KUNST EN STRIJD. No. 19. Zaterdag 9 Juli 1910. 10e Jaargang. SOCIAAL-DEMOCRATISCH WEEKBLAD VOOR HET KIESDISTRICT SCHIEDAM. De Moker Repetitie op ZONDAG 10 JULI, Steun voor Enschedee. Wat wil het Socialisme Anarchistische bombast. ABONNEMENTSPRIJS 35 cent per kwartaal franco per post 40 cent Losse nummers 3 cent. bij vooruitbetaling. Redactie- en Administratie-adres GEBOUW „CONSTANTIA". ADVERTENTIËN: 3 cent per regel. Bij abonnement belangrijke korting. is eiken Zaterdag verkrijgbaar Te Schiedam: Nieuwsticht N.Z. 32. Zalmstraat 22. „Constantia", Boterstraat 30. Te Vlaakdingen J. van Driel, Oosterdwarsstr. 27. Aan bovengenoemde adressen worden ook abonne menten aangenomen. De abonné's worden verzocht bij adresverandering daarvan kennis te geven aan de Administratie. te 12 uur in CONST ANTI A. ALX.EN PRESENT. Het bestuur van het Vakverbond besloot in zijne vergadering van Zaterdag j.l. ten behoeve van de uit- geslotenen te Enschedee een steunbeweging te organi- seeren voor den Textielarbeidersbond „De Eendracht". Iu de eerste dagen dezer week zullen steunlysten worden toegezonden aan de hoofdbesturen der vak bonden en de bestuurdersbonden, zoodat nog aan het einde dezer week allerwegen steun kan worden ver zameld. Het N. V. V. verstrekt op aanvrage ook bonboekjes. Alle steungelden moeten gezonden worden aan ons adres: Ned. Verbond van Vakvereenigingen, Begulfersgracbt 80, Amsterdam. Wij stellen kosteloos een manifest beschikbaar, waarin ket konflikt te Euschedee wordt behandeld. Bestellingen daarop, die tijdig inkomen, worden nog deze week uit gevoerd. Allen nu krachtig aan den arbeid ter wille van de slachtoffers van werkgevers-tyrannie. Geeft veel, geeft spoedig. Hoog de solidariteit! Het Dagelijksch Bestuur van het N. V. V. In den ouden tijd was de grond gemeenschappelijk bezit van het geheele volk. Later echter zag men iederen boer als eigenaar van het stuk grond aan, dat hy bebouwde. Hem behoorde niet alleen de grond, maar alles wat daar op groeide, wat hy door arbeid bad voortgebracht. Zoo ook was de smid eigenaar der werkplaatsen en van alles wat in de werkplaatsen gemaakt werd. Daarna echter voltrokken zich groote omwentelingen. De arbeidsmiddelen grond, werk tuigen "behoorden niet meer hen, die werkten. Den grondbezitter behoort de grond maar hy zelf be werkt hem niet, den fabrikant behooren de machines, maar deze bedient ze niet. De menschheid is in twee klassen gesplitst: in ééne, aan welke de arbeidsmid delen behooren en die niet werkt en een tweede, die geen arbeidsmiddelen bezit en gedoemd is in den dienst der eerste te staan. Maar niét slechts, dat de arbeiders geen eigenaren der arbeidsmiddelen meer zyn, zy zyn geen eigenaren van de opbrengst van hun eigen arbeid. Den arbeiders behooren noch arbeidsmiddelen noch arbeidsopbrengst. Waarom ontvangt de arbeider de opbrengst van zyn eigen werk niet De bezitter der arbeidsmiddelen, de kapitalist zegt: De machines zijn van my en van mij hangt het dus af, of ik jullie toe laat tot het werk. Ik wil echter een overeenkomst met jullie aangaan. Jullie moogt werken met mijn machinesmaar dan is ook de opbrengst van jullie arbeid voor mij. Ik verkoop die en van hetgeen ik ontvang, krygen jullie een gedeelte, jullie loon. Het overige is voor my, is myn winst. De arbeider moet op dit voorstel ingaan, want zonder de machines zou hy niet kunnen werken en zou hij moeten verhonge ren. De kapitalist echter ontneemt niet alleen aan den arbeider een deel der arbeidsopbrengst, hy beveelt hem ook wanneer hy moet komen werken, hoeveel uren hy werken moet en oefent dus ook heerschappij over den arbeider uit (het gezag van den meester, dat dus "weinig goddelyks heeft. Vert.) Als het van d^n kapitalist afhing, zon hy zich een steeds grooter deel van den opbrengst toeëigenen, het loon steeds meer verkleinen