorkomen, ons lid de vlucht moest
nemen, en, het tergen moê, plotseling ontslag nam, meen
den we dit verschil tusschen „de leer" en de practijk
even aan de kaak te moeten stellen.
Er steekt wel eenige leering in."
Een klacht «ver een consnl. Men herinnert
zich, dat de Nederlandsche consulgeneraal in Engeland
beweerde, dat van de mededeelingen in „Het Volk" en
in het visschersblad „Vrede en Welvaart" over de
slechte behandeling van hollandsche schipbrenkelingen-
visschers door den Nederlandschen consul te Grimsby
„geen woord waar" was en dat ook de minister van
buitenlandsche zaken in de Kamer tegenover Hugenholtz,
hoewel in minder krasse termen, een ontkenning van de
slechte behandeling gaf.
Vrede »en Welvaart" deeldt nu mede op 12 Novem
ber met de betrokken visscherslieden een onderhoud te
hebben gehad en deelt het resultaat als volgt mede:
Omtrent hG verblijf in Engeland en het verstrekte
voedsel blijven wij bij wat wij schreven, maar omtrent
de hoofdklacït, het niet verstrekken van goede kleereu,
hebben wij nog meer uitgebreide inlichtingen ingewonnen,
De Consul-Generaal beweert, dat allen behoorlijk in
visscbersdracht gekleed waren, wij houden vol dat de
manschappen er uit zagen als hieronder is opgegeven.
Arie Bos (van Scheveningen) heeft van zijn zakdoek
een muts gemaakt. Hij kreeg van de recherche te Rot
terdam een pet, maar heeft verder met min of meer
gescheurde kleeren de reis van Boston naar Schevenin
gen moeten doen. Hp droeg schoenen die hem aan boord
van den trawler, die het schip had aangevaren waren
verstrekt.
Johannes Guijt (van Scheveningen) heeft met een zak
doek op het hoofd, een buis waarvan de mouw en een
broek waarvan een been van het kruis tot aan de knie
was opengescheurd, de reis gemaakt. Hij droeg klom
pen waarvan er een zoo gescheurd was dat het loopen
hem belangrijk werd bemoeilijkt. Hjj kreeg in Rotter
dam een jas en pet van de recherche.
Krijn Harteveld (van Scheveningen) is blootshoofds of
met een zakdoek op het hoofd en gehavende kleeren
naar Scheveniugen gekomen.
Bartholomeus van der Keur (uit Leiden) is eveneens
blootshoofds of met een zakdoek op het hoofd en met
gehavende kleeren uaar Scheveningen gekomen.
Dirk Buitenhek Jr. (van Scheveningen) had, doordat
hij op wacht was, zjjn eigen pet, zijn kleeren waren
min of meer gehavend, hij had een Hollandsche en een
Engelsche klomp aan.
Dirk Buitenhek Sr. (van Scheveningen) kreeg bij aan
komst in Boston van een oude vrouw een hoed, zijn
kleeren waren min of meer gehavend.
Arie Gujjt (van Scheveningen) was op wacht en had
dus zijn eigen pet op. Deze is nog weer van den trawler
op deii bomschnit overgesprongen heeft toen zijn broek
aan een kant van boven tot beneden opengescheurd en
zijn kiel gehavend, heeft tot de knieën in het water
gestaan en is met diezelfde plunje aan, naar Scheve
ningen gekomen.
Maarten van Dttyn (schipper), Arie van Duyn (jongen
van 13 jaar) en j'acobus Korving (uit Vlissingen) zijn
in Engeland gebleven en hebben daar de overkomst
van den reeder afgewacht.
Er zal wel niemand zjjn die de beschreven erbarmelijke
kleeding een „behoorlijke visschersdracht" noemt en het
veaheugt ons dan ook, er op te kunnen wijzen hoe de
bladen hebben gemeld dat de bemanning van de op
36 October verongelukte bomschuit K W 37 door het
Consulaat van kleeren te voorzien.
Het is het bewijs, dat er in onze opmerkingen wel
iets waar is geweest en dat dit ook door het Consulaat
is gevoeld.
Debat v. d. TempelDiemer. Voor een
goed bezette zaal had Woensdagavond het debat plaats
tusschen v. d. Tempel en Diemer over „christelijke en
moderne vakbeweging."
