Ka rota Pezarro geeft de geschiedenis van Schiedam
vorm in Het Lant van Belofte
Froukje Holtrop
Twee mannen torsen een druiventros die ongeveer zo groot is
als zijzelf. Ze symboliseren, zoals er onder op de steen staat,
het Lant van Belofte. De gevelsteen is gevonden in het
gebiedje tussen de Broersvest, Boterstraat, Kreupelstraat en
het Plein. En zoals het toen waarschijnlijk naam gaf aan de
plek doet het dat nu opnieuw. Het is gemetseld in een van de
toegangspoorten van het nieuwbouwproject Lant van Belofte
dat de Koninklijke BAM onlangs opleverde.
De tachtig woningen, variërend van maisonnettes, penthouses
en atelierwoningen staan op historische grond. Van de
gelegenheid is gebruik gemaakt om archeologisch onderzoek
te doen en dat leverde allerlei nuttige informatie op.
Bijvoorbeeld dat de Schie waarschijnlijk al twee eeuwen voor
Christus op die plek stroomde. De meeste Schiedammers
kennen de plek waar de HEMA ooit haar noodgebouw had en
een parkeerplaats voor de sportschool, maar ooit was het de
lijnbaan waar touwslagers werkten, en de handboogschutters
van het Sebastiaansgilde oefenden.
Zowel de gemeente Schiedam als de BAM hechtte waarde aan
de historische betekenis van de plek. Ze wilden de
geschiedenis van Schiedam een plaats geven in de vorm van
een kunstwerk. Er kwam een commissie van mensen die daar
belang in en verstand van hebben en kozen voor de
kunstenares Karola Pezarro. "Waarom ze uiteindelijk mij
kozen, weet ik natuurlijk niet, maar in mijn werk als
omgevingsarchitect hecht ik veel waarde aan de betekenis van
de plaats waar iets moet komen. Misschien zagen ze dat in
mijn eerdere werk, zoals de Haagse Schotlandpanden."
Pezarro, geboren en getogen Haagse, werd opgeleid als
omgevingsarchitect. Dat beroep heeft ze niet zelf verzonnen.
Het was een vak aan de Koninklijke Academie van Beeldende
Kunsten in Den Haag, dat door de heer Beljon, de toenmalige
directeur zelf werd gegeven. "Het was precies wat ik wilde.
Mijn scheikundeleraar was ervan overtuigd dat ik door mijn
hoge cijfers in de voetsporen van mijn ouders zou treden, de
een was technisch chemicus en de ander analist. Ik wilde dat
niet, ik overwoog binnenhuisarchitectuur, maar ik wilde geen
binnenhuisarchitect zijn. Op de academie vond ik de
combinatie van techniek en kunst in omgevingsarchitectuur."
Om 'iets te doen met de historie van de plek' bestudeerde
Pezarro de geschiedenis van Schiedam door de boeken die
329 Musis