Voor onze Vrouwen. De weg der vakbeweging is daar letterlijk van bloed doortrokken. Bij schier elke belangrijke staking vallen er offers. De patroons wapenen de onderkruipers, sturen hun niets en niemand ontziende jrartikuliere politie-korp- sen op de stakers af en de konstabels van den staat doen de rest. Er wordt dan geschoten, gehakt en gehouwen zonder eenige terughoudendheid en zonder dat ooit verantwoording wordt afgelegd. En wee dengene die in handen der korrupte justitie valtHij is een verloren man. Want de dragers en handhavers van het Recht zijn er verkocht en ver knocht aan het kapitalisme en zij doen zonder blikken of blozen wat dat kapitalisme van hen verwacht. Men denke slechts aan de zaak van Mayer, Haywood en Pettibone, ook in dit blad indertijd uitvoerig be schreven, om te weten dat dit de waarheid is. Telkens wanneer tegen vakvereenigingsbestuurders allerhand monsterachtige beschuldigingen worden uit gebracht, is dan ook de arbeidersbeweging op haar hoede en laat haar voormannen niet in den steek. Zoo ging het eveneens met de Mc Namara's. Niet alleen dat zij ten stelligste bleven ontkennen, de wijze waarop de zaak werd behandeld versterkte het geloof aan hun onschuld. Daar was allereerst de wijze waarop John werd gearressteerd. De speurder Burns had van den gouverneur van Californië (in welken staat Los Angelos is gelegen) een bevel tot inhechtenisneming van Mc Namara verkregen, maar arresteerde hem te Indianapolis. Toen hij Mc Namara voor dien rechter te Indianapolis bracht, verklaarde deze niet anders te kunnen doen dan Mc Namara over te geven aan de uit Californië overgekomen politiebeambten, wijl de gouverneur van Indiana de uitlevering goedkeurde. John Mc Namara werd daarop met zijn naar Indianapolis overgebrach- ten broeder en den derden beklaagde Mc Manigal, van deze stad naar Los Angelos overgebracht. Deze overbrenging geschiedde zoo geheim mogelijk en met grooten spoed. De vakvereenigingen protesteerden met nadruk tegen de uitlevering van Mc Namara aan Californië, welke zij als een krasse rechtsverkrachting karakteriseerden, als een gewelddadige ontvoering en aan het Congres te Washington werd den eisch gesteld Mc Namara weder uit Californië naar Indianapolis terug te doen brengen. Hieraan gaf het Congres geen gehoor, maar de justitie vond aanleiding een vervolging in te stel len tegen de detective Burns1, eenige advocaten en een substituut-officier van justitie wegens ontvoering van de drie naar Californië overgebrachte gevangenen. Alleen tegen hooge borgstelling konden Burns en zijn medebeklaagden op vrije voeten blijven. Heel de verdere behandeling der zaak leidde er toe, dat de georganiseerde arbeiders in agitatie kwamen. In alle deelen der republiek hadden protest-verga deringen plaats en er werd een fonds van niet minder dan f 500.000 bijeen gebracht om de verdediging te bekostigen. In één woordde zaak der Mc Namara's werd de zaak van de arbeiders-beweging. Zoo stond het geval, toen eind November plotseling dei tijding kwam, dat de Mc Namara's bekend hadden schuldig te zijn Hun medebeklaagden, Mc Manigal, had eerst be kend. Hij verklaarde in tal van groote dynamietaan- siagen betrokken te zijn geweest en deelde mede, dat hij altijd van John Mc Namara de noodige gelden en bommen had verkregen om de eveneens door dezen verstrekte opdrachten uit te voeren. Toen veranderden ook de Mc Namara's hun hou ding en erkenden de juistheid der beschuldiging. De indruk die dit bericht op de arbeiders van Amerika maakte, is niet te beschrijven. Eerst neer slachtigheid, dan woede tegen de misdadige bedrie gers, ten slotte vrees voor groote schade aan de be weging uitten zich in vergaderingen en pers. Er wordt verzekerd, dat Samuel Gompers, de leider van het Amerikaansche Vakverbond', in tranen uit barstte