Bezoekt de MEI-MEETING in de Officieren-Vereeniging, waar ULIEGEN spreekt en „Excelsior", „Kunst en Strijd" en „Nieuw Leven" optreden Kiesrechtmarsch. Het internationale karakter der sociaal-democratie. Kiesi echtlied. Bond van Christen-Socialisten, 't Geloof is in ons hart verschroeid. Wij weten niets te kunnen hopen Van hen die machtig zjjn op aard', Wii zullen nu "hun sterkte sloopen, En eischen krachtig, onvervaard Acht uur, enz. Komt makkers, aangetreden Voor 't eerste burgerrecht, Wat helpen ons gebeden, Voor 't kiesrecht dient gestreden, Te lang is 't ons ontzegd. Van vrouw en man, van arm en rijk, In dorpen en in steên Klink d'eischelk burger is gelijk, Dus 't kiesrecht algemeen. Komt makkers, hoog geheven De roode vrijheidsvaan, Als wij eendrachtig streven, Zal men ons 't kiesrecht geven En elk ter stem) us gaan. Van vrouw en man, enz. Daarom u aangesloten, Verdrukten wijd en zijd Strijdt met uw lotgenooten, Eendrachtig, vastbesloten, Dan winnen wij den strijd. Voor vrouw en man, enz. Op één dag in het jaar, op den eersten Mei, demon streert de sociaal-democratie internationaal. Haar inter nationale klasse-organisatie treedt dan in al haar omvang en al haar beteekenis naar voren. En dezelfde liederen van strijd tegen het kapitalisme en van onderlinge broederschap klinken dan in alle kapitalistische landen in al die landstalen. Het is de eerste maal in de wereldgeschiedenis, dat de overheerschten en uitgebuiten zich aldus internationaal organiseeren en door hun internationale kameraadschap pelijke aaneensluiting een nieuwe maatschappelijke or ganisatie voorbereiden. De wereldgeschiedenis kent wel internationale ver bonden van vorsten en nationale heerschersklassen of heerschersgroepen. Zjj kent ook wereldrijken," reuzen- stat en onder het gecentraliseerde bestuur van een en kelen vorst geregeerd en uitgebuit door de bezittende klasse dier staten. In zulke reuzenstaten en bij zulke staten-verbonden ontstond internationaal verkeer en bp allerlei gebied internationale samenwerking. Maar het waren alleen de bezitters en hun vertegenwoordigers, die een dergelijk internationalisme als zijnde in hun belang in de hand werktentotdat het voor een belangrijk deel der verbondenen weer voordeeliger werd dat internationalisme te doen eindigen. Dan spatte zoo'n verbond en spatte zoo'n reuzenstaat weer uiteen. Maar bjj al die internationale aaneensluitingen was en bleef het hoofddoeleen vermeerderde uitbuiting der werkers, een versterkte macht der bezitters. De wereldgeschiedenis kent ook de Zwarte Internatio nale, de Roomsch-Katholieke Kerk, een organisatie, die, zoolang zij werkte voor het Cbristendom alleen, dat aan vankelijk de godsdienst der verdrukten was, groote dingen wist tot stand te brengen, ook voor de verdrukten en uitgebuiten, maar die, zelve een der grootste bezit ters geworden, zich heeft laten meesleepen in den strijd der naijverige groepen binnen de bezittende klasse en daardoor voor de onderdrukten en overheerschten een even vijandige macht is geworden als iedere andere groep der heerschendeio bezittende klasse. In de 16e eeuw verloor deze Internationale daardoor een groot deel harer aanhangers (de protestanten, de burgers). En sedert heeft de los-van-Rome-beweging onder de ver drukten en uitgebuiten niet stilgestaan, nu eens in het eene deel der wereld, dan weer in het andere, geleide lijk de macht en den invloed dezer organisatie afbrekende en afbrokkelende. Geheel anders is het internationale karakter der sociaal-democratie, zooals reeds haar oorsprong geheel anders was. In de sociaal-democratie zjjn niet de bezit ters vereenigd ter vermeerdering van hun macht en hun bezit, maar de bezitloozen, de afhankelyken, de uitgebuiten. En de macht, die zjj door hun organisatie kunnen verkrijgen, moet niet dienen om over anderen te heerschen en door den arbeid van anderen rijk en