Voor den 10-urendag. Luxe en huishoudelijke voorwer pen zijn onmisbaar voor onze bazar; Zorgt ge mede, dat wij ze verkrijgen? Vakbeweging. In den jare negentien honderdtien den vier en twintigsten Desember, ten verzoeke van het Rooms Ivatoliek Kerkbestuur van de Heilige Barbara gevestigd te Culemborg en voor zoveel nodig van de heeren lste. Gustave Gerardus Oosterbaan, Pastoor. 2de. Andreas Johannes Ausems, Manufakturier. 3de. Johannes Hubertus Ummels, rentenier. 4de. Antonie van Everdingen, rentenier. 5de. Johannes Henricus Kronenburg, fabrikaut, allen wonende te Culemborg, in hunne hoedanig heid als te samen uitmakende het Bestuur van gemeld Rooms Katoliek kerkbestuur enz. Dit vrome stelletje heeft „oude Mie" doen dag vaarden voor den Kantonrechter op den 30 Desember 1910, en deze besliste dat ze op straat moest worden gezet. Bij het lezen der dagvaarding trof ons in de eerste plaats de datum 24 Desember, de dag vóór Kerstmis waarop do geboorte van den stichter des kristendoms wordt herdacht, geboren in eeu stal te Betlehem, waarbij behalve de arme Jozef, twee dieren, een os en een ezel, getuigen waren. O zo mooi kan Pastoor Oosten- baan preken over dien armen Jezus, die geen steen had, waarop hij zijn hoofd kon nederleggen Maar hij ontziet zich niet in de Kerstweek het armzalige rommeltje van een arme weduwe op straat te smijten Wij willen hier geenszins „Oude Mie" in alles wat zij heeft gedaan of doet, door dik en dun verdedigen, neen, wjj nagelen alleen het feit vast, dat een arme weduwe zo werd behandeld, terwijl haar eenige mis daad is dat z\j arm is en niet kan betalen. In vers 22 van heofdstuk 18 van Lukas staat Doch Jezus zeide tot hemNog één ding ont breekt nverkoop alles, wat gij hebt en deel het onder de armen, en gij zult enen schat hebben in den hemelen kom herwaarts, volg Mij. Dezen eis stelde Jezus aan zjjne dissipelendoch in den tegenwoordigen tijd doen zijn dissipelen precies andersom, zjj drijven de armen uit. Wij eindigen deze treurige historie met een oproep aan alle verdrukten om zich te scharen onder de rode vaan van het verlossing-uit-de-ellende-predikende socialisme. Komt slaven, richt je hoofd op en eist met ons het algemeen kiesrecht als een middel om voor oude arbeiders en arbeidsters een behoorlik staatspensioen te krijgen, opdat zjj, die hun gehele leven hebben gewerkt, ge ploeterd en gepeuterd, niet meer aan de genade van de weldadigheid zullen zijn overgeleverd. Nu was het de oude Mie, maar morgen kan uw vader of moeder hetzelfde lot wachten Waarom de Roomgcli-Katholieken geen geschriften van andersdenkenden mogen lezen. Naar aanleiding van het door de Tweede Kamer aangenomen voorstel tot subsidieering van open bare leeszalen, waartegen alle roomsch-katholieken en, op een enkele uitzondering na, alle anti-revolutionairea hebben gestemd, komt in de anti-revolutionaire Rotter dammer een stuk voor, dat de aanneming van dat voorstel verdedigt. Het anti-revolutionaire blad komt tot de conclusie, dat, wil de chritselijke werkman zijne politieke vijanden voldoende kunnen bestrijden, hij wel degelijk kennis moet nemen van hunne geschriften, of, zooals dat blad dat typisch noemt, wie het vergif wil bestrijden, dient het eerst te kennen om met kennis van zaken het tegengif te kunnen bereiden. De Maasbode neemt dat stuk in het blad van den 14en Januari over, maar schrijft daaronder, dat het met de redeneering van zijn coalitiebroeder niet mee gaat, omdat de onontwikkelde arbeider door lezing van de geschriften der tegenstanders (ik denk dat hier wel bedoeld zullen zijn socialisten) meermalen onder den indruk komt van de mooi schijnende woorden en hij niet in staat is het kat van het koren te kunnen onderscheiden. De Maasbode schrijft verder, dat de tegenstanders dikwijls door mooischijnende woorden hnn waren aard verbergen (men moet maar durven, en de Maasbode heeft daar geen last van) en zoodoende de schaapjes in den val lokken. Daarom is het beter, schrijft de Maasbode, dat de christelijke arbeider het tegengif ontvangt uit „onze" handen, dat hij hetgeen tegen de tegenstanders wordt aangevoerd, in zijn eigen blad kan vinden, want wij --- zoo gaat de Maasbode voort wij doorgronden beter de bedoelingen der tegenstanders, wij zullen ze voor u ontmaskeren en zullen hen in al hun naaktheid voor u tentoonstellen in uw eigen bladen. Die „Wij" is natuurlijk heeroom van