33 Musis SECRET LITTLE CHANCES Secret little chancesso few given in life Look, see, with closing eyes, inside recognition Everything is whole, the heart and the mystical soul Opening doors, holding the key Blood running through glacial era stone Na het lezen van bovenstaand gedicht van Marjon Hoogendijk en het aanschouwen van haar schilderijen is het vrijwel onmogelijk haar werk niet te omschrijven als spiritueel en mystiek Het spirituele aspect weliswaar gezien in het licht van een contemplatieve en bijna religieuze gedachtenwereld en zeker niet verwijzend naar de interpretatie die de new age daaraan verbindt. Het mystieke is in het werk van Marjon Hoogendijk als een geheim dat moeilijk valt te doorgronden en waarvan zo af en toe voor een kort ogenblik de sluier wordt opgelicht. De Vlaardingse ondergaat het verwoorden van gedachten als niet eenvoudig en daarom is schilderen voor haar bij uitstek het medium om zich te uiten. Zij wordt gefascineerd door het idee, dat het maken van kunst een uitnodiging is om op een uitdaging in te gaan. Een uitdaging van het onderbewuste om eenvoudige maar ook ingewikkelde gedachten en ideeën aan te pakken om die uiteindelijk te laten resulteren in een kunstwerk. En dat heeft naar haar mening te maken met diepe concentratie en het los laten van Nans Wolters andere dingen waardoor zienswijzen kans krijgen in elkaar te vervloeien. Het kan niet anders dan dat Maijon Hoogendijk met dit uitgangspunt zichzelf regelmatig geplaatst ziet voor schijnbaar onoplosbare problemen die op een antwoord wachten. Op vier jarige leeftijd wist Marjon Hoogendijk zeker dat tekenen het leukste was dat ze zich kon indenken en toch moest zij eerst volwassen worden om te besluiten een opleiding te gaan volgen aan de kunstacademie. Overdag had ze een baan in het bedrijfsleven en 's avonds bezocht ze de academie waar ze zich vooral verdiepte in de verschillende teken- en schildertechnieken. 'Ideeën heb ik wel', zegt ze daarover, 'maar je kunt deze pas uitvoeren als je de techniek tot in de puntjes beheerst'. Ook volgde zij een opleiding voor muurschilderingen in Italië en het liefst zou zij meer opdrachten binnenhalen voor het beschilderen van grote oppervlakten, maar realiseert zich dat de kansen daarop zeer beperkt zijn. Maqon combineert haar kunstenaarsschap met een functie in de maatschappij. Een combinatie waarvoor zij bewust kiest. Niet alleen uit financieel oogpunt maar ook om te voorkomen dat ze zich totaal verliest in haar schilderijen en door dat vrijwillige gekozen isolement het contact met de samenleving kwijtraakt. Deel uitmaken van en open staan voor allerlei kwesties in de samenleving, maken essentieel deel uit van haar leven en inspireren. Zo betekende voor haar het werken met Braziliaanse straat kinderen een verrijking. Ze ontdekte samen met hen dat, praktisch zonder geld om materiaal aan te schaffen, ook met verschillende kleuren aarde, water, een paar eieren, stenen en stronken hout, kunstwerken op straat gemaakt konden worden. De schilderijen van Maijon Hoogendijk zijn gelaagd. De voorstellingen worden laag over laag opgebouwd met onder meer olieverf en tempera die zij over het algemeen zelf samenstelt. Dit gebeurde ook voor een zeer grote muurschildering in Spanje. De opdrachtgevers wilden een kunstwerk dat een fresco-achtige uitstraling had. Om dit te bereiken stelde Magon een verf samen die weerbestendig was maar wel het gewenste effect opleverde. Aan de afbeelding in Gerona werkte Marjon zes weken lang van 's morgens vroeg tot 's avonds. De schildering van ruim negen

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1999 | | pagina 33