machtig te worden, maar om de gansche arbeidersklasse te bevrijden van het jut der uitbuiting en om voor goed een einde te maken aan de uitbuiting van mensch door mensch en klasse door klasse. Over de geheele kapitalistische wereld heen leeft het proletariaat in dezelfde afhankelijkheid der bezittende klasse, in volkomen dezelfde onzekerheid van bestaan, en met geheel overeenkomende tekorten aan inkomsten, ontwikkeling en genot, En over de geheele kapitalistische wereld heen is het dezelfde uitbuitersmacht, die het proletariaat in dezen ellendigen slaafschen toestand dwingt te leven. Over de geheele kapitalistische wereld heen is daarom het bevrijdingsdoel en is de bevrijdingsstrijd van het proletariaat dezelfde. Het doel is het socialisme. De middelen om daartoe te komen zjjn organisatie, ontwik keling en strjjd. Deze volkomen eenheid en overeenstemming van de uitgebuiten van alle landen konden niet anders dan internationale samenwerking en aaneensluiting in het proletariaat brengen. De kapitalistische ontwikkeling zelve werkte die in de hand en bevorderde die. Door de goedkoope en snelle middelen van verkeer werd het mogelijk voor de werklooze arbeiders, om ook buiten eigen land werk te zoekende werkloosheid en het verkeerswezen vernietigden de nationale afscheidingen tusschen de arbeiders der verschillende landen. En ook het kapitalisme ging internationaal arbeiden met zijn internationale trusts en syndicatenhet proletarisch verzet tegen het kapitalisme moest dus ook wel inter nationaal worden. Met de internationaliseering van het kapitalisme groeit aldus de internationale arbeid der sociaal-demo cratie. Het internationale kapitalisme heeft daarmee geen ander doel dan vermeerdering van het bezit en de macht der bezittende klasse en kan dat doel slechts bereiken door de groote massa der bezitloozen in hun tegenwoordigen toestand van afhankelijkheid en geheel of gedeeltelijk gebrek te houden. De internationale sociaal-democratie heelt geen ander doel dan vernietiging van die satanische macht der bezittende klasse over de groote massa der bezitloozen en de inrichting eener bedrjjfsorde en eener maatschappelijke orde, die de uit buiting van den eenen m nsch door den anderen en de eene klasse door de andere voor goed onmogelijk zal maken en die de rijkdommen van onze aarde en van de menschelijke wetenschap en kunst binnen het bereik van alle menschen zal-brengen. Voor elk wél-denkend, goed-gevoelend mensch is de medewerking aan dit socaal-democratisch doel eeu groot genot en een middel tot ontplooing van al zijn krachten. Eu nergens dan in de sociaal-democratie zijn zulk een genot en zulk een krachtsontplooiing mogelijk. Hoe komen die kerels daar ginds in Den Haag, Zoo'n stelletje conservatieven Zjj maken de arbeiderswetten zoo traag, Om 't geldploertendom te believen, 't Kiesrecht aan banden, Vastgeklonken aan den geldzak, O, wat een schande, Weg met de wet van Sam. Toen Bram naar de stemmen der kiezertjes joeg, Toen wist hjj ze slim te beduiden, De lui met twee namen die hadden genoeg, Nu kwamen de „kleine luyden". 't Kiesrecht aan banden, enz. 't Zij Christen-regeerders of wel liberaal, Je merkt van verand'ring geen spiertje Beloven, dat doen ze heel mooi allemaal, Maar nakomen, ho maargeen ziertje, 't Kiesrecht aan banden, enz. Wij arbeiders eischen voor ieder een stem, Wij eischen een stem voor de vrouwen, Wij hebben door Sam z'n belastingrera Onzen mond lang genoeg moeten honen, 't Kiesrecht aan banden, enz. De Bond van Christen-Socialisten houdt op den tweeden Pinksterdag zjjn jaarvergadering te Schiedam. Op den beschrijvingsbrief staat o.a. een „eerste gedeelte van een program van beginselen en eischen", voorgesteld door het bonds bestuur. Het luidt: Als grondslag voor al zjjn streven neemt de Bond van Christen-Socialisten aan den inhoud der beginselverklaring, opgenomen in zijn