toen hij van de bekentenis hoofde. Intusschen heeft genoemd vakverbond, de „American Federation of Labor", dadelijk alles gedaan om eiken schijn van medeplichtigheid van zich af te wijzen. In een door de Federation uitgegeven manifest heet het o.a. „De gebroeders Mc Namara hebben zelf bekend de groote misdaad gepleegd te hebben. De onwettige, on-Amerikaansche wijze waarop ze werden gearres teerd en weggevoerd door detectives was de voor naamste reden, waarom de arbeiderswereld aan hun onschuld geloofde. Geweld, brutaliteiten, vernietiging van leven en eigendom zijn in strijd met de bedoelin gen en methoden van de Amerikaansche arbeidersor ganisaties. Geen belangen worden door toepassing van zulke middelen ernstiger benadeeld, dan juist die der georganiseerde arbeiders. Er is geen verontschul diging voor Mc Namaras misdaad, slechts een vol doende bestraffing kan voldoening geven. Het zou een wreede onrechtvaardigheid zijn, de arbeidersbe weging wettelijk of moreel voor de misdaden van enkele harer leden aansprakelijk te willen stellen. De organisaties juichen een onderzoek door de justitie toe. De misdaad geeft echter een heilzame les. Zij toont de onmenschelijkheid en ondoeltreffendheid van Werft abonnees voor „De Moker". de aanwending van geweld, om onrecht goed te ma ken en rechten te veroveren. Het optreden der Gebrs. Mc Namara is in strijd met den goeden naam en de hooge idealen der arbeidersklasse." De meest wilde geruchten doen nu de ronde. Zoo wordt in de burgerpers verzekerd, dat nog wel een twintigtal vakvereenigingsleiders voor den rechter zul len worden gebracht, beschuldigd van gelijke feiten als thans te Los Angelos zijn bekend. Zelfs Samuel Gompers zou van alles geweten hebben. Wij moeten afwachten wat daarvan worden zal. Tot nog toe is voor dat alles schijn noch schaduw van bewijs aangebracht. Maar ook als er verder niets ge beurt, is er aan de zaak1 van het proletariaat waarlijk schade genoeg gedaan. Het prestige der Vakbeweging is ernstig geschaad en ook de politieke arbeiderspartij heeft geleden. De sociaal-democraat Harriman, verde diger der Mc Namara's, zou te Los Angelos vast en zeker tot burgemeester zijn gekozen. Vier dagen voor de stemming bekenden zij, en Harriman viel. Deze ellendige zaak heeft één goede zijde. Zij be vestigt nog eens onze overtuiging, dat het geweld in den dagelijkschen vakstrijd geen rol mag spelen; dat de strijd om verbetering- der arbeidsvoorwaarden slechts kan worden gevoerd met economische en poli tieke wapenen. Daarom kunnen mannen van de soort der Mc Namara's in de moderne vakbeweging geen invloed krijgen. Waar klaar inzicht is in het wezen van den klassenstrijd, hoor en hun misdadige praktijken tot de onmogelij khei d Slechts in het half-burgerlijk) verward milieu der Amerikaansche vakbeweging of in het sabotage-aan- biddend syndicalisme kunnen zulke typen een leiders rol spelen. En waarheen dat voert, is nu weer gebleken. De bommen van Los Angelos hebben het kapitalisme onaangetast gelaten, maar zij hebben de arbeiders beweging t en zeerste geschokt. Ed. P. Bij de Leege Kleerkast. De Vrouw. Wat moet ik de kinderen aantrekken als 't koud wordt? 't Jasje van Piet is niet meer te lappen en zus is heelemaal uit haar mantel gegroeid. De Man. Wel, vrouw, ik zag gister in de winkel bij C. een heele voorraad van lekkere warme mantels en jasjes, voor iederen leeftijd. De Vrouw. Ja, spot jij maar. O, als ik uit kon zoeken, dan wist ik het wel. Gisteravond toen ik uit mijn werk huis kwam, ben ik langzaam door de winkelstraten ge gaan, ik moest dat alles eens aanzien. Prachtige dingen zie je er en ik heb m'n keus al gedaan. Maar weet je, wat gek is, als je de grootste magazijnen ziet, die met al dat electrische licht, dan lijkt het, of we naar de zomer gaan, inplaats van naar den