Wieki Somers behoort tot de Nederlandse vormgevers die (inter) nationaal aandacht trekken met hun producten. Lag de nadruk van Nederlandse vormgeving jarenlang op de kracht van ideeën, deze generatie weet dat goede concepten zich zeker ook op esthetisch niveau moeten bewijzen. Wieki Somers start vanuit heldere concepten maar is niet snel tevreden met een verbeelding daarvan. Stuk voor stuk getuigen haar producten van een arbeidsintensief productieproces. Of haar medium een oud ambacht betreft als keramiek en glasblazen of een hypermoderne high tech techniek, Somers verkent de grenzen van het medium en benut alle mogelijkheden optimaal. De rode draad in al haar werk is een wisselwerking tussen functie, inhoud en een grote liefde voor materialen. Heldere concepten hebben een prachtig verbond gesloten met fragiele esthetiek. Somers wil dingen maken die je wilt koesteren, maar die in het museum vooral een plaats innemen in het dagelijkse leven. 'Mensen leven tussen de gebruiksvoorwerpen. Wat ik doe is mensen bewust maken van hun omgeving door daaraan met mijn ontwerpen iets toe te voegen. Het moet altijd bruikbaar zijn. En bij dit alles speelt het onderzoek naar de toepasbaarheid van de gekozen materialen, passende bij het ontwerpverhaal, misschien nog wel de belangrijkste rol.' 'Zoals mensen iets van hun karakter prijsgeven door de wijze waarop ze met hun gebruiksvoorwerpen omgaan', is een ander uitgangspunt,zo tonen materialen hun schoonheid zodra ze in contact komen met water, lucht en vuur; bij de glazen zeepbellen, de hitte van glas, stollend schuim, bij het geheugen van metaal en de transparantie van porselein.' Wieki Somers studeerde aan de Design Academy in Eindhoven Musis 226 Wieki Somers, chairs Wieki Somers, GreenEHossoms

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2007 | | pagina 226