Huish. Vergadering
No. 11.
Zaterdag 11 Mei 1912.
12e Jaargang
SOCIAAL-DEMOCRATISCH WEEKBLAD VOOR HET KIESDISTRICT SCHIEDAM.
De Moker
Afd. Schiedam S. D. A. P.
Opgelet!
De vlag gestreken!
Tweede Kamer.
ABONNEMENTSPRIJS:
35 cent per kwartaal
franco per post 40 cent bij vooruitbetaling.
12 cent per maand I
Losse nummers 3 cent.
is eiken Zaterdag verkrijgbaar:
Te Schiedam Nieuwsticht N.Z. 32
Zalmstraat 22.
„Constantia", Boterstraat 30.
Te Vlaardingen J. van Driel, Oosterdwarsstr. 27.
Aan bovengenoemde adressen worden ook abonne
menten aangenomen.
De abonné's worden verzocht bij adresverandering
daarvan kennis te geven aan de Administratie.
op Zondag. 12 Mei, 's morgens ten
ÏO nnrf in „Constantia".
AGENDA
1. Opening en Notulen.
2. Ingek. Stukken en Mededeelingen.
3. Fin. verslagen Constantia„Afdeeling" en Kunst
en Strijd
4. Bespreking „Stoker".
5. Rondvraag.
Aan de medewerkers!
Met het oog op Hemelvaartsdag moet de kopie uiter
lijk DINSDAGAVOND in ons bezit zijn.
REDACTIE.
In het laatst verschenen no. komt eindelijk „Het
Schiedamsch Volksblad" met een stuk voor den dag
aan het adres van „De Moker" gericht, tot besluit
van het debat over „Godsdienst en Socialisme".
Een artikel van vier kolommen, met het opschrift
„Onbeschaamd".
Dat stuk heeft ons werkelijk verrastwij hebben
het gelezen en hèrlezen en zijn tot dei conclusie
igekomen, dat het opschrift magnifiek gekozen is
'tis werkelijk onbeschaamd, van het begin tot
het einde.
Wij zullen, om onze lezers, die het deibat gevolgd
hebben, een indruk te geven van het fraaie1, hoogst
intelligente( Iepistel, er een en ander uit citeeren
Nog steeds wachten wij op de weerlegging van
„De Moker". Tot nogi toe gaf ze nog slechts
enkele laffe hatelijkheden, daarmede; opnieuw aan-
toonend hoe groot haar minachting is voor de
arbeidersklasse, die alles maar slikken moet, liefst
in taal ontleend aan zekere groep van vrouwen,
die den naam hebben alleen in geschreeuw uit
te munten.
Wij gaven slechts enkele hatelijkheden't Is om
te gieren v
In ons no. van 24 Februari komt een artikel voor;
„Een vraag een antwoord" groot ruim twee ko
lommen, waarin we zakelijk en principieel, van ant
woord dienden, zóó, dat we zelfs met genoegen uit
den mond van arbeiders hoorden„Zie, dat is nu
eens een debat, waaruit iets tei leeren valt."
En vreemd genoeg, sprak toen het „S. V." niet
van laffe hatelijkheden die heeft ze eerst later
ontdekt
In ons no. van 9 Maart komt een artikel voor,
groot één kolom over hetzelfde' onderwerp en in
het no. van 23 Maart weer een artikel van één kolom
groot.
Met een zekere voorliefde hebben wij het teere
onderwerp behandeld zónder persoonlijke hate
lijkheden de zaken scherp en klaar omlijnendwij'
schreven vier kolommen vol en nog steeds wacht
het „S. V." op antwoord, want wij gaven slechts
enkele laffe hatelijkheden
Doet ge wel iets voor „De Moker"
Redactie- en Administratie-adres
GEBOUW „CONSTANTIA".
Ingezonden stukken voor het eerstv. nummer moeten
u i t e r 1 jj k Dinsdagsavonds 9 unr in ons bezit zjjn.
Dat is nu nog eens een nette manier van debat -
teeren
Tot vervelens toe wordt herhaald, dat Bebel en
Troelstra den godsdienst zouden tegenstaan.