winter., 't Zijn allemaal japonnen met lage halzen, blousen met korte mouwen, costuums, die meer sluiers gelijken dan kleeren, zoo ragfijn en zulke zachte kleuren, prachtig om te zien, maar 't is of de menschen naar Indië moeten. De Man. De rijke menschen leven in goed verwarmde huizen en in de feestzalen onder de lichtkronen, waar ze die avondtoiletten dragen, weet men niet wat koude is. In zoo'n winkelstraat zie je duidelijk, dat niet die dingen het meest worden gemaakt, die de massa der menschen het meest noodig heeft, maar zulke dingen het meest, die de rijksten verlangen. De Vrouw. Natuurlijk, omdat die het meest betalen kunnen, omdat ze daar de meeste winst mee maken. De Man. In het socialisme, waar geen winstmaken door koop en verkoop zal zijn, zal het precies andersom gaan. Daar zal men allereerst zorgen, dat de massa der menschen en kinderen in den winter warme kleeren heeft, zoo goed als de dieren in de natuur 's winters een dikker vacht krijgen. Zoolang niet in die behoefte voorzien is, zal men geen arbeidskrachten besteden aan uitgaansjurken. De Vrouw. Dat klinkt als een sprookje. De Man. Toch is het veel eenvoudiger "dan de toestand van nu. De menschen van later tijd zullen op dezen tijd zien als op een samenleving van gekken. Dat van 100 menschen 95 werkten en gebrek leden om aan 5 menschen een leven van overvloed te schenken, dat zullen ze niet kunnen begrijpen. De Vrouw, 't Is mogelijk, maar wat helpt ons dat. Ik vraag maar Hoe vul ik m'n leege kleerkast De Man. Je kunt je kleerkast niet vullen, maar be denk diteven leeg als de onze is, zoo leeg is die van duizenden. Daarom moeten die duizenden zich vast aaneensluiten. Tegen hun macht is het kapitalisme niet bestand. Wij socialisten strijden altijd door. Verbeterin gen veroveren wij, verslechtering houden wij tegen. Als ge de krant leest, zult ge zien, hoe nu in de Gemeen teraden onze menschen voorstellen doen tot leniging van den nijpenden nood. Hoe ze aandringen op het verkoo- pen van levensmiddelen en brandstoffen tot lagere prijzen door het stadsbestuur, en op het verhoogen van loonen voor de arbeiders in stadsdienst. Zoo staan ze steeds vooraan in den strijd en Gedenkt trouw den Steunpenning. De Vrouw. Jullie mannen kunt ten minste strijden, maar wat kunnen wij. Wij zitten altijd thuis, of werken ieder afzonderlijk. Alleen Vrouw Zorg houdt ons altijd gezelschap. Praat me niet van het mooie socialisme. Ik zie het niet, 't is alles grauw voor mij. De Man. Als je zoo spreekt, vrouw, dan ontzinkt ook mij den moed. Och, zeg toch niet dat een vrouw niets kan. In de partij der sociaal-democraten is plaats voor man en vrouw. Daar zijn man en vrouw gelijk, daar steunen zij elkander als goede kameraden. Op beiden rusten gelijke plichten. Van beiden worden groote offers verlangd. Want zonder offers en strijd gebeurt er niets. Geen toovenaar zal onze kleerkast vullen. Niemand helpt het proletariaat, als het zich zelf niet helpt. Maar dit geldt ook voor de vrouwen. Blijft niet langer ter zijde staan, wij hebben de vrouwen noodig. Onze kracht zal driemaal zoo groot zijn, als zij met ons zijn. Want niet alleen winnen wij haar eigen krachten, maar de invloed, die van de vrouw uitgaat op den man, vuurt hem aan, zoodat hij zijn kracht ziet verdubbelen. En waar man en vrouw zóó samen één zijn, welk een voorbeeld is dit voor de kinderen Zou het niet beter zijn, als we zoo allen samenwerkten voor de toekomstige kleerkast, en dan niet alleen voor die van ons zelf, maar van allen, die nu verkleumen, alle arme kleine kinderen, alle arme ouden, wier aanblik ons nu pijn doet, dan neerzitten en klagen De Vrouw zweeg. Zij begon hèt jasje, dat het lappen niet waard was, op nieuw te verstellen. Maar haar gedachten zwierven ver weg van dat triestige werk en 's avonds vroeg zij aan