Tekst: Henk Slechte Foto's: Han Dijkstra In de collectie van het Bloembollen museum bevindt zich een negentiende eeuws affiches waarmee het Franse Syndicat des Chemins de Fer reclame maakte voor haar reizen naar Nederland. Flet toont een land zoals wij dat vandaag de dag nog steeds graag aan buitenlanders verkopen: vanuit een pittoresk landschap dat louter schijnt te bestaan uit bollenvelden, zeventiende eeuwse steden en gezichten op de Vecht. Een landschap waarin de molen vanzelfsprekend niet ontbreekt. Maar de molen is niet die industriële stellingmolens waarvan twintigtal bezat. Integendeel, daarvoor hadden de in romantiek geïnteresseerde negentiende-eeuwse reizigers geen belangstelling. S Schiedam er een Musis 20 ZO MOOI... EN DE SCHILDERS co i In de 19de eeuw verschenen talrijke boeken met bloemrijke, gedetailleerde en soms verbaasde verslagen van reizen die buitenlanders door Nederland maakten. Naarmate het reizen, dankzij de komst van de treinen en de verbetering van het wegennet, gemakkelijker werd, zwol de stroom geïllustreerde reisliteratuur aan. De nieuwe Haarlemmermeerpolder, de zeventiende-eeuwse schilderijen in het Trippenhuis (tot 1885 het Rijksmuseum) in Amsterdam en het Mauritshuis in Den Haag, de middeleeuwse kunst in Museum Boijmans in Rotterdam, de bakstenen huizen langs de grachten in Delft, Leiden, Utrecht en Amsterdam, de schilderachtige dorpen Overschie en Broek in Waterland, de bollenvelden tussen Haarlem en Leiden, de vissersdorpen langs de Noord- en de Zuiderzee, en de molenlandschappen van Dordrecht, Rotterdam, en de Zaanstreek werden uitgebreid en lyrisch beschreven. Schiedam werd op die reizen niet of nauwelijks aangedaan. Slechts enkele verslagen maken melding van hun bezoek aan Schiedam zoals van de Duitse dominee Theodor Fliedner. In Schiedam viel hem op dat smalle grachtjes tussen de huizenrijen de spoeling van de 170 branderijen afvoerden, die vervolgens als varkensvoer verkocht werd. Merkwaardig rept hij met geen woord over de ring van twintig molens rond de stad. Charles Rochussen Zeilwedstrijd op de Maas 1846 Olieverf op paneel Bruikleen Maritiem Museum Prins Hendrik, Rotterdam De waarschijnlijk eerste 19de-eeuwse schrijvende reiziger die de Schiedamse molens wel opmerkte, was de kritische Fransman A. J. du Pays. Hoewel..., veel is het niet dat hij schrijft. Welgeteld één zin wijdt hij aan de Schiedamse molens. Ook de Itahaan Edmondo de Amicis die Nederland in 1873 voor het eerst bezocht en zich in zijn reisverslag een scherpzinnig opmerker betoont, zag vanuit de trein van Rotterdam naar Delft in de verte de stad Schiedam. Hij gaf een iets bloemrijker beschrijving van de Schiedamse molens dan Du Pays. Schiedam was een stad 'omringd door

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1999 | | pagina 20