Sarah van der Pols (1973)
Sarah van der Pols houdt zich bezig met de mens, diens
fysieke bestaan, en diens pogingen of verlangen daarop
invloed uit te oefenen. Bijvoorbeeld door toedoen van
plastische chirurgie jong te blijven of gelukkiger te worden in
een ander geslacht of ras. Maar ook minder drastisch bepaalt
de mens zijn uiterlijk door het kiezen van kleren of tatoeages.
Hierbij legt de huid dus de innerlijke verlangens van de mens
aan de dag, terwijl de tekening van buitenaf wordt opgebracht.
Maar niet alleen tatoeages vormen een element in het werk
van Sarah van der Pols, ook verwijst ze naar de sporen van
geweld of ongeluk als verwondingen, schroeiplekken en
littekens.
In de serie Cryogenic Hotel verweeft Van der Pols verschillende
aspecten van dit thema. Ook voert ze 'tussenmensen' ten
tonele, van wie het geslacht nog niet bepaald is, of beeldt ze
lichamen af die, net als in het Engelse televisieprogramma
Bodyfarm, door onbekende, soms gruwelijke, oorzaak om het
leven zijn gekomen. En in 'gecombineerde mensengroepen',
toont Van der Pols hybride lichamen van verschillende rassen
en geslachten. Vier 'gecombineerde mensengroepen' uit de
serie Cryogenic Hotel zijn in Decor Schiedam opgenomen.
Van der Pols tekent met potlood en ballpointinkt op een
vloeiende, gracieuze manier en maakt daarmee haar wereld
van kostuums, afgehakte hoofden, bloemen en tatoeages op
lichamen en lichaamsdelen toegankelijk en de spanning
voelbaar tussen het aantrekkelijke en afstotelijke.
Van der Pols studeerde in 1996 af aan de Willem de Kooning
Academie te Rotterdam. Haar werk is zowel in solo- als in
groepstentoonstellingen veelvuldig te zien geweest en bevindt
zich zowel in openbare als particuliere collecties. Naast haar
kunstenaarschap doceert Van der Pols aan de Willem de
Kooning Academie en bekleedt ze enkele culturele bestuurlijke
functies. Met haar man Marcel Wesdorp woont en werkt ze in
Schiedam.
Musis 230
Sarah van der Pols,
Cyrogenic hotel
uit de serie
Autoreverse,
potlood en
balpointinkt