Tegenover de honderdduizenden die op één of andere manier van de kunst leven, staan de miljoenen die aan kunst geen enkele boodschap hebben. De tegenstellingen zijn geweldig, het tempo onvoorstelbaar hoog: een voortdurend rusteloze stad die wil reageren op alle impulsen. New York is geen stad maar een organisme dat hemelsbreed verschilt van welke andere wereldstad dan ook. Musis 26 naast zoveel ontheemden, zoveel huismoeders naast zoveel excentriekelingen, dropouts en gekken, lijkt de zintuigen van de mens eerder te scherpen dan af te stompen. Want de weg vragen in New York levert altijd een antwoord op en talloos zijn de informaties naar een Europese afkomst en naar de manier van leven in ons kleine werelddeel. Dat laatste wekt verbazing. Altijd als ter sprake komt hoe op een afstand van enkele honderden kilometers, vier, vijf verschillende talen worden gesproken, tien folklores leven en evenveel nationale geschiedenissen zijn geschreven. Natuurlijk..., Amerika heeft ook z'n staten. Maar slechts één leger en alle nationale helden zijn helden van Maine tot Californië. New York zelf mag dan een kookpot van activiteiten en nationaliteiten zijn, de hamburger hier is dezelfde als in Los Aaigeles en de verschillen tussen oost en west aanzienlijk kleiner dan die tussen het Noorse fjordenland en Bulgarije, of Spanje, of Zwitserland. Maar nu exposeren in New York; een wild idee dat al ontstond na een bezoek met Patricia Elsakkers.We hadden elkaar ontmoet in een Haagse galerie; een spontaan contact dat al meteen leidde tot gesprekken en gezamenlijke initiatieven. We lagen elkaar en dat nog meer na een week hakken in de sneeuw tijdens de International Snow Sculpture Championship. Deze internationale ontmoeting van kunstenaars is een puur Amerikaanse pendant van de jaarlijkse zandkastelenwestrijd op het strand in Scheveningen. Een winters evenement in de blanke sneeuw bij Milwaukee, Wisconsin, dat gepromoot en gepresenteerd wordt op een manier die in Holland toch niet gebruikelijk is. Sneeuwkunst als toeristische trekker in een mix van volledig vrije en Eg uitbundige expressie en een commercialiteit zonder scherpe kantjes, c Want ook de commercie behoort tot de c Amerikaanse levenshouding als boter bij het brood. Ook cultuur is niet denkbaar o zonder knipperend, kleurig neon, langzaamaan vanzelf oplost en volledig verdwijnt bij de eerste voorjaarszon. De week New York die het Amerikaanse verblijf afsloot was een belevenis. Zoveel mogelijk zien, zoveel mogelijk meemaken in het tijdsbestek van nauwelijks een week. Daar zouden we, nee.., daar móesten we terugkomen. Ooit. Als kunstenaars. Natuurlijk werden we voor gek verklaard. New York; hoe haalde je het reclameborden en metershoge foto's op alle plaatsen waar mensen komen. Coca Cola en het evangelie bedienen zich in de Verenigde Staten van dezelfde taal. Zo ook de International Snow Sculpture Championship die als trekpleister in het niet door toeristen overlopen Wisconsin een belangrijke, maar van nature betrekkelijk kortstondige rol vervult. Het kampioenschap met alleen maar winnaars is er onderdeel van een vrolijke beleving van de winter die met het verglijden van het seizoen in je hoofd. Maar het idee bleef knagen. Ook in gesprekken met Annette Braad kwam het onderwerp steeds opnieuw ter sprake. Annette en ik kennen elkaar al jaren. Al vanaf het moment eigenlijk dat we beiden op zoek waren naar een atelier. Ons treffen bracht geluk. De dag erop al kregen we een ruimte aangeboden en hadden we de sleutel van de oude bibliotheek, toen nog Boekhuis Den Draak. We werkten er twee jaar samen

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1999 | | pagina 26