en zijn macht over den arbeider vergrooten. Daar komen de arbeiders tegen op. In de vakvereenigingen georganiseerd, worstelen zy om hoogere loonen, korter werktyden d. w. z. eige nen ze zich een grooter aandeel in den arbeidsopbrengst toe. Een grooter deel wel is waar, maar altyd nog maar een deel, want de kapitalist zou de fabriek slui ten, indien hy den arbeider de totale opbrengst van zyn werk moest uitkeeren en wanneer hem dus geen winst zou overblyven. Al verzacht de actie der vak organisaties den druk van het kapitalisme, de uitbui ting wegnemen, geheel en al, dat kunnen zy niet. Deze kan slechts verdwynen, wanneer het kapitalisme zelf verdwijnt en het socialisme zegeviert. Het kapitalisme heeft ook de ondernemers gebracht tot een gemeenschappelijk optreden voor hun belangen. Zij organiseeren zich tot gemeenschappelyken inkoop en verkoop zij vormen kartels (syndicaten, trusts). In de werkgeversorganisaties strijden zij tegen de ar beidersverenigingen om loon en arbeidstijd. Zoo ver liest de kapitalist de vroegere leiding van den arbeid, zonder op te houden uitouiter en heer te zyn, daar hy immers nog steeds de winst opstrijkt en zyn plaats vervangers benoemt. Tegelijkertijd groeit echter het leger van uitbuiters reusachtig. Niets slechts, dat spoe dig de kleine handwerksman, de zelfstandige dus, niet anders is dan de loonarbeider van den ondernemer en de boer die van suikerfabriek enz.de geheele be volking wordt door de samenwerkende ondernemers, de kartels of syndicaten en de groote geldschieters uitgebuit. Hoe komen nu de ondernemers aan de macht, waar over ze beschikken Deze vloeit nergens anders uit voort dan uit het bezit der arbeidsmiddelen. Terwijl in de oude tijden het bezit der arbeidsmiddelen slechts veronderstelde, dat ieder werkte en hem de opbrengst van eigen arbeid toevielschept thans het bezit der arbeidsmiddelen de mogelijkheid zonder eenigen arbeid millioenen van menschen uit te buiten en te beheerschen. Het eigendom van deze arbeidsmiddelen is een vreeselyk wapen in handen van weinigen geworden, gebruikt tot schade van allen. Die arbeidsmiddelen, die in werke lijkheid uitbuitingsmiddelen zijn, als fabrieken, hoog ovens, mijnen, spoorwegen, landgoederen enz., moeten daarom, om een eind aan de uitbuiting te maken, aan de menschheid, aan de gemeenschap van allen behooren. Alle mede-arbeiders moeten mede-eigenaren worden. Niet, dat de fabriek het eigendom wordt van degenen, die er werkzaam zyn. Dan zouden spoedig, daar de eene fabriek beter zou gaan dan de andere, de oude wantoestanden terug keeren Alle arbeidsmiddelen, die heden uitbuitingsmiddelen zyn, moeten aan alle arbeiders toebehooren. Zooals wij met deze arbeidsmiddelen wer ken, willen wij ook over de leiding van het arbeids proces beschikken en de opbrengst van den arbeid deelachtig worden. Is dat nu iets ongehoords Spreekt het niet zóó van zelf, dat thans wel ondernemers eischen, dat b.v. de mynen staatseigendom zullen worden En wat dan voor my'nen goed is, zou dat dan niet voor andere bedrijven even goed kunnen zijn? „Maar", zoo merkt men my op, „al geven we toe. dat het goed zou wezen, is het echter wel mogelijk?" Het is niet alleen mogelijk, het zal, het moet zoo komen. Zeker, als wy zouden wachten tot de ondernemers ons van de uitbuiting bevrijden zouden, dan was het met onze zaak zeer slecht gesteld. Dat groote werk van onteigening kan slechts verricht worden door hen, die geen onteigening behoeven te vreezen, de millioenen bezitloozen, de proletariërs. In de vakvereeniging ver sterkt, in de coöperaties geschoold, zullen zij in den politieken stryd der sociaal-democratie de eene machts positie na de andere veroveren, tot zy ten laatste in de geweldige worsteling tegen de bezitters de macht in den staat tot zich zullen trekken, om dan de ont eigening der uitbuiters door te voeren. Dan zal het kapitalisme voor het socialisme plaats maken. De Soc.