de gemeente staat in een rechtszaak die zich aftekent met de architect. Kees Spanjers klaagt dat budgetoverschrijdingen op hem afgewenteld worden, terwijl het de gemeente zelf was die toezicht op de verbouwing hield. Spanjers klaagt dat essentiële details in zijn ontwerp bij de uitvoering zijn nagelaten. Attentie! Als details werkelijk essentieel kunnen zijn en ze worden wegbezuinigd omdat er al zo'n overschrijding is, dan zal een zelfbewust architect nimmer meer het predikaat mooi op zijn eigen gebouw plakken. En als gemeentebestuurders dat dan wel doen - "wat is het mooi geworden" dan heeft dat de simpele bedoeling om aan te tonen dat de gemeenteraad een goed besluit heeft genomen - "we wilden iets moois" - maar dat de in tijd uitgelopen werkzaamheden en de overschrijding van 1,4 miljoen euro op een krediet van 9,2 miljoen uiteraard zijn toe te schrijven aan fouten van de architect, niet aan controle door de gemeente op de uitvoering. Jaja, 't is mooi. Het was André Fokker van de ChristenUnie/SGP, die als eerste lucht gaf aan zijn verbazing hoeveel geld er in de Stadsgehoorzaal ging zitten. Op dat moment was nog niet eens duidelijk, hoe hoog de overschrijding exact was. Fokker constateerde echter dat het Fonds Schiedam Vlaardingen e.o. de grote zaal adopteerde - lees: sponsorde. Hij vroeg zich af waarom er dan extra gemeenschapsgeld moest naar een marmeren vloer en kroonluchters. Het vervolg was amusant. Facilicom Service Group adopteerde de kleine zaal, Nederlandse Erts en Mineraalbewerking sponsorde de foyer op de begane grond, Unilever adopteerde de VIP-lounge, de Rabobank adopteerde de bovenfoyer, Norfolkline adopteerde de Glazen Foyer - alle hun naam voor vijf jaar eraan verbindend - zonder dat het voor de gemeente Vlaardingen één cent goedkoper werd. Het theater was compleet - maar dan haakt de CU/SGP af. Ondanks de zeer welkome sponsors - genoemd kunnen nog worden Zethameta, Waterweg Wonen, Madern, DeltaPort, Vopak en Novotel - is de gemeente uiteindelijk duurder uit. Architect Kees Spanjers wijt het aan miscommunicatie, dat het qua planning en kosten uit de hand gelopen is. Hij is uitermate ontevreden over het resultaat. In een reactie zei een gemeentelijk woordvoerder in het AD-Rotterdams Dagblad van 12 september, de dag van de officiële heropening: "Dat de heer Spanjers zijn naam niet meer aan dit mooie theater verbonden wil zien, betreuren wij." We zien hier een eenvoudig steekspel in overigens het zoveelste project in Nederland en de rest van de wereld, waarbij een ingrijpend project duurder uitpakt omdat aan de ene kant de architect of de aannemer te optimistisch is of te laag offreert en aan de andere kant de overheid de deskundigheid mist om een realistische prognose te maken van de uitkomst. In dit geval vindt de opdrachtgever het resultaat mooi en vindt de ontwerper het niet meer mooi, maar zijn ontwerp natuurlijk nog wel. Het is aan de rechter te bepalen wie gelijk heeft, maar dat er tussen gemeente en architect miscommunicatie is geweest, is aannemelijk. Spanjers had in een belangrijke fase het meest te maken met Heiko Kuipers, directeur van wat toen dwalend het Theater van Vlaardingen genoemd was. Kuipers kwam - evenals burgemeester Bruinsma, maar dat terzijde - uit Groningen naar Vlaardingen. Je kunt het treffen (met Bruinsma) of je kunt een bok schieten (de Schiedamse Musis 322

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2007 | | pagina 322