Tot de kunst bekeerd Kor Kegel Aanvankelijk vonden de parochianen van de oud-katholieke kerk op de Dam het verre van verheffend, dat één van hun negen eikenhouten kerkbanken zou worden verzaagd. Zonde! Het interieur van de kerk droeg minstens zo bij aan de monumentale status als het exterieur. Zo'n stevige antieke kerkbank, waarop menige parochiaan in stille vroomheid zetelde, behoorde niet in stukken te worden opgedeeld voor een luidruchtige tentoonstelling van frivole beeldend kunstenaars, was het commentaar dat pastoor Pieter van Tilborg over zich heen kreeg. De pastoor wordt door de gelovigen zeer gerespecteerd, maar dat hij dit toestond, maakte hem bijkans medeplichtig aan heiligschennis. Totdat de leden van de Oud-Katholieke Parochie van de H.H. Johannes de Doper, Maria Magdalena en Laurentius de resultaten zagen. De onderdelen van de kerkbank zijn door zeven kunstenaars verwerkt in ruimtelijke objecten, waarbij de meeste kunstenaars door vormgeving of titelkeuze blijk geven van zeker respect voor de religieuze gevoelens van de schenkers-tegen-wil-en-dank. Dat is een gelukkige omstandigheid, want zolang de restauratie van de kerk op de Dam duurt, en dat is zeker nog tot het voorjaar van 2007, worden de diensten onder leiding van pastoor Van Tilborg gehouden in Pand Paulus op de Korte Haven: de locatie, waar de bankrestanten in een andere toepassing en een nieuwe context worden geëxposeerd. Je mag stellen, dat de kunstwerken bijdragen aan een verheven sfeer. Het mag dan zo wezen dat kunst geregeld dient te shockeren, maar in dit geval is de commotie beperkt gebleven tot de perceptie van de gelovigen dat een woeste horde er nietsontziend mee aan de sjouw zou gaan. Het is ze alleszins meegevallen. De oud-katholieken zijn tot de kunst bekeerd. Het is een kleine kudde, in de voormalige schuilkerk en burgemeesterswoning 'Thuis te Poort op de Dam. Elke zondag ochtend rond de twintig kerkgangers. De negen banken boden wel plaats aan driemaal zo veel. Van Tilborg kon er dus wel eentje missen, maar in feite is het niet zijn schuld. Het initiatief ligt bij Yvon Koopman, kunstenares te Spijkenisse en afkomstig uit Schiedam, waar zij vooral in Nieuwland in het oog springende projecten uitvoerde, denk aan het Torentje van Yvon aan de singel van de Burgemeester Stulemeijerlaan en de 'portiekportrettenop flats van Woonplus in het buurtje achter het metrostation Troelstralaan. Yvon Koopman gaf op Tweede Pinksterdag een workshop in de oud-katholieke kerk van Den Haag en zo is het contact ontstaan met de Schiedamse geloofsgenoten. Zelf heeft ze een rooms-katholieke achtergrond en vindt ze het - zoals veel rechtschapen papen - nog steeds vloeken in de kerk, als je de verschillen tussen moederkerk en Jansenisten accentueert. Yvon Koopman maakt er in haar werk een handelsmerk van om uit oude materialen iets nieuws tot stand te doen komen. Voorwerpen, die al een eerder bestaan hebben gehad, tracht ze een nieuwe functie en betekenis te geven, een nieuwe ziel als het ware, en ze schuwt daarbij de omvorming van een kerkbank niet. Ze beperkte zich ditmaal tot het concept, want voor de uitvoering van het idee vroeg ze zeven kunstenaars. In hun bijzijn werd de bank in stukken gezaagd. Drie van de kunstenaars zijn deelnemer aan Stichting Kunstwerkt, de organisatie die Pand Paulus een aparte positie bezorgt binnen de lokale en regionale kunstwereld, en vier kunstenaars komen van buiten. Van het laatste viertal heeft Ina Kleywegt, ooit wonend tegenover het Stedelijk Museum Schiedam en sindsdien Rotterdamse, haar bankhout gebruikt voor een soort vogelhuisje met bijbeltje, getiteld Geborgenheid 2. Het is meteen door Yvon Koopman zelf gekocht. Rick Koren verlijmde enkele bankonderdelen en bewerkte het met grafietstift zo, dat ze doen denken aan verkoolde vleugels van engelen. Liesbeth van der Zee gebruikte het eikenhout als sokkel voor een welvende mannenrug. En de uitgesleten plekken in de kerkbanken zag Ieneke van der Kooy aan voor bilafdrukken, die ze in steen uithouwde, wat in combinatie met het hout een alternatieve bidstoel vormt. De twee meest in het oog springende werken in Pand Paulus zijn een hobbelbeest van Tineke Weber, genaamd Lam Gods, en een krans van afvalhout - je herkent het meteen als een Moesman. De krans van Martin Moesman hangt op een ereplek, achter het katheder en naast de Paaskaars uit 2006, die nog branden zal tot de volgende Pasen. Tijdens de preken zullen de oud-katholieken hun fantasie op de krans van Moesman kunnen botvieren. De derde deelnemer van Kunstwerkt, Ron Weijers, gebruikte het hem toegewezen eikenhout voor een installatie met stoel en schilderij, respectievelijk Orakel I en Orakel II. Met de expositie treedt Yvon Koopman in een korte traditie van Pand Paulus. In 2005 was er een uitwisseling met het Dordtse kunstenaarsgezelschap Pictura, onder de naam: Paulus gaat vreemd. In 2006 was er een uitwisseling met het Goudse Burgvliet onder de noemer: Paulus gaat weer vreemd. Deze derde editie, die de uitwisseling tussen kunst en kerk betreft, heet: Paulus gaat zeer vreemd. Dat geldt temeer, als we ons realiseren dat er nu kerkdiensten van de oud katholieken worden gehouden. In het verleden predikte Francois HaverSchmidt er, een hervormde dominee. Dat we in de oud-katholieke pastoor Pieter van Tilborg een vermaard kenner van Francois HaverSchmidt en diens alter-ego Piet Paaltjens treffen, is een verzachtende omstandigheid voor het huidige vreemdgaan met een ander geloof. Van Tilborg hield er een aardigheidje aan over. Yvon Koopman deelde bij de opening van de expositie op zondag 14 januari stokjes zoethout uit. "Van katholieken wordt toch gezegd dat ze van het houtje zijn? Ik heb de afgesabbelde zoethoutjes met gouden haakjes en een roodwit touwtje bijeengebonden en die de aardige pastoor cadeau gedaan. Het krijgt vast een plaatsje in de gerestaureerde kerk." Ongetwijfeld, want om het vreemdgaan van Paulus te completeren, zullen de werken die tot 11 februari op de Korte Haven zijn te bezichtigen opnieuw worden geëxposeerd in het gerestaureerde 'Thuis te Poort op de Dam. De kerk haalt zijn afgestane bank dus in hervormde stukjes terug. Musis 70

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2007 | | pagina 70