Musis 18 Iris van Dongen, Exegesis, 2007 houtskool en gouache op papier, 70 x 100 cm collectie Defares (foto: Sander Tiedema) Bij binnenkomst kun je die ontwikkeling bijna in één oogopslag zien. Daar hangt bijvoorbeeld het ingetogen Zola's Daughter uit 2004. Het is het portret van een meisje met lange donkere haren, haar hoofd naar voren gebogen en in eigen gedachten verzonken. Om haar pols heeft ze een bandje met een doodshoofd erop. Uit het zelfde jaar is She is the Night, waarin een meisje tegen de achtergrond van een schemerend bos met een emotieloze blik de beschouwer aankijkt. Boven haar zweven schedels op stokken en ook in het gebladerte van de bomen herken je een doodshoofd. Dat het kwaad steeds meer beslag neemt op Van Dongens vrouwen is te zien in Suspicious III, een portret en profil van een vrouw ten voeten uit. Haar bleke benen en billen, haar rode lippen, rode nagels en rode pumps steken af tegen de donkere achtergrond. Om haar enkels krioelen slangen en ook heeft ze er eentje in haar hand. En alsof je niet al gewaarschuwd was voor een sinister avontuur, kijkt die slang op ooghoogte je recht in het gezicht. Van Dongens tekeningen zijn indruk wekkend groot, zo'n tweeënhalf bij anderhalf meter, die net als adellijke staatsieportretten en een filmdoek de beschouwer op een afstand dwingt. Daarnaast zijn de tekeningen over wegend donker. Van Dongen ontwik kelde een techniek, waarbij ze meerdere lagen pastel en houtskool opbrengt en die vervolgens in het papier poetst. Net als bij een klassiek schilderij bouwt ze haar tekening op vanuit veel donker naar het schaarse licht. Het sterke contrast tussen licht en donker maakt dat haar werk eveneens doet denken aan een still uit een film noir. De meesteres in de tekenkunst hanteert een precieze lijn, maar geeft met pastel en gouache het werk zijn stemming. Kortom, haar werken hebben wat techniek betreft best of all worlds. Vrouwen in de ban van het kwaad zijn er sinds mensenheugenis. De verhalen uit de klassieke mythologie en de bijbel zijn eeuwenlang verteld, verbeeld en op muziek gezet en tot op de dag van vandaag uitgevoerd. Neem Medusa met slangen als haren en Medeia die haar kinderen vermoordde, maar ook de bijbelse Salome, die met haar verleidelijke dans het hoofd van Johannes de Doper verkreeg, de rijke weduwe Judith die door haar charmes de bezetter van haar stad Holofernes bedwelmde en hem onthoofdde. Om nog maar te zwijgen over Eva en de slang, die haar ertoe zet toch een hap van de verboden appel te nemen en daarmee haar en haar man uit het paradijs verdrijft. Van Dongen kent deze vrouwen ook en ook de kunstenaars die hen in de loop der eeuwen verbeeldden, maar, wat de geschiedenis betreft, roept haar werk het meest de associaties op met die van de prerafaeliten en de symbolisten, die de vrouw veelvuldig inzetten als symbool voor het goede en het kwade. De prerafaeliten hielden passie, gevoel en de natuur hoog in het vaandel en schilderden de verhalen uit de Oudheid en de Middeleeuwen. Everett Millais, van wie vorig jaar in het Van Goghmuseum een overzichtstentoonstelling te zien was, verbeeldde bijvoorbeeld de verdronken Ophelia en J.W. Waterhouse, die nu in het Groninger Museum te zien is, de gifmengster Circe. Zij veranderde

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2009 | | pagina 18