statuten: ,De Bond van Christen-Socialisten eischt van leden als kenmerk van geestverwantschap het aanvaarden van de Apostolische geloofbelijdenis. „Zijn leden erkennen, dat deze belijdenis verplichtingen oplegt niet alleen voor het religieus, maar ook voor het maatschappelijk leven. „Daarom „ziende, hoe de tegenwoordige maatschappelijke toestand een schande is voor de christenheid en in strijd met Gods geboden. „ziende ook, hoe deze toestand het onafwijsbaar gevolg is van het kapitalistisch stelsel, dat den grond en de productiemiddelen in het privaat bezit van enkelen stelt en de overgroote massa van deze enkelen afhankelijk houdt, terwijl het concurrentiestelsel tot zedelijke en stoffelijke ellende voert „verbinden de leden van den Bond zich, het kapita listisch stelsel te bestrijden en de overwinning te bevorderen van het socialisme, dat zich de organisatie van arbeid en productie en een betere verdeeling der arbeidsproducten den dot-1 stelt en dit doel bereiken wil door gemeenschappelijk bezit van grond en productie middelen." Hij erkent te streven in onderworpenheid aan God, den Almachtige, Wiens wil hjj volbrengen wil in de bevordering van het socialisme. Hij ziet in den strjjd voor het socialisme een rechts-strijd, dien hjj als organisatie van christenen te strjjden heeft, hij ziet in het socialisme het noodzakelijk economisch middel om te komen tot een samenleving, waarin God als Souverein geëerbiedigd wordt ook in de onderlinge menschelijke verhoudingen. Hij erkent, dat de kapitalistische productiewijze, dienstig aan mammonisti-che winstmakerij klassen van bezitters en bezitloozen tegenover elkander stelt. Hij ziet in de uitbuitig door de bezittende klasse en het verweer der bezitlooze klassen den klassenstrijd ontbrand, dien hij te strijden aanvaardt aan de zijde tn ter wille van het verdrukte proletariaat. Erkennende dat de staat als rechtsinstituut een Goddelijke taak te vervullen heeft door het bevorderen van gezonde rechtsverhoudingen onder zijn samenstellende deelen, welke verhoudingen zich behooren te gronden op de christelijke rechtsbeginselen, zooals die uit de zedeleer van den Bijbel voottvloeien, maar ziende, dat in het huidig staatsleven klassemacht zich openbaarten geen gelijke bescherming aan alle staatsonderdanen wordt gegeven, verklaart hjj mede te dingen naar de politieke macht, om den staat zijn juiste plaats in het maatschappijleven te geven, en om recht te doen aan hen, die onrecht lijden. Erkennende het recht der natie, om eigen staatsvorm en staatsinrichting in verband met de tijdso nstaudiglieden te kiezen, maar tevens erkennende dat de Overheid Gods dienaresse is, bij Zjjn gratie regeert en Zijn recht behoort te handhaven, moet hjj streven naar wijziging der grontwet ter verkrijging van: a. Algemeen enkelvoudig rechtstreeksch kiesrecht voor mannen en vrouwen boven 21 jaar met uitzondering van hen, die strafrechterlijk boeten voor vergrijpen tegen de samenleving. b. Evenredige vertegenwoordiging op den in snb a gegeven basis. c. Eén college van volksvertegenwoordigers, die volgens eigen consciëntie handelen, en geen impératief mandaat der kiezers. Wij hebben eerbied voor den overtuigingsmoed der Christen-Socialisten. In hun strijd tegen het officieele, het kerkelijke en het politieke Christendom eeren wjj den strjjd der bezitloozen tegen de bezittende klasse. Maar wij kunnen niet nalaten, ook uu er weer op te wijzen, dat zij zoowel hun eigen specifiekfchristeljjk doel als het algemeene proletarische vrjjmakingsdoel door hun isolement noodeloos ver wegschuiven Hun ondervindingen tot dusver opgedaan zullen hen nu toch wel tot de overtuiging hebben gebracht, dat zij door de officieele, kerkelijke en politieke christenen als schurftachtige schapen, als afgedwaalden, als door Satan zijn

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1910 | | pagina 2