de Maasbode en wat daar om en aanhangt. Ja, arbeiders, zoo wil heeroom het het liefste. Gij moogt zelf niet onderzoeken, doch tevreden wezen met wat u wordt voorgezet en wanneer gij u dan verzadigen moet met het aftreksel van wat de Maasbode u voor houdt, dan ziet het er treurig voor n uit. Daartegen past maar één middel en dat wordt al meer en meer in toepassing gebracht, meer dan de Maasbode lief is onderzoekt zelf. Wij in elk geval zijn niet bang, dat door het vrije onderzoek de schaal niet naar onze zijde zal overhellen. Zooals wij reeds bericht hebben, rust de beweging voor den 10-urendag en de andere door ons gevraagde verbeteringen der arbeidswet, niet. Minister Talma moge er mee talmen, de heeren Aalberse en Nolens mogen zich ontslagen rekenen van de stem, die zij in de Kamer voor de 10-urenmotie hebben uitgebracht de katholieke organisaties mogen door het terugkrab belen harer voormannen het stilzwijgen bewaren of op het voorbeeld van Henri Hermans te Maastricht gaan fulmineeren tegen ons, omdat wij een algemeenen 10-urendag willen, welke zjj nog slechts eenige maanden geleden eveneens voorstonden; de katholieken, zoowel de Kamerleden als de leiders der vakvereenigingen, mogen verraad plegen aan de zaak der arbeiders hoe meer z ij teruggaan, hoe sterker w ij de aktie zullen voortzetten. Binnenkort zal waarschijnlijk de (magere) wijziging van de arbeidswet in de Kamer aan de orde komen. Zooals wjj weten, heeft minister Talma daarbij den 10-urendag en afschaffing van nachtarbeid vergeten, om van andere punten te zwijgen, Het is noodzakelijk, dat de geheele arbeidersklasse een krachtige poging aanwendt om nog stevige verbetering in de arbeidswet aan te brengen. Daartoe hebben het N.V.V. en de S.D.A.P. besloten op 19 Februari a.s. een tiental groote vergaderingen te organiseeren, die het karakter van provinciale meetings zullen dragen. Deze vergaderingen zullen worden gehouden te Amsterdam, Arnhem, Enschedee, Groningen, Leeuwarden, Maastricht, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Vlissingen. Op iedere vergadering zal een spreker uit de vakbe weging en een uit de politieke partij optreden. In de verschillende plaatsen hebben de bestuurders bonden in overleg met de afdeelingeu der S. D. A. P. zich met de voorbereiding belast, terwijl manifesten in eene zeer groote oplage op aanvrage beschikbaar zijn bjj het N.V.V., zoodat iedere plaats in het land kan worden bewerkt en de verschillendearbeiders kunnen worden opgewekt, deze vergaderingen bjj te wonen. Waarschijnlijk veertien dagen later zal in Den Haag weder eene groote meeting worden gehouden, waar de onderscheiden gedelegeerden van organisaties worden verwacht, teneinde de Kamer te kunnen toonen, dat de beweging voor den 10-urendag sinds de groote betooging van verleden jaar te Rotterdam nog is gegroeid. Het zal dus zaak zijn, deze weken zoodanig te propageeren, dat de 83 000 arbeiders, die te Rotterdam vertegen woordigd waren, weer met eenige duizenden zijn ver meerderd. Wjj roepen dus hierbij de verschillende organisaties op, krachtig te werken voor het bezoek der vergade ringen in de verschillende hierboven genoemde plaatsen, door persoonlijke propaganda en verspreiding onzer manifesten in de kleinste gehuchten en om te zorgen, dat iedere organisatie, zelfs de kleinste, in Den Haag kan zijn vertegenwoordigd. Het is op dit oogenblik van het allergrootste belang, dat de beweging voor den 10-nrendag, voor beperking van vrouwen- en kinderarbeid en voor afschaffing van nachtarbeid, een goede pas voorwaarts doet. Hoe meer tegenwerking bij de katholieke heeren, hoe grooter behoefte bij de christelijke arbeiders om zich te ontdoen van de voogdijschap dezer heeren, hoe grootere stilstand in de wetgeving bij ons christelijk ministerie, hoe grooter de aandrang onzerzijds moet zijn. Allen op 19 Februari naar de vergaderingen! De ziekten der arbeiders. Met dit onderwerp trad j.l. Zondagavond onze partijgenoot Dr. L. Heyer- mans voor den S. B. B. in „Constantia" op. Dinkelaar, als voorzitter, opende met woorden vai welkom en zette de beteekenis van de behandeling van het onderwerp in enkele woorden uiteen tevens een opwekking voor de actie van het volkspetitionnemeDt, Dr. Heyermans, hierna het woord verkrijgende, met te wijzen op de vooroordeelen, welke er ten opzichte van gezondheidsmaatregelen heerschen, hoe dikwijls hoort