Bertjan Pot is vooral gefascineerd door de materialisering van zijn ontwerpen, waarvoor hij overigens geen gebruik maakt van de computer en al evenmin teruggrijpt op de geijkte industriële processen. Zijn bekende carbon-stoel op basis van een ontwerp van Charles Eames is aangekocht door het Victoria and Albert Museum, het Amsterdams Stedelijk en de designcollectie van Boijmans van Beuningen. In 2006 ontving Pot de Duitse Designpreise, waarvoor hij op gelijke hoogte eindigde als het mondiaal befaamde ontwerpteam van BMW, terwijl hij voor zijn gebreide lampen in 2005 al werd onderscheiden met de Amsterdamse Profielprijs. Bertjan Pot studeerde aan de Design Academy Eindhoven en richtte in 1999 samen met Daniel White 'Monkey Boys' op, dat in 2000 verhuisde naar Rotterdam. Monkey Boys werkte voornamelijk aan zelf geïnitieerde projecten, voornamelijk gericht op meubels, verlichting en design concepten. Sinds 2003 werkt Bertjan uitsluitend als freelancer. Hij is van mening dat de inhoud, context en productietechniek het meest interessant is aan een product. Zijn grote fascinatie is het materiaal en het productieproces. Dat zie je ook terug in zijn werk waar, 'hoe een product voelt, net zo belangrijk is als hoe het er uit ziet'. De zelfgeproduceerde Tent Lamp en Knitted Lamp zijn het resultaat van een eigenzinnige ontwerp- benadering, waarin materiaalonderzoek en experiment een centrale rol spelen. In Milaan exposeerde hij 'The carbon cloud', een slaapunit, die de grens tussen de echte en de droomwereld verbeeldt, een drie dimensionale droomvanger. Voor 'Stichting Sofa' en 'De Ploeg' ontwierp hij 'The seamless chair', een meubel gestoffeerd met 100% wol dat binnen een paar jaar in vilt veranderd en er alleen maar mooier op wordt. In het Stedelijk Museum Schiedam toont hij een meubelconcept dat terugkeert naar de meest elementaire uitgangspunten en juist door die eenvoud en rankheid zo verrassend is. 225 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2007 | | pagina 225