haar man, om haar wat voor te lezen over het socialisme. M. W. Zooals gij vrouwen uit bittere ondervinding weet, zijn de prijzen van de levensmiddelen den laatsten tijd buiten gewoon gestegen en is het voor de meesten uwer haast niet mogelijk, er zich door te slaan zonder schulden te maken. Om aan den noodtoestand tegemoet te .komen, hebben verschillende gemeenten, coöperaties en particu liere werkgevers het loon van hun werklieden verhoogd of hun een toeslag in eens gegeven. Daardoor zijn sommige groepen van arbeiders een beetje gebaat, maar er zijn ook nog talloos velen, die deze moeilijke tijden doorworstelen moeten zonder eenige verhooging. Aan het overgroote deel der textiel-arbeiders b.v. is alle loons verbetering door hun machtige, rijke broodheeren ge weigerd. En gij, vrouwen van textielarbeiders, zijt het, die onder deze weigering het meest hebt te lijden's nachts in bed ligt ge te piekeren, hoe ge toch maar een paar centen kunt uitzuinigen op dit of dat. Er zijn ook nog maatregelen, die de regeering zou kunnen nemen, om u een beetje te helpeneen ervan is de opheffing van de accijnsen op suiker, zout en geslacht. De meeste vrouwen weten niet eens, dat zij elke week wel 30 a 40 ct. of meer aan indirecte belastingen betalen. Op elk pond suiker, dat jullie koopt, hebben jullie 13 ct. belasting betaald zoo zijn er ook accijnsen op zout, vleesch en sterken drank. Dat is dus heelemaal geen belasting naar draagkrachtelk gezin, hoe arm en ellendig ook, betaalt eraan mee. Zoo kan het voorkomen, dat een arbeidershuishouden met zes kleine kinderen, dat van een loontje van 9 gld. in de week moet leven, meer aan indirecte belasting betaalt dan een ongetrouwde fabrikant, die een inkomen van 100.000 gld. heeft. De indirecte belasting drukt hoofdzakelijk op de kleine inkomens en daarenboven is zij zoo stikum, zoo geniepig. Als de regeering eens zei, alle gezinnen moeten per jaar een 20 gld. meer aan belasting betalen, dan wist zij wel, dat zij in alle arbeiderskringen op fel verzet zou stuiten. Nu hebben de regeeringen een ander middel bedacht. Voordat suiker, zout enz. verkocht wordt, wordt er belasting van betaald en die belasting betalen dan later de koopers, dat zijn voor het overgroote deel de arbeiders, later weer aan de handelaren terug en zoo worden jullie uitgeknepen, zonder dat jullie het beseft. Men maakt gebruik van jullie onwetendheid, om jullie de lasten te laten dragen. Voor eenige jaren heeft de heer Bekaar, een belasting ambtenaar, uitgerekend, dat de arbeidersinkomens ge zamenlijk ruim 38 millioen, de gemiddelde' inkomens ruim 12 millioen en de groote inkomens ruim 1 millioen aah indirecte belasting opbrachten. Een arbeidersgezin, dat van f 500 moet leven, betaalt jaarlijks gemiddeld f 43.50 aan indirecte belasting. Dat is naar verhouding 3 of 4 maal zooveel als de rijken betalen. Dit is schandelijk onrechtvaardig. Daarom willen socialistische partijen afschaffing van dit soort belastingen. In verschillende gemeenteraden is den laatsten tijd de kwestie ter sprake gekomen om met het oog op den duren tijd de regeering te verzoeken, de accijnsen op suiker, zout en geslacht voor eenigen tijd te schorsen. Watergraafsmeer fen Ambt-Almelo zonden een dergelijk verzoek aan de regeering. Als in de arbeiders en vooral in de arbeidersvrouwen sterk het besef leefde, dat opheffing der indirecte be lastingen hen allen zou helpen in deze moeilijke dagen, dan zou de kans groot zijn, dat de regeering zwichten moest voor den drang van de massa. Als gij vrouwen dat gaat begrijpen, weest dan niet langer lauw en on verschillig. Kan het jullie soms niet schelen, dat je elke week 30 a 40 ct. belasting moet betalen Toont dan Steunt „De Moker" door uwe advertentiën,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1912 | | pagina 2