De vergadering was een prachtig succes.
Volgende week geven wij waarschijnlijk nog een en
ander over deze vergadering.
Het Christendom een maatschappelijke kracht door
H. J. Nieman, Electr. drukkerij „De Mercuur" te
Hilversum. Prijs 6 cent.
In deze brochure betoogt de heer Nieman, dat het
Christendom in onze dagen niet is „een de maatschappij
beheerschende macht" maar dat in tegendeel het
Christendom en de kapitalistische maatschappij in „een
principieel verschillende levenssfeer" verkeeren. Wjj
hebben met belangstelling dit betoog gelezen maar ver
onderstellen dat de lezers van deze brochure van den
heer Nieman onbevredigd zijn werkje zullen ter zijde
leggen, omdat hjj zich bloot bepaalt tot het constateeren
van een feit zonder een poging aan te wenden om dat
feit in oorsprong te verklaren. De verklaring daarvan
is deze
dat het de economische en de daardoor beheerschte
maatschappelijke ontwikkeling is, die den vorm er
voor een belangrijk deel ook den inhoud van alle
ideologieën wijzigt en bepaalt,
en dat dus de in vorm en inhoud dogmatisch-ver-
starde ideologieën op een gegeven oogenblik „nit
den tijd" zijn.
Of de Christen-socialisten door hun ideologisch stand
punt niet weerhouden worden, deze verklaring te aan
vaarden, is evenwel een vraag.
CORRESPONDENTIE.
F. VI. te Rott. Een paar dagen te laat ontvangen
voor het nummer van 1 Januari.
Hanze-politiek. Een artikel over de opening van den
Hanze-cursus moest wegens plaatsgebrek blijven liggen.
B. F. Wegens Nieuwjaar moest de copie de vorige
week een dag vroeger verzonden worden en kon nw
adv. niet geplaatst.
STEUNPENNING
Schiedam.
Verantwoord 6 ct. De Moker 10 ct.H. S. 3 ct.
O. 3 ct.V. 10 ct. Te veel ontvangen 7 ct.L. 5 ct.
Heden overleed in den ouder
dom van ruim 2 maanden de Afdee-
ling Schiedam van „DE ZAAIER",
Bond van jonge arbeiders(sters) in
Nederland.
Haar nalatenschap bestaande'uit
f 1.62 vermaakte zij aan ons aller
vriend „DE MOKER."
De uitvoerder van
haar laatsten wil.
2 Jan. 1910.
MI DEZIRAS VI MULTA FELICA,
KAJ MULTAJ BONA BATALOS EN
LA NOVA JARO.
WILLIE BOENDERO.
Goedkoopste adres voor
Hygiënische Gummitraren.
Consult van 25 uur, Voor minver
mogende van 7-9 uur.
Voor Zondags mondeling of schriftelijk te
bespreken
ROTTERDAM. (Bovenhuis).
p. dozijn f 1.20, f 1.80, f 2.40 tot f 5.-
Monsterzending f 1.f 2.—, f 3.
VROUWENSPUITEN.
Zekerheids=Ovalen f 1,25.
Canules, Slang, Ringen.
Geïll. Boekjes 70 ct. tegen postw.
Arbeiders 25 pCt. korting.
Geïllustreerde Prijscourant
tegen 10 cents-postzegel in envelop.
Jonkerfransstraat 72a. ROTTERDAM
kunnen op schriftelijke aanvrage bij het Hoofdbureau van den Nieuw-Malthusiaanschen
Bond, Verliulstraat 9, Den Haag, GRATIS een boekje krijgen met inlichtingen
over bewuste regeling van het kindertal met adreslijst voor praktische hulp.
ABONNEERT U op
of met politiek-satiriek weekblad
met teekeningen van ALB. HAHN.
Het abonnement op „De Notenkraker" alleen kost 90 ets. per kwartaal.
Afzonderlijke nummers 71/, ct. Vraagt proefn.: 8 dagen gratis toezending
BUREAUX: KEIZERSGRACHT 378, AMSTERDAM.
Men kan zich abonneeren bij St. KLEPKE, Helenastraat 16.