-Dem. De veel besproken bouwvakstaking te Amsterdam, die met het zooveelste fiasco der „v&je" taktiek is geëindigd, is natuurlijk voor hen, die zich anarchisten noemen, een groote reden om op de „modernen® en natuurlijk tevens op de S D.A.P. te schelden wat ze maar kunnen. Evenals in 1903 bij de algemeene werkstaking de S D.A.P. en hare vertegenwoordigers „verrajers" heet ten en uitgescholden werden op de beestachtigste manier zoo wordt ook nu al het vuil, waarover de „vrijen" beschikken, uitgestort over wie zich de vrijheid durfden veroorloven er óók een eigen meening op na te houden, die de bouwvakstaking een onverantwoordelijk bedrijf achtten en roekeloos spel met de belangen van de groote schare van arbeiders, in het bouwvak werkzaam. Maar de half, driekwart en heele anarchisten die zoo luidkeels de vrijheid van meening voor zichzelf opeischen, kunnen, evenmin als het gros dar katholieken, verdra gen dat er andere meeningen bestaan dan de hunne en de booswichten, die dat toch durven besteken, zijn op z'n anarchistisch uitgedrukt „verrajers", „schoften", „smarotsers" enz. enz. Het verstandigst is natuurlijk van die dweepers en hun lawaai niet te veel notitie te nemen. Bij ernstig onderzoek kan de onbevooroordeelde wel zaken van zaken leeren onderkennen. Wy herinneren er tevens aan, dat bij al het verraad-alarm over 1903 de commissie van onderzoek, samengesteld voor 't meerendeel uit anar chisten, de beschuldiging van „verraad" tegen Troelstra c.s. uitgebracht, als volkomen ongegrond moest ver klaren. En heel het standje is toen uitgegaan als een nachtkaars. Zoo zal ook nu, wanneer de gemoederen wat bedaard zyn en het verstand weer de overhand kan verkrygen, wel blyken, wat er van al die groote woorden der anarchisten tegen de moderne vakvereenigingen en tegen de S.D.A.P. overblyft. Op 'toogenblik lykt het ons niet mogelijk tegen dat geschreeuw in te gaan, vergaderingen te houden als de Amster- damsche Bestuurdersbond het deed, waar op diens kosten de vrijen heibel maakten en iedere bespreking onmogelijk was, waar de leiders der z.g.n. „moderne" vakbeweging zich moesten laten treiteren en uitmaken zonder een woord van verweer te kunnen spreken, dat niet door de vrijheidslieveude wereld- beschavers werd overgilt, lijkt ons pure dwaasheid. Die „kapitalisme-bestryders", die voorvechters voor de absolute vrijheid van den individu, hebben het Al te duidelijk in de laatste laatste jaren getoond slechts één tegenstander, één vijand te kennende S. D. A. P. Schreeuwende dat ze niet aan die politieke „rotzooi" willen meedoen, hebben ze zich nog bij de laatste ver kiezingen voor de Provinciale Staten in 't zweet gewerkt om de sociaal-demokraten te weren en de burgerlyke kandidaten gekozen te krijgen. Kameraad Hooze gaf het ssin en heel het gilde volgdekameraad De Lange vertolkte z'n strijdlust tegen het kapitalismepardon tegen de S. D. A. P. op de volgende liefelyke en beschaafde wijze Om de arbeiders toch maar te doen komen tot het inzicht dat staking een gevaarlyk wapen is en slechts redding is te wachten van het parlementa risme, oftewel vai hun, der S. D. A. P.-ers optreden in het parlement, trachten die heeren zooveel mogelijk stakingen te doen verloren gaan,' ja, ontzien zich zelfs niet de stakingen, die onder hun leiding staan, te verraden, getuige Wageningen, Leiden enz. Hun eenig doel isNaar het parlement om daar aan de staatsruif te vreten, te leven op kosten van het arbeidende volk. Om dat doel te bereiken verraden, verkoopen ze eigen geestverwanten, verraden ook den strijd der arbeiders, die op onafhankelijk standpunt staan, ja, ontzien zich niet onderduims de smerige klasse-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1910 | | pagina 1