voor Schiedam, een gemis voor de cultuur Museum te beginnen in 1964 te vestigen door de tweejaarlijkse Salons van de Maassteden. Uitverkiezing van kunstenaars gebeurde door een jury die in de hoogtijd dagen van de Salons een keuze moesten maken uit bijna vijfhonderd inzendingen. Vanzelfsprekend waren de Salons zeer omstreden, maar juist dat sprak Paalman aan. De controverse noemde hij essentieel voor kunst en kunstbeleid. Toch zou een controverse tussen politiek en Paalman er de oorzaak van zijn dat museumdirecteur en stad zich van elkaar verwijderden. Met als uiteindelijk resultaat dat het Stedelijk Natuurlijk waren er fundamentele meningsverschillen genoeg. Met name de pop-art kon Van der Geer niet bekoren. Sterker nog, hij gruwde van de gezochte oppervlakkigheid. Hans Paalman genoot er daarentegen met volle teugen van Museum minder en minder activiteiten ontplooide om tenslotte feitelijk tot stilstand te komen. Eind jaren zeventig kreeg het museum vanuit sociaal-democratische hoek kritiek te verduren: het museum zou te elitair zijn. In 1979 mondde dit uit in een voorstel van twee plaatselijke PvdA-fractieleden om de hele kunstcollectie te verkopen ten bate van de sociaal-culturele activiteiten. Dit voorstel werd door het gemeentebestuur nooit in overweging genomen, maar leidde wel tot een vertrouwensbreuk. Zeker toen hij ook vanuit de verschillende opvolgende colleges, nauwelijks meer steun kreeg voor zijn opvattingen en inzicht. Cees van der Geer had ondertussen voor de Rotterdamse Kunststichting de verantwoordelijkheid op zich genomen voor Kunstzaal Zuid en maakte deel uit van het team dat het roemruchte Lijnbaancentrum runde en in groter verband van het - nu onwaarschijnlijk kleine - kernteam dat Poetry International, Film International, 't Venster/De Lantaren runde, de Grafische van werk voorzag en een vinger in de pap had in wat later het CBK zou worden. Het Lijnbaancentrum en De Lantaren zochten precies als Paalman in Schiedam de confrontatie op het gebied van beeldende kunst, muziek en theater. In Kunstzaal Zuid, de fraaie, oude bouwkeet in de vorm van drie honingraten die ooit had dienstgedaan bij de bouw van De Bijenkorf, zette Van der Geer het beleid voort dat hij ook in Punt4 met zoveel toewijding had gevoerd. In dat opzicht was hij bijna een tegenpool van Hans Paalman, altijd geneigd om in alle bescheidenheid de stilte en de verdieping te zoeken. Cees van der Geer overleed op 22 augustus, Hans Paalman op 7 september. Schiedam heeft aan beiden veel te danken. 319 Musis Cees van der Geer en Hans Paalman, foto'sJan van der Ploeg en Gemeentearchief Schiedam

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2007 | | pagina 319