en ook daarna bleef de vriendschap
bestaan. Plus een samenwerking in veel
projecten, veel exposities en veel, heel
veel plannen.
In mei 1998 stonden we er. Met een
rugzak vol fotoboeken, een hoofd vol
ideeën en schoeisel dat berekent was op
urenlang lopen. Wij op wandelschoenen,
Annette op teenslippers die ze zelfs in
de stromende regen bleef dragen.
Gemakkelijk leek dat niet. Opvallend
wel. Zelfs in New York waar je toch van
goede huize moet komen om de
aandacht op je te vestigen. Annette had
er op haar slippers geen moeite mee.
Integendeel.
Net als de vorge keren werd het
allereerst weer kijken. En genieten. En
lopen langs musea en galeries, 's Avonds
lagen we uitgeteld in bed.Verzadigd van
alle ervaringen, van alle indrukken, de
kennismaking met de prachtigste en
meest verschrikkelijke dingen, het
onbeschrijfelijk hoge tempo, de
rusteloosheid van New York.
Alleen met de galeries lukte het even
niet. Dat lag niet aan de galeries en niet
aan de manier waarop we werden
bekeken. Maar wie durft zomaar binnen
te stappen en te roepen 'Here I am and I
want a show in your gallery. Now'. Wij
niet. Niet in de kleine, gespeciahseerde
galeries, die zich zo overduidelijk
richten op een stroming, een cultuur of
een tijdperk. Niet in de grote waar zich
achter de galeriezalen hele
kantoorafdelingen bleken te bevinden
met tien of meer mensen achter de
terminals; onderdeel van het
wereldwijde netwerk van grote namen
in de kunst en de kunsthandel. Niets
voor ons. Nog niet, althans.
Het café op de hoek van Mercer Street
was een goed punt om even bij te
komen. Mercer Street ligt in Soho,
hartje Manhattan, een straat voor
winkels, bedrijven en galleries,
herkenbaar galleryflag. Waarom dit zo
nodig een vlag met gaten moet zijn,
wordt nergens duidelijk, maar het feit
blijft dat de meeste kunsthuizen juist
herkenbaar zijn aan die gaten in de vlag.
Meer dan aan de banieren zelf.
Na de zoveelste capuccino en de
zoveelste aanloop waagden we het er
toch maar op. We behoefden vanuit het
café de straat maar over te steken naar
het prachtige gebouw waarin beneden
de Cast Iron Gallery zich afficheerde.
De eerste die we zouden binnenvallen.
Op slippers. Met onze boeken.
En het was raak. RAAK!!!. Meteen al.
De ontvangst was vriendehjk en het
vertrouwen onmiskenbaar. Voor de
galeriehoudster waren we de eerste
Hollanders. Drie meiden die de grote
stap wilden wagen. Europa kende ze
niet. Wel een aantal Europese
kunstenaars, waarmee ze in haar van
oorsprong op Japanse kunst gerichte
galerie, haar horizon had verbreed.
Het duizelde ons. We hadden van alles
verwacht. Maar niet dit, toen de moed
ons keer op keer op keer in de
schoenen zonk bij het hoopvol
binnenstappen van weer een kunstzaal.
De rugtassen met fotoboeken trokken
striemen in onze ruggen zonder dat we
ze ooit tevoorschijn durfden halen. Laat
staan ze te laten zien. En hier zaten we
dan. Meer verbijsterd dan verheugd. En
pas later, op straat drong het echt tot ons
door WIJ GAAN EXPOSEREN IN
NEW YORK!!!! Met z'n drieën, in de
Cast Iron Gallery, 159 Mercer Street
New York. Middenin Soho, hartje
Manhattan, in een echte galeriewijk.
Eenmaal thuis maakt de euforie plaats
voor een ander soort spanning: Wat gaan
wij daar laten zien? Hebben wij genoeg
tijd om nieuw werk te maken? Hoe
krijgen we daar alles op tijd? Hoe
maken wij van de opening een echt
feest?
Hans Paalman, voormalig directeur van
het Stedelijk Museum in Schiedam was
meteen bereid om de tentoonstelling te
openen. Hij kent New York. Het sfeertje
en de waarde van de oversteek van het
rustige Hollandse cultuurlandschap naar
de smeltkroes van Manhattan. Een
undergroundgroep uit New York wil
dolgraag spelen. De Amazing
Stroopwafels eveneens. Dat wordt dus
ook een muzikale happening in Mercer
Street. Iedereen wil helpen. Iedereen wil
mee.
Tweeduizend uitnodigingen zijn
inmiddels weggestuurd en nog bellen
mensen die we hebben overgeslagen.
Sorry daarvoor, maar ook zonder
uitnodiging is iedereen welkom. Kom
naar New York op 27 februari 1999. 159
Mercer Street. Tussen vijf en acht uur
's avonds. Het kan niet missen.
Vormgever in goud en zilver
Rob van den Ham
hedendaagse modieuze sieraden,
accessoires en objecten.
Restauratie en reparatie
4737151
rn
O
30
27 Musis