Door niet te antwoorden ontsloeg zij zich van
de plicht om haar lezers mee te doelen, dat Marx,
de vader der sociaal-democratie, het zelf had ge
zegd: „De opheffing van den godsdienst als het
denkbeeldig geluk van het volk is de eisch van
zijn werkelijk geluk."
„De Moker" zweeg als een mof. Wieerlegging
werd onthouden. De Moker-lezers mogen het niet
weten, dat hun eigen groote leiders óók rneenen
dat godsdienst en socialisme o nv e re en hg baar zijn.
't Is de onnoozelheid zelve Het „S. V." schijnt er
geen begrip van te kunnen hebben, dat er menschen
zijn, die op maatschappelijk terrein dezelfde inzichten
hebben, maar op geestelijk gebied tegenover elkaar
staan.
Wij willen het met een enkel voorbeeld duidelijk
makenEen predikant is óók geheel-onthouder. Hij
heeft z'n richting; op geestelijk gebied en heeft óók
z'n richting ten opzichte van het drankvraagstuk. Die
twee overtuigingen hangen niet van elkander af en
hij zal menschen vinden die hem volgen op gods
dienstig terrein en anderen, diei. hem volgen in den
strijd tegen den drankduivel.
Is dat nu zöo'n wonder? Neen toch. 't Is doodeen
voudig. En zoo ook hielden Marx en Bebel en Troel -
stra er inzichten op na op sociaal-ekonomisch gebied
èir op filosofisch.
Herhaaldelijk is door de socialistische partijen uit
gesproken, dat de maatschappelijke theorieën los
staan van de filosofische ideeën van Marx en tallooze
socialisten (in 't bijzonder de christen-socialisten in
en buiten de S.D.A.P.) aanvaarden dë eerste met
verwerping der laatste
Wij staan inderdaad perplex, dat het „S. V." deze
eenvoudige dingen niet weetDat wil anderen voor
lichten
„De Moker" heeft in haar nummer van 24 Feb.
1.1. één citaat van één predikant aangehaald, en
één citaat uit de „Nederlander". Wij hebben die
citaten nooit valsch genoemd, wel misleidend.
Dit geven we grif toe, ofschoon we vreezen, dat
het hier slechts het verschil in een woord is, niet
in beteekenis.
Het slot is allervermakelijkst. Om hare schaamte
te bedekken, waar juist het „S. V." in gebreke is
gebleven op de voornaamste onzer tegenwerpingen
op haar betoog (zie „De Moker" van 24 Febr. en
9 Maart) in te gaan, zet het zich in een geweldig
postuur
We zullen het onzen lezers wel eens vertellen,
of „De Moker" de eerlijkheid zóó in het aange
zicht durft te slaan, door nu nog te zwijgen. In-
tusschen ons behoeft „De Moker" niet te: ant
woorden.
Wij ontslaan haar van antwoord. Wij achten
ons zelfs te hoog om te debatteeren met een blad
dat zoo onbeschaamd is, en zóó schroomlijk on
waarachtig.
Principieele discussie', zoo hoog noodig voor
alle partijen, maakt „De Moker" onmogelijk.
Ze wil ze niet. Ongestoord wil ze haar taaie
voortzettenhet vergiftigen der arbeidersklasse'.
En verder
„De Moker" voert oorlog tegen het kapitalis
me, en dat is tegen ieder die er niet over denkt
als zij. Dus „De Moker" erkent zelfZij mag,
ja moet ontrouw en oneerlijk en onwaarheidlie-
vend zijn. Het is immers oorlog.
Welnu, wij doen aan zulk een oörlog niet mee.
Arme misleide arbeiders Uw gewaande leidslie
den prediken u te breken met trouw en eerlijk
heid en waarheidsliefde.
Worden nu nog niet uw oogen geopend Of
geeft ge om die deugden niet meer? Dan heeft
„De Moker" u waar ze u hebben wil. Dan zijt
Wekt ge uw vrienden wel op, zich te abonneeren?
AD VERTENTIËN: 7Ys cent per regel.
Arbeidersverenigingen 3 cent per regel.
Bij abonnement belangrijke korting.
ge toegerust voor den oorlog, waartoe „De Mo
ker" u oproept en waarin zijl u als een voorbeeld
dienen zal.
Wat ons betreftwij debatteeren met „De Mo
ker" niet meer, wij waarschuwen slechts voor
haar èn nu èn later.