men niet dat grootvader of grootmoeder 80 of 90 jaarzp geworden in slechte woningen of anderszinsb zoo kwaad niet. Vooral bij arbeiders met slecht onderwijs en ge- brekkige opleiding in hun vak, zijn die vooroordeelen talrijk. Doch de arbeider is evenals iedereen het product van de omstandigheid. De invloed van het beroep werkt ook door op den lichaamsbouw, de arbeiders, welke altp spierarbeid verricht, onderscheidt zich door sterke en 'n krachtigen beenderenstelsel, daarentegen hebbenz| welke atelierarbeid verrichten, zwakke spieren en zwak beenderenstelsel. Zook ook met hen die altijd binnenkamers hun verrichten of hen, welke buiten in de frissche arbeiden vergelijkt den bakker, die er altijd bleek uitziet met hem, welke gewoon is buitenkamers te werken. Frissche lucht en licht zijn de voorwaarden om gezond te blijven, dit heeft het lichaam noodig. De tering wordt veroorzaakt door kleine voor het bloote oog onzichtbare levende wezens, welke 8 maal vergroot nog maar kleine haartjes gelijken en welke in dat deel van het lichaam, wat aangetast is,bij duizenden en duizenden aanwezig zijn. Wanneer ik in deze zaal alle aanwezigen ging onderzoeken, zou ik bij allen, ook bjj mij zelf, de tering- kiem vinden. Het komt er maar op aan of het lichaam voldoende kracht heeft om het te weerstaan. Daar onvoldoende voeding en onvoldoende woning het lichaam verzwakt, kan de teringkiem zegevierend binnendringen en zoo den teringlijder maken, doordien het lichaam onvoldoende bestand is.'t Zal mogelyk zijn door hygiënische maatregelen de tering te bestrijden tot zij niet meer voorkomt, evenals het met de pokken enz. is gegaan. Wij moeten dus met de hulp der arbeidersklasse de tering gaan bestrijden. Wij kunnen dit doen doordat de werkplaatsen goed verlicht en verlucht zijn. Bedorven lucht is vergift voor het lichaam. De zonderlinge maatschappelijke orde maakt, dat zwakke arbeiderskinderen een vak kiezen, dat niet voor hen deugt. Men ziet hen typograaf worden of een ander zeer schadelijk vak kiezen. De jongen, welke de school verlaat, hoort naar een dokter te gaan en te raadplegen welk vaak voor hem geschikt is. Vooral de inademing van stof is zeer nadeelig en veroorzaakt tuberculose. De steenhouwer is buitengewoon vatbaar, de steenstof, welke bij het verwerken van den steen ontstaat, is zeer gevaarlijk, de tubercolose onder de steenhouwers is zeer groot, bij hen wordt de tering dan ook de steenhouwer- tering genoemd. Behalve de steenstof is ook de metaalstof gevaarlp, ook de bereiding van het loodwit maakt vele teringlijders. Wat moeten wjj nu doen om die nadeelen voor de arbeiders weg te nemen De machine's nemen veel werk weg, hoewel zjj daarentegen werkloosheid ver oorzaken. Wanneer wij in de branderij den brandersknecht aai den pomp zien loopen, eenige uren lang op een plank van een paar meter dien zwengel heen en weer ziea brengen, dan zeggen wij, dat is een hem onwaardigen arbeid. Het is de taak der arbeiders te zorgen, dat de machine's ook voor hen verbetering brengenvechten tegen de machine's is dwaasheid. Wp moeten krijgen verkorting van den arbeidsduur, ver hooging van loon en goede sociale wetgeving. De arbeiders zjjn dikwijls heel dom doordat zjj de ramen sluiten en de ventilatoren stil zitten. Zy zjjn dan tegen zichzelf en geven den tegenstanders stof om te zeggen„ziet ge wel, dat zjj om goede maatregelen niet geven". Wie niet zindelijk is en niet van baden gebruik maakt, voor zoover zij in zijn bereik zjjn, is dom, omdat bet vuil, dat in de fabriek op z'n huid vastplakt, de gezondheid aantast. (Applaus). Na deze korte rede werd overgegaan tot de ver tooning der lichtbeelden. Door onzen Rotterdamschen partijgenoot Jalink, welke geen onbekende meer voor ons is, werden op duidelijke wjjze de verschillende bedrijven, door middel van een projectielamp, op doek gebracht. Treffend juist was o.a. de glasblazershand, verwrongen door het draaien der blaaspijp. Dr. Heyermans gaf bij elk beeld een korte be schouwing over de oorzaak, het ontstaan der gevaren en hoe zij voorkomen konden worden. Het was zeer zeker jammer dat de spr. van dezen avond wegens de reis naar Amsterdam wat vroeg weg moest, daar anders de avond nog leerzamer was geweest. Dinkelaar bracht bjj het vertrek van Dr. Heyermans dan Teekent de lijsten van het Petitionne

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1911 | | pagina 2