In ons vorig no. staat een artikel „Een reine ziel",
waarin de waarheidsliefde der antirevolution. „Volks-
blad"-schrijvers scherp en juist wordt geteekend.
Zülke eerlijke( bestrijders zijn tot een oordeel
over anderen als het bovenstaande zeker wel het
minst bevoegd.
Of het „S. V." met „De Moker" debatteeren wil'
of niet, moet het zelf weten. Dit is voor ons van geen
belang.
Maar 't is een zonderlinge opvatting van z'n taak
als voorlichter een vijand, zóó slecht, zóó gevaarlijk
als „De Moker" wordt voorgesteld, het terrein vrijj
te laten voor z'n verderfelijken arbeid 't is geen
heldenfiguur op zulk een manier de vlag te strijken
P. de Br.
Na de stormachtige zitting van den eersten dag der
bijeenkomst der Kamer is opeens een kalmte inge-;
treden, die men na zoo'n opwinding niet zou hebben
verwacht. Zooals steeds bij de regeling der werk
zaamheden de meeningen nog al eens sterk tegen
elkaar kunnen botsen, was dat ook nu het geval. Dq
regeering heeft geen groot werk voor de; Kamer om
te behandelen en stelde daarom! maar voor, reeds
een week later dan bij het naar huis gaan vóór Pa-1
schen afgesproken was, met de uitgestelde marine-'
begrooting en militaire rechtspleging te beginnen.
De Bakkerswet, als 't warei op een oor na gevild,
en Troelstra's pensioenmotie waren vergeten, daar
voor was geen tijd. Geen wonder, dat Troelstra een
en ander op deze regeling van werkzaa'mheden te
zeggen had. Hij heeft dat dan ook gedaan op zoo'n
scherpe, heldere wijze, zooaïs alleen hij dat vermag.
Onder zijn strafpredikatie was de Kamer reeds on
rustig geworden en toen daarop Duys den voorzitter
betwistte, dat aangenolmen was des anderen daags
met het pantserschip te beginnen en daarop de heer
Lohman als voorzitter wilde optreden, was het ge
heel en al mis. De zitting' moest gesloten worden.
Maar toch is uit al die herrie nog iets goeds voort
gekomen en heeft de, zweep van Troelstra weer zoo
gestriemd, dat de heeren hebben toegegeven, na af
handeling van het pantserschip, met de bakkerswet
weer te beginnen. En, voegde de voorzitter er bij1,
omtrent de motie-Troelstra kon hij alleen dit zeggen,
dat er in de berfstzitting nog wel het een en ander;
bekend zou worden, hetgeen Troelstra en de; zijnen
eenigermate zou kunnen bevredigen. 'tZijn wel vage
woorden, doch de vrede is voorloopig gesloten.
Nu zouden de heeren aan het pantserschip gaan
kluiven. Een harde kluif, voornamelijk voor de z.g.n.
christeijke arbeiders-afgevaardigden, diei dat straks
hunne kiezers zouden moeten duidelijk maken, dat
het noodig en nuttig is weer ruimf 7 millioen te bej
stemmen voor een schip, dat niet in staat is om, Wan
neer de nood aan den man kómt, iets tegen de ruim
3 maal grootere bodetns der groote mogendheden
uit te richten, 't Is dus slechts een paradepaard, in
vrede's tijd een stuk speefg,ae\d voor de hooge zee
officieren. Het heele ding is e;en gevolg van de
zucht om óók wat te doen. De groote mogendheden
gaan voor met groote, de kleine mogendheden vol
gen met kleine. Of deze kleine schepen iets waard
zijn, dat komt er minder op aan. Ja, het voorstel
werd verdedigd op grond', dat, wanneer de een of
andere mogendheid ons aanvalt, we dan wel een
bondgenoot zullen vinden, die ons uit den brand
helpt, en dan waren onze; oorlogsbodems welkome
helpers in den nood.
Maar wanneer we de geschiedenis der laatste jaren
nagaan, dan blijkt daaruit b.v. dat Transvaal geen
bondgenoot kreeg, ho;e gaarne b.v. Duitschland ook
zou zijn in de bres gesprongen, dat Marokko heel
Brengt „De Moker" in elk arbeidersgezin